Росія: боти заперечують дефіцит бензину та зростання цін

Російські провладні боти почали масово переконувати росіян у тому, що в Росії немає дефіциту бензину, а зростання цін на паливо – це “нормально”. Про це пише The Moscow Times із посиланням на “Верстку”.

Згідно з даними проекту “Ботнагляд”, з початку тижня боти залишили в російській соцмережі “ВКонтакте” понад 1300 коментарів під публікаціями на тему паливної кризи. Загалом в інформаційній кампанії було задіяно понад 550 акаунтів. Вони зосередилися на коментуванні постів переважно в регіональних пабліках і групах на автомобільну тематику.

Чи дійсно в Росії немає дефіциту бензину?

“Одна АЗС перестала продавати бензин, до того ж незрозуміло, які причини там, а роздмухують так, нібито вже в усій країні бензину немає й уся Росія ходить пішки”, – йдеться в одному з коментарів. Автор іншого заспокоює: “Уже все налагоджується, запаси на заправках поповнюються, все норм”.

“На одній зі станцій однієї мережі одного міста немає палива, а в інтернеті вже через це пустили чутки, що вся Росія без бензину”, – написав ще один бот.

Чому зростають ціни на бензин?

При цьому у ботів не було єдиного пояснення зростання цін на бензин. Паливо дорожчає “з об’єктивних причин, тому що у світі відбувається безліч подій, і вони впливають на економіку країни”, йдеться в одному коментарі. В іншому зазначається, що в усьому винні українці, вони б’ють по НПЗ. У третьому стрибок цін пояснюється “модернізацією” НПЗ і необхідними для цього інвестиціями, а в четвертому – тим, “що нафта і газ дорожчають”.

Нагадаємо: У 20 регіонах Росії і тимчасово окупованих територій України спостерігався дефіцит палива після обстрілу російських нафтопереробних заводів українськими дронами. З 24 вересня в анексованому Криму на автозаправках повністю зникли всі марки бензину, зокрема найдорожча А100.

Станом на кінець минулого тижня в Росії кількість АЗС в умовах перебоїв із постачанням палива скоротилася на 2,6%, або на 360 АЗС із кінця липня, а в окремих регіонах проблеми вже мають масштабніший характер. 29 вересня в тимчасово окупованому Севастополі на тлі дефіциту палива ввели обмеження на продаж бензину.

Уряд Російської Федерації продовжив тимчасову заборону на експорт бензину і ввів обмеження для інших видів пального до кінця 2025 року. Росії загрожує масштабне закриття приватних АЗС.

Зміна митних квот для агропозицій з України

Рада ЄС 13 жовтня має ухвалити рішення про зміну митних квот для окремих агропозицій з України. Про це повідомила голова бюджетного комітету ВР Роксолана Підласа на щорічному експортному форумі “Український експорт: крізь терни до ЄС”.

За її словами, для 21 з 34 товарних позицій, які наразі підпадають під квотування, межі будуть підвищені. Нові ліміти перевищать найбільші обсяги поставок, яких Україна досягала в період дії автономних торговельних преференцій ЄС. Питання винесуть на засідання Ради ЄС 13 жовтня. “І, як очікується, це рішення набуде чинності через 15 днів після ухвалення”, – додала Підласа.

Які зміни очікуються в митних квотах?

Готовність до такого кроку підтвердив і заступник глави Представництва ЄС в Україні Гедімінас Навіцкас. “Планується нова угода про додаткові квоти – і це є ознакою більш преференційного ставлення до України”, – підтвердив він.

Коли набудуть чинності нові квоти?

Нагадаємо, 6 червня “торговий безвіз” з Євросоюзом офіційно закінчився: для України повернули квоти. Європейська Комісія затвердила обсяг квот на українську сільгосппродукцію, які діятимуть з 6 червня і до кінця 2025 року в рамках Угоди про поглиблену і всеосяжну зону вільної торгівлі. Перші автономні торговельні заходи набули чинності 4 червня 2022 року терміном на рік, тимчасово скасувавши мита, квоти і торговельні обмеження для українських товарів. Тому їх двічі продовжували – 6 червня 2023 року і 6 червня 2024 року. Скасування торговельних преференцій з боку Європейського Союзу коштуватиме Україні 700 мільйонів доларів у 2025 році.

Морські порти України: рекорди перевалки у 2025 році

За 8 місяців 2025 року морські порти України обробили 134 191 TEU, що є найбільшим показником з початку повномасштабної війни. Про це повідомила Асоціація міжнародних експедиторів України.

Згідно з інформацією асоціації, у січні-серпні морські порти України обробили 134 191 TEU, що на 3,3% більше річного показника 2024 року. За весь 2024 рік було оброблено 129 902 TEU. Структура перевезень за 8 місяців виглядає так: експорт – 66 892 TEU, імпорт – 63 042 TEU, транзит – 4 257 TEU.

Які фактори впливають на стабільність українських портів?

“Попри війну, обстріли та численні виклики світової логістики – українські морські порти продовжують демонструвати стійкість і стабільне зростання”, – йдеться в повідомленні. “Такі результати – важливий сигнал для бізнесу, що українські порти залишаються надійними навіть у кризових умовах та здатні обслуговувати експортно-імпортні вантажі”, – додали в АМЕУ.

Які виклики стоять перед українськими портами?

Голова АМЕУ Віктор Берестенко зазначив, що більше 60% вантажів з доданою вартістю та готовою продукцією продовжують йти через Прибалтику. Для того, щоб порти повернули довоєнний обсяг перевалки, ще потрібні зусилля. “Ціль — 200 000 TEUs. Але і до 1 048 691 у 2021 ще треба попрацювати”, – написав він у Facebook.

АМЕУ говорить про необхідність оптимізувати митні процедури для транзиту й імпорту та пришвидшити обробку вантажів.

Нагадаємо, обсяг перевезень вантажів у контейнерах залізницею упродовж січня–серпня 2025 року склав 151 тис. 897 ДФЕ, що на 15% менше минулорічних показників. У липні цього року до “Чорноморська” вперше з початку війни зайшло лінійне контейнерне судно.

Також повідомлялося, що у січні – червні 2025 року в морських портах України було оброблено близько 40 млн т вантажів. Хоча спостерігається певне падіння обсягів, ті порти, які відкриті, працюють стабільно, незважаючи на постійні обстріли та складну ситуацію з безпекою.

Білгород-Дністровський морський порт підписав меморандум з Batumi International Container Terminals LLC і претендує на роль великого хабу для вантажів з Китаю. Вагонний оператор група “Лемтранс” та компанія “Рейл Транс Інвестмент” завершили перший етап будівництва “Контейнерного Терміналу Фастів”.

Раніше повідомлялося, що дочірня компанія контейнерної компанії Mediterranean Shipping Company придбала 50% українського оператора інтермодальної логістики N’UNIT та 25% у терміналі “Мостиська”. Транскордонний термінал “Мостиська драй порт” у 2021 році почала будувати компанія “Лемтранс” з партнером поблизу залізничної станції “Мостиська-2” за кілька кілометрів від кордону України та Польщі. МТД може відвантажувати вантажі на колії двох стандартів – 1520 на 1435 мм (європейський).

Український дрон «Бліц» для знищення ворожих цілей

Що таке дрон «Бліц»?

Українська компанія Global Mark представила ударно-розвідувальний комплекс «Бліц», призначений для знищення висотних повільних цілей, таких як російські дрони-розвідники Zala чи Supercam. Дрон був продемонстрований на виставці Security 2.0 2025, яка проходила в Києві та Київській області з 30 вересня по 1 жовтня.

Які його характеристики?

Повідомляється, що «Бліц» оснащений електричним двигуном. Окрім функцій перехоплювача, він також здатен виконувати розвідувальні місії. Безпілотник отримав автопілот і систему автоматичного супроводу цілей, що дозволяє використовувати його навіть недосвідченим пілотам. При потребі БПЛА можна оснастити модулем захоплення цілі з функцією самодоведення.

Які заявлені характеристики дрона?

Заявлені характеристики дрона «Бліц»:

  • розмах крил — 1,5 метра;
  • довжина — 1,1 метра;
  • вага — 5 кг;
  • максимальна висота польоту — до 4000 метрів;
  • швидкість — від 90 до 130 км/год;
  • радіус дії — 30–100 км залежно від модифікації;
  • тривалість польоту — до 60 хвилин.

Нагадаємо, чеська компанія LPP розробила дрон JWI-4000, призначений для перехоплення та знищення ворожих безпілотників. Фокус також повідомляв, що Україна вже має БПЛА-перехоплювачі, здатні боротися з російськими реактивними «Шахедами».

Відшкодування збитків від лікеро-горілчаного заводу

Правоохоронці та прокурори забезпечили відшкодування державі збитків, завданих лікеро-горілчаним заводом Черкащини. Директора можуть звільнити від кримінальної відповідальності.

Про це йдеться у повідомленні Офісу Генерального прокурора: “Виконувачу обов’язків директора лікеро-горілчаного заводу повідомлено про підозру в умисному ухиленні від сплати податків в особливо великих розмірах”.

Слідство встановило, що впродовж двох років службові особи державного підприємства умисно ухилялись від сплати податку на додану вартість (ПДВ), відображаючи безтоварні операції. Це підтверджується висновками акту документальної планової виїзної перевірки та матеріалами досудового розслідування.

Внаслідок цього до державного бюджету не надійшли понад 20 мільйонів гривень. Порушення підтверджено також актом податкової перевірки, за результатами якої нараховано штрафні санкції та пеню – понад 5 мільйонів гривень.

Однак, у ході досудового розслідування підприємство відшкодувало державі всю суму податкових зобов’язань та штрафів. “Наразі до суду прокурори скерували клопотання про звільнення підозрюваного від кримінальної відповідальності на підставі ч. 4 ст. 212 КК України у зв’язку з повним відшкодуванням збитків”, – йдеться у повідомленні ОГП.

Які ще розслідування тривають?

Нагадаємо, детективи Бюро економічної безпеки у Полтавській області вважають, що службовець Регіонального офісу водних ресурсів причетний до розкрадань 10,5 млн грн бюджетних грошей. Бюро економічної безпеки під час моніторингу публічних закупівель виявило порушення у тендері вартістю 49 млн грн.

САП та НАБУ направили до суду справу щодо 6 учасників злочинної організації, яка діяла на Чернівецькій митниці і завдала державі збитки на 290 мільйонів гривень.

СБУ, Держприкордонслужба та Бюро економічної безпеки викрили групу осіб у Львові та області, які у змові з керівниками різних благодійних організацій налагодили протиправну схему імпорту автомобілів та ухилилися від сплати понад 15 млн грн митних платежів та податків.