Витрати на війну та економічні виклики України у 2026 році

Про які витрати йдеться?

Президент України Володимир Зеленський стверджує, що у 2026 році Україна має витратити на війну $120 мільярдів.

Які прогнози щодо держбюджету?

Голова Бюджетного комітету ВР Роксолана Підласа розповіла про реалістичність показників, закладених до бюджету, та чи справдиться прогноз щодо курсу долара.

Що зміниться у бронюванні працівників?

З 1 січня 2026 року може збільшитися розмір зарплати, необхідної для бронювання військовозобов’язаного працівника – з 20 тис. грн до 21,6 тис. грн.

Яка ситуація з відбудовою?

Міжнародна фінансова корпорація розвитку США (DFC) та Україна внесли $150 мільйонів в Інвестиційний фонд відбудови.

Які зміни на ринку олії?

Ціни на українську та європейську соняшникову олію зросли на тлі очікувань низьких врожаїв в Україні та обмеженого виробництва по всьому континенту.

Яка ситуація з російським ринком?

Китайський виробник автомобілів Chery Automobile оголосив про намір піти з російського ринку.

Які виклики для українського молочного ринку?

Український набіл у 2025 році потерпає від постійних проблем: від навали імпортних сирів до тимчасового закриття ринку Євросоюзу. Новий виклик – боротьба з російськими молокопродуктами на азійському ринку.

Чому

ФРС США знизила ключову процентну ставку вперше в 2023 році

Федеральна резервна система (ФРС) США вперше у цьому році знизила ключову процентну ставку на 0,25 пункту. Про це повідомляє BBC. Які прогнози щодо економіки?

Федеральна резервна система випустила набір прогнозів разом із своїм рішенням цього місяця, які дають уявлення про те, як політики оцінюють економіку та в якій мірі це змінилося. В середньому, ставки на шляхи інфляції не змінилися. Прогнозисти очікують, що обраний ФРС індекс інфляції, витрати на особисте споживання, становитиме 3% цього року, так само як у червні. Хоча вони очікують дещо вищу інфляцію наступного року, ніж три місяці тому.

Очікування щодо безробіття також не змінилися, більшість прогнозів говорить про те, що рівень безробіття зросте до 4,5% до кінця цього року. Проте політики очікують, що зростання буде сильнішим цього року та наступного, ніж передбачалося раніше, з економікою, яка розшириться на 1,6% у 2025 році, порівняно з 1,4%, яке вони прогнозували у червні.

Що сказав голова ФРС?

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що голова ФРС США Джером Пауелл наполягав на утриманні відсоткових ставок після нових нападок з боку Дональда Трампа. Він заявив, що центральний банк чекає на вплив тарифів на ціни в США перш, ніж змінювати ставку. Раніше ФРС залишила ключову процентну ставку незмінною, що стало четвертим поспіль рішенням, в результаті чого кредитна ставка ФРС перебуває на рівні 4,3% з грудня.

Це сталося, незважаючи на прогнози політиків, які вказували на те, що вони очікують повільнішого зростання, вищого рівня безробіття та швидшої інфляції, ніж це було лише кілька місяців тому. Зазвичай ФРС знижує вартість запозичень, якщо вважає, що економіка перебуває у скрутному становищі, і підвищує її, якщо ціни починають зростати надто швидко.

Президент США Дональд Трамп неодноразово закликав ФРС знизити облікову ставку на цілий відсотковий пункт, вважаючи, що це стимулює економіку. Він розкритикував голову ФРС Джерома Пауелла, заявивши, що той “є катастрофою” через затягування з пом’якшенням монетарної політики. За його словами, зниження ставки зменшило б витрати на обслуговування державного боргу, оскільки “позики стануть дешевшими”.

Проблеми з вживаними Tesla: варто задуматися

На перший погляд, купівля вживаної Tesla здається вигідною інвестицією: передові технології, екологічність і чудове прискорення. Але багато власників таких авто застерігають потенційних покупців від проблем, з якими вони стикаються.

Які проблеми з вживаними Tesla?

За даними опитувань, Tesla має нижчий рейтинг надійності, ніж, наприклад, автомобілі від Toyota чи Hyundai. Власники часто скаржаться на несправності — від прихованих дверних ручок, що не висуваються, до збоїв інформаційно-розважальної системи. Особливо це стосується ранніх Model S та X, відомих проблемами з приводами, підвіскою та деградацією акумулятора. Навіть новіші моделі, як Model 3, не позбавлені недоліків. Як зазначив один із власників, “вживані Tesla виглядають чудово, поки не доходить справа до ремонту. Тоді все закінчується”.

Які витрати на обслуговування Tesla?

Хоча електромобілі й не потребують заміни мастила, інші витрати, наприклад, обслуговування охолоджувальної рідини, заміна шин та програмні оновлення, все одно накопичуються. А якщо з ладу вийде акумулятор, ремонт може коштувати десятки тисяч доларів.

Чому вартість вживаних Tesla нестабільна?

Вартість вживаних Tesla також нестабільна. Регулярне зниження ціни на нові моделі призвело до різкого здешевлення старих авто. До того ж потенційних покупців відлякує невизначеність щодо деградації акумулятора, що також впливає на вартість перепродажу. Обираючи вживану Tesla, власник також втрачає доступ до постійних оновлень, які компанія впроваджує в нові моделі. Це робить старіші авто менш технологічними та складнішими в довгостроковому обслуговуванні. Тому якщо не готові до можливих фінансових та технічних труднощів, краще двічі подумати, перш ніж купувати вживану Tesla.

На Львівщині збудують птахокомплекс на 330 тис. курей

На Львівщині, у Стрийському районі, планується будівництво нового птахокомплексу, який зможе вміщувати до 330 тисяч курей-бройлерів на рік. Про це повідомляє Zaxid.net.

Птахокомплекс буде розташований у селі Демня на території площею 0,7 га. Одночасно на фермі планується утримувати 55 тисяч курей-бройлерів, а протягом року заплановано шість циклів відгодівлі птиці.

Хто ініціює будівництво?

Компанія-ініціатор будівництва входить до аграрної групи, яка займається виробництвом кормів для сільськогосподарських тварин та надає послуги з їхньої відгодівлі. Власником проєкту є ТзОВ “Гранд Чікен”, яке планує переобладнати будівлю старої ферми, що не працює вже багато років.

“Передбачено реконструкцію існуючого приміщення під влаштування птахівницького комплексу по вирощуванню курей-бройлерів, а також добудова будівлі комбікормового цеху”, – зазначили у компанії.

Хто стоїть за проектом?

ТзОВ “Гранд Чікен” було зареєстроване у 2023 році в селі Зимна Вода. Засновниками компанії є місцеві підприємці Валерій Марухняк та Сергій Кирилюк (кожен має частку 30%), Любомир Дубіняк з Сокаля (15%), а також 25% належить ПП “Ефективна відгодівля тварин-Захід” (ЕВТ) з Дідилова Львівського району.

ЕВТ – це аграрна група компаній, яка працює з 2005 року і має власне виробництво преміксів, концентратів та готових кормів для бройлерів та свиней під торговою маркою «Грінфід». Потужність заводу ЕВТ становить 500 тонн кормів на місяць.

Бенефіціарними власниками материнської компанії є львів’яни Едуард Рубінштейн (29,33%), Юрій Нетребенко (26,99%) та Віктор Зелінський (41,33%). Останній є бізнесовим партнером родини депутатки Львівської міської ради 7 скликання Ірини Сердюк та власника будівельної компанії “Резидент Девелопмент” В’ячеслава Чепіля.

Нагадаємо, що неподалік Збаража, що на Тернопільщині, зводять новий завод з виготовлення вафельних напівфабрикатів. Завод будує українська компанія “Лекорна”, яка переїхала з Харківщини. Раніше повідомлялося, що у Козлівській громаді Тернопільської області планують запустити завод з виробництва будівельних матеріалів. Також компанія “Золотоніський бекон” завершує будівництво нового заводу “AMILL-CORN”, який спеціалізується на переробці кукурудзи.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба обов’язково звернутися до кваліфікованого лікаря.

Запуск цифрової платформи DocPort у порту “Південний”

Що таке автомобільний модуль DocPort?

У найбільшому глибоководному порту України “Південний” запущено автомобільний модуль цифрової платформи DocPort. Про це у Telegram повідомила Адміністрація морських портів України. Платформу створено фахівцями АМПУ без залучення сторонніх організацій. Система вже почала працювати в Ізмаїлі, Рені, Чорноморську та Одесі, зазначає АМПУ.

Які переваги надає DocPort?

“Автомобільний модуль DocPort переводить ключові логістичні процеси у цифровий формат: електронне оформлення перепусток для автотранспорту, управління чергами через «дозований заїзд», а також обробку й збереження даних про вантажі та транспортні засоби”, – говориться у повідомленні. “Для бізнесу це означає суттєву економію часу і коштів: достатньо один раз внести дані про компанію, водіїв і транспорт, щоб працювати одразу в п’яти портах без повторних формальностей”, – запевняє адміністрація.

Які плани на майбутнє для DocPort?

Наступний етап розвитку DocPort — розширення функціоналу морського модуля, який уже тестується в порту “Південний”, та подальше масштабування системи на всі морські порти України, зазначає АМПУ. Нагадаємо: Раніше повідомлялося, що Адміністрація морських портів України розпочала у морському порту Південний тестовий запуск цифрової платформи, яка об’єднує всі адміністративні процедури, пов’язані з обробкою суден.

Також повідомлялося, що Україна залучає понад сто мільйонів доларів власних коштів на реалізацію найважливіших проектів у портах. При цьому Україна активно впроваджує нові технологічні рішення в портах: залучає сучасні технології, розвиває власні цифрові сервіси, вчиться у міжнародних партнерів, як ефективно використовувати дрони для різних типів робіт.

Раніше повідомлялося, що до кінця року ДП “Адміністрація морських портів України” встановить 38 додаткових мобільних укриттів у портах. Мобільні укриття встановлять у портах Великої Одеси, портах Дунаю та Миколаївського регіону.