Вперше пройшли унікальні випробування, що передбачають керування автомобілями в колонні на дорогах громадського користування: колонна, до складу якого входили автомобілі Volvo XC60, Volvo V60 і Volvo S60 з вантажним автомобілем на чолі, рухався дорогами громадського користування разом з іншими учасниками руху. Цей історичний заїзд по дорогах Іспанії виявився дуже успішним.
Випробування з метою розробки технологій в рамках проекту SARTRE (Safe Road Trains for the Environment – Безпечні автомобільні колони заради довкілля) демонструє суттєвий прогрес. У цьому спільному проекті беруть участь Ricardo UK Ltd, Applus+Idiada, Технологічний Центр Tecnalia Research & Innovation, Інститут автомобільної техніки при Університеті в Аахені (IKA), Технічний дослідницький інститут Швеції, Volvo Technology і Volvo Car Corporation.
«Ми проїхали 200 кілометрів за один день. Це були вдалі випробування. Ми дуже задоволені отриманими результатами», – розповідає Лінда Вальстрьом (Linda Wahlström), менеджер проекту SARTRE компанії Volvo Car Corporation.
Колона автотранспортних засобів складається з головного автомобіля, яким керує професійний водій, а за ним їдуть інші автомобілі. Використовуючи вже існуючі системи безпеки, розроблені компаніями Volvo Car Corporation і Volvo Technology (включаючи камери, радари і лазерні датчики), автомобілі стежать за рухом головного автомобіля та інших автомобілів, які перебувають поруч на дорозі. За допомогою бездротової системи зв’язку автомобілі в колоні повторюють дії головного автомобіля, використовуючи засоби автономного керування Ricardo – вони набирають швидкість, здійснюють гальмування і повороти точнісінько так само, як головний автомобіль.
Переваги нової технології: передусім для водія
Проект передбачає створення більш комфортних умов для водіїв, які під час подорожі можуть зайнятися іншими справами. Дорогою вони зможуть працювати на ноутбуці, читати книгу або насолоджуватися поїздкою, сидячи на задньому сидінні.
Проект також передбачає підвищення безпеки на дорогах, скорочення викиду шкідливих речовин за рахунок більш плавної зміни швидкості і зниження ризиків утворення заторів на дорогах.
В історичному випробуванні на дорогах Іспанії брав участь один вантажний автомобіль і легкові моделі Volvo S60, Volvo V60 і Volvo XC60.
«Рух серед інших учасників дороги – це суттєвий етап в реалізації нашого проекту, і ми у захваті від одержаних результатів», –говорить Лінда Вальстрьом. Автомобілі рухалися на швидкості 85 км/год. Дистанція між автомобілями була лише шість метрів. «У процесі випробувань на круговому треку ми дозволяли дистанцію між автомобілями у межах п’яти – п’ятнадцяти метрів», – додає вона.
Швидка акліматизація
Сидіти в автомобілі, який їде на відстані лише шести метрів за автомобілем попереду на швидкості 85 км/год, і при цьому покладатися лише на системи автоматичного керування – таке може здатися ризикованим. Проте проведені випробування показують, що люди дуже швидко звикають до цього.
Реалізація проекту SARTRE почалася три роки тому – ще у 2009 році. Разом за час розробки проекту автомобілі проїхали приблизно 10 000 кілометрів. Після випробувань дорогами громадського користування в Іспанії проект переходить у нову фазу: тепер експертна група зосередить свою увагу на аналізі витрати палива.
«За цей період ми дізнались про дуже багато речей. Люди думають, що автомобіль не здатний на автономне керування – це з розряду наукової фантастики, проте ця технологія вже існує. З точки зору концепції, вона працює відмінно, і такий рух у колонні обов’язково матиме місце в майбутньому у той чи іншій формі», – говорить Лінда Вальстрьом.
«Ми прагнули внести мінімум змін в існуючі системи. Усе повинно працювати без будь-яких змін дорожньої інфраструктури. В автомобілях не повинно бути додаткових дорогих систем. У рамках проекту ми розробили програмне забезпечення і додали бездротове підключення для зв’язку між автомобілями. За винятком цих доповнень ці автомобілі не відрізняються від тих, які можна побачити у салонах дилерів», – додала Лінда Вальстрьом.
Про проект SARTRE:
«SARTRE» розшифровується як Safe Road Trains for the Environment (Безпечні автомобільні колони заради довкілля). Проект працює частково на кошти Європейської комісії за програмою Framework 7, очолюється компанією Ricardo UK Ltd та спирається на співпрацю між такими додатковими компаніями-учасницями: Idiada і Robotiker-Tecnalia з Іспанії, Інститут автомобільної техніки при Університеті в Аахені з Німеччини, Технічний дослідницький інститут Швеції, Volvo Car Corporation та Volvo Technology зі Швеції.
Учасники SARTRE намагаються заохотити поступові зміни у використанні особистого транспорту через розроблення безпечних та екологічних систем руху в колонні. Системи розробляються у вигляді прототипу, що полегшить безпечне впровадження колон на немодифікованих громадських автомагістралях з повною взаємодією з автомобілями, які не рухаються в колонні.
Проект спрямовано на три фундаментальні проблемні зони транспортної галузі: довкілля, безпеку та затори. Водночас він намагається зробити новинку більш прийнятною для водіїв, обіцяючи їм більше «комфорту для водія».
Цілі проекту SARTRE:
1. Визначити комплекс прийнятних стратегій впровадження руху в колонні, які дозволять використовувати колони на громадських автомагістралях без змін у дорогах та дорожній інфраструктурі.
2. Поліпшити, розвинути та інтегрувати технології для прототипу системи руху в каравані, використовуючи який можна б було оцінити роботу визначених стратегій в умовах реальної експлуатації.
3. Продемонструвати, як використання автомобільних колон може допомогти усунути проблеми довкілля, дорожньої безпеки та заторів.
4. Проілюструвати, як нова бізнес-модель може бути використана для заохочення використання автомобільних колон з вигодою як для операторів головного автомобіля каравану, так і для звичайних користувачів послуги.
Якщо проект матиме успіх, вигоди від SARTRE повинні бути значними. Прогнозоване зменшення споживання палива для автомобілів, що рухаються в такому каравані на швидкісній автомагістралі, складає приблизно 20 відсотків залежно від відстані між автомобілями та їхньої геометрії. Підвищення рівня безпеки буде досягнуто шляхом зменшення кількості аварій, спричинених помилками та втомою водія. Існуюча пропускна здатність доріг буде використовуватися більш ефективно, що має допомогти скоротити час поїздки. Користувачів технології мають привабити такі практичні переваги, як більш спокійний, прогнозований та дешевший дорожній рух, під час якого з’являється час на інші речі. Проект SARTRE офіційно стартував у вересні 2009 року і в цілому триватиме три роки. http://www.sartre-project.eu/