Гігантські батарейні сховища: новий етап для України

Яка роль гігантських батарейних сховищ?

Гігантські батарейні сховища стають буфером, який згладжує піки і провали в енергосистемі. Технологію давно застосовують у всьому світі, а сьогодні впроваджують і в Україні. Попит на стаціонарні системи зберігання енергії (BESS) зростає вибуховими темпами. Тільки в США за 2024 рік їхня ємність зросла на 66%. Ці установки, схожі на великі транспортні контейнери, відіграють ключову роль у стабілізації електромережі та переході на поновлювані джерела, пише Financial Times.

Головне завдання BESS — збереження надлишків енергії, коли її багато (наприклад, вдень від сонячних панелей), щоб віддавати її в моменти пікового попиту. Це дає змогу запобігати відключенням і стабілізувати ціни на електрику.

Чому це важливо для України?

Децентралізована мережа з безлічі таких сховищ набагато стійкіша до ударів ворога, ніж кілька великих електростанцій. Розгортання мережі BESS по всій країні дасть змогу швидше відновлювати живлення після атак і стабілізувати роботу мережі під час пікових навантажень, особливо взимку. Крім того, віддача від сонячних і вітряних станцій у такий спосіб підвищується, а залежність від найбільших і найвразливіших генеруючих потужностей знижена. До того ж батареї для BESS розраховані на тривалий і передбачуваний 20-річний термін служби.

Які проєкти вже реалізовані?

Реальні проєкти вже введено в експлуатацію. Наприклад, у вересні ДТЕК спільно з американською компанією Fluence завершили будівництво найбільшої у Східній Європі мережі систем зберігання енергії. Це комплекс із шести об’єктів у Київській і Дніпропетровській областях загальною потужністю 200 МВт і ємністю 400 МВт-год. Протягом двох годин він здатний живити близько 600 000 домогосподарств. Проєкт вартістю €125 млн було реалізовано в рекордні строки — лише за рік. За словами міністра енергетики Світлани Гринчук, запуск цього комплексу — практичний крок до зміцнення енергетичної стійкості України. Обладнання зменшує ризик аварійних відключень і готує інфраструктуру до зимового періоду.

Раніше Фокус писав, чи врятує агрофотовольтаїка Україну від нових відключень світла. Сонячні панелі на фермерських полях дозволяють поєднувати виробництво енергії та вирощування сільськогосподарської продукції. Таку технологію називають агрофотовольтаїкою.

В Україні стартує програма відновлювальної енергії

Міністерство розвитку громад та територій України разом з Програмою розвитку ООН (ПРООН) підписали фінансову угоду, що започатковує програму “Рішення у сфері відновлюваної енергії” (Renewable Energy Solutions, RES). Про це йдеться в повідомленні міністерства.

Ініціатива, загальна вартість якої складає 16,5 мільйона євро, передбачає встановлення сонячних панелей, теплових насосів та акумуляторних систем на об’єктах соціальної інфраструктури, таких як школи, лікарні та дитячі садки.

Документ у Києві підписали перша заступниця міністра розвитку громад і територій Альона Шкрум та заступник постійного представника ПРООН в Україні Христофорос Політіс.

Яка мета програми?

“Енергетична незалежність – це не лише стратегічна мета, а й нагальна потреба для відновлення вже зараз. Це партнерство перетворює глобальну підтримку на відчутну, сталу стійкість на рівні громад”, – зазначила Шкрум.

За її словами, встановлення відновлюваних джерел енергії, зокрема й на прифронтових територіях, дозволяє забезпечити безперервність послуг для найуразливіших категорій громадян навіть у разі перебоїв у роботі мережі.

Які переваги угоди?

Представник ПРООН наголосив, що угода сприяє “зеленому переходу”, дозволяє швидко перейти від планів до дій, відбудовуючи країну більш екологічно, підтримуючи освіту й медицину, а також роблячи громади стійкішими.

Нагадаємо, що Уряд Норвегії у партнерстві з Програмою розвитку ООН передав Україні критично важливе енергетичне обладнання.

Коболєв не сплатив податки з премії у 339 млн грн

Колишній голова правління НАК “Нафтогаз України” Анатолій Коболєв не сплатив податки з премії у 339 мільйонів гривень і намагається довести у суді, що це має зробити компанія. Про це у Facebook повідомив Юрій Вітренко, який також раніше обіймав посаду голови правління НАК “Нафтогаз України”.

Вітренко зазначив, що минулого тижня “був вимушений взяти участь у судовому процесі як свідок”. Йдеться про слухання у Вищому антикорупційному суді України справи “про заволодіння колишнім головою правління НАК “Нафтогаз України” Анатолієм Коболєвим коштами “Нафтогазу”.

“Під час мого допиту адвокати Коболєва “натякали” на мою нібито причетність до ухилення від сплати податків Нафтогазом”, – пише Вітренко.

Яка сума податку не була сплачена?

За його словами, насправді йдеться про несплату самим Коболєвим податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) у сумі 61 млн грн та військового збору у сумі 5 млн грн “з отриманої ним у 2021 році “другої частини” його премії за “стокгольмський арбітраж” на суму 339 млн грн”. За його словами, з формальної точки зору, ця “друга частина” може розглядатися як окрема оплата праці Коболєва у 2021 році.

“З відповідними наслідками щодо порушення обмежень, встановлених державою для оплати праці керівників державних компаній, таких як Нафтогаз, які діяли на момент виплати у 2021 році”, – пояснив він.

Яким чином Коболєв отримав премію?

Коболєв отримав цю “другу частину” премії через хитрий механізм банківської гарантії, створений, коли він був головою правління Нафтогазу, стверджує Вітренко. У 2019 році Нафтогаз отримав близько 3 млрд доларів від Газпрому за рішенням Стокгольмського арбітражу. За умовами трудових контрактів працівників Нафтогазу “друга частина” премії за “стокгольмський арбітраж” мала бути виплачена до кінця кварталу, в якому були отримані гроші від Газпрому.

“Враховуючи, що це був четвертий квартал 2019 року, премія мала бути виплачена до кінця 2019-го”, – пише Вітренко. “Але Коболєву було невигідно отримувати “другу частину” у 2019 році. Після скандалу з “першою частиною” у 2018 році Коболєв публічно пообіцяв, що всі премії у 2019 році спрямує на благодійність”, – стверджує Вітренко.

“Йому було вигідно, щоб “другу частину” заплатили не у 2019-му, а вже на початку 2020 року. У 2019 році її так і не виплатили. А на початку 2020 року вже був політичний розголос — тодішній прем’єр Гончарук надіслав листа з вимогою утриматися від виплат тощо”, – нагадує Вітренко.

За його словами, Коболєв “домовився” про хитрий механізм — новий контракт із банківською гарантією, щоб гарантовано отримати цю “другу частину”. “Коболєв отримав цю “другу частину” у 2021 році. При цьому він не виплатив її собі в останній день своєї роботи (у квітні 2021 року), як це передбачав його трудовий контракт і загальні норми щодо “розрахунку” працівників при звільненні”, – пише Вітренко.

“Він міг зробити це свідомо — і створив увесь механізм саме для того, щоб отримати суму без сплати податку та унеможливити його утримання “Нафтогазом”, – стверджує Вітренко.

“Нафтогаз (за мого керівництва) також не виплатив Коболєву цю “другу частину”. На переконання фахівців, які цим займалися, на це були, серед іншого, і формальні підстави”, – говориться у повідомленні.

Коболєв через створений за його керівництва механізм банківської гарантії отримав гроші в банку. “Нафтогаз” не утримує з цієї суми ПДФО, бо компанія її не виплачувала, пише Вітренко.

“На думку фахівців Нафтогазу, які відповідають за податки та облік, за законодавством України в такій ситуації Коболєв повинен самостійно сплатити податки з цієї суми”, – говориться у повідомленні.

Банк теж не утримує з цієї суми податок, а інформує “Нафтогаз”, що виплатив Коболєву всю суму без утримання податку. “Нафтогаз” надіслав Коболєву листа з нагадуванням, що він має самостійно сплатити податок. Коболєв не сплатив податок ані у 2021 році, ані у 2022 році (коли настав термін подання декларації за 2021 рік).

Податкова перевірила “Нафтогаз” і встановила всі обставини банківської гарантії, оформленої та профінансованої Нафтогазом за керівництва Коболєва, пише Вітренко. Попри “очевидні факти”, податківці вирішили, що податок має сплатити Нафтогаз, а не Коболєв, який ці кошти фактично отримав, зазначає він.

“Тобто: Коболєв отримав “на руки” повну суму без вирахування податку (gross), податок не сплатив, а Нафтогаз має заплатити за Коболєва податок зверху повної суми”, – обурюється Вітренко.

Колишній очільник правління “Нафтогазу” пише, що оскаржує це рішення податкової. “У нинішніх умовах Нафтогазу потрібні гроші на закупівлю газу, а не на покриття чужих податків. Податок має сплатити той, хто отримав гроші”, – резюмує він.

Новий метод охолодження сонячних панелей підвищує їх ефективність

Який новий метод охолодження сонячних панелей?

Міжнародна група вчених розробила доступний метод охолодження сонячних панелей за допомогою стоячої води. Цей підхід підвищує їхню продуктивність майже на третину. Технологія не потребує складного обладнання і легко впроваджується в наявні системи.

Які результати тестування?

При нагріванні ефективність сонячних панелей падає. Але є дієве рішення, що використовує тонкий шар води прямо на поверхні модуля. При цьому, на відміну від інших систем рідинного охолодження, тут не потрібні ні насоси, ні складна циркуляція, пише PV Magazine.

Конструкція гранично проста. По периметру передньої поверхні сонячної панелі приклеюються чотири смужки з прозорого скла, створюючи свого роду відкритий контейнер. У нього заливається шар води завтовшки всього 1 см. Вода поглинає надлишкове тепло, охолоджуючи панель, а потім випаровується.

Учені протестували три типи води: морську, водопровідну та опріснену. Експерименти проводилися в Індії в травні-червні, коли температура була максимальною. Опріснена вода показала найкращий результат, зменшивши температуру панелі на 8,2°C, що призвело до збільшення добового вироблення енергії на 28,3%.

Водопровідна ж знизила температуру на 7,2°C і підвищила віддачу на 16,6%. Нарешті, морська вода забезпечує охолодження на 7,4°C і 14,9-відсоткове зростання генерації. Цікаво, що, незважаючи на використання морської води, на поверхні панелі не утворювалося відкладень солі. Ймовірно, це пов’язано з тим, що воду міняли щодня.

Які переваги нового методу?

З економічної точки зору, найвигіднішим виявилося застосування морської води через її доступність і практично нульову вартість. Це також подовжує термін служби модуля. А щодо екології, найкращим варіантом стала опріснена вода. За 20 років експлуатації така система дає змогу скоротити викиди CO₂ на 44,2% порівняно зі звичайною панеллю без охолодження.

Загалом такий метод відкриває нові можливості для підвищення ефективності сонячних електростанцій, особливо в жарких регіонах.

Як подовжити термін служби зимових шин: поради

Як правильно обкатати нові шини?

Зимові шини служать близько 30 000 км, після чого гумова суміш починає тверднути, втрачаючи свою еластичність. Це значно погіршує зчеплення з дорожнім покриттям і підвищує ризик ДТП. Але досвідчені майстри шиномонтажу стверджують, що ресурс покришок можна суттєво подовжити, дотримуючись кількох важливих правил.

Найбільша помилка, яку допускають водії після встановлення нового комплекту зимової гуми, — це різкий та агресивний старт. Нові шини потребують акуратної обкатки, яка має тривати щонайменше перші 200–300 км пробігу. На поверхні абсолютно нової шини присутній тонкий технічний, або мастильний, шар, який є залишком прес-форм. Цей шар досить слизький і його необхідно стерти поступово, без інтенсивних навантажень.

Чому важливо уникати критичних навантажень?

Ще одна фундаментальна порада — максимальне уникнення пробуксовок та різких, екстрених гальмувань. Зимова суміш є значно м’якшою за літню, адже вона має залишатися еластичною на морозі. Це робить її більш схильною до швидкого стирання, особливо на чистому, сухому асфальті. Навіть кілька невдалих стартів або інтенсивне гальмування можуть зменшити ресурс шини на сотні кілометрів.

Як контролювати тиск у шинах?

Тиск у шинах є критичним показником для збереження ресурсу. При зниженні температури на кожні 10 °C тиск повітря в покришці падає приблизно на 0,1 атмосфери. Якщо на дворі −20 °C, тиск може впасти на пів атмосфери. Недокачана шина несе ризики: автомобіль стає менш передбачуваним, гума стирається нерівномірно, а також збільшується витрата пального. Тому важливо регулярно перевіряти тиск, особливо в зимовий період.

Шини, змонтовані на дисках, необхідно зберігати горизонтально, а без дисків — вертикально. Водії, які дотримуються цих простих порад, можуть проходити на одному комплекті зимової гуми 4–5 сезонів замість звичних двох чи трьох.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині потрібно обов’язково звернутися до кваліфікованого лікаря.