Держдума ухвалила закон про бюджет на 2025 рік

Держдума Росії ухвалила в другому і третьому читанні закон про коригування федерального бюджету на 2025 рік. Як повідомляє The Moscow Times, уповільнення економіки, падіння цін на нафту та збільшення військових витрат призвели до падіння доходів та зростання дефіциту бюджету до рекордних 5,74 трлн рублів, або 2,6% ВВП.

До цього найбільший дефіцит бюджету спостерігався в пандемічному 2020 році, коли він становив 4,1 трлн рублів, або 3,8% ВВП. Незважаючи на підвищення податків, збільшити доходи не вдалося: з цього року податок на прибуток було підвищено з 20% до 25%, а також введено прогресивну шкалу ПДФО.

Спочатку Міністерство фінансів розраховувало зібрати 40,3 трлн рублів за рік, але через падіння цін на нафту план було скорочено до 38,5 трлн рублів, а тепер знову знижено до 36,6 трлн рублів.

Які зміни в прогнозах уряду?

Уряд переглянув економічний прогноз, знизивши закладені показники інфляції з 7,6% до 6,8% та зростання ВВП з 2,6% до 1%. В результаті, нафтогазові доходи мають зрости на 336 млрд рублів до 8,7 трлн рублів, але ненафтогазові скорочуються на 2,3 трлн рублів до 27,9 трлн рублів.

Депутати також зменшили оцінку надходжень ПДВ, податку на прибуток, ПДФО, ввізних акцизів і митних зборів. Як наслідок, дефіцит бюджету зросте більш ніж уп’ятеро в порівнянні з торішніми проєктами. Спочатку він планувався на рівні 1,2 трлн рублів (0,5% ВВП), весняні поправки збільшили його до 3,8 трлн рублів (1,7% ВВП), а тепер це 5,7 трлн рублів (2,6% ВВП).

Як уряд планує фінансувати дефіцит?

Для фінансування цього дефіциту уряд наростить державний борг. Програма запозичень на цей рік збільшена на 2,2 трлн рублів до майже 7 трлн рублів, а державний борг за підсумками року зросте на 5,4 трлн рублів. Нагадаємо, що за попередньою оцінкою Міністерства фінансів, за дев’ять місяців дефіцит бюджету сягав до 3,8 трлн рублів.

Попит на ляльки Labubu підвищив доходи Pop Mart на 250%

Китайський виробник іграшок Pop Mart International Group Ltd. продемонстрував вражаюче зростання доходів на 250% завдяки високому попиту на нові ляльки Labubu. Про це повідомляє Bloomberg.

На закордонних ринках продажі зросли на 370%, тоді як у Китаї збільшилися на 190%. Попит на ляльки Labubu почав зростати з другої половини минулого року, що стало можливим завдяки їх випуску. Ці іграшки стали популярними як серед знаменитостей, так і звичайних споживачів.

Які ринки демонструють найшвидше зростання?

Західні ринки продовжують показувати швидше зростання продажів Pop Mart. Виручка в Америці зросла на 1270% у третьому кварталі, в Європі продажі зросли на 740%, а в Азійсько-тихоокеанському регіоні – на 170%-175%.

Які прогнози щодо доходів компанії?

Компанія на початку цього року сподівалася досягти 20 мільярдів юанів (приблизно $2,8 мільярда) річного доходу. В серпні головний виконавчий директор Ван Нін заявив на конференції з питань прибутків, що навіть 30 мільярдів юанів буде досягти досить легко.

Однак побоювання щодо можливого охолодження попиту на ляльки Labubu зупинили приголомшливе зростання акцій Pop Mart, які досягли піку наприкінці серпня. Нагадаємо, що у серпні компанія Pop Mart повідомила про рекордне зростання фінансових показників у першому півріччі 2025 року. Водночас у вересні стало відомо, що охолодження ажіотажу навколо ляльок Labubu призвело до втрати мільярдів доларів з вартості акцій Pop Mart, яка вивела ці іграшки на ринок.

Нова гнучка антена для стабільних польотів літаків і дронів

Які переваги нової антени?

Літаки і безпілотники стануть більш стабільними у своїх польотах завдяки новій гнучкій антені. Раніше гнучкі антени використовувалися рідко через часті втрати сигналу, але тепер цю проблему вдалося вирішити.

Антенна решітка, надрукована на 3D-принтері, була розроблена фахівцями Університету штату Вашингтон (WSU). Вона дозволить створити більш надійну бездротову електроніку.

Як працює нова технологія?

Дослідники пояснюють, що гнучкі антени дуже чутливі до помилок, особливо в переносній електроніці або вібруючих компонентах транспортних засобів, таких як крила літаків або дронів. Фізичні рухи змінюють форму антени, що призводить до збою бездротового з’єднання і помилок сигналу.

Вчені намагалися подолати ці обмеження, надихнувшись стародавнім японським мистецтвом кірігамі, яке дозволяє не лише згинати папір, а й використовувати ножиці для створення фігурок.

У своїй новій розробці команда WSU використала 3D-друк для створення легкого решітки з чотирьох антен. Чорнило для друку на основі мідних наночастинок було розроблено колегами з Мерілендського університету та фахівцями компанії Boeing.

Які результати випробувань?

Випробування показали, що такі антени зберігають стабільну роботу навіть під час впливу вигину, високої вологості та перепадів температур. Американські дослідники також створили спеціальний процесорний чіп, який взаємодіє з антенами для досягнення точності бездротового зв’язку. Цей чіп коригує помилки сигналу антени в режимі реального часу, усуваючи проблеми, спричинені деформаціями матеріалу та вібраціями.

Раніше стало відомо, що найменший FPV-дрон у світі літає всередині пачки чипсів, з відстанню між осями моторів лише 22 мм, що втричі менше за попередній рекорд. Також повідомлялося, що комп’ютерний чип запрацює як “вічний двигун”, оскільки британські дослідники створили чип, який повторно використовує власну енергію.

Сонячні вікна: новий етап в енергетичній революції Китаю

У Китаї будівлі перетворюють на екологічно чисті електростанції завдяки новітнім сонячним вікнам зі спеціальним покриттям. Ці вікна пропускають більшу частину світла в приміщення, а фотоелектричні смуги по краях добувають електрику.

Дослідження, опубліковане в науковому виданні PhotoniX, свідчить про те, що вчені з Нанкінського університету навчилися наносити на звичайне скло майже невидимий шар речовини, відомої як односпрямований сонячний концентратор. У покритті вбудовані багатошарові холестеричні рідкі кристали (ХЖК), які заломлюють частину сонячного світла і направляють його до країв вікна.

Там фотоелектричні смуги вловлюють концентроване сонячне світло, але тільки певну частину спектра. Наразі ефективність перетворення сягає близько 18% при освітленні повним спектром. Решта світла проходить через скло і потрапляє в приміщення, зберігаючи 64,2% прозорості.

Коли з’являться сонячні вікна на будівлях?

Проєкт поки що перебуває на ранній стадії і проходить лабораторні дослідження, але деякі результати вже опубліковані, і вони обнадіюють. Вчені вибрали кілька районів для пілотного проєкту, в рамках якого сонячне скло встановлять на реальні будівлі, щоб перевірити його роботу.

Які виклики стоять перед новою технологією?

На впровадження технології знадобиться чимало часу, адже покриття повинно витримувати суворі погодні умови і безпечно очищатися. Його характеристики планують поліпшити, підібравши ідеальну поляризацію.

Китай має велику чисельність населення і високу популярність альтернативних джерел енергії, але зараз все важче знайти вільну площу для побудови сонячних і вітряних електростанцій. Наприклад, у містах закінчуються місця на дахах, де можна встановити сонячні панелі. У зв’язку з цим китайці шукають нові методи видобутку енергії.

Раніше повідомлялося, що в Китаї масово відключають сонячні панелі через надлишок електрики в електромережі, зокрема в провінції Шаньдун. Нещодавно в Китаї також створили новий тип перовскітних комірок на основі олова, які виявилися не тільки ефективними, а й безпечними, на відміну від традиційних.

В Україні зросла вартість таксі на 3% у вересні

В Україні середня вартість поїздки на таксі зросла на 3% у порівнянні з літнім періодом. Про це повідомив генеральний менеджер Bolt Україна Сергій Павлик. “Базові тарифи не змінювалися, однак влітку середній чек зріс орієнтовно на 3–5%. Наразі, станом на вересень, ми спостерігаємо подальше незначне зростання середнього чека – на 3% порівняно з літнім періодом”, – зазначив Павлик.

Чому зростає вартість поїздок на таксі?

У компанії Uklon також підтвердили, що вони завжди фіксують незначне підвищення цін восени, у порівнянні з літнім сезоном. “Це повʼязано з тим, що в осінній період, з початком бізнес-сезону, багато користувачів повернулось в місто, часто змінюються погодні умови, люди викликають авто або користуються своїм – погіршується трафік, створюються затори в годину пік. Це все впливає на баланс попиту та пропозиції”, – відповіли в компанії.

Яка тарифна політика у компаніях?

За словами Павлика, тарифна політика Bolt Україна “останнім часом не змінювалася”. У компанії працює підхід динамічного ціноутворення, який враховує попит і пропозицію на ринку. Користувачі неодноразово скаржились у соцмережах, що часто стикаються з такою ситуацією: у застосунку вказується одна вартість поїздки, але за мінімальну ціну стало значно складніше викликати таксі. І водії одразу пропонують сплатити більшу суму за замовлення.

Генеральний менеджер Bolt Україна зазначив, що подібні ситуації можуть бути пов’язані з підвищеним попитом на поїздки та роботою функції “цінова пропозиція” у застосунку. “Раніше вона дозволяла пасажирам і водіям узгоджувати вартість у режимі реального часу, а зараз функцію видозмінено – вона доступна лише водіям і лише тоді, коли система визначає, що шанси прийняття конкретного замовлення нижчі”, – пояснив Павлик.

Він додав, що такий підхід дозволяє швидше знаходити водіїв навіть за складних умов – наприклад, у години пік, під час повітряних тривог або за несприятливої погоди. У компанії Uklon також зазначили, що платформа працює за принципом динамічного ціноутворення – автоматизованої системи, яка в режимі реального часу реагує на зміну попиту й пропозиції на ринку.

“Це складна математична модель, що враховує тисячі параметрів щохвилини, щоб забезпечити максимально ефективний розподіл доступних авто відповідно до актуальних потреб міста”, – пояснили в компанії. Алгоритм коригує базовий тариф залежно від багатьох факторів: часу доби, погодних умов, ситуації з громадським транспортом, дорожніх робіт, збоїв або пікових навантажень (наприклад, після тимчасового припинення роботи метро).

З початку повномасштабної війни до цього переліку додалися нові чинники – обстріли, проблеми зі зв’язком, комендантська година. Там додали, що варто враховувати економічну ситуацію в цілому – зростання вартості пального, обслуговування автомобіля тощо.

Нагадаємо: У серпні компанії Bolt, Uklon та Uber звернулися до адміністрації Києва з проханням врегулювати пересування містом у період комендантської години “особами, які мають об’єктивну потребу”. У відповідь на це Київська міська військова адміністрація (КМВА) заявила, що працює з правоохоронцями для створення прозорого механізму для нічних таксі-перевезень.