Модернізація безпілотника «Лелека-100» від DeViro

Які зміни відбулися в «Лелека-100»?

Українська компанія DeViro модернізувала свій розвідувальний безпілотник «Лелека-100», збільшивши запас ходу та вирішивши проблему зі стабілізацією камери. Вітчизняний розвідник-ретранслятор “Лелека-100М2R” шукає цілі для ударного дрона “Булава” та забезпечує зв’язок на великих відстанях. Про покращення безпілотника представники DeViro розповіли порталу “Мілітарний” на виставці Defense Tech Valley 2025.

Що нового в оптичному модулі?

Повідомляється, що оптичний модуль дрона було серйозно перероблено. Моторизований об’єктив замінили на мультисенсорну платформу з фіксованими лінзами. Це усунуло проблеми з фокусом після жорстких посадок та значно покращило стабілізацію, забезпечивши кращу якість зображення.

“Ми зробили дуже багато роботи над помилками. Були колись меми про тремор кота, який трясеться і всі писали ‘це Лелека-100’. Зараз цього немає, всі бажаючі можуть звернутись для оновлення програмного забезпечення”, — зазначили у DeViro.

Які можливості має дрон?

Окрім того, розробники збільшили запас ходу дрона “Лелека-100”. Час польоту безпілотника виріс з трьох до п’яти годин. Комплекс “Лелека-100” призначений для аеророзвідки, патрулювання, картографування місцевості із можливістю передачі оперативної інформації та отримання точних географічних координат у режимі реального часу.

БПЛА транслює відео в кодованому вигляді, що ускладнює його перехоплення. На нього також можна встановити окрему фотокамеру, запрограмовану на зйомку фотографій із заданим інтервалом часу або по команді, яка надходитиме з системи автопілоту.

Дрон “Лелека-100” здатен працювати в умовах радіоперешкод або блокування систем супутникової навігації GPS/ГЛОНАСС. Він може злетіти та приземлитися в режимі радіомовчання, а оператор має можливість вмикати або вимикати відеотрансляцію протягом усього польоту. Функція автоматизованого керування значно спрощує роботу оператора, дозволяючи зосередитись на аналізі отриманих розвідувальних даних. Також доступний режим комбінованого керування з частковим втручанням оператора та можливістю спрямовувати апарат у потрібному напрямку.

Нагадаємо, український баражуючий боєприпас “Булава” від компанії DeViro отримав потужнішу бойову частину та подвоєну дальність для ураження важливих цілей у російському тилу.

Скасування експортних мит на сою та ріпак: вимоги бізнесу

Міжнародний бізнес, об’єднаний Американською торговельною палатою в Україні, наголошує на необхідності термінового скасування експортних мит на сою та ріпак. Про це повідомляє пресслужба Американської торговельної палати (АТП) в Україні.

2 вересня президент України підписав Закон про запровадження 10% експортного мита на сою та ріпак. Водночас передбачалося, що агровиробники, які експортують власно вирощену продукцію, звільнятимуться від цього мита.

Чому бізнес виступає проти мит?

“Правка щодо запровадження експортного мита на сою та ріпак була включена до Закону №4536-IX із порушенням засад законодавчої техніки, Регламенту Верховної Ради України та принципу стабільності податкового законодавства. Такі зміни суперечать євроінтеграційному курсу України та статті 31 Угоди про асоціацію з ЄС, погіршують інвестиційний клімат, створюють ризики для верховенства права й призводять до втрат агровиробників через падіння закупівельних цін і скорочення посівних площ”, – йдеться у повідомленні.

У АТП зазначили, що з 4 вересня 2025 року українські порти Чорного моря заблоковані суднами, а припортові залізниці – вагонами з вантажами ріпаку та сої через неврегульованість порядку та критеріїв для застосування нульової ставки мита для виробників аграрної продукції.

Які наслідки для агровиробників?

Там додали, що усі експортери, зокрема виробники аграрної продукції, не можуть експортувати товар та зазнають збитків у зв’язку зі штрафами за простій суден (demurrage) та інших транспортних засобів, понаднормове зберігання збіжжя у портах, подовжене страхове покриття, невиконання контрактів перед іноземними покупцями.

“Наразі щонайменше дев’ять суден знаходяться на такому простої, та за попередніми оцінками орієнтовні збитки для бізнесу складатимуть від 5 до 10 мільйонів доларів”, – додали у АТП.

Американська торговельна палата закликає уряд: якнайшвидше винести на розгляд Верховної Ради України ініціативу про скасування експортних мит на сою та ріпак задля стабілізації ринку та відновлення експорту; встановити порядок безумовного відшкодування експортного мита на сою та ріпак, сплаченого виробниками агарної продукції з моменту набрання чинності Закону №4536-IX.

Нагадаємо: Раніше Європейська Бізнес Асоціація закликала Уряд та Верховну Раду скасувати вивізне мито на сою та ріпак та передбачити механізм відшкодування вже сплаченого мита після набрання чинності Законом №4536-IX. Українська зернова асоціація звернулася до керівництва держави із закликом переглянути рішення щодо запровадження експортних мит на сою та ріпак, яке призвело до блокування експорту та створило кризову ситуацію в агросекторі.

Зазначається, що після введення мит експорт сої та ріпаку фактично заблокований. На складах зупинилося близько 500 тис. т продукції, що призводить до значних фінансових втрат – до 50 – 60 дол. на тонні.

Дефіцит пального в Росії: 20 регіонів страждають

У 20 регіонах Росії та тимчасово окупованих територіях України спостерігається дефіцит пального. Водночас по всій країні зростає вартість нафтопродуктів. Про це повідомляє Служба зовнішньої розвідки України.

За даними Санкт-Петербурзької міжнародної товарно-сировинної біржі, 17 вересня ціна бензину марки “АІ-92” піднялася й перевищила 73,2 тис. рублів за тонну, що стало історичним максимумом. Як зазначає розвідка, криза пояснюється низкою чинників.

Які причини дефіциту пального?

По-перше, з 2 серпня вийшли з ладу 13 нафтопереробних заводів у РФ із сукупною потужністю 119,2 млн тонн на рік. Як наслідок – мінпаливенерго та нафтокомпанії були змушені переглянути графік планового ремонту НПЗ, аби збільшити постачання бензину на внутрішній ринок.

До дефіциту також призвів низький рівень запасів у роздрібних мережах: через високу облікову ставку й дорогі кредити регіональні оператори АЗС не змогли сформувати резерви, що вже спричинило закриття заправок у Бєлгородській та Володимирській областях, повідомляє СЗРУ.

Які наслідки можуть бути?

“Окремим чинником є штучне обмеження пропозиції з боку великих держкомпаній – “Роснефти”, “Лукойлу”, “Газпром нефти”, “Сургутнефтегаза” та “Татнефти”. Вони регулярно відкладають відвантаження законтрактованого пального, віддаючи перевагу власним АЗС. Для компаній економічно вигідніше сплатити 5% штрафу за невиконання біржових зобов’язань, ніж відправляти бензин на ринок”, – йдеться в повідомленні.

Як прогнозує розвідка, у короткостроковій перспективі, зокрема взимку 2025/2026 років, це призведе до погіршення соціально-економічної ситуації в РФ, зростання залежності від імпорту палива з Білорусі, Казахстану й Китаю, а також до додаткових ризиків у логістиці, передусім для потреб окупаційної армії.

Нагадаємо: За підрахунками Reuters, на 26 серпня російські нафтовики втратили 17% потужностей нафтопереробних заводів. Дефіцит бензину в Росії, який наприкінці серпня фіксували у Забайкаллі, Примор’ї, на Курилах та в тимчасово окупованому Криму, у вересні поширився ще на 10 регіонів.

Новітні оборонні технології України на саміті у Львові

Які нові технології були представлені?

На міжнародному саміті оборонних інновацій Defense Tech Valley 2025, що проходив у Львові, були продемонстровані українські розробки нового покоління. Серед них безпілотники, наземні платформи, системи зв’язку та сучасний транспорт.

Що таке дрон Toloka?

Головною прем’єрою заходу став підводний дрон Toloka, який має три версії — TLK-150, TLK-400 та TLK-1000. Найбільша модифікація, TLK-1000, може досягати довжини 12 метрів, покривати відстань до 2000 км та перевозити до 5 тонн корисного навантаження. Презентацію дрона Toloka також підтвердив Генеральний штаб ЗСУ.

Скільки делегатів взяло участь у саміті?

У роботі саміту взяли участь понад 5 тисяч делегатів із 50 країн. За перший день було укладено угод на суму понад $100 млн (близько 4 млрд грн).

Дрони серії Toloka створені для виконання завдань на морських напрямках:

  • TLK-150 — довжина 2,5 м, дальність до 100 км, електрична тяга, вантажопідйомність до 50 кг;
  • TLK-400 — довжина 4–6 м, дальність до 1200 км, може нести до 500 кг;
  • TLK-1000 — довжина 4–12 м, дальність до 2000 км, вантажопідйомність до 5000 кг.

Нагадаємо, 24 лютого 2025 року Президент України Володимир Зеленський представив у Києві низку оборонних розробок українських інженерів під час зустрічі з лідерами країн-партнерів. Тоді були показані розвідувальні безпілотники, FPV-дрони з волоконно-оптичним наведенням, роботизовані платформи, системи РЕБ і РРР, а також дрони-перехоплювачі та морські дрони з ракетним озброєнням.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба бов’язково зверніться до кваліфікованого лікаря.

Чому варто перейти на самостійний хостинг?

Чому виникають сумніви щодо хмарних сервісів?

Хмарними сервісами користується безліч людей, але з появою штучного інтелекту дехто почав сумніватися щодо збереження даних. Особливо після того, як Google оголосила про плани інтеграції ШІ у свої сервіси. Для тих, хто багато років працював у Google Docs і зберігав свої роботи на Google Drive, це може бути реальною проблемою.

Що таке самостійний хостинг?

Суть самостійного хостингу в тому, що ви встановлюєте сервер у своїй мережі, налаштовуєте його (наприклад, за допомогою Nextcloud або Trilium) та підключаєтеся до цього сервісу з будь-якого комп’ютера у вашій мережі. Тобто ви самі розміщуєте цей сервіс у своїй локальній мережі.

Не варто боятися, що налаштувати сервер самому занадто складно для звичайного користувача. Достатньо встановити Linux, і навіть не обов’язково ставити серверний дистрибутив. Можна використовувати стандартний дистрибутив для настільних комп’ютерів, з подальшим встановленням необхідного ПЗ для хостингу.

Які переваги самостійного хостингу?

Головний аспект — це впевненість у тому, що до ваших даних не отримають доступ якісь треті особи. Крім того, ви отримуєте повний контроль не тільки над своїми даними, а й над тим, як ви з ними взаємодієте. Додатки та сервіси, розміщені на власному сервері, пропонують більш персоналізований і приватний досвід.

Таким чином, самостійний хостинг стає все більш привабливим варіантом для тих, хто цінує свою конфіденційність і безпеку даних.