Новий матеріал перетворює тепло на електрику з рекордною ефективністю

Дослідники показали незвичайний матеріал, який з рекордною ефективністю перетворює викидне тепло від автомобілів і заводів на чисту електрику. Розробка дає змогу вловлювати енергію, яка раніше просто йшла в атмосферу.

Технологія, створена експертами Квінслендського технологічного університету, демонструє в тестах 13% ефективності перетворення тепла на електрику. На перший погляд, це небагато, але для термоелектричних матеріалів це абсолютний рекорд, пише Interesting Engineering.

Яка основа нового матеріалу?

В основі речовини лежить сполука зі срібла, міді та телуриду. Прорив став можливий завдяки додаванню в нього марганцю. Ця невелика зміна кардинально поліпшила електронну структуру матеріалу, давши йому змогу ефективніше перетворювати тепло і одночасно запобігаючи його витоку.

“Щодня величезна кількість тепла від автомобілів, заводів і електростанцій просто зникає в повітрі. Цей матеріал дає нам спосіб вловити частину цих втрат і перетворити їх на чисту енергію”, — заявив професор Чжі-Ган Чен.

Чому це важливо для енергетики?

Головна перевага цього термоелектричного матеріалу — його практичність. На відміну від багатьох інших сполук подібного типу, він не містить токсичних елементів, стабільний сам по собі і не вимагає складного виробництва. Тобто для масового застосування в реальному світі такий варіант виглядає багатообіцяюче.

Зокрема, технологію можуть застосувати для створення генераторів, які вироблятимуть електрику від тепла двигунів автомобілів, промислових печей або навіть систем опалення. Крім того, отримавши додаткову енергію начебто “з нічого”, можна також знизити теплове забруднення довкілля.

Раніше повідомлялося про несподіваний метод в енергетиці — “зелений” водень на сонячній енергії без води. Китайські вчені придумали установку на сонячній енергії, яка може виробляти зелений водень безпосередньо з вологи в повітрі. Зазвичай для цього потрібно багато очищеної води, але тут вона взагалі не знадобиться.

Приватизаційний аукціон ПАТ “Рівненський радіотехнічний завод”

Які умови приватизації?

Фонд держмайна України оголосив про проведення приватизаційного аукціону, на якому буде виставлено державний пакет акцій ПАТ “Рівненський радіотехнічний завод”. Цей пакет складає 50 відсотків + 1 акція статутного капіталу, що в загальному дорівнює 22 423 190 акцій.

Стартова ціна аукціону становить 60,8 мільйонів гривень. Це вдвічі менше, ніж стартова ціна, оголошена ФДМУ в липні цього року, коли 50% + 1 акції оцінювалися у 121,56 млн гривень.

Що відомо про борги підприємства?

Нагадаємо, що нещодавно у власність держави повернули Рівненський автомобільний ремонтний завод, який раніше входив до складу Укроборонпрому і зареєстрований за ФДМУ. На момент приватизації держпідприємство мало заборгованість перед бюджетом у понад 17 млн грн, а його працівникам — більш ніж 8 млн грн.

Переможець аукціону не лише не погасив заборгованість, але й допустив її зростання: борг перед бюджетом зріс до 18,8 млн грн, а перед працівниками — до 11,4 млн грн. У зв’язку з цим прокуратура звернулася до суду з вимогою розірвати договір та повернути майно підприємства у державну власність.

Іран постачає турбіни до Росії: нові досягнення під санкціями

Іран, незважаючи на десятиліття санкцій, зміг досягти помітних успіхів у різних виробничих секторах. Серед нових досягнень – постачання турбін до Росії. Про це повідомляє The Moscow Times.

Які товари Іран постачає до Росії?

Найвідомішим товаром, який Іран почав постачати Росії після її повномасштабного вторгнення в Україну, стали безпілотники Shahed. Однак тепер електроенергію на російських електростанціях також вироблятимуть за допомогою іранського обладнання.

Що таке газова турбіна MGT-70?

Іранська компанія MAPNA поставила до Росії свою першу вдосконалену газову турбіну MGT-70 в рамках укладеної у 2022 році угоди про експорт 40 таких апаратів. Це обладнання має замінити турбіни Siemens, які з початку війни німецька компанія перестала постачати та обслуговувати в Росії.

Нагадаємо, що іранський ріал наблизився до рекордного мінімуму в суботу, 30 серпня, після того, як провідні європейські держави вжили каральних заходів проти Ісламської Республіки за невиконання її ядерних зобов’язань.

Росія просить ІКАО пом’якшити санкції на авіаперевезення

Росія звернулася до Міжнародної організації цивільної авіації з проханням пом’якшити санкції, посилаючись на загрози безпеці польотів. Про це повідомляє Reuters, посилаючись на робочі документи та джерело в російській авіаційній галузі.

Згідно з інформацією, йдеться про пом’якшення санкцій на постачання запчастин і транзитні польоти. У зверненні до ІКАО Росія називає заходи, які застосовані до російських авіаперевізників, незаконними і примусовими.

Які наслідки санкцій для російської авіації?

З 2022 року, після початку повномасштабного вторгнення в Україну, західні санкції перекрили доступ Росії до літаків і запчастин Boeing і Airbus. Російські авіакомпанії змушені обслуговувати понад 700 іноземних лайнерів через складні схеми паралельного імпорту, однак значна частина деталей залишається недоступною.

Зусилля Росії створюють труднощі для зустрічі в Монреалі цього тижня Міжнародної організації цивільної авіації, яка встановлює глобальні стандарти безпеки для цивільної авіації і засудила Москву за порушення суверенітету повітряного простору України та її подвійну реєстрацію літаків.

Чому Росія звертається до ІКАО саме зараз?

Росія надіслала свій запит до ІКАО після того, як Сполучені Штати скасували санкції проти білоруського державного перевізника “Белавіа” минулого тижня, які були накладені після підтримки Мінськом Москви в її вторгненні в Україну.

Крім того, Росія намагається отримати вибори до керівної ради ІКАО, що складається з 36 держав, після того, як не змогла набрати достатньо голосів у 2022 році після вторгнення в Україну.

Як найбільша країна світу, Росія сильно залежить від комерційних літаків для внутрішніх вантажних та пасажирських перевезень через свої 11 часових поясів, але недавні інциденти вказують на те, що флот Росії деградує.

Наприкінці липня радянський літак Антонов Ан-24, збудований у 1976 році, розбився на Далекому Сході Росії, вбивши всіх 48 осіб на борту. За кілька днів російський авіаперевізник Аерофлот призупинив десятки рейсів після нищівної кібератаки.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що російським авіабудівникам не вдалося створити аналоги іноземних підшипників і електронної компонентної бази для літаків. Чотирнадцять літаків Sukhoi Superjet 100 (SSJ-100) виконують рейси по Росії з конструкторськими недоліками фюзеляжу. Раніше у московському аеропорту Внуково літак Superjet-100 авіакомпанії “Азимут” втратив капот двигуна під час зльоту.

Новий ударний дрон Mighty Hornet III для Тайваню

Що таке Mighty Hornet III?

Національний інститут науки і технологій Чуншань презентував новий ударний дрон Mighty Hornet III на Виставці технологій аерокосмічної оборони (TADTE) 2025 у Тайбеї. Цей дрон може суттєво посилити захист Тайваню проти Китаю. Він є першим ударним безпілотним літальним апаратом з X-подібною конструкцією крила, розробленим в Тайвані, і нагадує російський баражувальний боєприпас “Ланцет”.

Які його можливості?

Mighty Hornet III здатен завдавати автономних ударів, літати в складі роїв під централізованим управлінням для здійснення масованих атак. Він може залишатися в повітрі понад 40 хвилин, долати понад 50 км і вражати броньовані цілі протитанковими боєголовками. Дрон має можливість вертикального зльоту, а потім переходу в горизонтальний політ, використовуючи єдину систему приводу.

За словами керівника програми безпілотних авіаційних систем NCSIST Чанга Веньцзуна, фюзеляж дрона повністю надрукований на 3D-принтері, що скорочує час розроблення і виробництва до восьми місяців. Це дозволяє зібрати дві одиниці за три дні. X-подібна конструкція крила підвищує стабільність у польоті для точніших ударів, а система з чотирма роторами забезпечує плавний перехід між режимами польоту.

Яка роль малих підприємств у розвитку дронів?

Малі підприємства стимулюють зростання ринку дронів на Тайвані. Експерти галузі відзначають, що за два роки дрони перейшли з розряду другорядних продуктів у розряд основних на виставці TADTE. Багато в чому цей імпульс походить від малих і середніх підприємств, які тепер мають чіткіші ролі та розділяють обов’язки. Керівники компаній визнають, що уряд Тайваню підтримує швидкий розвиток безпілотних літальних апаратів після вторгнення Росії в Україну.

З 2022 року частка критично важливих компонентів місцевого виробництва зросла з 60-70% до понад 95% менш ніж за три роки. Очікується, що військовий попит залишиться основним двигуном прогресу у сфері дронів, оскільки вони є ключовою зброєю в конфліктах від України до Близького Сходу та Південно-Східної Азії.

Раніше тайванські компанії використовували китайські двигуни T-Motor, що призводило до сильної залежності від їхніх поставок. На виставці TADTE у 2025 році понад 20 місцевих постачальників продемонстрували свої двигуни, що дозволяє знизити цю залежність. Керівники впевнені, що галузь зможе досягти мети Міністерства оборони з виробництва 50 000 дронів протягом двох років.