ЄС зберігає дедлайн для відмови від російських енергоносіїв

Європейський Союз не змінює свій дедлайн щодо повної відмови від імпорту російських нафти і газу до 2028 року. Про це повідомляє агентство Reuters із посиланням на енергокомісара ЄС Дан Йоргенсен.

ЄС готує правові пропозиції для повного припинення закупівель російських енергоносіїв до 1 січня 2028 року. Заборона на короткострокові контракти запрацює вже з наступного року.

Чому США закликають ЄС прискорити відмову від російських енергоносіїв?

США, втім, закликають Євросоюз розірвати енергетичні зв’язки з Москвою ще швидше. Президент Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн напередодні заявила, що ЄС розглядає можливість прискорення відмови від російських викопних ресурсів у рамках нових санкцій проти РФ.

Йоргенсен наголосив, що його завдання – якнайшвидше забезпечити схвалення 2028-го плану країнами ЄС і Європарламентом, підкресливши, що цей процес окремий від санкцій. “Це дуже амбітний план”, – зазначив він, – “Якщо будуть інші способи посилити тиск на Росію, я теж їх підтримаю”.

Які наслідки для енергетичного ринку?

За словами чиновника, на зустрічі в Брюсселі санкції не обговорювалися. Білий дім раніше повідомляв, що президент США Дональд Трамп закликав європейських лідерів припинити купувати нафту в Росії, щоб сприяти завершенню війни в Україні.

Райт, зі свого боку, заявив, що мета США – постачати союзникам більше енергоносіїв, щоб повністю витіснити російський газ: “Ми прагнемо звести імпорт російського газу до нуля, і головним замінником уже стали американські енергоекспорти”.

Йоргенсен наголосив, що ЄС прагне рухатися максимально швидко, але в такий спосіб, що не призведе до зростання цін і перебоїв із поставками. Для цього Європі доведеться збільшити закупівлі американського скрапленого природного газу.

Нагадаємо: У Кремлі заявили, що жодні санкції не змусять Росію змінити свій курс у війні проти України. Це прозвучало після того, як США і Європейський Союз дали зрозуміти, що розглядають можливість нових економічних обмежень. Трамп раніше повідомив журналістам, що його адміністрація готова перейти до другого етапу санкцій проти Росії. Європейський Союз розглядає можливість більш швидкої відмови від російських викопних енергоносіїв у рамках нових санкцій проти Москви.

Укрзалізниця планує підвищити тарифи на перевезення зерна

АТ “Укрзалізниця” має намір домовитися з урядом щодо індексації тарифів на залізничні перевезення, зокрема підвищити тариф на транспортування зерна. Про це повідомив заступник директора департаменту технології перевезень та комерційної роботи АТ “Укрзалізниця” Валерій Ткачов.

Сьогодні українська залізнична логістика має найнижчий тариф на перевезення 1 тонни зерна до портів, що становить 17 доларів США за тонну. Це позитивно впливає на аграріїв, однак для АТ “Укрзалізниця” така ціна не дозволяє підприємству розвиватися та бути ефективним.

Які зміни можуть очікувати аграрії?

Ткачов зазначив, що вартість логістики для аграріїв наразі є досить прийнятною, але залізниця наполягатиме на індексації тарифів. За його словами, підвищення може сягнути 4-5 доларів. “Якщо ми зможемо домовитися з урядом, то тариф зросте на 37-40%. Я вважаю, що це підйомна ціна, адже у 2024 році залізнична логістика вартувала 22 долари за тонну зерна. Таким чином ми вийдемо на минулорічний рівень, що дозволить нам функціонувати в складних умовах війни”, — пояснив він.

Яка ситуація з перевалкою зерна?

Ткачов також додав, що вартість перевалки зерна в портах знизилася до 7 доларів за тонну, тоді як торік вона становила 10-12 доларів, що дозволяє аграріям економити.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що вагоноремонтні підприємства “Укрзалізниці” очікують закінчення року зі збитками у 600 мільйонів гривень через падіння обсягів залізничних перевезень та профіцит вантажних вагонів на ринку. У першому півріччі 2025 року “Укрзалізниця” перевезла 79,6 млн тонн вантажів — це на 11,8% менше, ніж за аналогічний період торік. Найбільше впали обсяги перевезення вугілля і зерна.

Гендиректор компанії Олександр Перцовський зазначив, що з такою динамікою за рік буде перевезено лише половину від обсягів довоєнного 2021 року. АТ “Укрзалізниця” планує у 2025 році скоротити щонайменше 25% адміністративно-управлінського персоналу, або понад 500 посад.

Раніше АТ “Укрзалізниця” оголосила тендер на залучення міжнародного юридичного радника для супроводу у процесі реструктуризації зовнішнього боргу. УЗ мусить вирішити проблему накопичених ще з 2012 року боргів у понад мільярд доларів США.

iPhone 17: Чи варто оновлювати старі моделі?

Які нововведення в iPhone 17?

Нова лінійка iPhone 17, представлена Apple 9 вересня, має вражаючий вигляд, проте не дає вагомих приводів замінити старі моделі. Новинки мало чим перевершують iPhone 14 Pro, при цьому їм не вистачає функцій штучного інтелекту для обробки фотографій, як у флагманів Samsung і Google Pixel.

Чи є сенс оновлювати старі моделі?

Головний редактор журналу Tom’s Guide у США Майк Просперо зазначає, що його iPhone 14 Pro, випущений у 2022 році, досі працює відмінно, хоча з часом акумулятор зносився і час автономної роботи зменшився. Нові моделі отримають більшу частоту оновлення екрана, але вона не має великого значення для тих, хто не запускає ігри.

iPhone 17 Pro отримає оновлену 48-мегапіксельну телефотокамеру, але об’єктив — це ще не все. Сьогодні багатьом користувачам важливі функції, які дають змогу швидко і якісно обробляти знімки. “Завдяки своїй роботі я зміг протестувати безліч функцій штучного інтелекту на телефонах Samsung і Google Pixel, і ось уже кілька років я із заздрістю дивлюся на те, що можуть робити користувачі Android”, — зазначив Майк Просперо.

Чому Apple відстає в технологіях ШІ?

Відсутність Apple Intelligence на вчорашньому заході була досить помітною, пише аналітик. За винятком кількох швидкоплинних згадок, Apple не зробила жодних вагомих заяв чи анонсів у цьому напрямку. Цілком можливо, компанія береже деталі для іншого заходу.

Apple сильно відстала від конкурентів через більш обережний підхід до впровадження ШІ та проблеми з новим помічником Siri. Розрив між її інструментами для редагування фотографій та інструментами Android на базі ШІ — лише один із прикладів. Ходять чутки, що Apple може співпрацювати з Google, щоб Gemini допомогла Siri. Але поки неясно, коли це станеться, і невідомо, чи скористається Apple інструментами Google для редагування фотографій.

9 вересня Apple анонсувала iPhone 17, iPhone 17 Pro і 17 Pro Max, які отримали збільшені батареї та новий дизайн порівняно з iPhone 16. Розробники розширили екран базової моделі до 6,3 дюйма і додали ProMotion — адаптивну частоту оновлення до 120 Гц з функцією Always-On.

Крім того, Apple представила iPhone Air — найтонший смартфон у своїй історії. Його товщина становить 5,6 мм. Смартфон отримав титанову раму і новітній чипсет A19 Pro.

В Україні вже продають нові iPhone 17 за ціною вживаного автомобіля. У деяких оголошеннях за iPhone 17 Pro Max просять 180 тисяч гривень, що на три тисячі доларів більше за оригінальну ціну.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба обов’язково звернутися до кваліфікованого лікаря.

Renault Duster: Чи варто купувати цей кросовер сьогодні?

Які переваги має Renault Duster?

Кросовер Renault Duster першого покоління став справжнім бестселером завдяки поєднанню доступної ціни та позашляхових якостей. Його рестайлінгова версія 2015 року отримала оновлений інтер’єр, екстер’єр та вдосконалені двигуни. Одним з плюсів авто є підвіска, що має неймовірну енергомісткість та дорожній просвіт у 200 мм. Завдяки цьому, кросовер без проблем долає будь-які дороги, від ідеального асфальту до розбитих сільських напрямків. Це справді універсальний автомобіль для українських реалій.

Двигуни та коробки передач, за винятком автоматичної, вважаються надійними та довговічними. Наприклад, старі 1.6 K4M та 2.0 F4R є справжніми живучими моторами, які можуть пройти понад 350 000 км при належному догляді. Новий 1.6 H4M з ланцюговим приводом ГРМ не має особливих недоліків. А турбодизель 1.5 K9K, хоч і чутливий до якості пального, але при своєчасній заміні оливи та фільтрів також служить довго. Механічні коробки передач JR5 та TL8 також відомі своєю надійністю.

Серед переваг — простота в ремонті та доступність запчастин. Завдяки уніфікації з іншими моделями Renault, знайти необхідні деталі не складе проблем, а ціни на них приємно здивують. Просторий салон та місткий багажник роблять Duster практичним вибором для сім’ї та подорожей.

Які недоліки має Duster?

Недоліки машини Duster успадкував багато рішень від бюджетного Logan, що помітно у якості матеріалів та оснащенні. У дешевих комплектаціях можна не знайти базових речей: кондиціонера чи ESP. Системи опалення та вентиляції також можуть бути недосконалими, й взимку ноги замерзнуть. Лакофарбове покриття Duster не відрізняється високою якістю. Воно швидко покривається дрібними подряпинами та сколами, що може призвести до швидкої корозії, якщо не вжити заходів.

Повнопривідні версії мають свої особливості. По-перше, запасне колесо розташоване в багажнику, що зменшує його корисний об’єм. По-друге, електромагнітна муфта GKN, що відповідає за повний привід, може давати збої. Важливо пам’ятати, що ця система не перетворює Duster на повноцінний позашляховик, хоча він й значно кращий за більшість кросоверів. Крім того, модель страждає від: течі гідропідсилювача керма; проблем з котушками запалювання; недовговічності амортизаторів, особливо на повнопривідних версіях; швидкого зносу підшипників маточин та сайлентблоків.

Застава 100 млн грн для Владислави Молчанової у справі ринку

Бенефіціарній власниці Stolitsa Group Владиславі Молчановій призначили заставу у розмірі 100 мільйонів гривень у справі ринку “Столичний”. Про це свідчить відеотрансляція Вищого антикорупційного суду.

Як повідомляло Національне антикорупційне агентство, правоохоронці викрили схему заволодіння та подальшої легалізації 18 га землі державної власності ринковою вартістю понад 160 млн грн. До реалізації оборудки причетні колишній народний депутат України від Партії Регіонів Юрій Іванющенко, столична забудовниця Владислава Молчанова, а також екскерівник обласного управління Держгеокадастру України. Усім повідомлено про підозру.

Які обставини справи?

Слідство встановило, що навесні 2021 року під час корпоративного конфлікту між екснардепом та забудовницею за контроль над гуртовим ринком у передмісті Києва у Молчанової виник умисел щодо виведення активів ринку на підконтрольних осіб. У НАБУ повідомили, що, за даними слідства, службовці Держгеокадастру внесли в Державний земельний кадастр зміни, що дозволило цьому органу розпоряджатись земельним масивом, на якому розташовується гуртовий ринок площею понад 150 га.

Які наслідки для земельних ділянок?

Надалі земельну ділянку передали в оренду товариству, підконтрольному забудовниці, інформувало НАБУ. Після цього керівник товариства відмовився від частини отриманої в оренду землі на користь 9 осіб, які на підставі наказу в.о. керівника Головного управління Держгеокадастру у Київській області з порушенням норм земельного законодавства одержали у власність 9 земельних ділянок площею 18 га. Згодом земельні ділянки на підставі удаваних правочинів продали трьом товариствам, пов’язаним із забудовницею.

За інформацією правоохоронців, у процесі врегулювання конфлікту забудовниця та екснардеп підписали меморандум щодо спільного використання земельного масиву, зокрема для забудови. А у вересні 2021 року довірена особа екснардепа увійшла до складу бенефіціарів товариств-власників земельних ділянок. Подальше розпорядження земельним масивом зупинив арешт, накладений за клопотанням прокурорів САП.

Читайте також: Відповідають за базар: кому належать київські ринки