BAE Systems інтегрує ракети APKWS у Eurofighter Typhoon

Компанія BAE Systems розглядає можливість інтеграції своїх ракет Advanced Precision Kill Weapon System (APKWS) з лазерним наведенням у винищувачі Eurofighter Typhoon. За словами Пола Сміта, керівника відділу Typhoon Strategy Delivery компанії BAE Systems, APKWS II вважається недорогою зброєю для Typhoon, яка дозволить літакам ефективно протидіяти ворожим безпілотникам.

Які нововведення передбачає інтеграція?

Повідомляється, що інтеграція передбачає розгортання на борту літака Typhoon нового та набагато потужнішого радара з активною електронно-сканованою решіткою (AESA). Радар AESA у поєднанні з APKWS буде особливо корисним для протидії дронам та крилатим ракетам.

Що таке APKWS?

В армії США ракета “повітря-повітря” з лазерним наведенням відома як AGR-20F. Вона є варіантом APKWS, також відомої як Fixed Wing, Air Launched, Counter-Unmanned Aircraft Systems Ordnance (FALCO). ВПС США вже неодноразово запускали ці ракети з винищувачів F-15E та F-16 для боротьби з іранськими безпілотниками та ракетами на Близькому Сході.

Усі версії ракети APKWS складаються з трьох основних компонентів: секції лазерного наведення, вставленої між однією з різних варіантів бойової частини, та стандартного 70-мм ракетного двигуна між ними. FALCO оснащена бойовою частиною з неконтактним детонатором та оптимізованими алгоритмами наведення для класу “повітря-повітря”. Її також планують зробити ще смертоноснішою, додавши новий дворежимний пакет наведення.

Як зазначають експерти, навіть у своїй базовій формі ракети APKWS краще підходять для знищення дронів, ніж традиційні ракети класу “повітря-повітря”. Льотні характеристики дозволять їм збивати відносно стабільно літаючі, нереактивні цілі з низькою продуктивністю.

Нагадаємо, чеська компанія LPP представила свій новий дрон JWI-4000, призначений для перехоплення та знищення ворожих безпілотників. Також повідомлялося, що компанія Aurelius Systems розробляє лазерну зброю нового покоління, призначену для захисту від дронів.

Стагнація вітроенергетики у Швеції: причини та наслідки

Вітроенергетика у Швеції перебуває в стагнації. Два квартали поспіль не було замовлено жодної нової турбіни, згідно зі звітом галузевої асоціації Green Power Sweden. Також у країні видають дуже мало дозволів на будівництво нових вітряних електростанцій — торік було схвалено лише 2 з 31 заявки, переважно через опір з боку муніципалітетів і Збройних сил Швеції, повідомляє dn.se.

Чому інвестори втрачають інтерес?

Навіть уже запущені проєкти призупиняються. Наприклад, Vattenfall Kriegers flak припинила інвестувати в проєкти, пов’язані з вітряною енергетикою, хоча суму обіцяли виділити “гігантську”. Наявні вітряні електростанції теж борються за виживання. Газета Affärsvärlden повідомляє про компанії, які намагаються вийти з наявних інвестицій у вітроенергетику. Влітку 2025 року кілька вітроенергетичних підприємств збанкрутували, і слід очікувати нових банкрутств, пише видання Dagens industri.

Які проблеми стримують розвиток?

Міжнародні ЗМІ повідомляють про те, як інтерес до Швеції, яку ще недавно вважали вельми привабливим ринком для інвестицій у вітроенергетику, раптово різко впав. Цікаво, що у звіті, підготовленому аналітичною компанією ELS цієї весни для Green Power Sweden, шістьом великим інвесторам було запропоновано анонімно описати, куди вони хотіли б інвестувати, коли мова заходить про генерацію чистої енергії. Респонденти зазначили, що їх цікавить Південна Європа, де інвестиції в накопичення енергії відповідають розвитку відновлюваних джерел енергії.

Що стосується Швеції, то інвестори вказали на дві проблеми. По-перше, наявність низьких і навіть негативних цін на електроенергію, здебільшого на півночі Швеції. За великої кількості вітру вітроенергетика виробляє занадто багато електроенергії, що знижує ціни на тлі браку передавальних потужностей і накопичувачів. По-друге, нечітка енергетична політика з боку держави, яка не хоче підставляти інвесторам плече. Виникла ситуація, де цілі електрифікації та боротьби зі зміною клімату перебувають на межі, і всі, схоже, чекають дій політиків, підсумовують автори статті.

Siemens Gamesa постачає вітряні турбіни на Тайвань

Компанія Siemens Gamesa оголосила про постачання своїх вітряних турбін на Тайвань у рамках проєкту, який забезпечить чистою електроенергією близько 500 тисяч домогосподарств. Йдеться про 35 вітряних турбін потужністю 14 мегават, що є важливим кроком у розвитку тайванської морської вітроенергетики.

Партнером Siemens Gamesa у цьому проєкті став головний девелопер морських вітрових електростанцій в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні Synera Renewable Energy (SRE). Турбіни будуть використані для модернізації морської вітряної електростанції “Формоза” на Тайвані.

Яка потужність проєкту?

Проєкт морської вітроелектростанції має загальну потужність 495 мегават і розташований біля західного узбережжя повіту Мяолі на Тайвані. Він отримав потужності на першому раунді аукціону із зонального розвитку наприкінці 2022 року.

У листопаді 2024 року компанія отримала дозвіл на відкриття, ставши першим із переможців першого туру, який досяг цього результату. За останні шість років компанія SRE побудувала “Формозу 1” (першу морську вітрову електростанцію на Тайвані) та “Формозу 2” (перший проєкт другої фази, що був введений у комерційну експлуатацію).

Які плани на майбутнє?

“Тепер ми розвиваємо цей успіх із Formosa 4”, — зазначили представники компанії. 35 турбін будуть поставлені із заводу Siemens Gamesa з виробництва гондол у Тайчжуні (Тайвань), що відповідає загальній стратегії компанії з локалізації виробництва та зміцнення регіональних ланцюгів поставок.

Раніше повідомлялося, що унікальні вітряні турбіни можуть назавжди змінити зелену енергетику. У США розпочали будівництво першого пілотного майданчика для нових турбін, від яких очікують значний прорив у виробництві вітрової енергії.

Також стало відомо, що вітряні турбіни можуть викликати несподівані ефекти, зокрема, морські вітряні турбіни приваблюють деякі види риб.

Ціни на соняшникову олію зростають через низькі врожаї

Ціни на українську та європейську соняшникову олію зросли на тлі очікувань низьких врожаїв в Україні та обмеженого виробництва по всьому континенту. Про це повідомляє агентство Bloomberg.

Ціни зросли через прогнози низьких врожаїв та обмеженого виробництва по всьому континенту після спекотного, посушливого літа, яке завадило розвитку культур. Очікується, що в Україні врожайність соняшнику буде нижчою за середній показник за п’ять років значною мірою через посуху на півдні, де відбувається основне вирощування соняшнику. Про це йдеться у звіті підрозділу моніторингу сільськогосподарських ресурсів Європейського Союзу.

Які прогнози щодо врожаю в Європі?

У інших країнах Європи також чекають на меньший врожай. За даними аналітичної компанії Strategie Grains, Європа може отримати найгірший урожай соняшнику за десятиліття, обсяг якого оцінюється в 8,3 млн т. Зокрема, найбільший виробник Франція очікує падіння виробництва на 15% нижче п’ятирічного середнього показника, згідно з даними Міністерства сільського господарства Франції.

Вартість соняшникової олії у французьких портах торгується біля найвищих рівнів із листопада 2022 року, тоді як українські ціни близькі до п’ятимісячного максимуму, показують дані Commodity3. Це збільшення відображає зростаючі побоювання щодо виробництва у 2025–26 роках, при тому що Україна та ЄС разом забезпечують близько 40% світового виробництва соняшнику, за даними Міністерства сільського господарства США.

Яка ситуація з врожаєм в Україні?

В Україні, найбільшому експортеру соняшникової олії, збір врожаю просувається повільно, але “під час збору врожаю на півночі та заході врожаї покращуються”, – пише Bloomberg, посилаючись на UkrAgroConsult. Консалтингова компанія прогнозує, що загальний обсяг виробництва соняшнику виросте більш ніж на 8% у порівнянні з минулим сезоном, завдяки більшим площам посіву.

Збір врожаю активно триває в Європі. Ранні врожаї та вміст олії залишаються низькими, зазначив Брак з Strategie Grains, хоча він додав, що можуть бути “сюрпризи від пізніх культур”.

Нагадаємо, раніше аналітики зазначали, що унаслідок літньої посухи урожайність пізніх культур в Україні суттєво поступається минулорічним результатам. У серпні 2025 року Україна експортувала 4,0 млн т продукції АПК, що на 15,6% більше аналогічного показника попереднього місяця.

Також повідомлялося, що збитки аграріїв Херсонщини вже дотягують до мільярда гривень. Фермери продовжують збирати документи для визнання ситуації надзвичайною на державному рівні, для ухвалення такого рішення загальна сума втрат має перевищити 1,2 млрд грн. А площа втрачених від посухи посівів (засіяних та засаджених під урожай) становить 386 030,76 га. Найбільше від посухи постраждали аграрії Миколаївської, Одеської, Дніпропетровської та Херсонської областей. Раніше повідомлялося, що Миколаївщина втратила майже увесь урожай кукурудзи та половину соняшника через посуху.

Естонія конфіскуватиме покинуті автомобілі на кордоні

В Естонії розпочинається процес конфіскації та продажу автомобілів, які залишаються покинутими на кордоні з Росією. Як повідомляє естонський мовник ERR, Департамент транспорту з жовтня 2023 року почне евакуювати автомобілі, що перебувають на парковці біля КПП “Койдула” більше трьох діб.

Автомобілі будуть вивозити на охоронювану стоянку в місті Виру, що розташоване за 44 кілометри від кордону. Представник департаменту Сійм Яксі зазначив, що на парковці діє обмеження в 72 години, і водії повинні вказувати дату та час початку стоянки. “Якщо цього немає, то ми автоматично маємо право евакуювати машину”, — підкреслив він, посилаючись на закон про дорожній рух, що набирає чинності з 2025 року.

Які наслідки для власників автомобілів?

За словами Яксі, власники автомобілів повинні з’явитися протягом місяця, інакше їхні транспортні засоби будуть виставлені на аукціон. Виручені кошти підуть до бюджету, зокрема, для компенсації витрат на перевезення та зберігання.

Як проходить процес евакуації?

Департамент вже почав ідентифікувати та повідомляти власників автомобілів, які тривалий час залишаються на безкоштовній парковці біля КПП “Койдула”. Завдяки цим заходам до кінця серпня кількість покинутих автомобілів скоротилася з 52 до 39, більшість з яких мають естонські номери.

При евакуації представник департаменту складає акт, фіксуючи стан автомобіля та підстави для переміщення. Власники отримують повідомлення електронною поштою та, за можливості, телефоном, з інформацією про витрати, які потрібно оплатити для повернення транспортного засобу. Вартість евакуації одного автомобіля становить 152 євро, а один місяць утримання на охоронюваній стоянці обійдеться в 237 євро плюс ПДВ.

Нагадаємо, що після повномасштабного вторгнення Росії в Україну країни Європи, які мають спільний кордон з РФ, заборонили в’їзд автомобілів з російськими номерами. Зокрема, Латвія, Литва, Естонія, Польща, Фінляндія та Норвегія. У Латвії та Литві транспортні засоби з російською реєстрацією конфіскують, а Латвія передає їх Україні як підтримку в боротьбі з державою-агресором.