Голден Агро інвестує в переробку соняшника в Ізмаїлі

Компанія “Голден Агро” інвестує у дооснащення олієпресового заводу в Ізмаїлі для переробки соняшника. Про це повідомляє Latifundist.com. Спільно з компанією “ВЕРЕС”, яка нещодавно увійшла до її структури, “Голден Агро” планує запустити унікальний для України проект із переробки соняшника — виробництво каліброваного ядра. Партнером виступає компанія “Еліка”.

Які переваги нового проекту?

Некондиційне обрушене насіння соняшнику піде на виробництво олії. Як пояснив директор компанії “ВЕРЕС” Володимир Зубков, це дасть змогу здешевити виробничі процеси і отримати премію до 10%. Для цього планується дооснащення олієпресового заводу “Голден Агро” в Ізмаїлі. Відходи від переробки підуть на виробництво пелет.

Чому обрали нову технологію?

Компанія вирішила рухатися саме в цьому напрямку, а не йти у класичну переробку, бо тонна олії коштує близько $1 тис., а ядро соняшника вже сягає €2 тис. за тонну. Продукція орієнтована на експорт, зокрема, інтерес до неї вже проявили європейські покупці.

Початковий обсяг переробки становитиме 16 тис. т власного урожаю. Наразі проект перебуває на етапі підписання контракту та внесення авансу.

Нагадаємо, що у серпні експорт соняшникової олії з України скоротився до 150 тис. тонн, що стало мінімальним місячним обсягом за більш ніж три роки. У серпні Україна після тривалої перерви відновила поставки соєвого шроту до Єгипту, відвантаживши 18,5 тис. тонн. Раніше повідомлялося, що в Україні спостерігається дефіцит пропозицій соняшникової олії, який спричинили обмежена пропозиція соняшника та перехід більшості заводів на переробку сої та ріпаку. У липні частка української соняшникової олії в імпорті Індії вперше за два роки перевищила російську.

Японія розробила нові потужні фотоелементи з перовскіту

В Японії розробили надзвичайно потужні фотоелементи з перовскіту, які можна буде встановлювати в різних місцях, адже в країні існує проблема обмеженого простору для інсталяції сонячних електростанцій. Брак місця є однією з найскладніших проблем японської сонячної енергетики. Саме тому вчені активно шукають рішення, яке дозволить підвищити потужність фотоелементів до рівня, порівнянного з ядерними електростанціями.

Японія прагне до енергетичної незалежності та зменшення впливу Китаю в галузі сонячної енергетики. Тому країні важливо зберегти лідерство в дослідженнях нових технологій. Згідно з планами, через 15 років Японія зможе виробляти 20 гігават електроенергії завдяки перовскітним сонячним елементам, що еквівалентно потужності 20 атомних електростанцій.

Чому перовкіт?

Дослідники звернули увагу на перовкіт, оскільки цей матеріал здатний забезпечити значно більшу потужність, ніж традиційний кремній. Ба більше, перовкіт є гнучким, що дозволяє створювати сонячні панелі різних форм, які можна встановлювати на балкони, фасади, вікна, дахи та навіть вбудовувати в різного роду техніку.

Які проблеми існують?

Проте, у перовскіту є й недоліки. Він деградує швидше за кремній, що означає, що термін служби сонячних батарей, виготовлених з нього, буде значно меншим. Крім того, виробничі лінії поки не готові до повного переходу на перовкіт. Фахівці вважають, що комерціалізувати цю технологію можна буде приблизно через 5 років.

Раніше повідомлялося, що в Польщі масово позбуваються сонячних панелей, оскільки багато домогосподарств відмовляються від їх встановлення, незважаючи на попередні наміри. Також згадувалося, що Китай обійшов усіх у важливій технології, що підтверджується оглядом “China Energy Transition Review 2025” компанії Ember, який свідчить про стрімке зростання чистої енергетики в Китаї та його вплив на світові енергетичні системи.

Чому поспіх за столом шкодить печінці?

Чому швидке харчування небезпечне?

У вас коли-небудь виникало відчуття, що ви занадто поспішаєте, навіть коли їсте? Виявляється, темп трапези може бути небезпечнішим, ніж ми думали — це може впливати на здоров’я печінки.

Що вивчали дослідники?

У журналі Nutrition & Diabetes опубліковано результати великого дослідження про зв’язок між швидким прийомом їжі та ризиком метаболічно асоційованої жирової хвороби печінки (MASLD). До аналізу залучили майже 2000 дорослих у Китаї. “Швидке харчування” визначали як прийом їжі менш ніж за 5 хвилин. Учасників розділили на три групи: ті, хто їсть швидко рідко (раз на місяць і менше), іноді (раз на тиждень) і часто (два чи більше разів на тиждень). Додатково науковці провели метааналіз інших досліджень.

Які результати дослідження?

Чим частіше люди їли нашвидкуруч, тим більше зростала частка хворих на MASLD: від 46% серед “повільних” до 59% серед тих, хто їв швидко кілька разів на тиждень. Навіть після врахування інших факторів (вага, тиск, рівень цукру та жири в крові) ризик залишався вищим. У цієї групи також були підвищені показники печінкових ферментів. Метааналіз попередніх робіт підтвердив: регулярне швидке харчування підвищує ризик жирової хвороби печінки приблизно на 22%.

Чому це відбувається?

Вчені припускають, що швидке споживання їжі заважає мозку вчасно “відчути ситість”, сприяє переїданню, впливає на гормони, що регулюють апетит і обмін речовин. Також може мати значення взаємодія між кишківником, печінкою і мікробіотою. Але ці механізми ще потребують підтвердження.

Які є обмеження?

Автори застерігають: поки що мова не про доведений причинно-наслідковий зв’язок. Усі дослідження проводилися лише в азійських популяціях, і дані про склад раціону відсутні. Потрібні додаткові роботи в інших країнах і з різними групами людей.

Висновок для нас із вами

Їсти швидко — не завжди дрібниця. Якщо робити це регулярно, особливо кілька разів на тиждень, ризик для печінки справді зростає. Краща профілактика — сповільнити темп, контролювати розмір порцій і звертати увагу на сигнали ситості. Це простий крок, який допомагає не лише травленню, а й загальному самопочуттю.

Цей матеріал має винятково інформаційний характер і не містить жодних порад, діагнозів чи висновків, що стосуються вашого здоров’я. Якщо вам потрібні встановлення діагнозу, консультація медика або лікування, зверніться до фахівця.

Єврокомісія призупинила підтримку Катару через конфлікт

Європейська комісія оголосила про призупинення своєї фінансової підтримки Катару через дії Ізраїлю в секторі Газа та обстріл території країни. Про це повідомляє Tagesschau. Президент Комісії Урсула фон дер Ляєн зробила цю заяву під час виступу в Європейському парламенті в Страсбурзі.

Які наслідки для співпраці з Ізраїлем?

Водночас, призупинення фінансової підтримки не вплине на співпрацю з ізраїльським громадянським суспільством або меморіалом Голокосту Яд Вашем. Єврокомісія також планує запровадити санкції проти міністрів та екстремістів, а також часткове призупинення Угоди про асоціацію в торговельних питаннях. Більш детальна інформація буде надана найближчим часом.

Що відбувається на ринку нафти?

Нагадаємо, що ціни на нафту зросли 10 вересня після того, як Ізраїль завдав удару по керівництву ХАМАСу у Катарі. Президент США Дональд Трамп звернувся до ЄС з проханням запровадити тарифи для покупців російської нафти, однак слабкі ринкові перспективи обмежили зростання цін.

Які дії вживають інші країни?

Іспанія оголосила про заборону заходити до її портів танкерам, які транспортують паливо для ізраїльської армії. Раніше влада Туреччини також оголосила про припинення всієї торгівлі з Ізраїлем, закривши свої порти для ізраїльських суден та повітряний простір для ізраїльських літаків.

Укрзалізниця очікує збитків у 600 млн гривень

Вагоноремонтні підприємства Укрзалізниці прогнозують, що цей рік завершиться зі збитками у 600 мільйонів гривень. Основними причинами цього є падіння обсягів залізничних перевезень та профіцит вантажних вагонів на ринку. Про це повідомляє Інтерфакс-Україна.

Директор напрямку “Ремонт і виробництво” АТ “Укрзалізниця” Євген Шрамко зазначив, що “нові вагони майже не будуються через профіцит”. Він підкреслив, що з огляду на поточну ситуацію в галузі та динаміку перевезень, повернення до обсягів минулого року виглядає малоймовірним. За його словами, обсяги перевезень зменшилися на 40%, а перевезення вагонами державної компанії знизилися ще більше – на 58%.

Які кроки планує Укрзалізниця?

Через зменшення обсягів ремонтів, у собівартості яких майже 70% складають витрати на персонал, обсяги ремонтів також зменшилися на 55%. У зв’язку з цим компанія вирішила залучити міжнародних партнерів, які можуть допомогти “отримати гранти чи інше фінансування для трансформації вагоноремонтних підприємств без втрати персоналу та потенціалу”.

Шрамко також зазначив, що розглядаються різні варіанти, такі як оренда, державно-приватне партнерство та перепрофілювання, з метою максимально ефективного використання виробничих потужностей.

Які зміни очікуються в наступному році?

Наступного року, під час правильної поступової реорганізації, планується зайнятися і локомотиворемонтним напрямком, де потужності компанії також значні. Напрямок “Ремонт і виробництво” відповідає за ремонт, обслуговування, модернізацію та виготовлення вагонів, локомотивів, електропоїздів, а також виробництво критичних запчастин та технічного обладнання.

За даними, обсяги вантажних перевезень залізницею в Україні скоротилися зі 180 млрд т*км у 2021 році до 113 млрд т*км у 2024 році. Цього року очікується подальше зменшення до 106 млрд т*км.

Нагадаємо, що раніше у колонці для ЕП Євген Шрамко писав про стабільний позитивний фінансовий результат приватних акціонерних товариств напряму “Ремонт і виробництво”. У 2023–2024 роках їхній щорічний прибуток становив по 117 млн грн.

АТ “Укрзалізниця” планує у 2025 році скоротити щонайменше 25% адміністративно-управлінського персоналу, або понад 500 посад. Також оголошено тендер на залучення міжнародного юридичного радника для супроводу у процесі реструктуризації зовнішнього боргу, що перевищує мільярд доларів США.

Верховна Рада затвердила указ президента про примусове вилучення вагонів, які належать пов’язаним із Російською Федерацією суб’єктам. Йдеться про 1592 вагони орієнтовно на 2.2 млрд грн.

Станом на 1 серпня 2025 року кількість доступних для перевезення вагонів зменшилася на 189 через старіння та обстріли РФ.