Закриття кордону з Білоруссю вплинуло на торгівлю з Китаєм

Тимчасовий запобіжний захід, вжитий під час недавніх спільних військових навчань Росії і Білорусі, призвів до припинення залізничних вантажних перевезень між Китаєм і ЄС, вартість яких становить 25 млрд євро на рік. Про це повідомляє Politico.

Варшава закрила кордон з Білоруссю у зв’язку з початком великомасштабних навчань російських і білоруських військ “Захід”. Це також сталося через кілька днів після того, як 19 російських дронів вторглися в повітряний простір країни, в тому числі з території Білорусі, і влада направила до кордону 40 000 військових.

Однак тимчасовий захід перетворився на безстроковий: уряд послався на “турботу про безпеку польських громадян”, додавши, що “рух буде відновлено, як тільки кордон стане повністю безпечним”.

Які наслідки для вантажних перевезень?

Найбільший перевантажувальний вузол розташований в районі Бреста: там сходяться колії різної ширини – пострадянської і західноєвропейської. Цим маршрутом здійснюється 90% вантажних залізничних перевезень між Китаєм і ЄС. Минулого року його вантажообіг зріс на 10,6%, а вартість поставок – майже на 85% до 25,07 млрд євро. Через цей транспортний коридор здійснюється 3,7% китайсько-європейської торгівлі, він служить важливим каналом доставки для таких китайських інтернет-магазинів, як Temu і Shein.

Польська вантажна залізнична держкомпанія PKP Cargo попередила, що тривале закриття призведе до перенаправлення вантажів на південь, через Казахстан, Каспійське і Чорне моря і далі в Південну Європу або Туреччину.

Які проблеми виникли для водіїв?

Закриття кордону також обернулося проблемою для автотранспортних компаній. На кордоні застрягли близько 10 000 білоруських водіїв, які працюють у польських транспортних компаніях і не можуть повернутися на роботу до Польщі або до себе додому в Білорусь.

Як пише видання, китайська сторона поки не висувала прямих вимог про відкриття кордону. У порівнянні із загальним обсягом торгівлі між Китаєм і ЄС поставки через Польщу досить невеликі, при цьому ситуація має і політичний аспект, зазначає Петро Кравчик, колишній директор управління зовнішньої розвідки Польщі.

“Я впевнений, що США дуже раді бачити цей маршрут закритим, принаймні тимчасово, тому що вони чинять тиск на Європейський союз, щоб той ввів додаткові мита проти Китаю через постачання йому російської нафти і газу, – сказав він Politico. – Я також впевнений, що американці підтримують польський уряд у тому, що він не поспішає відкривати цей маршрут знову – принаймні, найближчим часом”.

Нагадаємо: У серпні експорт продуктів очищеної нафти з Китаю зріс на 8,5% у річному обчисленні. Водночас темпи зростання сповільнилися порівняно з липнем, коли було зафіксовано найвищий місячний показник з червня 2024 року.

Затримки зарплат у заповіднику “Асканія-Нова”

Співробітники незаконно створеного російськими окупантами “Биосферного заповедника ‘Аскания-Нова'” на Херсонщині з липня не отримують зарплату. Про це повідомляє “ІРС-Південь”.

Затримки з виплатою зарплат від російських окупаційних структур на тимчасово окупованій території Херсонщини стали звичним явищем. Місцеві жителі підтверджують, що заборгованість по зарплаті в заповіднику існує давно, гроші людям виплачували з затримкою і раніше.

Чому затримують зарплату?

За словами мешканців селища, наразі зарплату затримали надовго, і люди не можуть терпіти, якщо вже наважились заявити про це публічно. Керівництво окупаційного заповідника погрожує звільненням усім, хто буде бодай на щось скаржитись, і обриває всі питання та звернення щодо боргів на півслові.

В місцевих чатах, де обговорюють це питання, підтверджують, що борги із зарплати є не лише у працівників заповідника. Наприклад, зарплату не отримують машиністи насосних станцій: востаннє їм дали лише аванс за серпень.

Яка причина боргів?

За інформацією “ІРС-Південь”, окупаційному заповіднику “Асканія-Нова” борги з’явилися з 2023 року. Установа заборгувала за поставлений бензин, дизпаливо і автомобільне мастило, через що російській компанії довелось вибивати борги через підконтрольний суд.

Законний директор біосферного заповідника “Асканія-Нова” ім. Ф. Е. Фальц-Фейна, Віктор Шаповал, зазначає, що це свідчить про брак коштів на утримання захоплених територій окупантами.

Нагадаємо, що у російському реєстрі бізнесу після 24 лютого 2022 року зареєстрували понад 3 тисячі компаній, розташованих на території тимчасово окупованої Херсонщини. Раніше повідомлялося, що окупаційна влада Херсонської області заявила про завершення будівництва урядового кварталу під Генічеськом, хоча будівлі там були зведені ще до повномасштабного вторгнення.

Ситуація з водою на тимчасово окупованій частині Херсонщини також погіршується: рівень води у свердловинах впав, врожайність різко знизилася, а окупаційна влада не вживає жодних заходів.

Служба зовнішньої розвідки України повідомила, що рибний промисел Росії зазнає втрат через обмеження строку експлуатації флоту. Російські рибалки Чорного й Азовського морів мають усі шанси залишитися без роботи, а населення країни, яка скеровує кошти на воєнну машину проти України, – без риби.

Доступна іпотека: 1,2 тис. позичальників отримали допомогу

Регіональними програмами компенсацій у межах державної програми доступної іпотеки “єОселя” скористалися 1,2 тис. позичальників, найбільше – у Львівській області. Про це повідомила пресслужба “Укрфінжитло”.

“Найбільша кількість позичальників, які отримали допомогу у межах регіональних програм компенсацій, — у Львівській області. Львівська ОВА допомогла 502 позичальникам “єОселі”. 423 учасникам програми — Одеська ОВА та 98 — Чернівецька ОВА”, – зазначається у повідомленні.

Які програми компенсації існують?

У повідомленні йдеться, що кожен регіон, що долучився до ініціативи, обрав власний формат допомоги з купівлею житла – від компенсації частини відсоткової ставки до компенсації частини першого внеску окремим категоріям позичальників. На сьогодні функціонує 11 таких програм регіональної підтримки учасників “єОселі”.

Де можна отримати допомогу?

Так, у Тернополі та Миколаївській області пропонують часткове покриття першого внеску для окремих категорій позичальників, у Полтавській, Сумській, Харківській, Закарпатській, Одеській, Львівській, Чернівецькій областях та Кривому Розі – компенсують 3% річних для різних категорій учасників. Крім того, міська рада Сіверськодонецька відшкодовує до 50% першого внеску внутрішньо переміщеним особам-мешканцям Севєродонецької міської територіальної громади.

Читайте також: Оновлення в “єОселі” та підвищені президентські стипендії: що зміниться в Україні з вересня.

Нагадаємо: В Україні у межах програми “єОселя” з 10 вересня 2025 року почав діяти новий механізм компенсації частини іпотечних витрат для внутрішньо переміщених осіб та мешканців прифронтових територій.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба бов’язково зверніться до кваліфікованого лікаря.

Росія розглядає підвищення ПДВ для зменшення дефіциту

Російський уряд розглядає можливість підвищення ставки податку на додану вартість (ПДВ) з 20% до 22%, щоб стримати дефіцит бюджету і зберегти резерви. Про це повідомляє агентство Reuters з посиланням на джерела.

Такі обговорення відбуваються на тлі публічних запевнень Володимира Путіна, що підвищення податків не планується. Проєкт бюджету планують подати до парламенту 29 вересня. Його ключові параметри узгоджуються з Путіним заздалегідь і навряд чи будуть істотно змінені під час формального розгляду в Держдумі.

Які причини підвищення ПДВ?

Росія, яка вже четвертий рік веде війну проти України, цього року підвищила податки на доходи фізичних осіб і корпоративні податки. Однак уряду все одно довелося втричі збільшити прогноз дефіциту федерального бюджету до 1,7% від валового внутрішнього продукту (ВВП) у травні. За словами анонімного чиновника, якого цього місяця цитували державні ЗМІ, тепер очікується, що цей показник буде перевищено.

Також під загрозою опиняється і плановий дефіцит у 0,9% ВВП на 2026 рік, закладений у торішньому бюджетному законі. Чотири джерела, близькі до уряду, підтвердили повідомлення незалежного медіа The Bell, що уряд обговорює підвищення ставки ПДВ, щоб стримати зростання дефіциту.

Які наслідки підвищення ПДВ?

Терміни ухвалення рішення не уточнюються, але одне з джерел зазначило, що зміни можуть бути внесені до бюджету 2026 року, якщо збережеться чинне “бюджетне правило”, яке передбачає відкладання надприбутків від нафти. “Як можна зменшити дефіцит, дотримуючись бюджетного правила? Тільки підвищенням податків, адже майже немає простору для скорочень – ні у військових витратах, ні в соціальних”, – пояснило одне з джерел.

За розрахунками Reuters, у 2024 році ПДВ забезпечив 37% федеральних доходів, і його підвищення може вдвічі скоротити прогнозований дефіцит на 2026 рік. Російська економіка продовжує зростати, незважаючи на посилення західних санкцій через війну проти України. Однак зростання ВВП, за прогнозами, сповільниться приблизно до 1% порівняно з 4,3% торік, а інфляція залишається вищою за 8%.

При цьому значна частина робочої сили і близько 40% державних доходів спрямовуються на оборону і безпеку. Державні витрати залишаються головним двигуном економічного зростання в Росії. З огляду на невдоволення Путіна темпами економіки і потребу й надалі фінансувати війну на виснаження в Україні, скорочення витрат малоймовірні.

Нагадаємо: Прессекретар диктатора РФ Дмитро Пєсков запевнив, що макроекономічна ситуація в Росії залишається “надійною і передбачуваною”, навіть незважаючи на обвал рубля і рецесію. Економіка Росії має серйозніші проблеми, ніж визнається офіційно, і протягом року існує реальний ризик системної банківської кризи. У зовнішній торгівлі РФ помітно зростає обмін товар на товар: наприклад, пшениця на китайські авто або насіння льону на будматеріали.

Нові правила для водіїв: що потрібно знати?

Які зміни чекають на водіїв?

З 1 листопада в Україні набирають чинності нові правила дорожнього руху, які стосуються водіїв. Згідно з новими нормами, водії повинні бути уважнішими на дорозі та дотримуватися оновлених вимог.

Що потрібно знати про нові правила?

Серед основних змін – посилення відповідальності за порушення правил дорожнього руху. Водії, які перевищують швидкість, можуть отримати значно більші штрафи. Також вводяться нові вимоги до технічного стану автомобілів, що повинні бути дотримані для забезпечення безпеки на дорогах.

Коли почнуть діяти нові штрафи?

Нові штрафи почнуть діяти з моменту набрання чинності правил. Водії повинні бути готові до змін і уважно стежити за новими вимогами, щоб уникнути неприємностей на дорозі.