Екстрені відключення світла у Києві та області

Відповідно до розпорядження НЕК “Укренерго”, у столиці України та на Київщині вимкнули світло. Про це у Телеграм повідомив ДТЕК. “За командою Укренерго у Києві знову застосовані екстрені відключення”, – говориться у повідомленні.

Чому відключають світло?

Також екстрені відключення знову застосовані у Київській області. Нагадаємо: 16 жовтня у різних регіонах країни почали вводити аварійні відключення світла. Цього ж дня з 16:00 і до кінця доби ймовірне запровадження графіків обмеження потужності для промислових споживачів обсягом двох черг.

Чи будуть погодинні відключення для населення?

Втім, НЕК “Укренерго” повідомив, що поки не планує вводити графіки погодинних відключень електроенергії для населення.

Українці декларують іноземні доходи та спадщину

Цього року українці найчастіше декларують іноземні доходи та спадщину. Про це розповіла в. о. голови Державної податкової служби Леся Карнаух. “Іноземних доходів з початку року задекларовано 36 млрд грн, доходів від успадкування чи дарування майна – 15,9 млрд гривень”, – повідомила вона у Facebook.

Також найбільші суми громадяни декларували від:

  • продажу об’єктів рухомого чи нерухомого майна – 7,5 млрд грн,
  • інвестиційних доходів – 6,1 млрд грн,
  • інших оподатковуваних доходів – 4,8 млрд грн,
  • доходів від здавання майна в оренду – 3,7 млрд гривень.

За 9 місяців громадяни подали понад 226 тис. декларацій про майновий стан і доходи. “Рекордну суму – понад 2 млрд грн податку на доходи фізичних осіб та військового збору визначено до сплати мешканцем Києва”, – додала Карнаух.

Що свідчить про зростання культури прозорого декларування?

“Щорічне збільшення кількості українців свідчить про зростання культури прозорого декларування. Бо йдеться насамперед не просто про чергову обовʼязкову процедуру, а про відповідальність та довіру”, – підкреслила голова податкової.

Нагадаємо: Податкова у вересні оновила план-графік перевірок компаній та підприємців. У 2025 році заплановано 4908 перевірок, що на 122 більше, ніж у попередньому варіанті графіка. Після запровадження мораторію лише за серпень кількість фактичних перевірок Державною податковою службою скоротилась майже на третину із збереженням якості їх результативності, повідомила в. о. голови ДПСУ Леся Карнаух.

У серпні загальна сума виторгів, проведених через РРО/ПРРО, склала 506,3 млрд грн. Це на 112,1 млрд грн або на 28,4% більше, ніж у січні цього року.

Національне агентство з питань запобігання корупції затвердило зміни до порядку проведення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Національне агентство з питань запобігання корупції у вересні 2025 року завершило 75 повних перевірок декларацій, відібраних за ризик-орієнтованим підходом. Порушення були виявлені у кожній з перевірених у вересні декларацій. Національне агентство з питань запобігання корупції скерувало до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури 25 матеріалів на понад 109 млн грн, за рішенням суду активи можуть бути стягнені на користь держави.

Дефіцит пального в Росії: розбавлений бензин на АЗС

На російських автозаправках через дефіцит пального почав з’являтися розбавлений бензин. Про це повідомляє The Moscow Times з посиланням на главу Союзу автосервісів Росії Юрія Валька.

За його словами, махінації з бензином можуть призводити до поломок автомобілів, на які вже скаржаться власники китайської марки Geely. Чому якість бензину погіршується?

“Виробники російського бензину почали економити на якості через неможливість підвищувати ціни. Між цими чутками і тим, що сталося, є зв’язок. Багато хто почав підвищувати октанове число за рахунок якихось добавок через економічну ситуацію на тлі дефіциту в окремих регіонах”, – сказав Валько.

Він додав, що подібне відбувалося в Росії на межі нульових і десятих років на окремих заправках.

Які наслідки дефіциту пального?

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що у 20 регіонах Росії та тимчасово окупованих територій України спостерігався дефіцит пального після обстрілів російських нафтопереробних заводів українськими дронами. Уряд Російської Федерації продовжив тимчасову заборону на експорт бензину і ввів обмеження для інших видів палива до кінця 2025 року. Президент Володимир Зеленський заявив, що дефіцит пального в Росії в результаті далекобійних ударів сягнув 20%. Не менше 57 регіонів Росії, тобто понад половину, зіткнулися з перебоями в постачанні палива після українських ударів по російських НПЗ.

Незвичайні місця для сонячних панелей в Україні та світі

Де ще можна знайти сонячні панелі?

Сонячні панелі вже перестали бути атрибутом лише дахів і пустельних полів. Їх дедалі частіше можна зустріти на парковках, залізницях, фасадах будівель і навіть у космосі. Розповідаємо про найнезвичайніші місця, де добувають енергію сонця.

Які нові застосування сонячних панелей?

Сонячні панелі стають дедалі дешевшими й універсальнішими. Інженери знаходять для них нові й часом несподівані застосування в наявній інфраструктурі.

Дороги та паркування

Величезний простір над дорогами, парковками і вздовж шумозахисних бар’єрів довгий час залишався порожнім. Тепер супермаркети в Південній Європі все частіше накривають свої паркінги сонячними навісами, які одночасно дають тінь і заряджають електромобілі. Найбільший у світі сонячний дах поверх траси в Китаї. У Німеччині та Китаї вже з’явилися перші ділянки автомагістралей, накриті сонячними дахами, які до того ж знижують рівень шуму. Панелі також встановлюють на дахи автобусів і вантажівок для живлення систем опалення та охолодження.

Залізничні колії

У 2025 році у Швейцарії запустили пілотний проєкт зі встановлення сонячних панелей прямо на залізничних коліях. Спеціальна машина укладає модулі між рейками, і вони не заважають руху поїздів. За підрахунками експертів, якщо покрити панелями всі 5000 км залізниць Швейцарії, це дасть змогу генерувати близько 1 ТВт-год на рік, що покриє майже половину запиту швейцарських залізниць на електрику.

Озера, річки та моря

Сонячна енергія тепер освоює і водні простори. Плавучі сонячні панелі, встановлені на поверхні ставків, озер і навіть морів, перетворюють їх на джерела чистої енергії. Найбільша у світі морська сонячна електростанція була побудована минулого року біля узбережжя Китаю. Її потужність в 1 ГВт порівнянна з потужністю сучасного ядерного реактора. За інформацією вчених, якщо покрити панелями затоплені кар’єри та водосховища в Німеччині, рішення зможе забезпечити близько 7% потреб країни в електроенергії.

Фасади будівель

Крім дахів, сонячні осередки все частіше інтегрують у стіни будівель. Сучасні сонячні скляні фасади можуть бути різних кольорів. Вони, як правило, майже непомітні неозброєному оку. Хоча їхня ефективність на 30-60% нижча, ніж у дахових систем, такі аналоги служать десятиліттями й економлять на фарбуванні стін. За приблизними оцінками, якщо покрити панелями всі відповідні дахи і фасади в Німеччині, генерація повністю задовольнить потреби країни в електроенергії.

Сільськогосподарські поля

Фермери тепер можуть отримувати подвійний урожай: на високих опорах над полями встановлюються сонячні панелі, а під ними продовжують рости сільськогосподарські культури. У сонячних регіонах такі конструкції створюють рятівну тінь, що знижує випаровування і допомагає економити воду. У Китаї цей метод застосовують для озеленення пустелі Гобі: панелі генерують енергію, а рослинність, що росте під ними, зупиняє опустелювання земель.

Космос

Сонячні панелі живлять супутники з 1950-х років, але вчені вже десятиліттями мріють про більше — передачу сонячної енергії з космосу на Землю. Ідея полягає в тому, щоб розмістити на орбіті гігантські “сонячні вітрила”, які перетворюватимуть світло на мікрохвилі та надсилатимуть їх на Землю, де їх уловлюватимуть величезні антени. Хоча ця технологія все ще перебуває на ранній стадії і залишається дуже дорогою, пілотні проєкти вже ведуть США, Китай і Японія.

Раніше повідомлялося, що плоскі сонячні панелі — марна трата часу. На заміну їм приходять сонячні дерева e-Cacias, розміщені в Мілуокі (США). Їх розробили інженери компанії Solar Forma Design і дизайнер Семюель Вілкінсон.

Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям людині треба бов’язково зверніться до кваліфікованого лікаря.

Renault зосереджується на електромобілях та зниженні цін

Автомобільний гігант Renault переглядає свої стратегічні цілі, але його основний фокус залишається на електричному майбутньому та зниженні цін на електромобілі. Хоча повний перехід на електротягу відкладено на пізніший термін, оскільки ринок ще не готовий повністю відмовитися від ДВЗ, це не впливає на ключові інвестиційні пріоритети компанії. Про це написав Lʼautomobiliste.

Які інвестиції планує Renault?

Renault спрямовує 80% своїх інвестицій у наступне покоління електромобілів, вихід яких очікується приблизно у 2028 році. Головна ідея цієї стратегії — знизити ціну на моделі C-сегмента, такі як Scenic та Megane, на 40%. Це критичний крок, що дозволить електромобілям стати дешевшими, ніж їхні аналоги з двигунами внутрішнього згоряння.

Які технології використовує Renault для здешевлення?

Для досягнення радикального здешевлення, Renault робить ставку на інноваційні технології, що дозволяють обійти дорогі та дефіцитні матеріали. Акумулятори без кобальту — нові батареї прагнуть поєднати високу щільність енергії (як у NCM) із нижчою вартістю та безпекою (як у LFP). Це дозволить уникнути зростання цін на електромобілі.

Двигуни без рідкоземельних елементів. У партнерстві з Valeo Renault розробляє нові електродвигуни. Вони не тільки обходяться без дорогих рідкоземельних металів, але й є надзвичайно економічними, споживаючи лише 12 кВт⋅год/100 км. Це робить експлуатацію електромобілів значно вигіднішою.

Швидкість заряджання. Завдяки 800-вольтовій системі, заряджання від 15% до 80% займатиме лише 15 хвилин.

Яке майбутнє двигунів внутрішнього згоряння?

Керівник програми Renault Гвідо Хаак уточнив, що, попри відтермінування повної електрифікації, бренд більше не випускатиме нові автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння. Чинні бензинові та дизельні моделі залишаться доступними, але розробка нових платформ для них припиняється, оскільки фокус зміщується на здешевлення та розвиток електромобілів.