Оновлена угода ЄС з Україною: нові виклики та можливості

Які зміни в угоді між ЄС та Україною?

Оновлена торгівельна угода між Європейським Союзом та Україною сигналізує про силу аграрного лобі у ЄС. “Угода, яка була попередньо узгоджена між Брюсселем і Києвом наприкінці червня, тепер підкріплена конкретною пропозицією Єврокомісії. Очікується, що ця пропозиція буде схвалена країнами-членами ЄС на початку вересня, коли вони повернуться з літніх канікул”, – говориться у публікації.

По суті, це оновлення Угоди про асоціацію, яку Україна підписала у 2014 році, та її компоненти про вільну торгівлю, яка набула чинності у 2016 році. Із початком повномасштабної війни Росії проти України ЄС зробив повністю безмитний доступ до ринку ЄС для українських товарів, ці торговельні заходи діяли до червня 2025 року.

Які наслідки для українських фермерів?

Однак фермери ЄС скаржились, що дешеві українські продукти харчування заполонили місцеві ринки і створюють недобросовісну конкуренцію. Європейська комісія була змушена внести зміни до АТЗ та запровадити захисні заходи для обмеження імпорту певних товарів з України. “У цій новій торговельній угоді політичний вплив аграрного лобі ЄС у Брюсселі знову став очевидним. В оновленій пропозиції ЄС є інформація про те, що Європейська комісія збирає ‘думки зацікавлених сторін’ щодо лібералізації торгівлі з Україною”, – говориться у публікації.

Сторони ж закликали до низького або помірного збільшення доступу до ринку для імпорту з України, підкреслюючи збої, яких вони зазнали, коли імпортні товари могли вільно потрапляти на ринок під час АТЗ.

Які нові зобов’язання для України?

“Хоча Київ хотів, щоб оновлена Угода про поглиблену та всеохоплюючу зону вільної торгівлі була якомога ближчою до умов АТЗ, стверджуючи, що повне повернення до старої угоди може коштувати Україні 3 мільярди євро (3,5 мільярда доларів), схоже, що фермери ЄС знову перемогли”, – пише сайт.

Угода є кращою для Києва, ніж початкова версія 2016 року, оскільки Україна отримала необмежений доступ до ринку для експорту таких продуктів, як гриби, виноградний сік, перероблені молочні продукти, йогурти та кефіри. Цукор, м’ясо птиці, яйця, пшениця, кукурудза та мед, також можуть експортуватися до ЄС за більшими квотами, ніж у 2016 році. Але квоти на більшість м’ясних продуктів були збережені.

“Угода є дещо жорсткішою для України, оскільки вона впорядковує процес екстренної зупинки українського імпорту. Раніше група країн могла ‘натиснути на стоп-кран’ і вимагати тимчасової зупинки імпорту, якщо було помічено раптовий стрибок. Тепер достатньо, щоб одна країна повідомила про це Європейську комісію”, – зазначає “Радіо Свобода”.

“Мабуть, найбільшою поступкою України є її зобов’язання поступово наближатися до різних харчових та санітарних стандартів ЄС. Цей процес розпочнеться вже цього року і вимагатиме від Києва щорічного звітування про те, які закони приймаються. Повна імплементація всіх норм і правил ЄС очікується до кінця 2028 року”, – пише “Радіо Свобода”.

“Зацікавлені сторони” закликали до поступового наближення України до стандартів виробництва ЄС, а також до запровадження сильних захисних заходів. Більшість респондентів висловилися проти будь-якої подальшої лібералізації торгівлі з Україною до приведення її у відповідність до більшої кількості стандартів ЄС.

“Для України такі заходи можуть стати пігулкою, яку важко проковтнути. Хоча країна є офіційним кандидатом на вступ до ЄС і сподівається приєднатися до об’єднання в майбутньому, цього, ймовірно, не станеться до 2028 року”, – говориться у публікації.

Впровадження цих реформ буде дорогим, і витрати, швидше за все, ляжуть на плечі українських фермерів. Враховуючи, що Україна ще не матиме повного доступу до ринку ЄС і не зможе користуватися сільськогосподарськими фондами ЄС, необхідність таких реформ буде складніше “продати” українському аграрному сектору.

Більшість чиновників ЄС вважають, що саме аграрне лобі ЄС сповільнить процес вступу України до ЄС. Понад 300 мільярдів євро, або 25% бюджету ЄС, спрямовуються на сільське господарство, часто у формі прямої допомоги фермерам країн-членів. Це гроші, якими фермери ЄС навряд чи захочуть ділитися зі своїми українськими колегами найближчим часом.

Нагадаємо: 6 червня “торговий безвіз” з Євросоюзом офіційно закінчився: для України повернули квоти. Європейська Комісія затвердила обсяг квот на українську сільгосппродукцію, які діятимуть з 6 червня і до кінця 2025 року в рамках Угоди про поглиблену і всеосяжну зону вільної торгівлі. Скасування торгових преференцій з боку Європейського Союзу коштуватиме Україні 700 мільйонів доларів у 2025 році, заявив заступник голови НБУ Сергій Ніколайчук.

Раніше повідомлялося, що Євросоюз збільшив квоту на імпорт української пшениці з 1 мільйона тонн до 1,3 мільйона у межах перегляду поглибленої та всеосяжної зони вільної торгівлі між ЄС та Україною. Також повідомлялося, що віцепрем’єр-міністр Польщі Владислав Косіняк-Камиш заявив, що Польща не виключає відновлення національної заборони на імпорт української сільськогосподарської продукції у разі необхідності. Тим часом транспортні компанії, порти та перевантажувальні термінали Польщі зазнають збитків через відсутність зерна з України.

Зростання українських доларових облігацій на фоні зустрічі Трампа і Путіна

Українські доларові облігації продовжили зростання після того, як Кремль підтвердив плани на зустріч між Трампом і Путіним. Про це пише Bloomberg. Деякі українські папери досягли найвищих рівнів за останні чотири місяці, ставши найкращими серед активів країн, що розвиваються.

Які облігації показали найбільше зростання?

Найбільше зростання зафіксоване по облігації з погашенням у лютому 2029 року — вона додала понад 3 цента до 65 центів за долар. Зростання почалося ще у середу, коли президент США Дональд Трамп заявив, що існує “дуже висока ймовірність” його зустрічі з Володимиром Путіним і Володимиром Зеленським. У четвер Кремль підтвердив, що узгоджено місце для проведення саміту, який має відбутися вже наступного тижня.

Які прогнози аналітиків?

“Це позитивний сигнал, тому й маємо зростання по облігаціях. Але для подальшого руху потрібні конкретні домовленості”, — заявив аналітик з облігацій компанії Ninety One UK Ltd Роджер Марк. Попри підйом, українські цінні папери все ще торгуються нижче рівнів лютого цього року, коли інвестори ще сподівалися на реалізацію передвиборчих обіцянок Трампа щодо припинення війни.

Очікується, що учасники ринку зосередяться на деталях майбутніх перемовин, включно з потенційними гарантіями безпеки та умовами перемир’я. Нагадаємо: Українські доларові облігації зросли на 1,5 цента після заяв президента США Дональда Трампа про необхідність швидкого перемир’я з Росією. Доларові облігації України зростають п’ятий день поспіль, досягнувши нових максимумів на тлі очікувань інвесторів, що деталі угоди про припинення війни з’являться наступного тижня у лютому. Українські валютні облігації підскочили після того, як Палата представників США на вихідних схвалила пакет фіндопомоги на суму 61 мільярд доларів.

Депутати Львова звернулися до Туска через завод

Львівські депутати звернулися до голови Ради міністрів Республіки Польща Дональда Туска через критичну ситуацію з будівництвом польською компанією сміттєпереробного заводу у Львові. Про це повідомляється на сайті Львівської міськради.

Йдеться про польську компанію Control Process, яка у 2021 році виграла міжнародний тендер на будівництво заводу й отримала 29 мільйонів євро з міського бюджету. У зверненні депутатів також зазначається, що Control Process не дотримується умов контракту та зриває графіки будівництва. Львів вже неодноразово йшло назустріч підряднику, продовжуючи терміни робіт.

Коли завершиться термін виконання контракту?

4 жовтня 2025 року завершиться термін виконання самого контракту – до цієї дати польський підрядник зобовʼязаний завершити всі пуско-налагоджувальні роботи і ввести обʼєкт в експлуатацію. “Проте на сьогодні вже очевидно, що цього не станеться”, – йдеться в повідомленні.

“Ми закликаємо польського прем’єра втрутитися в ситуацію в межах національного законодавства. Львів готовий до співпраці і очікує, що компанія Control Process S.A. виконає свої зобов’язання”, — зазначив міський голова Львова Андрій Садовий. Він підкреслив, що проблема стосується не лише ділових відносин, а й іміджу Польщі загалом.

Які наслідки для іміджу Польщі?

“На місці будівництва заводу поруч з українським майоріє біло-червоний прапор Республіки Польща. Тому йдеться не тільки про контракт, а й про ділову репутацію держави”, – сказав він.

Депутати закликають польського прем’єра в межах своєї компетенції відреагувати на ситуацію та вплинути на підрядника. Нагадаємо: Загальна вартість контракту становить понад 40 мільйонів євро, вона частково профінансована кредитом ЄБРР. Сміттєпереробний завод розташовуватиметься на північно-східній околиці Львова (вулиця Пластова, 13).

Uklon забезпечив 21,7 млн доларів виручки у 2025 році

Сервіс з замовлення таксі та доставки Uklon, який ‘Київстар’ придбав навесні, у другому кварталі цього року забезпечив 21,7 млн доларів США виручки та 9,3 млн доларів США EBITDA. Про це говориться у прес-релізі компанії ‘Київстар’.

‘Ця інтеграція стала стратегічним кроком у розширенні присутності компанії на ринку цифрових послуг’, – говориться у повідомленні.

‘Консолідація Uklon, зростання цифрових платформ Helsi та Київстар ТБ, а також масштабні інвестиції в інфраструктуру стали ключовими факторами розвитку компанії протягом 2 кварталу 2025 року’, – зазначає ‘Київстар’.

Яка частка 4G-користувачів у базі абонентів?

Компанія повідомила, що частка 4G-користувачів у загальній абонентській базі у 2 кв. 2025 року зросла до 64,5% (+2,1 п.п.) порівняно з аналогічним періодом минулого року, досягнувши 14,4 млн. Водночас зберігається високий попит на цифрові продукти — кількість мультисервісних користувачів зросла на 23,7%, і тепер становить 31,7% від усієї абонентської бази, зазначають у компанії.

Які інвестиції здійснив ‘Київстар’ у 2025 році?

‘Відповідно до глобальної стратегії своєї материнської компанії VEON, Київстар продовжує трансформацію бізнесу від оператора електронних комунікацій до провайдера цифрових послуг, у тому числі у сфері охорони здоров’я та інформаційно-розважальному секторі’, – говориться у релізі.

Helsi, цифрова медична інформаційна система ‘Київстар’, продовжує зростати: кількість користувачів у червні 2025 року сягнула 2,5 млн, що на 15,8% більше у порівнянні з 2 кварталом 2024 р. Зростання демонструють також нові моделі підписки та розвиток B2B-напрямку.

Одним із драйверів росту залишається Київстар ТБ: кількість користувачів сервісу станом на кінець 2 кв. 2025 року зросла на 21,7% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, зазначають у компанії.

Капітальні вкладення компанії у 2 кварталі 2025 року склали 3,9 млрд гривень. Інтенсивність капітальних інвестицій становила 33,2% протягом кварталу та 28,1% у першому півріччі загалом.

Нагадаємо: Раніше український оператор мобільного зв’язку ‘Київстар’ повідомляв, що у першому кварталі 2025 року збільшив дохід на 49,5% порівняно з аналогічним періодом торік – до 10,72 млрд грн. Також повідомлялося, що 19 березня ‘Київстар’ придбав 97% акцій українського сервісу із замовлення таксі та доставки Uklon за 155,2 млн дол. 8 травня ‘Київстар’ оголосив про підписання угоди щодо збільшення частки володіння корпоративними правами компанії Helsi (платформа цифрової медицини) з 69,99% до 97,99%.

Також повідомлялося, що материнська компанія ‘Київстару’ VEON, яка планує цього року опосередкований лістинг мобільного оператора на американській біржі NASDAQ, хотіла розміщувати акції і в Україні, але регуляція цьому заважає.

В Україні в липні ввезли понад 22,4 тис. вживаних авто

Впродовж липня український автопарк поповнили понад 22,4 тис. вживаних легковиків, що були ввезені з-за кордону. Це на 12% більше, ніж в липні торік. Про це повідомляє Укравтопром.

Які автомобілі найбільш популярні?

Найбільша частка в цьому сегменті авторинку належала бензиновим авто – 48%. Далі йдуть:

  • електромобілі – 24%;
  • дизельні – 19%;
  • гібриди – 6%;
  • авто з ГБО – 3%.

Які моделі очолюють рейтинг?

За даними Укравтопром, до ТОП-10 найпопулярніших моделей місяця увійшли:

  1. VOLKSWAGEN Golf – 1056 од.;
  2. TESLA Model Y – 733 од.;
  3. RENAULT Megane – 724 од.;
  4. VOLKSWAGEN Tiguan – 674 од.;
  5. SKODA Octavia – 669 од.;
  6. AUDI Q5 – 654 од.;
  7. NISSAN Rogue – 603 од.;
  8. TESLA Model 3 – 567 од.;
  9. NISSAN Leaf – 522 од.;
  10. VOLKSWAGEN Passat – 495 од.

Зазначається, що середній вік вживаних машин, що у червні перейшли на українські номери, становить 8,7 року. Всього з початку року українці придбали 135,8 тис. імпортованих легковиків з пробігом, що на 2% більше, ніж за аналогічний період 2024 року.

Нагадаємо: В Україні у червні автопарк поповнили майже 20 тис. вживаних легковиків, що були ввезені з-за кордону. У порівнянні з червнем 2024 року попит на такі авто збільшився на 7%.