Екстрені відключення електроенергії в Україні

Про що сьогодні говорили?

Сьогодні в Україні обговорювали кілька важливих тем, серед яких питання електроенергії, газу, держбюджету та економічних показників.

Які новини про електроенергію?

В областях України почали запроваджувати екстрені відключення електроенергії. У всіх регіонах країни введено графіки обмеження потужності для бізнесу, тоді як графіки для населення не діятимуть.

Що обговорюватиме президент?

Президент Володимир Зеленський під час зустрічі з президентом США Дональдом Трампом 17 жовтня планує обговорити допомогу Україні щодо протиповітряної оборони, далекобійної зброї та термінову енергетичну допомогу.

Які новини з держбюджету?

Бюджетний комітет рекомендував до першого читання бюджет-2026 року та запропонував зміни.

Як змінилися акції?

Українські акції на Варшавській фондовій біржі зросли на 5,43% після оголошеної напередодні ввечері домовленості про зустріч Трампа з Путіним.

Які доходи від Onlyfans?

Сума доходів українців від розміщення контенту на платформі Onlyfans за 2023 рік становить 131,75 млн доларів – це на 20 млн доларів більше, ніж за 2020-2022 роки.

Яка ситуація з аліментами?

За 9 місяців 2025 року Державна виконавча служба стягнула на 29% більше аліментів, ніж за аналогічний період минулого року. Зокрема, на Тернопільщині боржника змусили заплатити 421 тис. грн.

Яка ситуація на ринку праці?

В Україні, попри стабільну роботу більшості підприємств, впевненість бізнесу в майбутньому ослабла. Нестача працівників і зростання цін негативно впливають на бізнес сильніше, ніж обстріли.

Що з російською нафтою?

Вартість нафти Urals, головної експортної марки російських нафтовиків, вперше з весни 2025 року впала нижче за $50 за барель.

Які ексклюзиви в новинах?

США завдали ударів по суднах біля берегів Венесуели, що спричинило небезпечне загострення в Карибському морі. Чи стає регіон новою гарячою точкою світового протистояння?

Російські залізниці скорочують персонал через фінансові проблеми

Російські залізниці готуються до вимушеного скорочення персоналу через серйозні фінансові проблеми, які виникли внаслідок обвального падіння вантажоперевезень та зростання ставок за кредитами. Про це повідомляє The Moscow Times.

Які кроки вживаються для скорочення штату?

Глава РЖД Олег Бєлозьоров дав вказівку своїм заступникам та керівникам структурних управлінь підготувати пропозиції щодо скорочення працівників, а також структурних перетворень і змін у розкладі до 1 листопада. Держкорпорація також вводить обмеження на прийом нових співробітників, повідомив представник РЖД. За його словами, це необхідно для підвищення ефективності компанії в умовах зниження обсягів роботи та складної економічної ситуації.

Які наслідки падіння вантажоперевезень?

З початку війни з Україною РЖД зафіксували різке падіння вантажоперевезень: на 3,9% у 2022 році, 0,2% — у 2023 році та 4,1% у 2024 році, що є рекордною величиною за останні 15 років. За січень–вересень 2025 року перевезення РЖД впали ще на 6,7% у річному вираженні. У мінусі опинилися майже всі категорії вантажів, зокрема вугілля — на 2,3%, кокс — на 16,2%, нафта і нафтопродукти — на 5,3%, цемент — на 13,8%, будівельні вантажі — на 13,1%. Найбільший обвал — на 26,6% — монополія зафіксувала в перевезеннях зерна.

Щоб звести кінці з кінцями, РЖД майже на 40% скоротили інвестиційну програму, поставивши на паузу найбільші залізничні будівництва, включно з розширенням БАМу та Транссибу для перевезень сировини в Китай. Загальний обсяг інвестицій скоротився з 1,3 трлн рублів до 890 млрд, а потім — ще на 32,5 млрд рублів. Під скорочення потрапили витрати на оновлення та модернізацію основних фондів, зокрема залізничних колій, а також закупівлю локомотивів і вагонів.

Минулого року чистий прибуток компанії впав у 9 разів, до 13,9 млрд рублів, а за підсумками першого півріччя 2025 року — у 23 рази, до 2,7 млрд рублів, згідно зі звітністю за РСБО.

Нагадаємо, що Росія має намір за допомогою Китаю збудувати транспортну інфраструктуру у тимчасово окупованому Криму. У 2024 році Росія зіштовхнулася зі зростаючими труднощами з доставленням товарів до Китаю через свою східну залізничну мережу, що є ознакою більших економічних проблем, спричинених війною та санкціями.

В Росії в першій половині 2025 року на 17% в річному вимірі скоротився випуск вантажних залізничних вагонів на фоні стрімкого падіння перевезень і зниження виручки АТ “РЖД”. Раніше повідомлялося, що російська залізниця продовжує фіксувати обвальне падіння вантажоперевезень по РФ. Спад за підсумками минулого року, який становив 4,1% і став рекордним за останні 15 років, у 2025 році прискорився вдвічі. Також стало відомо, що російська залізнична монополія відкладає проєкт вартістю 10 мільярдів доларів, який мав збільшити експорт сировини до Китаю, найбільшого торгового партнера РФ. Проєкт розширення Байкало-Амурської магістралі та Транссибу відтерміновано щонайменше до 2026–2027 років.

Нові технології для твердотільних акумуляторів в Китаї

Які нові можливості відкриває технологія?

Група вчених під керівництвом Інституту фізики Китайської академії наук відкрила нову технологію, яка значно покращує можливості твердотільних акумуляторів. Вона дозволить електромобілям долати до 1000 км на одному заряді. Сьогодні електромобілі мають запас ходу близько 500 км, тоді як моделі з бензиновими двигунами можуть проїхати 600-800 км з повним баком.

Китайські вчені розробили “спеціальний клей”, який автоматично переміщується до межі розділу електрода й електроліту під час роботи акумулятора. Цей клей активно притягує іони літію до зазорів або пор і заповнює їх.

Які переваги нового акумулятора?

Дослідники також створили полімерну упаковку для електроліту, що робить акумулятор еластичним і пружним, як пластикова плівка. Він витримує понад 20 000 циклів вигину або скручування без пошкоджень, що робить його стійким до повсякденної деформації.

Водночас в цю “упаковку” вбудували крихітні “хімічні модулі”, деякі з яких прискорюють рух іонів літію, а інші захоплюють додаткові іони. У підсумку ємність зберігання енергії збільшилася на 86%.

Які перспективи для електромобілів?

Твердий електроліт дозволяє іонам літію переміщатися між електродами, передаючи енергію. Тверді електроліти на основі сульфідів є дуже твердими та крихкими, тоді як літій-металеві електроди м’які, що знижує ефективність заряджання та розряджання.

Завдяки новій технології електрод і електроліт утворюють ідеально міцне з’єднання, що долає головну проблему твердотільних батарей. Завдяки “клею” твердотільні батареї можуть працювати набагато ефективніше.

На практиці новий акумулятор дозволить водіям подорожувати з Шеньчженя до Чаншу, з Парижа до Мілана або з Лос-Анджелеса до Сан-Франциско і назад без зупинок на підзарядку. Реалізація цього прориву повністю усуне “страх перед запасом ходу” для електромобілів і підготує ґрунт для остаточного завершення епохи бензину, вважають автори.

Раніше повідомлялося, що в Китаї створили батарею, яка працює понад 100 років. За словами вчених, вона безпечна, стабільна і має щільність енергії в 10 разів вищу, ніж літій-іонні акумулятори. Єдиною проблемою є її потужність.

Також повідомлялося, що Китай запровадив обмеження на експорт батареї, намагаючись тиснути на США та Індію в торговельній війні.

Аукціони з видобутку надр в Україні у 2025 році

Державна служба геології та надр України оголосила про проведення одинадцятих аукціонів у 2025 році, на які запропонувала 12 ділянок надр із покладами глини та бурштину. Інформація про це опублікована на сайті Держслужби геології та надр України.

Загальна початкова вартість лотів становить 112 175 984 гривні, зазначено у повідомленні. Торги заплановані на 5 листопада 2025 року та проходитимуть на платформі Прозорро.Продажі в режимі реального часу. Всі об’єкти номіновані надрокористувачами.

Які ділянки будуть виставлені на аукціон?

Переможцем стає той, хто запропонує найвищу ціну за лот, що дозволяє встановити ринкову вартість спецдозволу. На одинадцяті аукціони 2025 року виставили такі ділянки, як Ділянка Андрійківська, Ділянка Житомирецька, Ділянка Лівобережна 1, Ділянка Лівобережна 2, Ділянка Лівобережна 3, Ділянка Майголине, Ділянка Нівецьк 7, Ірлявська ділянка, Ділянка Нивецьк 2, Ділянка Озерна, Ділянка Скочище та Ділянка Кайтанівка.

Які переваги електронних аукціонів?

Нагадаємо, що переможець конкурсу на розробку родовища Ділянка Добра отримає спецдозвіл на 50 років і зможе видобувати та збагачувати літій, ніобій, рубідій, тантал, цезій, берилій, вольфрам та золото. Рішення про початок конкурсу для інвесторів на родовище літію “Добра” у Кіровоградській області уряд ухвалив на позачерговому засіданні 27 серпня.

Повідомлялося, що ділянка містить значні запаси літію, який має стратегічне значення для енергетики та технологій. Представникам США показали в Україні перші родовища, що можуть стати стартовими проєктами для Інвестиційного фонду відбудови України.

Міністр економіки Олексій Соболев повідомив, що делегація U.S. International Development Finance Corporation відвідала Кіровоградщину, аби оцінити інвестиційні можливості видобутку та переробки в регіоні. 30 квітня 2025 року Україна та США підписали угоду щодо мінералів, яка передбачала створення україно-американського інвестиційного фонду, який має оперувати українськими ресурсами.

Як повідомив міністр економіки, довкілля та сільського господарства Олексій Соболев, американсько-український інвестиційний фонд відбудови становитиме близько 200 мільйонів доларів США до кінця 2026 року, а з урахуванням співфінансування проєктів в Україну буде вкладено ще сотні мільйонів доларів.

Раніше Державна служба геології та надр України оголосила проведення аукціонів, на які запропонувала чотири ділянки надр із покладами газу, нафти та конденсату. На аукціон виставлені такі лоти: Острівська площа, Ділянка Іспаська, Венеславівська ділянка та Новодиканська площа.

Заборонені напрямки руху для жовтого автомобіля

Які напрямки руху заборонені водієві жовтого автомобіля?

Задача на знання дорожніх знаків та теми про початок руху та зміну його напрямку. В якій ситуації водій жовтого автомобіля не може продовжити рух? Завдання запропонував канал “За! Правилами”.

Які варіанти відповідей?

  • Прямо.
  • Прямо та у зворотному напрямку.
  • Ліворуч та у зворотному напрямку.
  • У зворотному напрямку.
  • Ліворуч.
  • Усі напрямки дозволені.

Які знаки впливають на рішення водія?

На перехресті водій жовтого автомобіля бачить перед собою два знаки: 2.1 “Дати дорогу” та 5.6 “Кінець дороги з одностороннім рухом”. Перший знак не має значення, адже задача не стосується проїзду перехресть. Другий знак вказує на те, що дорога з одностороннім рухом закінчилася, і за перехрестям починається двосторонній рух.

Це означає, що водій не може розвернутися, адже у такому випадку він буде рухатися зустрічною смугою. Повернути праворуч та їхати прямо водію нічого не заважає, але повернути ліворуч він не може, адже знаходиться у правій смузі односторонньої дороги.

Згідно з пунктом 10.4 ПДР: “Перед поворотом праворуч та ліворуч, у тому числі в напрямку головної дороги, або розворотом водій повинен завчасно зайняти відповідне крайнє положення на проїзній частині, призначеній для руху в цьому напрямку…”.

Отже, правильна відповідь – №3.

Раніше ми пропонували задачі для перевірки знань з правил дорожнього руху: Складний тест з ПДР: куди може проїхати водій? Хитрий тест з ПДР: чи дозволений обгін?