Вчені з Індії створили пристрій для генерації електрики

Як працює новий пристрій?

Індійські вчені створили пристрій, здатний генерувати електрику буквально з повітря і води. Технологія використовує природний процес випаровування і може стати автономним джерелом живлення для маленьких пристроїв. Команда з Індійського технологічного інституту в Індаурі розробила спеціальну мембрану з оксиду графена та імідазолу цинку. Це тонкий і стабільний матеріал із мікроскопічними каналами. Коли мембрана частково занурена в рідину, вода починає підніматися цими каналами вгору внаслідок природного випаровування.

Які переваги технології?

Під час руху води вгору мікроканалами відбувається поділ позитивних і негативних іонів. Вони накопичуються на протилежних кінцях мембрани, створюючи постійну електричну напругу. Фактично, це джерело живлення, що самозаряджається, яке функціонує доти, доки триває випаровування — безшумно, цілодобово і без шкоди для екології. “Думайте про це як про самодостатнє джерело енергії, що працює ні на чому іншому, як на повітрі та воді”, — пояснив керівник дослідження, професор Дхірендра К. Рай.

Який потенціал має ця технологія?

Невеликий фрагмент такої мембрани вже здатний генерувати напругу в 0,75 вольта. Важливо, що технологія працює навіть із брудною водою, а отже установка підходить для експлуатації у віддалених районах. Хоча поки що не йдеться про заміну великих електростанцій, довгостроковий і нішевий потенціал є. Учені бачать її застосування в живленні мініатюрних датчиків у лісах і на фермах, як аварійне освітлення під час блекаутів або для роботи переносних медичних пристроїв. Портативність, мала вага і незалежність від часу доби та погоди — головні переваги цього винаходу.

Термін служби акумуляторів електромобілів: що потрібно знати

Зі зростанням популярності електромобілів постає питання їхньої довговічності, особливо щодо терміну служби акумуляторів, порівняно з традиційними автомобілями з двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ). Останні дослідження надають цікаві відповіді на ці запитання.

Який термін служби акумуляторів електромобілів?

Виробники електромобілів оптимістично оцінюють термін служби своїх акумуляторів. Заяви Tesla вказують на 10-20 років експлуатації, а Nissan стверджує, що майже всі вироблені ним акумулятори досі функціонують. Усі сучасні автовиробники пропонують мінімальну гарантію на 8 років або 160 000 км.

Як змінилася деградація акумуляторів?

Дослідження Geotab, яке аналізувало 5000 електромобілів, показало значне покращення стану батарей у період 2019-2024 років. Дані свідчать, що середня деградація акумуляторів сповільнилася до 1,8% на рік, порівняно з 2,3% у 2019 році.

Чи можуть електромобілі зрівнятися з традиційними авто?

Традиційні автомобілі з ДВЗ мають репутацію довговічних: очікується, що вони прослужать 320 000 км та більше. Існують навіть унікальні випадки, як Toyota Tacoma, що проїхала майже 3 200 000 км. Щоб зрівнятися з цими показниками, електромобілям ще потрібно пройти довгий шлях.

Одним із головних факторів є вартість заміни. Поміняти акумулятор Tesla може коштувати власнику від 10 000 до 20 000 доларів, а інші виробники стягують від 6500 до 20 000 доларів. Хоча середня вартість по галузі поступово знижується, вона все ще значно вища за заміну бензинового двигуна, яка, за даними JD Power, зазвичай коштує від 2000 до 10 000 доларів.

Вартість заміни двигуна залежить від багатьох факторів, зокрема від віку авто, його марки та моделі, а також наявності запчастин. Заміна двигуна в старішій машині може бути простішою та дешевшою, позаяк на ринку доступно більше деталей, ніж для новіших моделей.

Оплата газу через EasyPay: чому немає альтернатив?

Дочірня компанія “Нафтогазу” – “Газорозподільчі мережі України” – у своєму “особистому кабінеті” дозволяє оплачувати послуги доставки газу виключно через приватну платіжну систему EasyPay. Про це свідчить інформація на сайті “Газмереж”. Альтернативні способи оплати за послуги з постачання газу на її сайті чомусь не представлені.

Натомість в особистому кабінеті Газопостачальної компанії “Нафтогаз” (інша “дочка” “Нафтогазу”, що стягує зі споживачів оплату за сам газ, а не за його розподіл) оплату можна здійснити за допомогою одразу 5 платіжних електронних систем. Крім EasyPay це також Hostpay та державні “Ощадбанк”, “Приватбанк” та “Укргазбанк”. В останньому випадку споживач може сам обирати більш зручний та вигідний йому спосіб оплати: комісія там варіюється від 0,5% до 1,45%.

Чому EasyPay є єдиним варіантом оплати?

У випадку ж із “Газмережами” право вибору у споживача відсутнє. При цьому за свої послуги EasyPay бере різну комісію залежно від суми оплати. Так, на суму до 200 грн (левова частка оплат за послуги з розподілу газу не перевищує цю цифру) стягується комісія в 2%, на суму від 200 до 300 грн вартість послуги становить 3 грн. На суму від 300 грн – стягується 1,1% від суми.

Ще влітку EasyPay направила прес-службі “Газмереж” запит, в якому поцікавилась, чому приватна EasyPay є єдиною компанією, через яку пропонується зробити оплати, та чи не планується розширення варіантів для оплати. У відповіді компанія наголосила, що саме в цей час опрацьовувала пропозиції щодо партнерства від “Ощадбанку” та “Укргазбанку”.

Коли з’являться нові способи оплати?

“Триває процес укладання договорів співпраці та технічної реалізації здійснення оплати за послуги розподілу газу в особистому кабінеті компанії за допомогою їх платіжних систем”, – заявили в прес-службі. Окрім цього, додали в компанії, тривають перемовини з “Приватбанком” та “Монобанком”. “Перший етап розширення варіантів оплати в особистому кабінеті “Газмережі” запланований з 1 серпня”, – розповідали в компанії.

Водночас після двох місяців станом на 2 жовтня в особистому кабінеті “Газмереж” нічого не змінилося. EasyPay залишається єдиною платіжною електронною системою, яку пропонує компанія. Додалася лише можливість оплати через чат-бот компанії, але вона також пропонує послуги тієї ж EasyPay.

Замість того, щоб додати на сайт додаткові опції для оплати рахунку за розподіл газу, у “Газмережах” радять українцям “сплачувати за послуги онлайн через банківські додатки, або фізично – у касах банків або відділеннях “Укрпошти”.

Засновником та СЕО EasyPay є Олексій Авраменко, син бізнесмена Володимира Авраменка, також відомого як власник кондитерської фабрики АВК. Наразі власниками ТОВ “Фінансова компанія “Контрактовий дім”, яка обслуговує EasyPay, вказано Олексія Володимировича Антоненка та Антона Володимировича Антоненка.

Додаткові відключення електроенергії на Чернігівщині

АТ “Чернігівобленерго” повідомило про введення додаткових відключень електроенергії в Чернігівській області, які не передбачені Графіком погодинних відключень. За інформацією пресслужби товариства, навіть з урахуванням існуючих обмежень, мережі регіону перевантажені.

«Їхньої потужності недостатньо для одномоментного забезпечення електрикою навіть тієї невеликої кількості споживачів, яку передбачили Графіком погодинних відключень», – йдеться в повідомленні.

Для уникнення знеструмлення усіх 100% абонентів області, Товариство змушене вдаватися до додаткових відключень, що призведе до скорочення часу перебування зі світлом для всіх споживачів.

Які споживачі підлягають відключенню?

Крім того, відключення торкнуться і частини споживачів, які не внесені до Графіка погодинних відключень. «Відключення, звісно ж, будуть чергуватися, щоб кожен із вас мав хоча б мінімальну кількість годин зі світлом для забезпечення першочергових побутових потреб», – підкреслили в обленерго.

Яка ситуація в інших містах?

Нагадаємо, що у середу, 1 жовтня, міський голова Славутича повідомив про відсутність електропостачання в місті після атаки росіян по підстанції. У Конотопі також відключили електро- та водопостачання через атаки на енергетичну систему. На ранок 2 жовтня внаслідок атак ворожих ударних БПЛА спостерігається знеструмлення споживачів у кількох областях, зокрема на Сумщині та Чернігівщині.

Завершено реконструкцію мостів у прифронтових регіонах

Цього тижня у прифронтових регіонах завершили реконструкцію двох мостів, які забезпечують важливі логістичні коридори. Про це проінформувало Міністерство розвитку громад та територій.

Які зміни відбулись у старих мостах?

Один з мостів зведений ще у 1973 році, зазнав серйозних пошкоджень під час бойових дій. Тепер на його місці постала сучасна споруда, спроєктована відповідно до найвищих стандартів надійності та безпеки, зазначає міністерство. “Новий міст має довжину 48,5 метрів, ширину 9,5 метрів та опори заввишки 6,5 метрів. Конструкція міцна, витримує значні навантаження та забезпечить безперебійну експлуатацію протягом багатьох десятиліть”, – запевняють чиновники.

Що нового в другому мосту?

Інший, більш “молодий” міст, збудований у 1992 році, був майже повністю зруйнований під час запеклих боїв. Його довелося відбудовувати фактично “з нуля”. Тепер це сучасна споруда завдовжки 37 метрів і завширшки 14 метрів, з опорами висотою до 4 метрів, розповіли у міністерстві. “Міст обладнано міцними палями, стійками, ригелями, монолітною плитою, перильним огородженням та сучасною системою освітлення. Така конструкція гарантує його надійність, безпечність і довговічність навіть за високої інтенсивності руху”, – говориться у повідомленні.

Поки тривали роботи, біля пошкоджених мостів було зведено тимчасові переправи. Вони дозволили швидко забезпечити транспортне сполучення між населеними пунктами та підтримати рух вантажного й пасажирського транспорту. Капітальні відновлювальні роботи розпочалися там, де дозволяла безпекова ситуація.

Віцепремʼєр-Міністр з відновлення України-міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба підкреслив, що відновлення сполучень у прифронтових регіонах має стратегічне значення. “Це про військову логістику, можливість доставки гуманітарних вантажів та економічну активність регіону. Та насамперед це про людей, які живуть поруч і щодня потребують базових речей – можливості доїхати до лікарні, школи, отримати соціальні послуги чи просто бути на зв’язку зі своїми родинами”, – пояснив він.

Нагадаємо: Раніше повідомлялося, що на Львівщині на автомобільній дорозі Сколе – Славське одразу кілька дорожніх бригад ведуть будівельні роботи на 5 мостових переходах. Раніше повідомлялося, що Кабмін планує виділити 615 мільйонів гривень на підтримку Сумської, Дніпропетровської, Донецької областей. На Київщині проклали тестову ділянку дороги за інноваційною корейською технологію. Тестовий відрізок шляху довжиною у 750 метрів розташований на дорозі Залісся — Заворичі. З початку року служби відновлення ліквідували на автошляхах пошкодження, руйнування та деформації дорожнього покриття на загальній площі 3,6 млн м², у тому числі 2,4 млн м² на автомобільних дорогах у прифронтових регіонах. На Дніпропетровщині завершено ремонт 8 ключових прифронтових автошляхів області. Загальна протяжність ділянок ремонту – близько 200 км. Раніше повідомлялося, що у 2025 році на ремонт та утримання автомобільних доріг в Україні виділено близько 17 млрд грн, що на 40% менше, ніж торік, і це покриває лише частину потреб. Дві третини тих коштів акумулюється саме на прифронтові дороги і регіони.