Екологічний спосіб витягування літію з акумуляторів

Який новий метод витягування літію?

Вчені знайшли дешевий і екологічний спосіб витягувати цінний літій з відпрацьованих акумуляторів електромобілів. Ця процедура спрощує утилізацію компонентів “зеленого” транспорту, роблячи виробництво нових батарей доступнішим.

Від старих електромобілів залишаються тонни літієвих АКБ, ключовий матеріал яких нікуди не зникає. Проблема в тому, що досі переробка була невигідною і недостатньо екологічною з точки зору реалізації. Але експерти з Університету Вісконсін-Медісон відкрили електрохімічний процес, здатний все змінити, пише Batteries News.

Які переваги нового методу?

Технологія орієнтована на літій-залізо-фосфатні (LFP) акумулятори, які масово використовуються в електромобілях Tesla і BYD. Вони дешевші та безпечніші за інші типи, але їхня переробка себе не виправдовувала через низьку вартість заліза і фосфатів. Новий же метод дає змогу з високою ефективністю витягувати з них найцінніший компонент — літій.

На відміну від традиційних способів, що вимагають високих температур або агресивних хімікатів, новий двоетапний процес працює за кімнатної температури і майже не створює відходів. На першому етапі іони літію вимиваються з відпрацьованих батарей лужним розчином, потім збираються на спеціальному електроді. Далі вони вивільняються в окремий розчин, з якого вже легко отримати літій високої чистоти.

Яке значення цього відкриття?

Це відкриття має величезне значення. Воно корисне для природи, оскільки видобуток літію з руди шкодить екології. До того ж метод допоможе автовиробникам дотриматися майбутніх суворих вимог ЄС, які з 2031 року зобов’язують використовувати в батареях певний відсоток переробленого літію. Технологія вже привернула увагу великих автоконцернів, і її автори готуються до комерціалізації.

Раніше повідомлялося про технологію, яка допоможе заощадити на електриці: вона охолоджує будинок без кондиціонера. Лід може стати хорошою альтернативою звичному кондиціонеру — причому не тільки в літній сезон. Вдосконалені “крижані батареї” теж працюють на електриці, але споживають її набагато менше.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба обов’язково звернутися до кваліфікованого лікаря.

Кодифікація дронів: «Лупиніс-10-TFL-1» та TFL-1

Що таке дрон «Лупиніс-10-TFL-1»?

Міністерство оборони України офіційно кодифікувало FPV-дрон першого рівня автономності «Лупиніс-10-TFL-1» та модуль автономності TFL-1. Окрім того, розробники отримали акт спільних випробувань від Національної гвардії України. Тепер дрон «Лупиніс-10-TFL-1» та модуль автономності можуть закуповувати Агенція оборонних закупівель, а також підрозділи, яким потрібна була кодифікація, зазначив генеральний директор та засновник The Fourth Law Ярослав Ажнюк у Facebook.

Робота TFL-1 та «Лупиніс-10-TFL-1» потребувала значних зусиль. «Кодифікація автономного дрона і модулів автономності забрала чимало часу, адже для цих виробів система допуску значно жорсткіша, ніж для звичайних FPV дронів чи дронів на оптоволокні. Це потребувало довгої підготовки, випробувань, що тривали понад тиждень на тестовому полігоні», — наголосив СЕО компанії.

Які характеристики дрону?

На сайті The Fourth Law сказано, що «Лупиніс-10-TFL-1» являє собою дрон першого рівня автономності, розроблений для завдавання ударів. БПЛА здатен нести 1 кг корисного навантаження на відстань до 30 км. Максимальна робоча загрузка — до 4 кг. Безпілотник отримав 10-дюймову раму з товстого карбону та акумулятор 6s3p на 12,000 mAh. Ціна БПЛА залежить від камери та становить від 20 000 до 40 000 гривень. Розробники також можуть модифікувати апарат під потреби замовника.

Які переваги дрону та модуля TFL-1?

Заявлені переваги «Лупиніс-10-TFL-1»: невразливий для РЕБ; не звертає уваги на радіогоризонт; збільшує ефективність пілота; режим «круїз» допомагає проходити «штору».

Модуль автономності TFL-1 дозволяє дрону відстежувати контур цілі та автоматично летіти в її напрямку, використовуючи штучний інтелект (ШІ). Його можна інтегрувати з коптерами найбільших виробників FPV, щоб підвищити відсоток влучань. Коштує модуль від 6 000 до 26 000 гривень. Заявлені переваги TFL-1: навчання пілота за 10 секунд; криптографічний захист; режим уточнення цілі; інтегрований з MilBeta, CrashDetect.

Нагадаємо, на форумі «Спільні підприємства, спільна оборона» від асоціації «Технологічні сили України» представлено новий дрон-бомбер JET MAX, здатний одночасно нести вісім боєприпасів для скидів. Фокус також повідомляв, що польська компанія WB Group розгорнула в Україні виробництво передових розвідувальних безпілотників FlyEye, які вже давно використовуються Силами оборони України.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба обов’язково звернутися до кваліфікованого лікаря.

Зупинка видобутку марганцю в Бразилії: причини та наслідки

Чому рудник Азул зупинив видобуток марганцю?

Рудник, розташований у Бразилії в регіоні Пара, був цінним джерелом марганцю, який залишається життєво важливим компонентом з точки зору технології акумуляторів. Шахта, яка колись мала високоякісну руду і великий потенціал, раптово зупинилася в березні 2020 року. Наразі рудник Азул законсервований. Унаслідок призупинення понад 64 млн тонн марганцевої руди залишилися під землею, пише ecoticias.com.

Які причини призупинення видобутку?

Причина припинення видобутку марганцю пов’язана з постійними коливаннями світових цін на цей мінерал. Компанія Vale, якій належить рудник, віддала перевагу залізній руді та міді. Через чотири роки планів щодо відновлення видобутку законсервованого рудника так і не було. Ділянка, яка раніше мала марганцевий потенціал, тепер законсервована.

Які наслідки для глобального ринку?

Згідно з геологічними дослідженнями, запаси марганцю на руднику Азул становлять 64 млн тонн. Цей обсяг марганцю має велику економічну цінність і може конкурувати із запасами його найбільшого конкурента — літію. Однак Бразилія більше не використовує цей ресурс. Хоча Китай, Південна Африка та інші країни розглядають можливість видобутку марганцю для задоволення зростаючого попиту, рішення Бразилії зупинити діяльність на руднику Азул, можливо, призвело до порушення роботи глобального ланцюжка поставок марганцю.

З припиненням робіт під поверхнею Пара все ще перебуває близько 64 млн тонн марганцевої руди. Незважаючи на те, що Vale приділяє велику увагу охороні довкілля, її зусилля, схоже, не задовольняють світовий попит на марганець. Якщо не буде вжито подальших дій з відродження рудника, Бразилія відмовиться від марганцевого потенціалу, який, можливо, зробив би її світовим лідером у цій галузі. Проте Бразилія продовжує відігравати провідну роль у сфері чистої енергії, запустивши проєкт, що перетворює 29 млрд літрів води на енергію.

Раніше повідомлялося про те, що знайдено 400 млн тонн речовини, яка може замінити літій у батареях. Хоча марганець асоціюється зі сталеливарним виробництвом, літій-марганцевий оксид і нікель-марганцево-кобальтова хімія стали вельми цікавими для акумуляторних технологій.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба обов’язково звернутися до кваліфікованого лікаря.

Новий гібридний позашляховик Jetour Zongheng G700

Що таке Jetour Zongheng G700?

Компанія Chery відкрила попередній продаж нового гібридного позашляховика Jetour Zongheng G700 з підзарядкою від мережі. Автомобіль витрачає лише 1,39 л палива на 100 км, а розгін з 0 до 100 км/год займає всього 4,6 секунди.

Які характеристики та дизайн нового позашляховика?

Jetour Zongheng G700 має класичний квадратний зовнішній дизайн з запасним колесом на задній частині. На передньому та задньому бамперах розташовані два буксирувальні гаки. Задні ліхтарі можна програмувати для цифрового відображення різних форм та слів. Розміри автомобіля складають 5198/2050/1956 мм (довжина/ширина/висота), колісна база – 2870 мм, максимальний дорожній просвіт – 320 мм, а глибина подолання броду – 970 мм. За словами представника, G700 може пересуватися по водоймі протягом 40 хвилин з максимальною швидкістю 4,5 вузла. Кабіна стійка до тиску води 20 кПа та течії 5 м/с. Також підтримуються як інтелектуальний режим всюдихідної місцевості, так і низькошвидкісний повний привід.

Які технології та особливості салону?

Салон автомобіля має квадратні дверні накладки, що створюють міцний стиль, у поєднанні з вентиляційними отворами кондиціонера такої ж форми. Серед інших особливостей: 15,6-дюймовий центральний екран керування, 35,4-дюймовий телескопічний дисплей за панелями приладів, 17,3-дюймовий екран на задній стелі, вбудований холодильник, а також сидіння з функціями вентиляції, підігріву та масажу.

Яка потужність та ефективність двигуна?

Електрична гібридна система CDM-O від Chery Kunpeng складається з двигуна 2.0T та двох електромоторів, з’єднаних з 2-ступеневою DHT, що забезпечує комбіновану потужність 560 кВт (751 к.с.) та крутний момент 795 Нм. Двигун 2.0T має максимальну потужність 155 кВт (208 к.с.) і піковий крутний момент 340 Нм, а тепловий ККД становить 45,5%. Витрата пального складає 1,39 л на 100 км, а час розгону від 0 до 100 км/год – 4,6 секунди. Під час швидкої зарядки батарея долає шлях від 30% до 80% за 10 хвилин.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба обов’язково звернутися до кваліфікованого лікаря.

Експорт соняшникової олії з України знизився до мінімуму

У серпні експорт соняшникової олії з України скоротився до 150 тис. тонн, що стало мінімальним місячним обсягом за більш ніж три роки. Про це повідомляє АПК-Інформ. Це також другий найнижчий місячний показник за останні 14 сезонів, йдеться у повідомленні.

«Скорочення відбулося за всіма основними напрямками, зокрема не фіксувалося поставок до Індії», – зазначає АПК-Інформ.

Зниження темпів експорту даного продукту у вказаний період зумовлено сезонними чинниками, зокрема скороченням пропозиції соняшнику на внутрішньому ринку, що обмежувало переробку, а також зниженням попиту з боку деяких імпортерів в очікуванні поставок більш дешевої олії із сировини нового врожаю.

Які обсяги експорту соняшникової олії за сезон?

Усього за підсумками поточного 2024/25 МР з України було експортовано 4,73 млн тонн соняшникової олії, що на 24% поступається показнику попереднього сезону та стало мінімумом для останніх трьох сезонів. Основними факторами, що обмежили експорт даного продукту з України, стали менший урожай соняшнику у 2024 р. та низька маржинальність його переробки.

Водночас поставки на основні ринки збуту в сезоні, що вже завершився, дещо збільшились. До ТОП-3 імпортерів української олії увійшли Індія (767 тис. тонн; +44% до 2023/24 МР), Іспанія (656 тис. тонн; +11%) та Італія (504 тис. тонн; +28%), повідомляє АПК-Інформ.

Які виклики стоять перед українським сектором переробки?

Загалом поточний сезон став досить складним для українського сектору переробки соняшнику, що змусило заводи шукати кращої рентабельності в переробці сої та ріпаку, а також стало поштовхом для просування «соєво-ріпакових правок», зазначено у публікації.

Нагадаємо: раніше повідомлялося, що в Україні спостерігається дефіцит пропозицій соняшникової олії, який спричинили обмежена пропозиція соняшника та перехід більшості заводів на переробку сої та ріпаку. У серпні Україна після тривалої перерви відновила поставки соєвого шроту до Єгипту, відвантаживши 18,5 тис. тонн. Такі поставки відбулися вперше з січня 2024 року. До того ж, це найбільший місячний обсяг відвантажень для даного напрямку – до цього ситуативні поставки соєвого шроту до Єгипту не перевищували 3-5,5 тис. тонн.

Раніше повідомлялося, що позиції української соняшникової олії на ринку Азії слабшають. Україна суттєво втратила свої позиції на азійському ринку внаслідок складної логістики та високої конкуренції з боку дешевшої соєвої олії, а також соняшникової олії російського та аргентинського походження. У липні 2025 року частка української соняшникової олії в імпорті Індії вперше за два роки перевищила російську.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба обов’язково звернутися до кваліфікованого лікаря.