VTB знизив дохід на 49% у першому півріччі 2025 року

Другий за величиною банк Росії VTB за перше півріччя 2025 року скоротив чистий процентний дохід на 49% — до 146,8 млрд рублів ($1,9 млрд). Про це пише Bloomberg.

Видання зазначає, що керівники приватно визнають, що офіційна статистика може недооцінювати глибину проблеми. Проблеми VTB збіглися з підвищенням ключової ставки в РФ до 21% для стримування інфляції, що різко збільшило неплатежі за кредитами.

Яка частка проблемних кредитів у VTB?

Частка проблемних кредитів у банку зросла до 4,1%, а прострочення іпотек — на 32% від початку року. При цьому чистий прибуток банку зріс до 280 млрд рублів завдяки операціям з фінансовими інструментами та комісійним доходам, які є менш стабільними, ніж кредитування.

Чи потребує VTB докапіталізації?

Експерти попереджають, що VTB працює з низькими капітальними резервами та може потребувати докапіталізації. Для порівняння, Сбербанк у цей же період наростив процентний дохід на 18,5%.

Нагадаємо: Центробанк Росії попереджає, що економіка країни може зупинити зростання вже до кінця 2025 року. Центробанк РФ зафіксував рекордне зростання тіньового відтоку капіталу: за 1 квартал 2025 року в платіжному балансі накопичилося $14,7 млрд так званих “чистих помилок і пропусків”.

З кінця минулого року річне зростання економіки РФ впало приблизно з 5% до нуля через інфляцію, військові інвестиції та зниження цін на нафту на тлі мит Трампа. У РФ суттєво зростає ймовірність сценарію, за яким економіка може уповільнитись до технічної рецесії швидше, ніж вдасться приборкати інфляцію.

Запоріжжя отримало перші автобуси від європейських партнерів

На маршрути Запоріжжя вийшли перші десять автобусів, які надали європейські партнери. Про це повідомляє Запорізька обласна військова адміністрація.

“Відтепер від Сімферопольського шосе до площі Запорізької курсуватимуть 10 великогабаритних автобусів. Цей транспорт для Запоріжжя безоплатно передали європейські партнери. Автобуси не нові, але їхня якість задовільна”, – говориться у повідомленні.

Який стан автобусів?

“Автобуси у гарному стані. Перед виходом на маршрут ми їх перевірили й зробили їхнє технічне обслуговування. Водії пройшли інструктаж, адже ці транспортні засоби трошки більші за попередні. Наразі транспорт повністю готовий до використання”, – зазначили у КП “Запоріжелектротранс”.

Європейські автобуси адаптовані для людей з інвалідністю та батьків із дитячими візочками. Вони обладнані системою клімат-контролю та терміналами для безготівкової оплати, говориться у повідомленні.

Скільки автобусів планується запустити?

У “Запоріжелектротранс” зазначають, що європейські країни надали 40 автобусів. Крім тих, що вже на маршруті, 30 автобусів проходять технічне обслуговування та точкові ремонти. “Загалом до кінця року плануємо запустити 50 додаткових автобусів на найпопулярніші напрямки”, – зазначив директор КП “Запоріжелектротранс” Геннадій Сорокін.

Нагадаємо: Раніше повідомлялося, що у Запоріжжі суттєво збільшать кількість міського комунального громадського транспорту. До кінця року у Запоріжжі планують збільшити парк муніципальних автобусів вдвічі. Наразі по місту курсує 50 одиниць громадського транспорту, доєднається ще стільки ж.

Раніше повідомлялося, що Дніпро отримав першу партію із майже 40 автобусів від Мілана. Тоді повідомлялося, що Мілан надав їх Дніпру як хабу міжнародної допомоги, і частина буде відправлена до близько десятка українських громад.

Будівельна сфера: регіональні особливості та тенденції

Найбільша кількість компаній, що працюють у будівельній сфері, зосереджена в Києві (2489), Дніпропетровській (880), Київській (865), Львівській (788) та Одеській областях (658). Про це йдеться в дослідженні YouControl.Market. Така концентрація пояснюється чим?
“Така концентрація пояснюється високим рівнем урбанізації, активним житловим і комерційним будівництвом, значною кількістю інвестиційних проєктів, а також великою кількістю замовників як у приватному, так і в державному секторі”, – зазначили аналітики. Водночас, Житомирська (173), Сумська (158), Чернігівська (143), Тернопільська (128) та Чернівецька (115) області мають найменшу кількість будівельних компаній.
За словами експертів, це можна пояснити нижчим рівнем урбанізації, обмеженими інвестиційними потоками та меншим попитом на масштабні будівельні проєкти. Частково на ситуацію, ймовірно, впливає й географічне розташування: деякі області, як Сумська, Чернігівська, Херсонська зазнали значного впливу воєнних дій, вважають експерти. А деякі мають більш аграрно орієнтовану економіку, що знижує потребу у великому обсязі будівельних робіт.

Де найбільше ФОПів у будівельній сфері?
Натомість найбільша кількість ФОПів, що працюють у будівельній сфері, зосереджена в Києві (2101), Київській (1855), Львівській (1583), Дніпропетровській (1487) та Івано-Франківській (1409) областях. “Вірогідно, причинами такої концентрації може бути те, що Київ та Київщина є центром великого обсягу будівництва та ремонту, з високою купівельною спроможністю населення та численними приватними замовленнями”, – йдеться в дослідженні. Натомість, Волинська (614), Рівненська (602), Сумська (580), Кіровоградська (524) та Тернопільська (471) області мають найменшу кількість зареєстрованих ФОПів у будівельній сфері. Ймовірно, це пов’язано з нижчим обсягом великих будівельних замовлень та переважно локальним ринком праці, вважають аналітики. На їхню думку, для окремих регіонів додатковим чинником є міграція робочої сили — багато фахівців виїжджають працювати в інші області чи за кордон, що зменшує кількість активних підприємців на місцях. Також можливий вплив мають обмежені інвестиції у великі інфраструктурні проєкти.

Як показує аналітика YouControl.Market, у 2021 році ринок будівельних компаній демонстрував пікову активність — кількість зареєстрованих підприємств (2958) була майже на третину вищою, ніж у середньому в інші роки. У 2022 році стався різкий спад — кількість новостворених будівельних компаній скоротилася майже вдвічі: було зареєстровано 1492 компанії. Основними можливими чинниками стали воєнні дії, руйнування інфраструктури, релокація населення та бізнесу, падіння платоспроможності, а також загальна невизначеність на ринку. Згідно з аналітикою, перша половина поточного 2025 року вже показує, що кількість зареєстрованих будівельних компаній становить половину від рівня усього 2021 року – 1401. “Така динаміка вказує на помітне пожвавлення ринку. Це, ймовірно, відображає збільшення обсягів відбудови та активізацію інвесторів”, – вважають експерти.

Натомість у сегменті ФОПів, що працюють у будівельній сфері, єдиний відчутний спад спостерігався у 2022 році — тоді кількість новостворених ФОПів (3518) значно зменшилася через початок повномасштабного вторгнення. За даними дослідження, показники першої половини 2025 року вже перевищують половину середньорічного значення попередніх років – 3116 зареєстрованих ФОПів у будівельному секторі станом на серпень 2025. “Якщо тенденція збережеться, рік може стати одним із найактивніших за останній період. Це може свідчити про зростання попиту на приватні будівельні бригади та індивідуальні послуги, зумовлене активною відбудовою, ремонтами тощо”, – зазначають експерти.

Tesla подала заявку на ліцензію для постачання електроенергії

Компанія Ілона Маска Tesla, відома своїми електрокарами, подала заявку до британського регулятора Ofgem на отримання ліцензії для постачання електроенергії домогосподарствам і бізнесу в Англії, Шотландії та Уельсі. Про це пише BBC.

Які можливості відкриє ліцензія для Tesla?

Зазначається, що якщо ліцензію схвалять, Tesla зможе конкурувати з великими енергетичними компаніями вже з наступного року. Tesla вже управляє постачальником електроенергії у Техасі, де власники електромобілів можуть дешевше заряджати авто та отримувати винагороду за повернення надлишкової енергії в мережу.

Яка ситуація з продажами Tesla в Європі?

У Великій Британії Tesla продала понад 250 тисяч електрокарів і десятки тисяч домашніх акумуляторів, що може допомогти залучити клієнтів до нового енергетичного бізнесу. Наразі продажі Tesla в Європі падають — у липні реєстрації автомобілів Tesla у Великій Британії впали майже на 60%, у Німеччині — більш ніж на 55%, через зростаючу конкуренцію, особливо з боку китайської BYD.

Держбюджет поповниться на 134,21 млн гривень

За результатами семи проведених минулого тижня аукціонів держбюджет поповниться на 134,21 млн гривень. Про це на своїй Facebook-сторінці повідомляє Фонд державного майна України.

“Команда Фонду держмайна провела 7 успішних онлайн-аукціонів з приватизації у системі Prozorro.Продажі на суму 134,21 млн гривень. Середнє зростання ціни відбулося у 2,75 раза, що у середньому становить 274,74%”, – зазначено у повідомленні.

“Загалом за лоти змагалися 29 учасників, тобто у середньому на лот припадало 4,14 охочих придбати державні об’єкти”, – повідомляє ФДМУ.

Які об’єкти користувалися попитом?

Найдорожчим об’єктом минулого тижня став ЄМК ДП “Київський автомобільний ремонтний завод”. За об’єкт змагалися чотири учасники, а вартість лота зросла до 123,3 млн гривень. Також попитом серед інвесторів користувався майновий комплекс загальною площею 603,9 м² у Хмельницькій області, ціна продажу склала понад 3 млн гривень, кажуть у Фонді.

Що планується на цьому тижні?

Цього тижня команда ФДМУ планує провести 10 онлайн-аукціонів з приватизації. Серед пропозицій приватизації такі об’єкти, як: державний пакет акцій розміром 100 % статутного капіталу приватного акціонерного товариства “Вінницяпобутхім”, державний пакет акцій розміром 100,00% статутного капіталу АТ “ІНСТИТУТ ТИТАНУ”, ЄМК ДП “Український науково-технічний центр металургійної промисловості “Енергосталь” та інші.

Нагадаємо: Раніше повідомлялося, що рівень збитковості у державному секторі майже вдвічі перевищує загальноукраїнський показник, а майже три чверті (72,1%) підконтрольних державі держкомпаній або не працюють, або взагалі є підприємствами-фантомами.

Раніше повідомлялося, що єдиний майновий комплекс державного підприємства “Київський автомобільний ремонтний завод” продали на аукціоні за 123,3 млн грн. Але до того, наприкінці травня ФДМУ повідомив, що “Київський автомобільний ремонтний завод” продали за 310 млн грн, зазначивши, що це у 3,5 раза більше від стартової ціни.

Раніше повідомлялося, що Фонд державного майна України оголосив аукціон з приватизації конфіскованого у росіян ПрАТ “Вінницяпобутхім”. Завод відомий зокрема виробництвом популярних пральних порошків “Ушастый нянь”. Стартова ціна, яка тоді називалася – 301,4 млн грн без ПДВ.