Відновлено постачання нафти через нафтопровід “Дружба”

Постачання нафти нафтопроводом “Дружба” до Угорщини та Словаччини відновлено після удару Сил оборони України по станції “Нікольське” в ніч на 18 серпня. Про це повідомили міністр закордонних справ Угорщини Петер Сіярто та міністерка економіки Словаччини Дениса Сакова, пише Forbes Ukraine.

Які коментарі надали міністри?

Сіярто подякував заступнику міністра енергетики Росії Сорокіну за “оперативний ремонт нафтопроводу” та висловив сподівання, що Україна утримається від подальших ударів по цій критичній інфраструктурі. “Це не наша війна, Угорщина має залишатися осторонь”, – заявив міністр.

Сакова зазначила, що постачання нафти до Словаччини наразі відбувається у стандартному режимі. Міністерство економіки Словаччини уважно моніторитиме ситуацію, щоб оцінити можливий вплив пошкодження інфраструктури на загальний обсяг місячних поставок.

Яка роль нафтопроводу “Дружба”?

Також Forbes Ukraine пише, що від постачання нафти з Росії через нафтопровід “Дружба” залежать Угорщина, Словаччина і меншою мірою Чехія, яка у квітні 2025-го відмовилася від російської нафти. У 2022-му ці країни добились виводу з-під нафтового ембарго ЄС трубопровідного імпорту з РФ. За оцінкою Європейської комісії, це 10% постачання нафти з Росії у ЄС до запровадження ембарго.

Виняток діятиме, поки не буде забезпечений альтернативний маршрут постачання нафти до цих трьох країн, які не мають виходу до моря. Торік ці країни отримали через Україну 11,36 млн т російської нафти, за даними ExPro. За транзит Україна заробила близько $250 млн, за оцінкою видання.

У січні-лютому, за даними ExPro, Україна транспортувала 2,33 млн т російської нафти, що на 2,2% більше, ніж торік. “Оператор української ділянки ‘Дружби’ – держкомпанія «Укртранснафта», яка прокачує російську нафту за 10-річним контрактом з 2019-го. У січні 2025-го тодішній премʼєр-міністр України Дмитро Шмигаль пояснював, що зупинка транзиту Україною буде порушенням угоди про асоціацію з ЄС і загрожує міжнародним арбітражем”, – зазначає Forbes Ukraine.

“Росія заробляє набагато більше. За даними Investing.com, у 2024-му середня ціна російської марки нафти Urals – $72,8/барель. Тобто експорт 11,36 млн т нафти міг принести Росії торік $6 млрд, а один день простою коштує РФ $16,5 млн”, – пише видання.

Нагадаємо: Раніше повідомлялося, що атака України по російському нафтопроводу зупинили постачання нафти до Угорщини. Також повідомлялося, що “Казтрансойл” збільшив прокачування нафти до Німеччини нафтопроводом “Дружба” у січні-липні 2025 року на 38% до 1,086 мільйона тонн у порівнянні з аналогічним періодом 2024. Також раніше повідомлялося, що 11 березня український безпілотник атакував вимірювальну станцію нафтопроводу “Дружба” у ніч на , через що транспортування нафти до Угорщини тимчасово припинили.

США підвищують мита на сталь та алюміній для 407 товарів

Міністерство торгівлі США оголосило про підвищення мит на сталь та алюміній у понад 400 товарних категоріях, включно з побутовою технікою, залізничними вагонами, автозапчастинами для електромобілів, будівельною та важкою технікою. Про це пише Reuters.

Які товари підпадають під нові мита?

До списку додано 407 категорій товарів, які тепер вважаються “похідними” від сталі й алюмінію. Для них встановлюється 50% тариф на металеву складову, а також стандартна ставка мита для решти компонентів.

Які наслідки цього рішення?

За оцінкою Evercore ISI, це рішення охоплює імпорт на суму понад $200 млрд у 2024 році й підвищить середній рівень тарифного навантаження приблизно на один відсотковий пункт.

Серед продукції, що потрапила під нові обмеження: автозапчастини для вихлопних систем та електродвигунів, комплектуючі для автобусів, кондиціонерів, холодильників, морозильників і сушарок, морські двигуни, компресори, насоси, меблі, косметична упаковка (включно з аерозольними балончиками).

Група іноземних автовиробників закликала Вашингтон не включати критичні автодеталі, вказуючи на нестачу внутрішніх виробничих потужностей у США. Tesla також unsuccessfully намагалася заблокувати додавання до списку сталі, яка використовується у приводних установках для електромобілів і вітрових турбін.

Підтримали рішення американські виробники сталі та алюмінію, зокрема Cleveland-Cliffs і Nucor, які вже тривалий час закликали адміністрацію розширити дію тарифів.

Укрпошта призупинила роботу у Костянтинівці

Компанія Укрпошта тимчасово припинила роботу своїх відділень у Костянтинівці Донецької області. Про це повідомив генеральний директор компанії Ігор Смілянський 20 серпня. За його словами, рішення ухвалили через значну небезпеку для працівників і клієнтів на тлі погіршення безпекової ситуації в місті.

Які відділення продовжують працювати?

При цьому Укрпошта зберігає роботу у сусідніх населених пунктах: відділення у Дружківці та Олексієво-Дружківці, що розташовані за 5–7 км від Костянтинівки, продовжують обслуговувати клієнтів. Також компанія залишається присутньою у Добропіллі.

Що сказав Ігор Смілянський?

Смілянський подякував працівникам, військово-цивільній адміністрації та Збройним силам України за підтримку. Він висловив сподівання, що Укрпошта повернеться до Костянтинівки після стабілізації ситуації.

Нагадаємо: В Укрпошти єдиний офіційний сайт — ukrposhta.ua. Назва “Пошта України” у повідомленнях із “незнайомих” номерів і будь-які зайві тире, крапки й літери в лінкові говорять про шахрайство.

Росія атакувала пересувне відділення Укрпошти у Нікопольському районі Дніпропетровської області та зруйнувала відділення в Одесі.

Тернопіль модернізує тролейбусний транспорт на 15 млн євро

На сесії Тернопільської міськради затвердили договір гарантії, відшкодування та підтримки проекту фінансування модернізації тролейбусного транспорту Європейським банком реконструкції та розвитку. Про це пише сайт “За Збручем”.

“Цей документ гарантує, що КП ‘Тернопільелектротранс’ погасить кредит ЄБРР у розмірі 10 мільйонів євро”, – говориться у повідомленні.

Яка загальна вартість проекту?

Договір підготовлений з метою реалізації проекту модернізації громадського тролейбусного транспорту у Тернополі в рамках програми RLF. Він включає в себе гарантію міськради на погашення КП ‘ТЕТ’ отриманого від Європейського банку реконструкції та розвитку кредиту у розмірі 10 мільйонів євро. Загальна вартість проекту складає 15 мільйонів євро, в тому числі кредит 10 мільйонів, грант від уряду Канади 4 мільйони та співфінансування міськради у розмірі 1 мільйон євро.

Що передбачає проект модернізації?

Проект модернізації передбачає закупівлю 39 низькопідлогових тролейбусів, включаючи ремонтне та діагностичне обладнання. Також за отриманий кредит заплановано продовжити тролейбусну контактну мережу; модернізувати існуючу тягову підстанцію та збудувати нову; модернізувати тролейбусне депо.

Нагадаємо: У 2023 році Європейський банк реконструкції та розвитку надав кредит у розмірі 10,6 млн євро хмельницькому ‘Електротрансу’ на закупівлю нових тролейбусів та обладнання. У ЄБРР зазначали, що після повномасштабного вторгнення Росії в Україну місто зазнало значного припливу внутрішньо переміщених осіб (ВПО), що створило додаткове навантаження на міські служби. Французьке агентство розвитку (AFD) виділяє Львову 5 млн євро на реконструкцію частини вул. Миколайчука, біля центру UNBROKEN, та облаштування там основи для майбутньої трамвайної колії.

Торговельні обсяги між Росією та Китаєм зменшуються

Обсяги двосторонньої торгівлі між Росією та Китаєм у 2025 році почали зменшуватися вперше від початку російсько-української війни. Про це пише The Mosсow Times. За даними митниці КНР, за підсумками січня-липня 2025 року двосторонній товарообіг між РФ та Китаєм зменшився на 8% у річному обчисленні – до $125,8 млрд. Протягом трьох попередніх років він зріс удвічі – до рекордних $245 млрд у 2025 році, говориться у публікації.

Чому зменшуються обсяги торгівлі?

“Цього року ми фіксуємо певне зниження у взаємній торгівлі”, – міністр промисловості та торгівлі РФ Антон Аліханов. Серед причин падіння обсягів торгівлі він назвав негативний вплив санкцій та “інших форм економічного тиску ззовні” та волатильність на окремих товарних ринках. “Ми відзначаємо і поступове насичення китайською продукцією у певних ринкових сегментах, а також внутрішньоекономічні процеси і в Росії, і в Китаї”, – зазначив Аліханов.

Які сировини постраждали найбільше?

За підрахунками експертів російського Інституту Гайдара, за підсумками першого півріччя поточного року Китай зменшив закупівлю майже всіх ключових сировинних товарів у Росії, говориться у публікації. Зокрема, постачання нафти впали на 11% (до 49,11 млн тонн), нафтопродуктів – на 28% (до 5,51 млн тонн), скрапленого природного газу – на 13% (до 3,22 млн тонн), деревини – на 10% (до 4,53 млн тонн), вугілля – на 10% (до 38,97 млн тонн).

Водночас збільшився експорт російського газу трубопроводам (на 23%), а також промислових металів: нікелю – на 94%, алюмінію – на 91%, міді – більш ніж удвічі. Експорт товарів з Китаю в Росію впав на 9%, насамперед за рахунок імпорту автомобілів, який обвалився на 61%.

Нагадаємо: Раніше повідомлялося, що експорт російського вугілля до Китаю у січні-червні 2025 року скоротився на 25% у грошовому вираженні. Через це у Росії під загрозою закриття опинилося вже понад півсотні вугільних підприємств.