Натрій-іонні акумулятори: майбутнє енергетики

Чому натрій-іонні акумулятори стають популярними?

Епоха домінування літій-іонних акумуляторів може завершитися в найближчому майбутньому. Альтернативою здатні виступити натрій-іонні батареї — дешевша і перспективніша технологія. Літій-іонні батареї сьогодні живлять усе, від смартфонів до електромобілів. Але їхні недоліки — залежність від Китаю в постачанні сировини, шкода природі та ризик загоряння — змушують світ шукати аналоги. Один із найбільш багатообіцяючих — натрій-іонні акумулятори.

Які переваги натрій-іонних акумуляторів?

Головний козир натрію — його доступність. У земній корі його в 1000 разів більше, ніж літію, а видобуток виходить значно дешевшим і екологічнішим. До того ж виробництво натрій-іонних осередків можна налагодити на тих самих лініях, де вже виготовляються літій-іонні, що спрощує перехід. Натрієві акумулятори мають кращу термічну стабільність, що значно знижує ризик перегріву і загоряння. А значить, рішення краще підходить для стаціонарних систем зберігання енергії в будинках і на підприємствах, де безпека вкрай важлива.

Коли натрій-іонні акумулятори стануть основними?

На жаль, за щільністю енергії натрій-іонні АКБ поки що поступаються літієвим (160 Втч/кг проти 250), тому найближчим часом вони не замінять літій у смартфонах і електромобілях, де важливі вага і компактність. Однак вони доречні в стаціонарних системах зберігання енергії (BESS), до яких належать і домашні акумулятори, і промислові накопичувачі для сонячних і вітряних електростанцій.

Найбільший у світі виробник акумуляторів, китайська компанія CATL, уже розпочала комерційне виробництво альтернативної технології. За прогнозами експертів, до 2030 року натрій-іонні батареї займуть значну частку ринку стаціонарних систем зберігання, ставши ключовим елементом “зеленої” енергетики.

Раніше повідомлялося, як проста гумка замінить акумулятор. Китайські вчені створили першу в світі еластичну “термоелектричну гумку”, яка виробляє електрику з тепла людського тіла. З таким пристосуванням смарт-годинник та іншу електроніку, що носиться, ймовірно, не доведеться заряджати від розетки.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині потрібно обов’язково звернутися до кваліфікованого лікаря.

Сонячні панелі, що працюють ефективніше при нагріванні

Які переваги нових сонячних панелей?

Вчені створили сонячні панелі, які, на відміну від традиційних аналогів, працюють ефективніше при нагріванні. Ця технологія розв’язує проблему перегріву та дозволяє накопичувати більше енергії.

Спека — головний ворог звичайних сонячних панелей, адже при нагріванні їхня ефективність падає. Проте нове дослідження показало, що існують системи, для яких тепло, навпаки, корисне. Йдеться про фотоелектрохімічні (PEC) проточні комірки, які одночасно вловлюють і зберігають сонячну енергію, пише Interesting Engineering.

Яка оптимальна температура для PEC-осередків?

Дослідники з Університету Лафборо виявили, що оптимальна робоча температура для таких пристроїв — близько 45°C. У той час як звичайні панелі втрачають продуктивність, у PEC-осередків при нагріванні, навпаки, прискорюються внутрішні електрохімічні реакції. Тепло заряджає рідкий електроліт, іони починають рухатися швидше, і система накопичує енергію більш ефективно.

“Замість того щоб боротися з теплом, ми можемо використовувати його у своїх інтересах. Це докорінно змінює традиційні уявлення про сонячну енергетику”, — заявив провідний автор дослідження, доктор Довон Бае.

Які практичні наслідки цього відкриття?

Це відкриття має важливе практичне значення. Інженери тепер можуть проектувати системи, які не вимагають дорогого охолодження. Відмова від вентиляторів та інших систем усунення нагріву значно знизить вартість сонячних установок і спростить монтаж, зробивши їх більш доступними.

Технологія PEC-осередків — це крок уперед до створення інтегрованих систем “сонце + сховище”, які не лише генерують, а й ефективно накопичують енергію, роблячи відновлювану енергетику надійнішою.

Раніше повідомлялося, що сонячні панелі та вітряки захопили 91% нової енергосистеми. Сонячна і вітряна енергетика продовжують активно впроваджуватися в енергосистему США, незважаючи на політичну протидію поновлюваним джерелам. У першій половині 2025 року на їхню частку припав 91% усіх нових генерувальних установок — це рекордний показник.

Ненадійні автомобілі 2025 року: яких моделей уникати

Які автомобілі визнані ненадійними?

Купуючи новий автомобіль, легко захопитися його зовнішнім виглядом або технологіями, але без належної надійності він може швидко стати джерелом проблем. Саме тому, ґрунтуючись на даних про відкликання та скарги власників, ці моделі 2025 року вважаються ненадійними і їх варто уникати. Про це повідомив Finance Buzz.

Які моделі потрапили до списку ненадійних?

  1. Kia K5 – NHTSA вже оголосила два відкликання, які торкнулися понад 300 000 автомобілів Kia: одне щодо відшаровування покриття заднього скла, а інше — через мерехтіння габаритних вогнів. Додайте до цього щонайменше 16 скарг споживачів, починаючи від проблем з двигуном та закінчуючи електрикою.
  2. Kia Telluride – NHTSA відкликала Telluride через відшарування заднього скла, що може становити серйозну небезпеку на дорозі.
  3. Rivian R1S – NHTSA зареєструвала щонайменше 28 скарг споживачів на позашляховик. Це точно не та статистика, з якою варто ризикувати, купляючи недешевий автомобіль.
  4. Jeep Wrangler – NHTSA зареєструвала скарги щодо рульового керування, електричної системи та проблем з двигуном.
  5. Jeep Grand Cherokee – NHTSA зареєструвала щонайменше 12 скарг споживачів, які охоплюють усе: від електричних несправностей до проблем з трансмісією та рульовим керуванням.
  6. Land Rover Defender – Надійність є слабким місцем моделі 2025 року. Також NHTSA відкликає автомобілі через несправні ремені безпеки.
  7. Tesla Model X – NHTSA вже опублікувала три відкликання щодо: клаксону, камери заднього виду та розриву подушок безпеки під час розгортання.
  8. Tesla Model S – NHTSA вже двічі відкликала Model S 2025 року: через камеру заднього виду та подушки безпеки, які можуть розірватися під час розгортання.
  9. Porsche Cayenne – Модель 2025 року, швидше за все, стане дорогою реальністю з частими потребами технічного обслуговування та середньою річною вартістю ремонту в 1231 долар.
  10. Mazda CX-90 – NHTSA оголосила одне відкликання через проблеми з дисплеєм панелі приладів та помилками функцій. Ця програмна помилка може вимкнути розморожувачі, попередження про ремені безпеки або функції монітора з круговим оглядом.
  11. Ford Bronco – NHTSA вже оголосила відкликання через від’єднання переднього нижнього важеля керування, що призводить до повної втрати керованості автомобіля.

Митні органи виявили 6 437 порушень на 7,7 млрд грн

За період з січня по серпень 2023 року митні органи України виявили 6 437 порушень митних правил на загальну суму 7,7 млрд грн. Про це повідомляється на офіційному сайті Державної митної служби.

Які предмети правопорушень були вилучені?

Зазначається, що у 2 324 справах про порушення митних правил тимчасово вилучено предмети правопорушень на суму 728 млн гривень. Зокрема:

  • промислових товарів на 516 млн грн;
  • транспортних засобів на понад 138 млн грн;
  • продовольчих товарів на 48 млн грн;
  • валюти на 26 млн грн.

Яка сума штрафів була стягнена?

За даними Держмитслужби, у 1 365 справах про порушення митних правил, у тому числі заведених у попередніх періодах, митницями стягнено штрафів на суму 46 млн грн. До Держбюджету було стягнуто 40 млн грн з урахуванням справ, розглянутих раніше.

Крім того, на розгляд до суду митницями передано 3 558 справ про порушення митних правил на суму понад 6,8 млрд грн. За результатами розгляду справ судами, у тому числі заведених у попередні періоди, накладено стягнень (конфіскація товарів та штрафи) на суму 3,4 млрд грн.

Нагадаємо, що в липні президент України Володимир Зеленський підписав закон щодо адміністративної відповідальності за порушення митних правил.

Енергоатом сплатив понад 102 млрд грн за електроенергію

З початку 2025 року АТ “НАЕК “Енергоатом” сплатив понад 102 млрд грн, щоб забезпечити населення доступною електроенергією. Про це компанія повідомила у Telegram. Зокрема, за покладеними спеціальними обов’язками “Енергоатом” сплатив 102,2 млрд грн (з ПДВ). Було покрито 100% вартості послуги за січень-серпень 2025 року та 40% прогнозної вартості за вересень.

Що таке покладені спеціальні обов’язки?

Покладені спеціальні обов’язки (ПСО) – це державний інструмент, який дозволяє утримувати тариф на електроенергію для населення нижчим за ринковий рівень. Його мета – зменшити фінансове навантаження на українські родини, особливо в умовах економічної нестабільності, нагадує компанія.

Згідно з фінансовим планом АТ “НАЕК “Енергоатом”, прогнозна вартість послуги ПСО у 2025 році становить 163,9 млрд грн (з ПДВ). У 2024 році Енергоатом сплатив за послугу ПСО 153 млрд 184 млн грн (з ПДВ).

Яка ситуація з виробництвом електроенергії?

Нагадаємо, що за перше півріччя 2025 року українські АЕС згенерували більше 26,8 млрд кВт⋅год електроенергії. Раніше керівник НАЕК “Енергоатом” Петро Котін заявив, що компанія має достатній запас ядерного палива, а також необхідні довгострокові договори на конверсію, збагачення урану та постачання палива до України. Ремонтна кампанія триває згідно з графіками, затвердженими Міністерством енергетики України.

Раніше повідомлялося, що 19 червня на засідання Верховної Ради викликали міністра енергетики Германа Галущенка. Він мав представити доповідь щодо проблем підготовки до опалювального сезону, закупівлі газу, а також щодо “схованих грошей Енергоатому” – йшлося про 60 млрд грн.

У звіті тимчасової слідчої комісії Верховної Ради з питань розслідування можливих фактів порушення законодавства України при формуванні та реалізації цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг стверджується, що діючий тариф на електроенергію для населення забезпечує “Енергоатому” додаткові нерозподілені залишки прибутку та амортизації, що становить близько 49 млрд грн на рік.

“Енергоатом” у свою чергу заявив, що інформація про надприбутки компанії через підвищення тарифу для населення, яка міститься у звіті тимчасової слідчої комісії (ТСК) Верховної Ради, є маніпулятивною.