Виробництво ювелірних виробів в Україні зросло до 1,23 млрд грн

За підсумками 2024 року в Україні виробники ювелірних виробів отримали 1,23 млрд грн виручки, у 2023-му – трохи більше ніж 770 млн грн. Про це свідчать дані YC.Market.

Скільки підприємств працює у цій сфері?

Аналітики YouControl виявили 622 юридичні особи та 855 фізичних осіб-підприємців в Україні, які не перебувають у стані припинення, зареєстровані та мають основний вид економічної діяльності 32.12 “Виробництво ювелірних і подібних виробів”, станом на жовтень 2025 року.

Найбільша кількість ФОПів зареєстровані у Харківській (125), Київській (108) областях та в столиці (106). Місцем реєстрації понад 32% з досліджуваних юридичних осіб є Київ (200). Також значна кількість компаній зареєстрована на Харківщині (79) та Вінниччині (51), йдеться в дослідженні.

Яка тривалість діяльності компаній?

Середній “вік” компаній з досліджуваної вибірки складає 15 років. Понад 76% проаналізованих компаній зареєстровані у період 2001-2010 (261 підприємство) та 2011-2020 рр. (213 компаній). Водночас середня тривалість діяльності проаналізованих ФОПів становить понад 12 років.

Перші приватні підприємці-виробники ювелірних та подібних виробів, що продовжують діяти станом на початок жовтня 2025 року, зареєстровані у 1992 році.

Згідно з дослідженням, в структурі власності 71 компанії наявні фізичні та/або юридичні особи з 25 країн світу. Найбільша кількість підприємств із співвласниками з Туреччини (8), Узбекистану (8), Ізраїлю (7), росії (7) та Молдови (5). Також учасниками виробників ювелірних виробів в Україні є представники Азербайджану (4), Китаю (4), Грузії (4), Німеччини (4).

Нагадаємо: У серпні стало відомо, що Національний банк України дасть змогу юридичним особам та фізособам-підприємцям, що здійснюють господарську діяльність у сфері продажу ювелірних виробів, купувати банківські метали за безготівкові гривні.

Синдром Плюшкіна: коли ощадливість стає хворобою

Звичайна ощадливість чи хвороба?

Патологічне накопичення, або силогоманія (хординг), визнане окремим психічним розладом. Ключова відмінність від звичайної ощадливості полягає у ступені впливу цієї поведінки на життя людини.

  • Звичайна ощадливість та колекціонування: Зберігання цінних та потрібних предметів, колекціонування рідкісних або не дуже. Легке вагання, але рішення викинути чи віддати приймається. Речі зберігаються організовано, а простір залишається придатним для життя.
  • Патологічне накопичення (Хординг): Накопичуються предмети без жодної цінності: сміття, старі газети, заламані речі, порожні пляшки. При спробі позбутися непотрібних речей починається паніка та сильний стрес. Житлові приміщення настільки захаращені, що стають непридатними для життя (неможливо готувати їсти, спати, користуватися санвузлом).

Ознаки, що накопичення стало небезпечним

Накопичення стає патологією, коли воно загрожує здоров’ю, безпеці та соціальному життю людини.

  • Загроза безпеці та здоров’ю: Найбільш критичні наслідки, які вимагають негайного втручання:
    • Ризик пожежі. Скупчення паперу, мотлоху та легкозаймистих матеріалів унеможливлює безпечну евакуацію та підвищує ймовірність займання.
    • Антисанітарія. Накопичення сміття, залишків їжі та відсутність прибирання призводять до появи гризунів, комах та розвитку інфекційних захворювань.
    • Блокування проходів. Речі заважають відчиняти двері, проходити кімнатами, а в екстреній ситуації (падіння, травма) медики чи рятувальники не можуть надати допомогу.
    • Фізична загроза. У світовій практиці були випадки, коли люди гинули під вагою обвалу нагромаджених речей чи полиць.
  • Соціальна ізоляція: Патологічне накопичення призводить до розриву соціальних зв’язків. Накопичувач соромиться свого житла і тому перестає запрошувати до себе друзів, родичів, а іноді навіть відмовляється відвідувати лікаря чи перукаря.

Що робити, якщо ви або ваш близький зіткнулися з проблемою?

Патологічне накопичення майже неможливо вилікувати самостійно. Необхідна консультація психіатра або психотерапевта. Найефективнішим методом є когнітивно-поведінкова терапія (КПТ), спрямована на зміну дисфункціональних переконань щодо важливості речей та розвиток навичок прийняття рішень. Сварки та насильницьке прибирання лише погіршать стан, оскільки підвищують тривожність і недовіру. Важливо підтримувати та шукати професійну допомогу.

Увага: Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям обов’язково зверніться до кваліфікованого лікаря.

В Одесі відновлено електропостачання для 9 тисяч споживачів

В Одесі, після аварії на одному з енергетичних об’єктів, який неодноразово піддавався атакам ворога, станом на 19:00 відновлено живлення для майже 9 тисяч споживачів та об’єктів критичної інфраструктури там, де це технічно можливо. Про це повідомив очільник Одеської ОВА Олег Кіпер.

Без світла наразі залишаються близько 11 тисяч абонентів, зазначив він. Чому відновлення електропостачання триває?

“Енергетики працюють цілодобово і продовжують поетапне відновлення електропостачання. Фахівці роблять усе можливе, аби якнайшвидше повернути світло всім споживачам, проте роботи ускладнені наслідками аварії та попередніх обстрілів”, – наголосив Кіпер.

Що стало причиною аварії?

Нагадаємо, що 20 жовтня ввечері в одному з енергетичних обʼєктів Одеси виникло загоряння.

Хто порушує правила на перехресті: розбір задачі

Хто з водіїв порушує правила на перехресті?

Задача на знання інформаційно-вказівних дорожніх знаків та з теми про розташування транспортних засобів на дорозі. Завдання запропонував канал “Тести ПДР 2025”.

Які варіанти відповідей?

  • Водій червоного автомобіля.
  • Водій білого автомобіля.
  • Водій синього автомобіля.
  • Водії синього та білого автомобілів.
  • Жоден з водіїв не порушує правила.

Який розбір задачі?

На перехресті водій червоного автомобіля проїжджає прямо, водій білого авто повертає ліворуч з крайньої лівої смуги, а водій синьої машини виконує той самий маневр, але з попутної трамвайної колії, яка знаходиться на одному рівні з дорогою.

Читаємо пункт 11.8 ПДР: “Поворот ліворуч або розворот повинні виконуватися з трамвайної колії попутного напрямку, розташованої на одному рівні з проїзною частиною для нерейкових транспортних засобів, якщо інший порядок руху не передбачено дорожніми знаками 5.16 ‘Напрямки руху по смугах’, 5.18 ‘Напрямок руху по смузі’ або розміткою 1.18”.

На зображеному перехресті встановлено знак 5.16 “Напрямки руху по смугах”, тому водій синього авто порушує правила, коли повертає ліворуч з трамвайної колії. Водії білого та червоного автомобіля усе роблять за правилами, адже рухаються у напрямках, вказаних на знаку 5.16.

Правильна відповідь: №3

Раніше ми пропонували задачі для перевірки знань з правил дорожнього руху: Тест з ПДР: чи дозволений обʼїзд трамвая? Складний тест ПДР: куди може проїхати водій?

Зростання страхових виплат за ДТП в Україні у 2025 році

Середній розмір страхової виплати за вимогами потерпілих в ДТП осіб за перші 9 місяців 2025 року становить 42 248 грн, що на 27,5% більше ніж в аналогічному періоді 2024 року (33 313,5 грн). Про це повідомляє Моторне (транспортне) страхове бюро України.

Зазначається, що таке зростання зумовлене кількома факторами — насамперед підвищенням вартості відновлювального ремонту транспортних засобів, збільшенням кількості ДТП, а також змінами у процесах врегулювання, запровадженими оновленим Законом про ОСЦПВ, який набув чинності з 1 січня 2025 року.

Які основні причини зростання страхових виплат?

За словами голови Правління МТСБУ Олександра Берназюка, ринок ОСЦПВ демонструє зростання частоти збитків на 20% у першому півріччі 2025 року, а середнього розміру збитку — майже на 30% порівняно з минулим роком.

Як змінилася середня страхова премія?

Зростання середнього розміру збитку та підвищення страхової суми безпосередньо вплинули на збільшення середньої страхової премії за договорами ОСЦПВ. За 9 місяців 2025 року середня страхова премія за укладеними внутрішніми договорами страхування склала 3 114,79 грн, що на 236,3% більше, ніж у попередньому році (1 318,19 грн).

Це зростання пов’язане не лише з ринковими змінами, а й з адаптацією страхових компаній до нових вимог законодавства, що спричинило збільшення операційних витрат на обслуговування клієнтів, пояснюють в МТСБУ.

У підсумку, за січень–вересень 2025 року загальна сума нарахованих страхових платежів за внутрішніми договорами ОСЦПВ склала 16,85 млрд грн, що на 122,8% більше, ніж за аналогічний період 2024 року.

Читайте також: Як зняти з реєстрації та утилізувати авто