Споживання електроенергії в Україні зросло на 4,5%

В Україні 17 вересня спостерігається зростання споживання електроенергії. Станом на 9:30 воно було на 4,5% вищим, ніж в аналогічний час у вівторок, 16 вересня. Про це повідомляє пресслужба “Укренерго”.

Чому зросло споживання електроенергії?

Причиною такого зростання стало хмарне погода з дощами у частині північних, центральних і південно-західних областей, що призвело до зниження ефективності роботи побутових сонячних електростанцій. Внаслідок цього спостерігається збільшення енергоспоживання з загальної мережі.

Які дані за попередні дні?

В компанії також повідомили, що 16 вересня був зафіксований добовий максимум споживання, який увечері перевищив попередній максимум на 1,2% в порівнянні з понеділком, 15 вересня. Нагадаємо, що напередодні, 16 вересня, споживання електроенергії знизилось, і станом на 9:30 воно було на 2,8% нижчим, ніж в той самий час у понеділок, 15 вересня. Причиною цього зниження в “Укренерго” назвали спадання спеки на всій території України.

Обмеження бюджету України: виклики для оборони

Україна вже досягла межі своїх можливостей у нарощуванні власних доходів бюджету, які направляються на фінансування потреб оборони. Про це повідомила голова Бюджетного комітету Верховної Ради Роксолана Підласа у подкасті ЕП “Хроніки економіки”.

“Ніхто з партнерів не дозволяє використовувати кошти (надану фінансову допомогу) на оборону. Ми можемо використовувати лише власні доходи та внутрішні запозичення. Тому ми закладаємо на сектор безпеки та оборони рівно те, що ми можемо самі заробити. Щодо внутрішніх запозичень, то ми вже півтора року говоримо, що інструмент ОВДП себе вже вичерпав. Чисте розміщення наступного року буде від’ємним: ми погасимо ОВДП на 100 млрд грн більше, ніж запозичимо”, – пояснила Підласа.

Які виклики стоять перед урядом у фінансуванні оборони?

Відтак, за її словами, уряд обмежений в можливостях підвищувати військові видатки, зокрема для підвищення грошового забезпечення військовослужбовців, адже економіка просто не здатна згенерувати необхідний обсяг податкових зборів. Разом з цим і уряд, і президент чітко говорять про те, що держава не буде підвищувати податки, а обсяги потенційних додаткових надходжень до бюджету від детінізації обмежені.

Чи є можливість залучити міжнародні кошти для оборони?

“Залишається питання використання коштів міжнародних партнерів. Якщо вони дозволять їх використовувати на потреби оборони, то ми зможемо більш суттєво підвищувати видатки на оборону. Поки що ми обмежені власними ресурсами і, відверто кажучи, ми вже досягли межі своїх можливостей”, – відзначила голова Бюджетного комітету.

Читайте також: Бюджет-2026: рекордні витрати на війну і дефіцит 2,4 трильйона. Де Україна братиме гроші?

Нагадаємо: 15 вересня Кабінет міністрів вніс до парламенту законопроєкт про держбюджет на 2026 рік. Документом передбачено збільшення мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму. Також документ розраховано з урахуванням запровадження деяких нових податків.

Зміни в курсуванні поїздів через ворожу атаку

17 вересня після ворожої атаки російської армії на залізничну інфраструктуру ряд поїздів курсуватиме за зміненим маршрутом. Про це інформує Укрзалізниця.

“Низка поїздів внаслідок атаки продовжує курсувати із затримками, проте залізничники роблять все можливе, щоб скоротити час затримки поїздів, зокрема – змінюють маршрут поїздів, щоб зворотні рейси відправились якомога ближче до свого графіку”, – йдеться в повідомленні.

Які зміни в маршрутах поїздів?

Так, кілька поїздів сьогодні курсуватимуть наступним чином:

  • Поїзд №116/115 Чернівці – Запоріжжя курсуватиме тільки до станції Дніпро. Пасажири цього поїзда по Дніпру мають перейти у вагони поїзда №5, який прямує ОДНИМ складом з поїздом №116 для доставки до Запоріжжя.
  • Пасажири зворотного поїзда №115/116 Запоріжжя – Чернівці так само по станції Запоріжжя сідають у вагони поїзда №6, а по станції Дніпро після обʼєднання двох поїздів зможуть перейти на свої місця у поїзді №115.
  • Пасажири поїзда №86 Львів – Запоріжжя прямуватимуть тільки до станції Дніпро, а поїзд №127 Запоріжжя – Львів — відправиться з Дніпра замість Запоріжжя.
  • Пасажирів між Дніпром та Запоріжжям доставлять додаткові вагони, що курсуватимуть між цими станціями.
  • Поїзд №79/80 Дніпро – Львів курсуватиме тільки до Києва через значну затримку. Його пасажирів переведуть в додатковий поїзд, який знаходитиметься на сусідній колії та відправиться до Львова після повної пересадки всіх пасажирів.
  • Пасажири поїзда №80 зі Львова до Дніпра так само сядуть по станції Львів у додатковий поїзд, що відправиться графіком рейсу №80.
  • Щоб скоротити час затримки поїзда та забезпечити стиковки в міжнародному сполученні для пасажирів поїзда №119 Дніпро – Хелм, маршрут цього поїзда сьогодні оминув Київ. Пасажирів вже доставили окремими вагонами на станцію Фастів-2, де вони зараз очікують причіпку до свого поїзда та розсадки на свої місця.
  • По станції Хелм працюємо з польською стороною для організації автобусів, щоб доставити пасажирів далі.
  • Пасажирів сьогоднішніх рейсів із Херсона теж очікують зміни. Ті, хто мав сідати на поїзд №101/102 Херсон – Краматорськ, вже відправились із затримкою з Херсона до Миколаєва додатковими вагонами для пересадки на свій рейс.
  • Так само сьогодні ми доставимо і пасажирів поїзда №109/110 Херсон – Львів – додаткові вагони заберуть їх до Миколаєва для пересадки на їх рейс, відправка додаткового рейсу з Херсона – графіком відправки поїзда №109/110.

Повний перелік поїздів із затримками можна дивитись на Укрзалізниці.

Нагадаємо: Голова правління АТ “Укрзалізниця” Олександр Перцовський повідомив про затримку потягів на Дніпровського напрямку через ворожу атаку та знеструмлення як її наслідок. Вранці УЗ повідомила, що частина рейсів прямують зміненими маршрутами, вже задіяні 20 резервних тепловозів.

Нові батареї заряджаються за 15 хвилин

Тривалий час зарядки електромобілів заважає їм захопити ринок — вона може займати до 30-40 хвилин. Але скоро все може змінитися. Вчені з Кореї розробили проривну технологію літій-металевої АКБ, яка заряджається з 10% до 80% всього за 15 хвилин.

Дослідники з Корейського інституту передових наук і технологій (KAIST) спільно з LG Energy Solution знайшли нестандартний підхід до проблеми, змінивши хімію акумуляторів. Сьогодні літій-іонні елементи живлення в електрокарах майже досягли своєї межі. Їхня ємність обмежена графітовим анодом — експерти провели аналогію із забитим “готелем”, де для іонів літію не вистачає “номерів”.

Які переваги літій-металевих батарей?

Літій-металеві батареї (LMB) обіцяють кратно підвищену щільність енергії за рахунок застосування анода з чистого літію. Але у них є прикрий мінус: під час швидкого заряджання на аноді утворюються дендрити — голчасті нарости, які можуть призвести до короткого замикання і загоряння.

Довгі роки вчені намагалися усунути цей дефект, працюючи над міцними бар’єрами, що стримують ріст дендритів. Однак південнокорейська команда зробила відкриття — справа не в міцності “щита”, а в тому, як саме він формується.

Як вдалося вирішити проблему?

За допомогою передової кріоелектронної мікроскопії вчені виявили, що інтенсивний струм під час швидкого заряджання змушує хімічні компоненти в електроліті збиватися в грудки, утворюючи неефективний і нерівномірний захисний шар, що й провокує ріст дендритів.

Замість того щоб посилювати бар’єр, почали експериментувати зі складом самого електроліту. Примітно, що найкращий результат показав електроліт з хімічно слабкими аніонами, які не так сильно чіпляються за іони літію. Ця “слабкість” виявилася головною силою: вона запобігла утворенню грудок і дала змогу створити рівномірний захисний шар навіть під час надшвидкої зарядки.

Підсумкові результати вражають. Батарея, розрахована на максимальну дальність ходу, зарядилася з 10% до 80% всього за 17 хвилин і витримала 180 таких циклів. Версія, орієнтована на високу потужність, показала результат у 12 хвилин (з 5% до 70%) і прожила понад 350 циклів. Так, фахівці подолали обмеження літій-металевих батарей — неможливість швидкого заряджання. Інновація напевно послужить поштовхом до розвитку галузі електрокарів.

Раніше повідомлялося, що в Німеччині створили оригінальний гібрид електроскутера і авто. Німецький стартап XYTE показав свою дебютну модель One. Недорогий транспортний засіб для міста поєднує в собі риси електрокара і скутера.

Україна отримає 33 000 дронів з ШІ до 2025 року

До кінця 2025 року американо-німецький стартап Auterion передасть Україні 33 000 своїх ударних комплектів для безпілотників зі штучним інтелектом (ШІ) у рамках контракту з Пентагоном. Ці дрони можна об’єднати у рої за допомогою технології Nemyx.

Nemyx працює на операційній системі Auterion та постачається у вигляді застосунку. Технологія дозволяє будь-якому сумісному дрону приєднатися до рою шляхом простого оновлення програмного забезпечення. Про це пише Financial Times.

Чому рої дронів важливі для України?

Виконавчий директор Auterion Лоренц Майєр зазначив, що поява роїв дронів стала “дуже важливим моментом”. Нове програмне забезпечення ще не використовувалося на полі бою, однак цього року компанія відправить в Україні десятки своїх БПЛА, здатних скоординовано працювати у роях, використовуючи Nemyx. Це дозволить одному солдату одночасно керувати кількома дронами.

“[Військові] знають, що це наситить їхню оборону. Всі говорять про роїння, всі побоюються роїння”, — сказав Майєр.

Які українські компанії працюють з роями дронів?

Як зазначають у виданні, з початку повномасштабної війни в Україні низка українських розробників експериментували з роями дронів, зокрема київська компанія Swarmer, яка стверджує, що її технологія була використана у 82 000 бойових операціях. Гендиректор і засновник Swarmer Сергій Купрієнко порівнює рій БПЛА із живим організмом, у якому дрони спілкуються один з одним, автономно вирішують, як літати та виконувати операції.

Представник німецької компанії Systematic Майкл Холм додав, що виробники дронів зараз переходять на відкриті програмні системи, що полегшує координацію. За його словами, для інтеграції та налагодження роботи рою тепер потрібні дні та тижні, а не роки чи місяці.

Експерти попереджають, що головним викликом для цієї технології є радіоелектронна боротьба, адже дрони у роях потребують постійного контакту один з одним. Критики систем на базі ШІ також вважають, що розвиток алгоритмів для керування роями може призвести до того, що більша частина прийняття бойових рішень буде передана штучному інтелекту.

Нагадаємо, українська компанія Amazing Drones розробляє повністю автоматизований зенітно-дроновий комплекс для перехоплення БПЛА.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба бов’язково зверніться до кваліфікованого лікаря.