Siemens Gamesa постачає вітряні турбіни на Тайвань

Компанія Siemens Gamesa оголосила про постачання своїх вітряних турбін на Тайвань у рамках проєкту, який забезпечить чистою електроенергією близько 500 тисяч домогосподарств. Йдеться про 35 вітряних турбін потужністю 14 мегават, що є важливим кроком у розвитку тайванської морської вітроенергетики.

Партнером Siemens Gamesa у цьому проєкті став головний девелопер морських вітрових електростанцій в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні Synera Renewable Energy (SRE). Турбіни будуть використані для модернізації морської вітряної електростанції “Формоза” на Тайвані.

Яка потужність проєкту?

Проєкт морської вітроелектростанції має загальну потужність 495 мегават і розташований біля західного узбережжя повіту Мяолі на Тайвані. Він отримав потужності на першому раунді аукціону із зонального розвитку наприкінці 2022 року.

У листопаді 2024 року компанія отримала дозвіл на відкриття, ставши першим із переможців першого туру, який досяг цього результату. За останні шість років компанія SRE побудувала “Формозу 1” (першу морську вітрову електростанцію на Тайвані) та “Формозу 2” (перший проєкт другої фази, що був введений у комерційну експлуатацію).

Які плани на майбутнє?

“Тепер ми розвиваємо цей успіх із Formosa 4”, — зазначили представники компанії. 35 турбін будуть поставлені із заводу Siemens Gamesa з виробництва гондол у Тайчжуні (Тайвань), що відповідає загальній стратегії компанії з локалізації виробництва та зміцнення регіональних ланцюгів поставок.

Раніше повідомлялося, що унікальні вітряні турбіни можуть назавжди змінити зелену енергетику. У США розпочали будівництво першого пілотного майданчика для нових турбін, від яких очікують значний прорив у виробництві вітрової енергії.

Також стало відомо, що вітряні турбіни можуть викликати несподівані ефекти, зокрема, морські вітряні турбіни приваблюють деякі види риб.

Ціни на соняшникову олію зростають через низькі врожаї

Ціни на українську та європейську соняшникову олію зросли на тлі очікувань низьких врожаїв в Україні та обмеженого виробництва по всьому континенту. Про це повідомляє агентство Bloomberg.

Ціни зросли через прогнози низьких врожаїв та обмеженого виробництва по всьому континенту після спекотного, посушливого літа, яке завадило розвитку культур. Очікується, що в Україні врожайність соняшнику буде нижчою за середній показник за п’ять років значною мірою через посуху на півдні, де відбувається основне вирощування соняшнику. Про це йдеться у звіті підрозділу моніторингу сільськогосподарських ресурсів Європейського Союзу.

Які прогнози щодо врожаю в Європі?

У інших країнах Європи також чекають на меньший врожай. За даними аналітичної компанії Strategie Grains, Європа може отримати найгірший урожай соняшнику за десятиліття, обсяг якого оцінюється в 8,3 млн т. Зокрема, найбільший виробник Франція очікує падіння виробництва на 15% нижче п’ятирічного середнього показника, згідно з даними Міністерства сільського господарства Франції.

Вартість соняшникової олії у французьких портах торгується біля найвищих рівнів із листопада 2022 року, тоді як українські ціни близькі до п’ятимісячного максимуму, показують дані Commodity3. Це збільшення відображає зростаючі побоювання щодо виробництва у 2025–26 роках, при тому що Україна та ЄС разом забезпечують близько 40% світового виробництва соняшнику, за даними Міністерства сільського господарства США.

Яка ситуація з врожаєм в Україні?

В Україні, найбільшому експортеру соняшникової олії, збір врожаю просувається повільно, але “під час збору врожаю на півночі та заході врожаї покращуються”, – пише Bloomberg, посилаючись на UkrAgroConsult. Консалтингова компанія прогнозує, що загальний обсяг виробництва соняшнику виросте більш ніж на 8% у порівнянні з минулим сезоном, завдяки більшим площам посіву.

Збір врожаю активно триває в Європі. Ранні врожаї та вміст олії залишаються низькими, зазначив Брак з Strategie Grains, хоча він додав, що можуть бути “сюрпризи від пізніх культур”.

Нагадаємо, раніше аналітики зазначали, що унаслідок літньої посухи урожайність пізніх культур в Україні суттєво поступається минулорічним результатам. У серпні 2025 року Україна експортувала 4,0 млн т продукції АПК, що на 15,6% більше аналогічного показника попереднього місяця.

Також повідомлялося, що збитки аграріїв Херсонщини вже дотягують до мільярда гривень. Фермери продовжують збирати документи для визнання ситуації надзвичайною на державному рівні, для ухвалення такого рішення загальна сума втрат має перевищити 1,2 млрд грн. А площа втрачених від посухи посівів (засіяних та засаджених під урожай) становить 386 030,76 га. Найбільше від посухи постраждали аграрії Миколаївської, Одеської, Дніпропетровської та Херсонської областей. Раніше повідомлялося, що Миколаївщина втратила майже увесь урожай кукурудзи та половину соняшника через посуху.

Естонія конфіскуватиме покинуті автомобілі на кордоні

В Естонії розпочинається процес конфіскації та продажу автомобілів, які залишаються покинутими на кордоні з Росією. Як повідомляє естонський мовник ERR, Департамент транспорту з жовтня 2023 року почне евакуювати автомобілі, що перебувають на парковці біля КПП “Койдула” більше трьох діб.

Автомобілі будуть вивозити на охоронювану стоянку в місті Виру, що розташоване за 44 кілометри від кордону. Представник департаменту Сійм Яксі зазначив, що на парковці діє обмеження в 72 години, і водії повинні вказувати дату та час початку стоянки. “Якщо цього немає, то ми автоматично маємо право евакуювати машину”, — підкреслив він, посилаючись на закон про дорожній рух, що набирає чинності з 2025 року.

Які наслідки для власників автомобілів?

За словами Яксі, власники автомобілів повинні з’явитися протягом місяця, інакше їхні транспортні засоби будуть виставлені на аукціон. Виручені кошти підуть до бюджету, зокрема, для компенсації витрат на перевезення та зберігання.

Як проходить процес евакуації?

Департамент вже почав ідентифікувати та повідомляти власників автомобілів, які тривалий час залишаються на безкоштовній парковці біля КПП “Койдула”. Завдяки цим заходам до кінця серпня кількість покинутих автомобілів скоротилася з 52 до 39, більшість з яких мають естонські номери.

При евакуації представник департаменту складає акт, фіксуючи стан автомобіля та підстави для переміщення. Власники отримують повідомлення електронною поштою та, за можливості, телефоном, з інформацією про витрати, які потрібно оплатити для повернення транспортного засобу. Вартість евакуації одного автомобіля становить 152 євро, а один місяць утримання на охоронюваній стоянці обійдеться в 237 євро плюс ПДВ.

Нагадаємо, що після повномасштабного вторгнення Росії в Україну країни Європи, які мають спільний кордон з РФ, заборонили в’їзд автомобілів з російськими номерами. Зокрема, Латвія, Литва, Естонія, Польща, Фінляндія та Норвегія. У Латвії та Литві транспортні засоби з російською реєстрацією конфіскують, а Латвія передає їх Україні як підтримку в боротьбі з державою-агресором.

Новий китайський БпЛА типу “літаюче крило” з’явився в мережі

У мережі з’явився новий китайський проект безпілотного літального апарату (БпЛА) типу “літаюче крило” з двома реактивними двигунами. Хоча подробиць поки що обмаль, очікується, що новий дрон буде представлений на авіасалоні Changchun Air Show у вересні цього року.

Фотографії нового дрона з’явилися в мережі напередодні, повідомляє The War Zone. Найімовірніше, знімки були зроблені нещодавно в місті Чанчунь провінції Цзілінь.

Які особливості нового дрона?

Експерти зазначають, що, судячи з фото, дрон більше нагадує дослідний зразок, ніж готовий макет. З одного боку він прикрашений логотипом Китайської академії наук, а в центрі корпусу має помітний горб, до якого з боків прилягають повітрозабірники. Також можна розглянути два окремі вихлопні отвори. Наявність повітрозабірників і вихлопних отворів може вказувати на двигуни, розташовані у верхній півсфері центрального корпусу.

Конструкція ядра з двома двигунами, розташованими відносно високо по обидва боки від центру корпусу, дозволить збільшити робочий простір всередині. Цей простір потенційно можна переобладнати для розміщення різного корисного навантаження, включаючи додатковий запас пального, датчики, системи зв’язку та/або навіть відсік озброєння.

Які можливості має новий БпЛА?

Проте, поки що не зовсім зрозуміло, які функції та завдання може виконувати цей проект, і чи стане він чимось більшим, ніж просто експериментальним літальним апаратом. Загалом, проекти типу “літаюче крило” є лише частиною постійно розширюваного спектра безпілотних літальних апаратів, що розробляються в Китаї.

Також стало відомо, що США відправлять в Україну новітні ШІ-дрони, які працюватимуть у роях. До кінця 2025 року американо-німецький стартап Auterion передасть Україні 33 тисячі своїх ударних комплектів для безпілотників зі штучним інтелектом у рамках контракту з Пентагоном. Повідомлялося, що ці дрони атакуватимуть ЗС РФ без операторів. Зокрема, український стартап Swarmer, який розробляє рішення на основі ШІ для автономності безпілотників, залучив 15 млн доларів від американських інвесторів.

SpaceX запускає нову послугу супутникового зв’язку у 2026

Коли почнеться тестування нової послуги?

SpaceX планує розпочати тестування нової послуги прямого супутникового зв’язку вже наприкінці 2026 року. Це стало можливим завдяки нещодавній купівлі компанією частот діапазону S-band у оператора EchoStar. Про плани розповіла президент SpaceX Гвінн Шотвелл на конференції World Space Business Week, пише SpaceNews.

Які нові технології будуть впроваджені?

Для реалізації проєкту SpaceX доведеться розгорнути нові супутники Starlink, які будуть оснащені спеціальним обладнанням для функціонування в придбаному S-діапазоні. За словами Шотвелл, запуск апаратів планується через два роки, а перші тести на звичайних телефонах можуть відбутися вже наприкінці наступного року.

Угода з EchoStar обійшлася SpaceX у $17 мільярдів, і це лише початок майбутньої об’ємної роботи. Компанія вже співпрацює з виробниками чипів для інтеграції підтримки нових частот у майбутні смартфони.

Яка роль Starship у нових випробуваннях?

Майбутні великі супутники Starlink для цієї послуги, як очікується, доставлятимуть на орбіту на надважкій ракеті Starship. Шотвелл відзначила нещодавній успішний випробувальний політ Starship, заявивши, що “команда потребувала цієї перемоги”.

Зараз у SpaceX зосередилися на створенні третьої, потужнішої версії Starship. Важливим випробуванням для неї стане демонстрація перекачування палива між двома кораблями на орбіті. Це буде одним із найскладніших завдань, поряд із конструюванням теплозахисного екрану. Однак це критичні кроки для підготовки до місій на Місяць і Марс. Випробування з перекачування палива в космосі SpaceX планує почати наступного року.

Раніше повідомлялося про збій терміналів Starlink, які не працюють по всій лінії фронту в Україні. Про це повідомив командувач Силами безпілотних систем ЗСУ Роберт Бровді з позивним “Мадяр”.