Танкери під санкціями перевезли 43,6% нафти РФ у серпні 2025

В серпні 2025 року танкери, що перебувають під санкціями ЄС, США та Великої Британії, перевезли 43,6% морської нафти Російської Федерації. Про це повідомляє Моніторингова група “Інституту Чорноморських стратегічних досліджень”.

Загалом у серпні 2025 року танкери, що підпадають під санкції, перевезли 9,7 млн тонн нафти з загального обсягу в 22,2 млн тонн. “В результаті збільшення кількості танкерів під санкціями, зростає лише один показник – обсяги нафти, що перевозяться такими танкерами”, – зазначив керівник Моніторингової групи Андрій Клименко.

Які показники морського експорту сирої нафти?

Згідно з даними моніторингу, у Чорному морі рік почався з більших показників, ніж на Балтиці – 25,7%. Далі цей показник коливався в межах 10-25,5%. Однак у липні 2025 року він досяг 46,1%, що свідчить про те, що майже половину обсягів сирої нафти з чорноморських портів РФ перевезли підсанкційні танкери.

На Балтійському морі в січні 2025 року було зафіксовано 14,3% підсанкційних танкерів, а в серпні 2025 року цей показник зріс до 34,8%. Далекий Схід та Північ Росії стали “заповідниками” для підсанкційних танкерів. На Далекому Сході обсяги сирої нафти, що перевозяться підсанкційними танкерами, коливаються в межах 45-70%. Рекорд було зафіксовано в липні 2025 року – 69,3% російської сирої нафти з далекосхідних портів перевезли підсанкційні танкери.

Чи впливають санкції на трафік танкерів?

На півночі 93,8% обсягів на підсанкційних танкерах було зафіксовано в березні 2025 року, а далі цей показник коливався між 78 і 94%. “Всього танкерів, що перевозили нафту з портів РФ в серпні 2025 року, ми зафіксували 190. З них 83 танкери були підсанкційними”, – зазначив Клименко.

Клименко також підкреслив, що модель санкцій, що застосовується ЄС та іншими країнами до танкерів, що перевозять російську нафту, не впливає на трафік, оскільки не забороняє танкерам з санкційних списків проходити через територіальне море країн ЄС. Йдеться про Балтійські протоки, Дуврську протоку та Гібралтар.

Нагадаємо, що The New York Times повідомляє про те, що Росія змогла обійти західні санкції, створивши “тіньовий флот” нафтових танкерів. За оцінками, близько 17% від усіх діючих суден цього класу використовується для перевезення російської нафти. Тіньовий флот становить близько 17% усіх активних нафтових танкерів у світі.

На початку 2025 року у флоті налічувалося 940 суден, що на 45% більше, ніж роком раніше, згідно з дослідженням S&P Global Market Intelligence.

Також повідомлялося, що російська влада зареєструвала в Норвегії страхову компанію, яка видала підроблені документи для десятків суден російського “тіньового” флоту.

У ніч на 12 вересня понад 30 дронів атакували об’єкти в Ленінградській області РФ, зокрема, ключовий нафтоналивний порт Приморськ. Росії, ймовірно, доведеться скоротити видобуток нафти після атак українських безпілотників на ключові об’єкти нафтової інфраструктури.

Skunk Works представила новий безпілотник Vectis

Компанія Skunk Works, що є частиною Lockheed Martin, розробила автономний безпілотний стелс-винищувач Vectis, який зможе працювати у парі з новітніми літаками. Як повідомила компанія в офіційному пресрелізі, машина перебуває на пізній стадії розробки, хоча польотні випробування ще не проводилися.

Які можливості має Vectis?

Vectis — це багатоцільова платформа, здатна виконувати широкий спектр завдань, зокрема нанесення високоточних ударів, ведення розвідки, радіоелектронна боротьба та протиповітряна оборона. Завдяки автономним системам, безпілотник може діяти як самостійно, так і у складі команди з пілотом-людиною або іншими платформами.

Як Vectis взаємодіє з пілотованими літаками?

Дрон покликаний взаємодіяти з пілотованими винищувачами 5-го покоління і новішими, такими як F-35. Дальність польоту дозволить армії США використовувати їх в Індо-Тихоокеанському регіоні, Європі та Америці.

БПЛА Vectis отримав відкриту архітектуру і загальні системи управління, що спрощує модернізацію. Як зазначає видання New Atlas, це дозволить Lockheed Martin продавати апарат за кордоном, а не лише армії США, а також зробить його конструкцію більш доступною завдяки передовим технологіям виробництва і цифрового проектування.

“Vectis — це вершина нашого досвіду в галузі інтеграції складних систем, розробки перспективних винищувачів і забезпечення автономності”, — заявив О. Джей Санчес, віцепрезидент і генеральний директор Lockheed Martin Skunk Works. “Ми не просто створюємо нову платформу — ми створюємо нову парадигму для військово-повітряних сил, засновану на високопродуктивній, настроюваній і доступній платформі для гнучких безпілотних літальних апаратів”.

Завод Skunk Works відомий тим, що регулярно представляє надсекретні військові літаки. Офіційно відомий як Lockheed Martin Advanced Development Programs (ADP), Skunk Works причетний до створення багатьох відомих літаків, таких як P-80 Shooting Star, F-104 Starfighter, U-2 Dragon Lady, A-12 Oxcart, SR-71 Blackbird, F-117 Nighthawk і X-59 QueSST.

Раніше повідомлялося, що Lockheed Martin працює над винищувачем покоління 5+ на базі F-35, який може отримати до 80% функціоналу F-47. Skunk Works і FalconWorks BAE Systems у США також розробляють модульні безпілотники для радіоелектронної боротьби, які можуть запускатися винищувачами для придушення противника або захисту від радіоелектронних загроз.

Сонячні панелі чи генератори: що обрати для дому?

На тлі можливого повернення графіків відключення електроенергії знову стають актуальними домашні генератори. У них є і більш екологічна альтернатива — сонячні панелі. Утім, обидва варіанти підійдуть — просто для різних випадків.

Як працюють сонячні панелі?

Сонячні панелі працюють на поновлюваних джерелах енергії, нагадує slashgear.com. Вони перетворюють сонячне світло на електрику, яку можна і зберігати, і одразу використовувати. Генератори ж працюють на паливі — дизельному, газовому, або ж на бензині, спалюють його і таким чином виробляють електроенергію.

Чи варто замінювати генератори на сонячні панелі?

Багатьох людей цікавить, чи буде доцільно замінити генератори на сонячні панелі і чи можуть взагалі панелі стати рівноцінною заміною. Тут треба врахувати кілька моментів. Сонячні панелі бувають потужністю від 14 кВт і вище, а середньостатистичному домогосподарству потрібно близько 6-8 кВт, підрахували експерти. Тож забезпечити ваш будинок електроенергією сонячним панелям цілком під силу. Плюсом є й те, що вони, на відміну від генератора, не потребують витрат на експлуатацію. Не треба піклуватися і про паливо — щоправда, панелям для роботи потрібне сонячне світло, але, коли сонця немає, їх можна підключити до акумулятора.

Які переваги у генераторів?

Утім, у генераторів теж є свої переваги. Наприклад, вони стануть у пригоді, якщо у вас великий будинок, а електрику відключили на кілька днів. У цьому випадку потужності сонячних панелей може не вистачити. А домашній генератор забезпечуватиме ваше житло електроенергією кілька днів, і коштує він набагато дешевше. До того ж, у похмуру погоду продуктивність сонячних панелей може впасти до 10%, і буде складно домогтися виробництва достатньої кількості електроенергії навіть із підзарядкою (адже акумулятор теж доведеться заряджати).

Раніше повідомлялося про те, як краще встановлювати сонячні панелі. Виявляється, велику роль відіграє кут нахилу даху (і часто він якраз невідповідний). Також стало відомо, що сонячним панелям знайшли заміну. Італійські дослідники надихнулися японським мистецтвом орігамі та створили “папір, що вбирає сонячне світло”.

Зниження обсягів перевезень вантажів залізницею в Україні

Обсяг перевезень вантажів у контейнерах залізницею упродовж січня–серпня 2025 року склав 151 тис. 897 ДФЕ, що на 15% менше минулорічних показників. Про це повідомив заступник директора департаменту технології перевезень та комерційної роботи АТ “Укрзалізниця” Валерій Ткачов.

Які обсяги експорту та імпорту вантажів?

Експорт склав 92 тис. 57 ДФЕ (60%), імпорт — 42 тис. 119 ДФЕ (28%), внутрішні перевезення — 17 тис. 721 ДФЕ (12%). Транзитні перевезення за цей період не здійснювалися.

Які вантажі перевезли найбільше?

Попри скорочення на 13%, перше місце продовжують посідати зернові вантажі. Їх перевезено 40 тис. 19 ДФЕ, або 26%. На 3% побільшало обсяг перевезень макухи і шротів, який становить 15 тис. 475 ДФЕ, або 10%. Зростає частка чорних металів, яка наразі становить 21%, або 32 тис. 284 ДФЕ (збільшення на 5%). Останні три місяці (червень–серпень) обсяг перевезення чорних металів у контейнерах перевищив обсяг перевезення зернових вантажів, і вони вийшли на перше місце за обсягами перевезення у контейнерах.

Експортні перевезення вантажів у контейнерах за 8 місяців 2025 року через морські порти склали 41 тис. 545 ДФЕ, або 45%, через сухопутні прикордонні переходи — 50 тис. 512 ДФЕ, або 55%.

Ткачов звернув увагу на суттєве зменшення перевезення зернових вантажів у контейнерах. Серед можливих причин він назвав низьку вартість використання спеціалізованих вагонів-зерновозів — 100–200 грн на добу та переорієнтацію експорту зерна в напрямку морських портів України. За його словами, 90–94% зерна експортується через морські порти, відповідно зерно транспортується до портів у спеціалізованому вагоні.

Нагадаємо, вагонний оператор група “Лемтранс” та компанія “Рейл Транс Інвестмент” завершили перший етап будівництва “Контейнерного Терміналу Фастів”. Раніше повідомлялося, що дочірня компанія контейнерної компанії Mediterranean Shipping Company придбала 50% українського оператора інтермодальної логістики N’UNIT та 25% у терміналі “Мостиська”. Транскордонний термінал “Мостиська драй порт” у 2021 році почала будувати компанія “Лемтранс” з партнером поблизу залізничної станції “Мостиська-2” за кілька кілометрів від кордону України та Польщі. МТД може відвантажувати вантажі на колії двох стандартів – 1520 на 1435 мм (європейський).

Офіційний курс євро та долара на 23 вересня 2023 року

Офіційний курс євро до гривні у вівторок, 23 вересня, збільшиться на 31 копійку до 48,73 грн. Про це свідчить офіційний курс Національного банку України. Своєю чергою, курс долара підвищиться на 13 копійок до 41,25 грн.

Офіційні курси на вівторок, 23 вересня, встановлено на такому рівні:

  • 1 долар США – 41,38 грн (41,25 грн станом на 22 вересня);
  • 1 євро – 48,73 грн (48,42 грн станом на 22 вересня).

Що відбувається з курсом євро?

Читайте також: Курс євро вже вище 50 гривень. Що відбувається?