Лісове господарство в Україні: регіони з найбільшим бізнесом

Найбільше бізнесів, які працюють у сфері лісового господарства та лісозаготівлі, зосереджено у Житомирській (1157), Рівненській (1151), Івано-Франківській (1074), Вінницькій (1058) та Закарпатській (976) областях. Про це йдеться в дослідженні YC.Market з посиланням на дані Єдиного державного реєстру.

Ці регіони традиційно мають розвинену лісову інфраструктуру, значну частку лісистих територій, а також історично сформований кластер деревообробних підприємств. Натомість найменше зареєстрованих суб’єктів у цій сфері — в Тернопільській (291), Кіровоградській (398), Миколаївській (461), Полтавській (510) та Сумській (578) областях. Це може бути зумовлено як меншою часткою лісових ресурсів, так і відсутністю глибокої переробки деревини на місцях, підкреслюють аналітики.

Які регіони мають найбільше зареєстрованих компаній?

За їхніми словами, якщо аналізувати саме кількість зареєстрованих компаній, то перше місце поділяють 3 регіони з однаковою кількістю компаній – 311:

  • м. Київ — завдяки статусу ділової столиці та наявності офісів великих деревообробних компаній і холдингів;
  • Київська область – регіон із розвиненою логістикою, складською інфраструктурою та зручним виходом на експорт;
  • Закарпатська – завдяки значним лісовим ресурсам Карпат, географічному розташуванню з доступом до європейських ринків та давнім традиціям деревообробки в регіоні.

Натомість найменше компаній у цій сфері зареєстровано у Кіровоградській (55), Тернопільській (69), Полтавській (92), Сумській (97) та Миколаївській (99) областях.

“Вочевидь, на це впливає кілька факторів: зокрема, близькість деяких з регіонів до лінії військових дій. Окрім того, ці регіони мають обмежену лісову площу, що прямо впливає на низький попит на створення підприємств у лісовій сфері”, – пояснюють експерти.

Де зареєстровано найбільше ФОПів у лісовій сфері?

Водночас найбільша кількість ФОПів, зареєстрованих за КВЕДом “Лісове господарство та лісозаготівлі”, зосереджена в Рівненській (980), Житомирській (971), Вінницькій (886), Івано-Франківській (844) та Хмельницькій (696) областях. Це регіони з високим рівнем місцевої підприємницької активності та доступом до лісових ресурсів, йдеться в дослідженні.

Натомість найменше ФОПів у цій сфері зареєстровано у Тернопільській області (222), м. Києві (292), Кіровоградській (343), Миколаївській (362) та Полтавській областях (418). Ймовірно, низький попит на підприємництво в лісовій сфері пов’язаний з відсутністю масштабних лісових угідь або високим рівнем урбанізації (як у випадку з Києвом), пояснюють аналітики.

“Загалом, впродовж 2024–2025 років сфера лісового господарства та лісозаготівлі в Україні демонструє поступове відновлення та стабілізацію. Дані щодо реєстрацій та припинень суб’єктів господарювання свідчать про вихід галузі з періоду спаду та перехід до фази зростання”, – підкреслюють експерти.

Нагадаємо: Спеціалізована екологічна прокуратура Національної поліції України спільно з Нацполіцією та ДБР викрили масштабну схему розкрадань деревини.

Атака програмою-вимагачем паралізувала аеропорти ЄС

Перебої в роботі аеропортів ЄС, які останніми днями впливали на автоматизовані системи реєстрації пасажирів, були спричинені атакою програмою-вимагачем. Про це повідомило агентство ЄС з кібербезпеки.

Кілька найбільших аеропортів Європи і в понеділок продовжували відчувати збої після того, як хакери вивели з ладу автоматизовані системи реєстрації, що надаються компанією Collins Aerospace (яка належить RTX), порушивши роботу десятків рейсів і вплинувши на тисячі пасажирів, починаючи з п’ятниці.

Що відомо про розслідування?

“Правоохоронні органи залучені для розслідування” шкідливого програмного забезпечення, яке блокує дані, вимагаючи викупу за їхнє розблокування, йдеться в заяві агентства ENISA, яке не уточнило, звідки відбувається атака.

Які наслідки кібератак для компаній?

За останні місяці жертвами кібератак ставали уряди та компанії, зокрема виробник автомобілів класу люкс Jaguar Land Rover, який через це був змушений тимчасово зупинити виробництво. Директор з аналізу кіберзагроз британської компанії Sophos Рейф Піллінг зауважив, що зловмисники частіше націлюються на відоміші компанії, адже такі атаки привертають більше уваги, проте загалом їхня кількість не зростає.

“Руйнівні атаки стають більш помітними в Європі, але помітність не обов’язково означає збільшення частоти”, – сказав він агентству Reuters. “Дійсно масштабні та руйнівні атаки, які впливають на фізичний світ, і далі залишаються радше винятком, аніж правилом”.

Опитування близько 1 000 компаній, проведене німецькою галузевою асоціацією Bitkom, показало, що програми-вимагачі – тобто шкідливе ПЗ, яке блокує дані, вимагаючи викуп, – є найпоширенішим видом кібератак. Кожна сьома компанія зізналася, що змушена була заплатити викуп.

В Україну ввезено 14,5 тис. тонн енергетичного обладнання

У серпні 2025 року в Україну ввезено 14,5 тисяч тонн товарів, що сприяють відновленню енергетичної інфраструктури, на понад 6,55 млрд грн. Про це інформує Державна митна служба.

Йдеться, що серед імпортованої продукції – парові та гідравлічні турбіни, електрогенераторні установки, акумулятори великої ємності, інвертори та інші види обладнання, що необхідні для забезпечення стабільності енергосистеми.

Які пільги були надані?

Як зазначає митниця, імпорт здійснювався із застосуванням законодавчо встановлених пільг зі сплати митних платежів. Загальний обсяг наданих пільг лише у серпні становив понад 1,41 млрд грн.

Як змінилися обсяги імпорту?

За даними ДМС, обсяги імпорту енергетичного обладнання залишаються практично на рівні аналогічного періоду 2024 року. Для порівняння: торік у серпні в Україну було ввезено 15,05 тисяч тонн аналогічних товарів на суму понад 6,73 млрд грн, при цьому надано пільг зі сплати митних платежів майже на 1,4 млрд грн.

Нагадаємо: ЄС направив понад 156 000 тонн гуманітарної допомоги через Механізм цивільного захисту. У відповідь на масштабне руйнування енергетичної інфраструктури України ця підтримка включає енергетичне обладнання, таке як 9 342 генератори, 6 917 трансформаторів та мільйони енергозберігаючих світлодіодних ламп.

Безпілотник Cargo: нові можливості для оборони України

Що таке безпілотний комплекс Cargo?

На інвестиційному саміті Defense Tech Valley 2025 від Brave1 представили багатофункціональний безпілотний авіаційний комплекс Cargo. Цей дрон може використовуватись як дрон-камікадзе або бомбардувальник, а також для виконання логістичних задач. Розробка цього БПЛА літакового типу розпочалася ще до повномасштабної війни, повідомляє Мілітарний.

Які можливості має Cargo?

У версії бомбардувальника Cargo здатен нести три невеликі авіабомби вагою 8,5 кг кожна, або одну вагою 25 кілограмів. Після скидання вибухівки дрон сам повертається на локацію, задану операторами.

Як відбувається запуск та приземлення?

Безпілотник злітає з короткої смуги, але при необхідності є можливість запуску з катапульти. Приземлятися він може у ручному режимі, автоматично або на парашуті. Заявлена дальність польоту дрона Cargo становить понад 500 км, але це залежить від ваги корисного навантаження та запасу пального на борту. Дубльовані канали зв’язку роблять БПЛА стійким до ворожих засобів радіоелектронної боротьби (РЕБ) і спуфінгу.

Нагадаємо, українська компанія Vyriy Drone також представила на Defense Tech Valley 2025 недорогий розвідувальний безпілотник Сокіл. Фокус також повідомляв, що Vyriy Drone представила свій перший НРК під назвою Джанкой.

Танкери під санкціями перевезли 43,6% нафти РФ у серпні 2025

В серпні 2025 року танкери, що перебувають під санкціями ЄС, США та Великої Британії, перевезли 43,6% морської нафти Російської Федерації. Про це повідомляє Моніторингова група “Інституту Чорноморських стратегічних досліджень”.

Загалом у серпні 2025 року танкери, що підпадають під санкції, перевезли 9,7 млн тонн нафти з загального обсягу в 22,2 млн тонн. “В результаті збільшення кількості танкерів під санкціями, зростає лише один показник – обсяги нафти, що перевозяться такими танкерами”, – зазначив керівник Моніторингової групи Андрій Клименко.

Які показники морського експорту сирої нафти?

Згідно з даними моніторингу, у Чорному морі рік почався з більших показників, ніж на Балтиці – 25,7%. Далі цей показник коливався в межах 10-25,5%. Однак у липні 2025 року він досяг 46,1%, що свідчить про те, що майже половину обсягів сирої нафти з чорноморських портів РФ перевезли підсанкційні танкери.

На Балтійському морі в січні 2025 року було зафіксовано 14,3% підсанкційних танкерів, а в серпні 2025 року цей показник зріс до 34,8%. Далекий Схід та Північ Росії стали “заповідниками” для підсанкційних танкерів. На Далекому Сході обсяги сирої нафти, що перевозяться підсанкційними танкерами, коливаються в межах 45-70%. Рекорд було зафіксовано в липні 2025 року – 69,3% російської сирої нафти з далекосхідних портів перевезли підсанкційні танкери.

Чи впливають санкції на трафік танкерів?

На півночі 93,8% обсягів на підсанкційних танкерах було зафіксовано в березні 2025 року, а далі цей показник коливався між 78 і 94%. “Всього танкерів, що перевозили нафту з портів РФ в серпні 2025 року, ми зафіксували 190. З них 83 танкери були підсанкційними”, – зазначив Клименко.

Клименко також підкреслив, що модель санкцій, що застосовується ЄС та іншими країнами до танкерів, що перевозять російську нафту, не впливає на трафік, оскільки не забороняє танкерам з санкційних списків проходити через територіальне море країн ЄС. Йдеться про Балтійські протоки, Дуврську протоку та Гібралтар.

Нагадаємо, що The New York Times повідомляє про те, що Росія змогла обійти західні санкції, створивши “тіньовий флот” нафтових танкерів. За оцінками, близько 17% від усіх діючих суден цього класу використовується для перевезення російської нафти. Тіньовий флот становить близько 17% усіх активних нафтових танкерів у світі.

На початку 2025 року у флоті налічувалося 940 суден, що на 45% більше, ніж роком раніше, згідно з дослідженням S&P Global Market Intelligence.

Також повідомлялося, що російська влада зареєструвала в Норвегії страхову компанію, яка видала підроблені документи для десятків суден російського “тіньового” флоту.

У ніч на 12 вересня понад 30 дронів атакували об’єкти в Ленінградській області РФ, зокрема, ключовий нафтоналивний порт Приморськ. Росії, ймовірно, доведеться скоротити видобуток нафти після атак українських безпілотників на ключові об’єкти нафтової інфраструктури.