Портативний детектор дронів “ПЕС Сірко” від компанії “Бабай”

Що таке детектор “ПЕС Сірко”?

Українська компанія “Бабай” представила портативний детектор дронів “ПЕС Сірко”, який може працювати разом з системами радіоелектронної боротьби (РЕБ). За словами представника компанії, детектор сумісний як із власною розробкою “ЖУК” 2М, так і з комплексами РЕБ інших виробників, які потребують додаткового встановлення пускового реле.

Які можливості має “ПЕС Сірко”?

За даними виробника, “ПЕС Сірко” виявляє дрони на відстані до 2 км, скануючи ефір на 360 градусів. Діапазон роботи від 150 до 6000 МГц дозволяє детектору фіксувати FPV-дрони, DJI, Autel та інші розвідувальні БПЛА, які працюють на цих частотах. При інтеграції детектора з системою РЕБ процес придушення дронів запускається автоматично, без участі оператора. Пристрій також можна під’єднати до ноутбука для перегляду зафіксованих частот та ідентифікації потенційних загроз.

Які технічні характеристики “ПЕС Сірко”?

Детектор “ПЕС Сірко” важить 2 кг, здатен працювати автономно 6–8 годин, а його металевий корпус має захист IP54 від пилу та вологи. При потребі детектор можна підзарядити від автомобільного акумулятора. Програмне забезпечення пристрою оновлюється автоматично за наявності інтернету.

Нагадаємо, що польські інженери створили лазерну систему SkanDron, призначену для відстеження та знищення навіть найменших дронів на малих висотах. Також повідомлялося, що американська компанія Honeywell продемонструвала можливості своєї новітньої системи виявлення та перехоплення безпілотників.

Нові технології контролю дронів для ЗСУ

Яка технологія розробляється для ЗСУ?

Українська компанія Sine Engineering працює над новою технологією групового контролю дронів, яка буде використовуватися Збройними Силами України в бойових умовах. Хоча подібні системи вже давно успішно функціонують на полігонах, вони часто зазнають збоїв під впливом засобів радіоелектронної боротьби.

Як працює груповий контроль дронів?

Генеральний директор Sine Engineering Андрій Чулик в інтерв’ю розповів, що технології групового контролю зазвичай використовуються для організації дрон-шоу, які створюють різноманітні малюнки в небі. Це дозволяє оператору одночасно давати команди кільком безпілотникам.

“Ми адаптуємо технологію для використання на полі бою, що значно ускладнює завдання. Ми вже можемо будь-який найпростіший і найдешевший FPV-дрон переробити в суперрозумний дрон, який літатиме без GPS. І таких дронів у групі одночасно може бути більше десяти. Досить встановити модуль”, — зазначив Андрій Чулик.

Чим відрізняються рій дронів та груповий контроль?

Важливо розрізняти груповий контроль (mass control) і рій дронів (swarm). Рій складається з десяти або більше БПЛА з високим рівнем автономності, які самостійно знаходять ціль, визначають її та вирішують, як її вразити.

“Уявіть комп’ютерну стратегію StarCraft. Коли ви вибираєте одночасно кілька юнітів і ними керуєте — це груповий контроль. А комп’ютер, який грає проти вас — це вже ближче до рою”, — пояснив керівник компанії.

Раніше у вересні повідомлялося, що США відправлять в Україну 33 000 новітніх дронів від Auterion, які працюють у роях, за контрактом із Пентагоном. БПЛА координуватимуться завдяки технології штучного інтелекту Nemyx. Виконавчий директор Auterion Лоренц Маєр визнав, що система ще не застосовувалася в боях, але може кардинально змінити ведення війни. Нещодавно український стартап Swarmer випробував рій БПЛА, автономність якого забезпечує ШІ. Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров заявив, що технології компанії вже показали ефективність на полі бою.

Закриття сонячної електростанції Ivanpah у 2026 році

Чому закривається електростанція Ivanpah?

Причина досить банальна: неефективна генерація сонячної енергії та неможливість конкурувати зі звичайними фотоелементами. Будівництво сонячної електростанції Ivanpah, що складається з трьох 139-метрових веж і тисяч керованих комп’ютером дзеркал (геліостатів), обійшлося приблизно у 2,2 млрд доларів. Станцію звели за 4 роки — з 2010-го по 2014-й. Але наступного 2026 року її буде закрито.

Ivanpah слугує свідченням марнотратства і неефективності державних субсидованих енергетичних проектів, вважає Джейсон Айзек, генеральний директор Американського енергетичного інституту. Електростанція, на його думку, не виправдала покладених надій, виробляючи менше електроенергії, ніж очікувалося. При цьому для її функціонування було витрачено чимало природного газу.

Яка історія електростанції?

Коли Ivanpah почала роботу в 2014 році, її вважали найбільшою сонячною електростанцією у світі. Вона здавалася гарним рішенням у галузі відновлюваної енергетики для штату Каліфорнія, який прагне знизити потреби у викопному паливі.

Установка розташовується в пустелі, складається з 173 500 геліостатів, які можуть відбивати сонячне світло, генерувати тепло, відбивати його на приймач, встановлений на вершині кожної з трьох веж. Це тепло нагріває рідину, виділяється пара і обертає звичайну парову турбіну, що генерує електроенергію.

Що буде з обладнанням?

Однак така дзеркальна станція не змогла конкурувати з новими і дешевими пристроями для отримання сонячної енергії — звичайними сонячними панелями. У підсумку, її вирішено було закрити. Що буде з обладнанням, де його прим’ятають або як утилізують, видання не повідомляє.

Раніше ми писали, що чорні сфери в пустелі збирають енергію сонця 175 МВт*год на рік. Проєкт Unexpected Scenarios пропонує пристрої для отримання енергії та генерації тепла в пустелі. Він може видавати 175 МВт*год на рік.

Безпілотний стелс-бомбардувальник CA-1 Europa від Helsing

Що таке CA-1 Europa?

Європейська компанія Helsing, що спеціалізується на штучному інтелекті (ШІ), представила свій безпілотний стелс-бомбардувальник CA-1 Europa, здатний працювати у рою. Дрон CA-1 Europa призначений для ураження цілей в глибокому тилу противника на низьких висотах. Перший політ системи заплановано на 2027 рік, пише портал Hartpunkt.

Які особливості CA-1 Europa?

Повідомляється, що CA-1 Europa розроблений як відкрита місійна система та має модульну апаратну структуру. Передова операційна система БПЛА дозволяє гнучко інтегрувати датчики, системи самозахисту, зброї та інше програмне забезпечення.

Безпілотник CA-1 Europa має елементи стелс-дизайну, такі як внутрішні відсіки для зброї та висувне шасі. Керується платформа автоматизованою системою Centaur від компанії Helsing, що базується на ШІ.

Які можливості застосування CA-1 Europa?

За даними видання, Helsing поставила собі за мету створити безпілотний бойовий літак, який можна використовувати разом з пілотованими системами або самостійно. Серед потенційних застосувань апарата — розвідувальні місії, місії радіоелектронної боротьби та ударні місії “повітря-повітря” та “повітря-земля”.

Наразі компанія не розкриває багато подробиць щодо технічних можливостей нового БПЛА, однак деякі характеристики на сайті Helsing оприлюднені: довжина — 11 м; максимальна злітна вага — 4 т; розмах крил — 10 м; швидкість — висока дозвукова. Дальність БПЛА не розголошується, але експерти оцінюють її приблизно в 1000 км, базуючись на конструктивних особливостях платформи.

Нагадаємо, американська компанія Skunk Works створила автономний безпілотний стелс-винищувач, який зможе працювати в парі з новітніми літаками. Фокус також повідомляв, що народно-визвольна армія Китаю представила бойовий безпілотник, створений на основі радянського винищувача J-6.

Скасування рейсів приміських поїздів Одещини через обстріли

Через пошкодження енергетичної інфраструктури внаслідок бойових дій тимчасово скасовуються рейси приміських поїздів Одещини. Про це інформує Одеська залізниця.

Тож, 26 вересня тимчасово не курсуватимуть такі поїзди:

  • №6208 Одеса-Головна – Роздільна 1
  • №6207 Роздільна 1 – Одеса-Головна
  • №6254 Одеса-Головна – Подільськ
  • №6256 Одеса-Головна – Вапнярка

Також за зміненим маршрутом курсуватиме: №6255 Вапнярка – Подільськ (замість Вапнярка – Одеса-Головна).

Два приміських поїзди №6251 та №6253 сполученнями Вапнярка – Одеса-Головна зчеплені в один склад і курсують за маршрутом з резервним тепловозом. Зі станції Іванівка є такі затримки:

  • №6251 – понад 3,5 години.
  • №6253 – понад 2 години.

Нагадаємо: Як повідомив голова правління АТ “Укрзалізниця” Олександр Перцовський, Росія з середини літа активізувала удари по залізничній інфраструктурі України, атакуючи в середньому шістьма-семома “Шахедами” майже щоночі. Вночі проти 25 вересня ворожі обстріли спричинили знеструмлення на чотирьох дільницях “Укрзалізниці”.