Міфи про відновлювану енергетику: що потрібно знати?

Яка вартість сонячної та вітрової енергії?

Навколо відновлюваної енергетики існує безліч міфів, які уповільнюють її розвиток. Експерти видання Clean Technica спростували п’ять найпопулярніших хибних думок, що стосуються вартості, надійності та впливу на довкілля.

Енергія сонця і вітру занадто дорога

Насправді це одні з найдешевших джерел електрики в історії. Завдяки технологічним покращенням і масштабуванню виробництва, вартість сонячної та вітрової енергії впала настільки, що в більшості країн світу будувати нові “зелені” електростанції вже дешевше, ніж вугільні чи газові. Саме тому перші домінують в інфраструктурі нових потужностей по всьому світу.

Чи шкідливі панелі та вітряки для довкілля?

Панелі та вітряки так само шкідливі, як викопне паливо

Хоча виробництво панелей і вітряків потребує енергії та ресурсів, їхній повний життєвий цикл має позитивний вплив на екологію. Вони не виробляють викидів під час роботи, а їхній “вуглецевий борг” від виробництва окупається за кілька місяців. Для порівняння, вугільні та газові станції забруднюють атмосферу протягом усього терміну служби.

Чи можуть сонячні ферми співіснувати з сільським господарством?

Сонячні ферми — загроза для сільського господарства

Всупереч такій думці, сонячні панелі та вітряки чудово уживаються з сільським господарством. Ба більше, вони допомагають фермерам, створюючи додаткове джерело доходу від оренди землі. Дослідження також показують, що часткове затінення землі від панелей може покращувати врожайність деяких культур, а під вітряками можна пасти худобу.

Чи стабільні фотоелементи для електромережі?

Фотоелементи занадто нестабільні для електромережі

Проблема мінливості природних умов вирішується за допомогою систем зберігання енергії — акумуляторів, які стають дедалі дешевшими. У поєднанні з модернізацією мереж і розумним управлінням станціями, це дає змогу зберігати великі обсяги відновлюваної енергії, підвищуючи загальну надійність.

Чи варто будувати АЕС замість “зелених” станцій?

Краще будувати АЕС, ніж “зелені” станції

Сонячні та вітряні електростанції будуються значно швидше і дешевше, ніж атомні. Хоча АЕС залишаються важливою частиною безвуглецевої енергетики, вони програють за швидкістю та зручністю розгортання. Для швидкого переходу від викопного палива до відновлюваного необхідні всі види чистої енергії.

Раніше Фокус повідомляв, що краще захистить ваш дім від можливих блекаутів — генератори чи сонячні панелі. На тлі можливого повернення графіків відключення електроенергії знову стають актуальними домашні генератори. У них є і більш екологічна альтернатива — сонячні панелі. Утім, обидва варіанти підійдуть — просто для різних випадків.

Правильний розворот жовтого автомобіля на дорозі

Яка траєкторія є правильною для розвороту?

Задача з теми про розташування транспортних засобів на дорозі ставить питання: за якою з траєкторій водій жовтого автомобіля правильно виконає розворот у зображеній на малюнку ситуації? Завдання запропонував канал “Тести ПДР 2025”.

Які варіанти відповіді?

  • За траєкторією А.
  • За траєкторією Б.
  • Обидві траєкторії правильні.
  • Розворот заборонено.

Який розбір задачі?

На перехресті водій жовтого автомобіля має намір виконати розворот. Щоб не порушувати правила, у зображеній ситуації він має скористатися траєкторією А. Згідно з пунктом 11.8 ПДР: “Поворот ліворуч або розворот повинні виконуватися з трамвайної колії попутного напрямку, розташованої на одному рівні з проїзною частиною для нерейкових транспортних засобів, якщо інший порядок руху не передбачено дорожніми знаками 5.16, 5.18, або розміткою 1.18”. Ані знаків, ані відповідної розмітки на малюнку немає.

Отже, правильна відповідь – №1.

Раніше ми пропонували задачі для перевірки знань з правил дорожнього руху:

  • Корисний тест ПДР: який сигнал повороту потрібно увімкнути?
  • Тест ПДР на круговому перехресті: хто порушує правила?

Прогулянка в парку: як вона допомагає при болю в спині

Скільки хвилин потрібно для здорової спини?

Хронічний біль у спині – одна з найпоширеніших скарг сучасної людини. Але, як виявилося, рішення може бути простим і безкоштовним, як прогулянка в парку. Головне – знати, скільки саме потрібно гуляти. Дослідження, опубліковане в журналі JAMA Network Open, розкриває цю інформацію.

Дослідники відстежували понад 11 000 людей за допомогою датчиків, щоб точно виміряти обсяг та інтенсивність їхньої щоденної ходьби. Висновки були однозначними: “Люди, які ходять понад 100 хвилин щодня, мають на 23% нижчий ризик розвитку хронічних проблем із попереком порівняно з тими, хто ходить 78 хвилин або менше”, – зазначила одна з авторок дослідження, Райане Хаддаді.

Чому звичайна ходьба така ефективна?

Біль у попереку часто виникає через слабкість м’язового корсета, який підтримує хребет. Ходьба – це динамічна активність, яка залучає та зміцнює саме ці м’язи. Під час ходьби м’язи спини та преса працюють, щоб утримувати тіло у вертикальному положенні, створюючи природну підтримку для хребта.

Кожен крок покращує рухливість суглобів та тренує відчуття рівноваги. Ходьба також допомагає підтримувати здорову вагу, покращує кровообіг, контролює рівень цукру в крові та зміцнює імунну систему.

Які наслідки для здоров’я?

За даними вчених, біль у спині та шиї є однією з найпоширеніших причин звернення до лікарів у всьому світі. До 85% людей хоча б раз у житті стикаються з цією проблемою, що призводить до величезних витрат на лікування та втрати працездатності. Це дослідження вкотре доводить, що профілактика може бути значно простішою та приємнішою, ніж лікування.

Понад 100 наукових робіт підтверджують користь фізичних вправ для спини, а деякі з них показують, що ходьба в довгостроковій перспективі навіть ефективніша за йогу.

Увага: Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям обов’язково зверніться до кваліфікованого лікаря.

Черги на кордоні України: ситуація на 28 вересня

У неділю, 28 вересня, на кордоні України спостерігаються черги на багатьох пунктах пропуску. Прикордонники наголошують на необхідності враховувати можливі перебої в роботі електронних систем та планувати поїздки заздалегідь.

Яка ситуація на кордоні з Польщею?

Станом на ранок 28 вересня зафіксовано затори на низці контрольно-пропускних пунктів на виїзді з України:

  • «Ягодин» — 1 автобус (пропуск пішоходів не здійснюється; пропуск легкових авто тимчасово не здійснюється);
  • «Устилуг» — 25 легкових авто, 1 автобус (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • «Угринів» — 0 легкових авто, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • «Рава-Руська» — 0 легкових авто, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • «Грушів» — 0 легкових авто, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • «Краківець» — 10 легкових авто, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • «Шегині» — 0 легкових авто, 0 автобусів, 0 пішоходів (пропуск пішоходів здійснюється у обох напрямках);
  • «Нижанковичі» — 0 легкових авто, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • «Смільниця» — 0 легкових авто, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється).

Яка ситуація на кордоні зі Словаччиною?

На кордоні зі Словаччиною ситуація виглядає так:

  • «Малий Березний» — 0 легкових авто, 0 автобусів, 0 пішоходів (пропуск пішоходів здійснюється в обох напрямках);
  • «Ужгород» — 10 легкових авто, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • «Малі Селменці» — 0 пішоходів (працює з 09:00 до 21:00).

Яка ситуація на кордоні з Угорщиною?

На кордоні з Угорщиною:

  • «Тиса» — 0 легкових авто, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • «Дзвінкове» — 10 легкових авто, 0 пішоходів (працює з 08 до 19 години);
  • «Косино» — 10 легкових авто, 0 пішоходів (працює з 08 до 20 години);
  • «Лужанка» — 10 легкових авто, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • «Вилок» — 0 легкових авто, 0 пішоходів;
  • «Велика Паладь» — 0 легкових авто, 0 пішоходів (працює з 08:00 до 19:00).

Яка ситуація на кордоні з Румунією?

На кордоні з Румунією:

  • «Дякове» — 0 легкових авто, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • «Солотвино» — 0 легкових авто, 0 пішоходів;
  • «Порубне» — 0 легкових авто, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • «Красноїльськ» — 0 легкових авто, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • «Дяківці» — 0 легкових авто, 0 пішоходів.

Яка ситуація на кордоні з Молдовою?

На кордоні з Молдовою:

  • «Мамалига» — 0 легкових авто, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • «Кельменці» — 0 легкових авто, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • «Росошани» — 0 легкових авто, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • «Сокиряни» — 0 легкових авто, 0 автобусів, 0 пішоходів.

Нагадаємо, що раніше повідомлялося про можливість виїзду чоловіків-пенсіонерів за кордон у 2025 році, а також про виїзд за кордон при наявності боргів.

Капремонт Харківського шосе: чому затримується угода?

КК “Київавтодор” вже два тижні не може укласти угоду з ТОВ “Автострада” Максима Шкіля на капітальний ремонт Харківського шосе у Дніпровському та Дарницькому районах столиці за 1,26 млрд грн. Це відбулося після того, як 16 вересня компанію було визнано переможцем торгів.

За інформацією видання “Наші гроші”, затримка може бути пов’язана зі скандалом, який може виникнути через укладення угоди на таку велику суму в умовах бюджетного дефіциту, що впливає на виплату зарплат військовим. Кошторис виглядає досить дорогим: 1,26 млрд грн за п’ятикілометрову ділянку дороги означає близько чверті мільярда за кілометр, що значно дорожче за звичайне асфальтування.

Наприклад, неподалік “Київавтодор” замовив асфальтування кілометрової ділянки вулиці Драгоманова, яка обійшлася лише в 40 млн грн. У 2010 році також планувався ремонт Харківського шосе, коли голова КМДА Олександр Попов затвердив проект вартістю 101 млн грн у цінах 2011 року. Тоді долар коштував 8 гривень, що в п’ять разів менше за теперішню вартість.

Однак новий проект коштуватиме не в п’ять, а в 12 разів дорожче. Це може бути пов’язано з додаванням нових елементів, які вже піддаються критиці. Зокрема, йдеться про розширення вулиці та створення ледь не хайвею посеред спального району, що підвищує ризик ДТП через наявність багатьох переходів з світлофорами.

Крім того, можливо, що ремонт виглядає дорогим ще й тому, що навіть після тендеру з 10% знижкою від очікуваної ціни залишилося забагато маржі.

Нагадаємо: Група компаній “Автострада”, одна з найбільших дорожньо-інфраструктурних компаній в Україні, перемогла у тендері на капітальний ремонт Харківського шосе – однієї з основних вулиць на лівому березі Києва. Компанія “Автострада”, що належить Максиму Шкілю, також будує нові станції метро в Києві, зокрема на Виноградар, і отримає 1,18 млрд грн на добудову Подільського мосту.