В Україні зафіксовано рекордне вибракування авто

В Україні у серпні 2023 року було зафіксовано 1666 звернень щодо вибракування легкових автомобілів. Також з обліку знято 405 вантажівок та 73 автобуси. Ці дані наводить Інститут досліджень авторинку.

Які моделі авто найчастіше списують?

Серед топ-10 моделей, які офіційно знімалися з обліку через вибракування, переважають автомобілі ВАЗ. Зокрема, до списку входять майже всі представники “класичного” сімейства, а також моделі “дев’ятка” та 99-та. Крім того, до них приєднуються три легковики місцевого виробництва: “Таврія”, її похідна “Славута” та Daewoo Lanos, що має корейське коріння.

Чому автомобілі списують так часто?

Експерти зазначають, що основною причиною вибракування є старість автомобілів. Середній вік транспортних засобів, які пройшли цю процедуру в серпні, становить 28 років для легкових та вантажних автомобілів, а для автобусів – 26 років. Найдовше зберігався седан ГАЗ-21 “Волга”, випущений у 1957 році.

Нагадаємо, що в серпні українці придбали понад 2,4 тисячі легкових автомобілів, ввезених з Китаю, що на 42% більше, ніж у серпні 2022 року. Також у серпні було придбано майже 5,1 тисячі вживаних легковиків з США, що на 6% більше, ніж у липні 2023 року.

В Таллінні запустили перший водневий парк Bolt

Що таке водневий парк Bolt?

Естонська компанія з перевезення пасажирів Bolt запускає в Таллінні перший водневий парк з нульовим рівнем викидів, розширюючи інфраструктуру зеленого палива. Мешканці Таллінна тепер можуть бронювати поїздки на автомобілях на водневому паливі через застосунок Bolt. Це вперше в країнах Балтії.

Яка інфраструктура підтримує ініціативу?

Автопарк із 30 автомобілів Toyota Mirai буде поступово розгорнуто по всьому місту. Ініціатива підтримується проєктом “зеленого” водню, який включає виробничу та заправну інфраструктуру на енергетичному комплексі Väo компанії Utilitas, придбання водневих автомобілів у ELKE Auto та відкриття у цьому році другої заправної станції на об’єкті Alexela на Peterburi Road.

“Зелений водень наразі є єдиною альтернативою, здатною замінити викопне паливо не лише в транспорті, а й у різних промислових секторах, – сказав Айво Локк, керівник відділу бізнес-аналізу в Utilitas. – Обсяги залишаються невеликими, і це пілотний проєкт, але потенціал значний”.

Які плани на майбутнє?

Для Bolt додавання водневих авто розширює пропозицію транспортних засобів з низьким рівнем викидів. Це впровадження відповідає директиві Євросоюзу, яка вимагає від Естонії створити загальнонаціональну мережу альтернативного палива з водневими заправними станціями, доступними на транспортних вузлах та кожні 200 кілометрів вздовж основних автомагістралей до 2030 року.

“Будуючи водневі заправні станції, ми прокладаємо шлях для нового екологічно чистого виду палива в Естонії, – сказав Артур Діанов, керівник відділу розвитку альтернативних видів палива в Alexela. – Перша станція вже працює у Вяо для бізнес-клієнтів, а пізніше цього року ми відкриємо першу в Естонії водневу станцію, доступну для роздрібних покупців”.

Mirai — потужний електромобіль на водневому паливі. Нагадаємо: BMW AG у 2024 році планувало розпочати продажі автомобілів на водневих двигунах, прагнучи зробити цю технологію альтернативою електромобілям. Німецький виробник автомобілів преміум-класу планував розробити нове покоління силових установок на паливних елементах у співпраці з Toyota Motor Corp.

ЄС стикається з новими викликами через експорт Китаю

Компанії Європейського Союзу готуються до нових зупинок виробництва та збитків, оскільки Пекін продовжує жорстко контролювати експорт рідкоземельних елементів, попри липневу домовленість про прискорення постачань до Євросоюзу. Про це повідомляє агентство Reuters.

“Незалежно від угод і зобов’язань, досягнутих на саміті ЄС–Китай 24 липня, ми й далі бачимо суттєві вузькі місця для наших членів”, — заявив журналістам президент палати Єнс Ескелунд.

Які наслідки для автовиробників?

Автовиробники в Європі та інших країнах вже зіштовхнулися з затримками виробництва й масовими простоями після того, як Пекін запровадив експортний контроль на окремі рідкоземельні елементи та магніти у відповідь на мита.

Китай, який переробляє більшість рідкоземельних металів, потрібних автомобільній, оборонній та іншим галузям, заявляє, що його експортні обмеження «недискримінаційні» й не спрямовані проти конкретних країн.

Чи є зміни після саміту?

На липневому саміті президент Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн і голова КНР Сі Цзіньпін домовилися прискорити видачу ліцензій на експорт критично важливої сировини для європейських компаній. Проте Китай не задовольнив прохання ЄС про довгострокові ліцензії чи повне скасування вимог. Уже за два місяці після саміту темпи затвердження ліцензій знову сповільнилися.

Палата повідомляє про зростання кількості скарг і запитів на допомогу від своїх членів. “Гадаю, можна сказати, що ми не побачили істотних змін після саміту”, — підкреслив Ескелунд. Він очікує, що дедалі більше компаній будуть змушені зупиняти роботу.

За даними китайської митниці, експорт магнітів із рідкоземельних металів, зокрема до Європи, різко зріс із червня після угод із США та ЄС. Однак, за словами Ескелунда, менше ніж чверть із приблизно 140 заявок на експортні ліцензії, у яких брала участь палата, були схвалені владою КНР.

Деякі компанії подають заявки завчасно, аби уникнути затримок постачання, що можуть спричинити значні збитки. “Чимало наших членів уже зараз зазнають втрат через ці вузькі місця”, — підсумував він.

Нагадаємо: Китай наклав санкції на два банки Європейського Союзу, виконуючи обіцянку відреагувати після того, як блок запровадив обмеження проти кількох китайських фінансових установ через вторгнення Росії в Україну.

Іноземні інвестори хеджують активи від коливань долара

Іноземні інвестори в американські активи масово страхують свої вкладення від коливань долара – це ознака зростаючого занепокоєння впливом економічної політики Дональда Трампа на світову резервну валюту. Про це повідомляє агентство Financial Times.

За даними Deutsche Bank, хеджовані інвестиції в облігації та акції США вперше за чотири роки перевищили не захеджовані, після різкого зростання з часу обрання Трампа в листопаді минулого року. Чому іноземці знову купують американські активи? “Іноземці знову купують американські активи, але не хочуть ризикувати разом із доларом”, – сказав стратег Deutsche Bank Джордж Саравелос, додавши, що інвестори “знімають доларову експозицію безпрецедентними темпами”.

Ця поведінка пояснює парадокс американських ринків після різкого падіння, спричиненого квітневими митними оголошеннями Трампа: як індекси Волл-стріт змогли різко відновитися без зростання долара. Близько 80% із приблизно 7 млрд доларів, які за останні три місяці надійшли в американські біржові фонди (ETF), зареєстровані за кордоном, були інвестовані на хеджованій основі. На початку року ця частка становила близько 20%.

Які наслідки хеджування для долара? Хеджування дає змогу інвесторам отримувати прибуток тільки від зміни ціни активу без впливу коливань між доларом і рідною валютою, хоча за це доводиться платити. Аналітики зазначають, що зростання обсягів хеджування сприяло нинішньому падінню долара більш ніж на 10% відносно кошика основних валют, включно з євро і фунтом. У вівторок курс євро піднявся вище $1,18 – це максимум за чотири роки.

Фондові менеджери додають, що клієнти хочуть зберегти частку американських акцій на тлі буму ШІ, але не бажають нести валютний ризик. Старший мультиактивний стратег Pictet Asset Management Арун Сай повідомив, що швейцарська компанія збільшила хеджування долара в портфелі американських акцій, роблячи ставку на “світовий ведмежий ринок долара”. “Саме долар, як і раніше, нестиме основний тягар зниження довіри до інститутів”, – підкреслив він.

Нагадаємо: У липні долар США впав до найнижчого рівня з лютого 2022 року щодо основних валют.

Бюджет України на 2026 рік: нові виклики та можливості

Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради законопроєкт про державний бюджет на 2026 рік. У цьому документі вперше з 2024 року підвищено розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму. Також закладено 2,8 трлн грн на потреби війни, передбачено надбавки для вчителів та рекордні видатки на виплату державних боргів.

Звідки уряд збирається брати ці гроші?

Уряд планує знайти додаткові ресурси для фінансування бюджету, але деталі ще не розкриті. Важливо зрозуміти, як ці кошти вплинуть на економіку країни та соціальні програми.

Наскільки реалістичні показники, закладені до бюджету?

Цьогорічні показники бюджету викликають багато запитань. Чи зможе уряд виконати поставлені цілі, враховуючи поточні економічні умови та виклики?

Чи справдиться прогноз щодо курсу долара?

Прогнозування курсу долара є складним завданням, особливо в умовах війни та економічної нестабільності. Які фактори впливають на валютний ринок, і як це позначиться на бюджеті?

Детальніше про те, що передбачає проєкт бюджету на 2026 рік, читайте у матеріалі ЕП: Бюджет-2026: рекордні витрати на війну і дефіцит 2,4 трильйони. Де Україна братиме гроші?