Нові досягнення у цинк-іонних акумуляторах

Дослідники з Сеульського національного університету (Південна Корея) досягли значного прогресу у поліпшенні продуктивності та стабільності цинк-іонних акумуляторів на водній основі, модифікувавши одну молекулу в електроліті.

Нова формула електроліту дозволила досягти середньої кулонівської ефективності 99,96% і підтримувати стабільну роботу до 600 циклів зарядки-розрядки цинк-іонних акумуляторів.

Які переваги водних цинк-іонних акумуляторів?

Водні цинк-іонні акумулятори (AZIB) мають численні переваги перед літієвими аналогами, включаючи безпеку, економічну ефективність та електрохімічні властивості металевого анода Zn. Проте їхня ефективність часто знижується на межі розділу електрода і рідкого електроліту. Молекули води в електроліті можуть розкладатися, а цинк осідати нерівномірно, утворюючи дендрити, які можуть призводити до коротких замикань.

Як вдосконалили електроліт?

Для вирішення цієї проблеми дослідники зосередилися на розробці співрозчинника для електроліту. Модифікований співрозчинник на основі фосфату, діетил(дифторметил)фосфонат (DEDFP), був створений шляхом заміни етоксильної групи в триетилфосфаті (TEP) на дифторметильну групу. Цей електроліт демонструє виняткову стабільність під час заряду-розряду, зберігаючи 70% ємності протягом 486 циклів.

Молекула DEDFP активно відштовхує молекули води від поверхні електрода, що є важливим для запобігання розкладанню води — основної причини газоутворення та зниження ефективності у водних системах. Під час тестування електроди, цикльовані в системі DEDFP, демонстрували стабільні профілі напруги та морфологію навіть за високих густин струму.

Цинкова батарея на основі DEDFP продемонструвала гідне збереження ємності — 65,4% протягом 300 циклів, що підтверджує потенціал технології для практичного застосування.

Польща продовжує фінансування Starlink в Україні

Президент Польщі підписав закон, який містить продовження фінансування абонплати для терміналів Starlink в Україні. Про це повідомив міністр Цифрової трансформації Михайло Федоров.

Федоров зазначив, що в Україні працює понад 50 тисяч терміналів Starlink, з яких близько 29 тисяч передали наші польські партнери. “Дякую Міністру цифровізації Польщі Кшиштофу Гавковському та всьому уряду Польщі за солідарність і стійку підтримку України”, – сказав Федоров.

Чи можуть

Китай розробив ядерну батарею, що працює 100 років

У Північно-Західному педагогічному університеті Китаю розробили компактну ядерну батарею ‘Чжулонг-1’, здатну пропрацювати 100 років без підзарядки і втрати потужності. За словами вчених, вона безпечна, стабільна і неймовірно довговічна, враховуючи період напіврозпаду 5730 років. Подробиці про це відкриття повідомило видання Futura.

Що таке ‘Чжулонг-1’?

‘Чжулонг-1’ є продовженням ідеї ядерної батареї BV100 компанії Betavolt, що обіцяла 50 років роботи. Цього разу фізики використовували вуглець-14 замість нікелю-63. Повільний радіоактивний розпад використовується для отримання енергії, а суцільна оболонка з карбіду кремнію запобігає витоку радіації і служить шаром перетворення енергії.

Випробування показали, що ‘Чжулонг-1’ має щільність енергії в 10 разів вищу, ніж у літій-іонного акумулятора. Батарея може працювати за температури від -100°C до +200°C, з деградацією менше 5% за 50 років. З періодом напіврозпаду 5730 років його теоретичний термін служби простягається на тисячоліття, після чого залишиться лише нешкідливий матеріал.

Які можливості ‘Чжулонг-1’?

Однак поточний прототип виробляє лише нановат енергії, і цього недостатньо для живлення телефону або автомобіля. На думку вчених, батарея буде дуже корисною для пристроїв, які потребують мало електрики, але постійно. Наприклад, за їхньою допомогою можна зробити кардіостимулятори, які служать все життя, або невеликі промислові датчики, які не потребують заміни батарейок.

Науковці вже працюють над ‘Чжулонг-2’, нова версія буде розміром з монету і дешевшою в масовому виробництві. Акумулятори на основі вуглецю-14 можуть живити супутники десятиліттями, хоча й не забезпечать електромобілям вічну роботу. Наразі лише Китай має достатньо промислових потужностей для виробництва цієї радіоактивної речовини та розвитку технології.

Раніше писали, що китайська компанія Betavolt створила ядерну батарейку з монету. Дослідники оцінили, чи зможе технологія живити смартфони та інші гаджети в майбутньому. У 2024 році компанія зі США Infinity Power представила свою ядерну батарейку. Вона має ККД понад 60%, тоді як інші методи перетворення радіоізотопної енергії показують ефективність менше 10%.

Держборг України та ситуація в IT-галузі

Який стан державного боргу України?

Станом на кінець серпня загальний державний та гарантований державою борг України досяг 192,71 млрд доларів США, що є збільшенням на 6,58 млрд доларів за місяць.

Що відбувається з «Укрнафтою»?

АТ «Укрнафта» уклало угоду з міжнародною юридичною фірмою Gibson, Dunn & Crutcher LLP (США) на надання адвокатських послуг вартістю 1,4 млн доларів.

Яка ситуація з конфіскованими активами?

Конфісковані активи російського бізнесмена Ігоря Наумця, вартістю понад 1 млрд грн, не приносять доходу державі. Досудове розслідування у справі про незаконний продаж цих активів триває, а кар’єри на Житомирщині затоплені водою.

Що відбувається на ринку авіації?

Російські пасажирські авіакомпанії вперше отримають вантажні літаки під розбір на ринку РФ.

Які прогнози щодо російської нафти?

Аналітики російського відомства прогнозують підвищення середньої ціни нафти Urals з 58 доларів за барель у 2025 році до 65 доларів у 2028-му, проте цей сценарій можливий лише за умови виходу Росії з міжнародної ізоляції.

Яка ситуація в IT-галузі?

Китай активно переманює айтівців, в той час як США ускладнюють отримання робочих віз. Цього тижня Китай запускає нову візову програму K, спрямовану на залучення іноземних технологічних талантів.

Чому закриваються ресторани в Україні?

Київ готується до закриття сотень ресторанів, оскільки українські ресторатори стикаються з невідворотною кризою. Багато кафе і ресторанів перестали заробляти, що призводить до необхідності закриття закладів.

Як кондиціонер впливає на двигун автомобіля?

Як працює кондиціонер в автомобілі?

Більшість водіїв вважають кондиціонер незалежним вузлом, проте він безпосередньо впливає на мотор, оскільки компресор отримує обертання та енергію від колінчастого валу через пасок. У звичайних умовах це безпечно, але несправності або неправильна експлуатація системи охолодження можуть призвести до критичного перевантаження двигуна та його поломки.

Принцип роботи кондиціонера простий: компресор стискає холодоагент, який, проходячи через конденсор (розташований перед радіатором двигуна) та випарник у салоні, забирає тепло. Усе це вимагає потужності двигуна. Коли муфта вмикає компресор, двигун відчуває додатковий опір, що знижує динаміку та підвищує витрату пального. На старих моделях зношений компресор може значно з’їдати потужність, що в критичних випадках провокує перегрів, детонацію та прискорений знос двигуна. Крім того, засмічений конденсор погіршує роботу системи охолодження двигуна, що також призводить до перегріву.

Що може руйнувати двигун?

Заклинювання компресора може призвести до обриву приводного ременя, який часто одночасно приводить у дію помпу охолодження та/або генератор. Втрата їх роботи миттєво викликає критичний перегрів двигуна. Витік холодоагенту призводить до того, що компресор починає працювати без належного змащення, що значно підвищує ризик його заклинювання. Знос муфти може пошкодити приводний ремінь або шків. Засмічення радіатора, зокрема брудний конденсор, блокує ефективне охолодження, прискорюючи перегрів двигуна, особливо в заторах.

Які помилки роблять водії та як їх уникнути?

Водії часто ігнорують сторонні шуми та вібрації від кондиціонера — перші сигнали про проблеми. Небезпечно також запускати систему при низькому рівні фреону, оскільки це руйнує компресор. Щоб уникнути поломок, потрібно:

  • перевіряти стан приводного ременя на знос та тріщини при кожному ТО;
  • контролювати рівень фреону та мастила кожні 1-2 роки, щоб забезпечити належне змащення компресора;
  • регулярно очищувати радіатор кондиціонера (конденсор) від бруду, щоб не перешкоджати охолодженню двигуна;
  • звертати увагу на шуми та своєчасно проводити діагностику компресора та його муфти.

Комплексне обслуговування системи кондиціонування кожні два роки допоможе уникнути несподіваних та дорогих поломок двигуна.