Зеленський: Україна готова постачати газ до Словаччини

Про що говорили сьогодні?

Президент України Володимир Зеленський заявив, що Україна готова постачати газ і нафту до Словаччини, якщо вони не російські.

Що відомо про “нафтопродукти Курченка”?

Вищий антикорупційний суд 5 вересня затвердив угоду про визнання винуватості, укладену між прокурором САП та бізнесменом Сергієм Тищенком. Він обвинувачувався у привласненні у 2014-2015 роках заарештованих “нафтопродуктів Курченка”.

Які плани ЄС щодо російської нафти?

Європейський Союз дотримується своїх планів щодо поступової відмови від російської нафти до 2028 року, при цьому США не тиснуть на ЄС щодо цього питання.

Що відомо про корупційні гроші?

До держбюджету надійде 3,37 млн євро (орієнтовно 163 млн грн) від французької компанії, дотичної до справи НАБУ і САП щодо зловживань на ДП “Поліграфкомбінат ‘Україна'”. Це перша в історії антикорупційних органів компенсація, яку сплатить іноземне підприємство.

Ексклюзив ЕП: Едем у Подільських Товтрах. Як “Родинна виноробня Зелениці” змінює туристичну мапу України.

Хто першим проїде перехрестя: розбір ситуації

Хто з водіїв першим проїде перехрестя?

Задача з теми проїзду перехресть та регулювання дорожнього руху викликала жваві обговорення. Хто з водіїв першим проїде перехрестя у зображеній на малюнку ситуації? Завдання запропонував канал Exist.ua.

Які варіанти відповіді?

Варіанти відповіді:

  • Водій білого автомобіля.
  • Водій зеленого автомобіля.

Як розібрати цю задачу?

На перехресті водій зеленого автомобіля проїжджає прямо, а водій білої машини повертає ліворуч. Згідно зі знаками пріоритету 2.3 “Головна дорога”, 2.1 “Дати дорогу” та 7.8 “Напрямок головної дороги”, які встановлені на перехресті, на головній дорозі перебуває водій білого автомобіля. Проте це не має жодного значення, адже, якщо працює світлофор, то знаки пріоритетів не діють.

Згідно з пунктом 8.3 ПДР: “Сигнали світлофорів, крім жовтого миготливого, мають перевагу перед дорожніми знаками пріоритету”. Для обох водіїв світлофор світиться зеленим, але першим проїде зелене авто, оскільки біле повертає ліворуч і має поступитися.

Згідно з пунктом 16.6 ПДР: “Повертаючи ліворуч або розвертаючись при зеленому сигналі основного світлофора, водій нерейкового транспортного засобу зобов’язаний дати дорогу трамваю попутного напрямку, а також транспортним засобам, що рухаються в зустрічному напрямку прямо або повертають праворуч”. Таким чином, правильна відповідь – №2.

Раніше ми пропонували цікаві задачі з правил дорожнього руху, такі як “Непростий тест ПДР: як повернути ліворуч без порушення?” та “Цікавий тест ПДР: чи може трактор обігнати велосипедиста?”

Готовність інфраструктури до опалювального сезону 80%

Стан готовності інфраструктури по основних секторах до опалювального сезону становить понад 80%. Про це повідомила премʼєр-міністерка Юлія Свириденко.

“Стале проходження опалювального сезону 2025/2026. Стан готовності інфраструктури по основних секторах — понад 80%”, – зазначила вона.

Скільки будинків підготовлено до опалення?

За її словами, до опалення підготували 115 тис. будинків і майже 22 тис. об’єктів соцсфери.

Яка підтримка надається родинам?

“Також запустили програму для 238 прифронтових громад з населенням 6,6 млн людей. Для родин, які опалюють самостійно, буде адресна підтримка – 19 400 грн на дрова й компенсація 100 кВт⋅год електроенергії щомісяця”, – додала Свириденко.

Нагадаємо: Кабінет міністрів України виділив понад 46 млн гривень на завершення реконструкції водогрійної котельні підприємства “Охтирські теплові мережі”. Національний банк України прогнозує, що у 2026 році тарифи на комунальні послуги для населення, зокрема на електроенергію, газ та опалення, почнуть поступово зростати.

Французька компанія сплатить 3,37 млн євро Україні

До держбюджету надійде 3,37 млн євро (орієнтовно 163 млн грн) від французької компанії, дотичної до справи НАБУ і САП щодо зловживань на ДП “Поліграфкомбінат ‘Україна'”. Це перша в історії антикорупційних органів компенсація, яку сплатить іноземне підприємство. Про це повідомило Національне антикорупційне бюро.

Угоду з компанією уклала Національна фінансова прокуратура Франції 8 липня, а 3 вересня її затвердив суд у Парижі. Кошти вже заблоковані на спеціальному рахунку, трансфер відбудеться найближчим часом, повідомили в пресслужбі САП.

Які зловживання були виявлені?

Розслідування НАБУ і САП встановило, що поліграфкомбінат закуповував у французької компанії матеріали за завищеними цінами через естонську компанію-прокладку, а колишній директор державного підприємства отримав за це неправомірну вигоду у вигляді авторських прав на дизайни захисних елементів документів.

Витратні матеріали для обладнання, які містять захисні елементи, поліграфкомбінату “Україна” постачала французька компанія Surys. САП забезпечувала координацію дій із захисту інтересів України у французькому суді разом із Національною фінансовою прокуратурою Франції.

Хто фігурує у справі?

Йдеться про справу про махінації з паспортами, одним із фігурантів якої є ексміністр охорони здоров’я України Максим Степанов, який очолював поліграфкомбінат “Україна” з 2011 по 2016 роки. Розслідування справи Україна проводила спільно з Францією та Естонією під егідою Євроюсту. Загалом у провадженні повідомлено про підозру вісьмом особам.

У грудні 2024 року українська сторона забезпечила укладання угоди про визнання винуватості з наближеною до колишнього керівника поліграфкомбінату особою. “Вищий антикорупційний суд ухвалив вирок: обвинувачена компенсувала 14,5 млн грн збитків, сплатила 2 млн грн донату на ЗСУ та надала критично важливі викривальні показання щодо шести осіб. Ці показання стали одним із ключових доказів у межах французької та естонської судових справ”, – розповіли у САП.

В Україні розслідування у справі поліграфкомбінату завершено, сторона захисту ознайомлюється з матеріалами. Нагадаємо: У 2023 році було викрито масштабну міжнародну схему заволодіння коштами держпідприємства “Поліграфічний комбінат ‘Україна'” у 2013-2016 роках при виробництві паспортів громадян України, ID-карт, посвідчень водія.

Дослідження оленів за допомогою дронів: нові відкриття

Які нові дані про поведінку оленів отримав Діксон?

Мисливець і дослідник Деррік Діксон використав тепловізійний дрон DJI Matrice 30 Thermal для відстеження білохвостих оленів, спростувавши багаторічне уявлення про поведінку цих тварин. Протягом поколінь мисливці на оленів були переконані, що рух дорослого оленя диктується напрямком вітру. Однак понад 2000 годин польоту БПЛА DJI показали, що весь цей час вони могли помилятися.

Результатами дослідження Діксон поділився на своєму YouTube-каналі Whitetail Research. Дрон DJI Matrice 30 Thermal відстежував рух оленів. Всього чоловік налітав на DJI Matrice 30 Thermal 2120 годин, 232 з яких були присвячені відстеженню одного самця на “Зима”. Камера з тепловізором дозволила не втрачати тварину з поля зору навіть вночі та в густих кущах.

Чому олені ігнорують напрямок вітру?

В процесі Діксон помітив, що, всупереч поширеній думці, дорослі олені часто повністю ігнорують напрямок вітру, рухаючись натомість разом із висхідними та спадними тепловими потоками повітря, які протікають ландшафтом, особливо в горбистій місцевості. Вітер починав визначати напрямок їхнього руху, лише коли посилювався до понад 10-15 миль/год.

“Олені люблять подорожувати з термальними потоками на їхньому боці, а не з вітром. Так, вітер не відіграє такої великої ролі”, — сказав Діксон в подкасті Outdoor Life.

Яке значення має це відкриття для мисливців?

Як зазначає оператор дронів та редактор DroneXL Рафаель Суарес, цей приклад показує, що високоякісний комерційний дрон із якісним тепловим датчиком, як-от Matrice 30 Thermal, може стати серйозним інструментом для дослідження дикої природи. За його словами, значення відкриття Діксона для мисливської спільноти є величезним.

“Як пілот, який використовує дрони для фіксації краси природного світу, я можу сказати, що ця історія просто чудова. Це ідеальне поєднання пристрасті старої школи та сучасних технологій. Діксон не просто використав дрон. Він використав його, щоб відповісти на питання, яке століттями спантеличувало мисливців”, — наголосив Суарес.

Нагадаємо, дослідники з Університету Міннесоти в США розробили повітряних роботів, оснащених ШІ, які літають роєм на дим, допомагаючи в боротьбі з лісовими пожежами. Фокус також повідомляв, що вчені з Університету Дарема у Британії розробили систему T-STAR, яка дозволяє роям БПЛА літати швидше та з безпрецедентною координацією, навіть у дуже складних середовищах з безліччю перешкод.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба обов’язково зверніться до кваліфікованого лікаря.