Військово-промисловий комплекс Росії переживає криза

Військово-промисловий комплекс, який став головним двигуном російської економіки завдяки трильйонним витратам на держоборонзамовлення з бюджету, раптово дав збій. Про це пише Росстат. Пов’язані з ОПК галузі вперше з початку повномасштабної війни перейшли до стагнації або скорочення виробництва після двозначних темпів зростання майже три роки поспіль.

Чому виробництво металевих виробів знизилося?

“Виробництво готових металевих виробів”, яке злетіло на 26,4% у 2023 році, 31,6% у 2024 і показувало зростання на 21,2% у серпні, у вересні несподівано пішло в мінус — на 1,6% рік до року. Випуск “інших транспортних засобів”, до яких статистика відносить танки і БМП, уповільнив зростання більш ніж у 10 разів — 6% у вересні проти 61,2% у серпні. Минулого року виробництво в цій категорії злетіло на 34,2%, а в 2023 — на 29%.

Які наслідки для економіки?

У порівнянні з серпнем обидві галузі показали обвальний спад — на 6% і 20% відповідно, за оцінкою Райффайзенбанку. Дані по військовій промисловості “виглядають шокуючими”, пишуть аналітики MMI. Галузі ОПК, які раніше тягнули економіку вгору, цього разу потягнули індекс обробних галузей вниз. У вересні він зріс лише на 0,4% у річному вираженні — у 8 разів менше, ніж у серпні (2,4%). Судячи з усього, те, що відбувається в промисловості, є результатом проблем у бюджеті, не виключає Наталія Орлова, головний економіст “Альфа-банку”.

Щоб вкластися в план видатків, російському Мінфіну доведеться скорочувати витрати в четвертому кварталі, вважає Денис Попов із ПСБ. Залежний від держзамовлень машинобудівний комплекс у вересні впав на 0,1%, хоча ще в серпні бурхливо зростав, завдяки ОПК — на 15,7% рік до року.

Нагадаємо: “Уралвагонзавод” (УВЗ), найбільший російський виробник бронетехніки та залізничних вагонів, переведе частину працівників на чотириденний робочий тиждень.

Експосадовицю Хмельницького підозрюють у розтраті 4,3 млн грн

Хмельницьку експосадовицю підозрюють у розтраті 4,3 млн грн на закупівлі електроенергії. Про це повідомляє поліція Хмельницької області.

Колишню заступницю директора з економіки одного з комунальних підприємств Хмельницького викрили на зловживанні становищем. Під час закупівлі електроенергії посадовиця уклала з постачальником низку додаткових угод, які призвели до переплати 4,3 млн грн.

Які обставини справи?

За даними слідства, у 2022 році комунальне підприємство уклало з приватною компанією договір щодо постачання електроенергії на понад 52 млн грн. Згодом посадовиця підписала кілька додаткових угод, які безпідставно підвищували ціну. Як наслідок, підприємство переплатило постачальнику понад 4,3 млн грн, з яких близько 430 тис. грн – це гроші міського бюджету.

Які наслідки для посадовиці?

Колишній посадовиці оголосили про підозру у розтраті майна або заволодінні ним шляхом зловживання службовим становищем. Їй загрожує до 12 років позбавлення волі з конфіскацією майна.

Нагадаємо, що у Косівському районі Івано-Франківської області викрили посадовців підприємства із переробки полімерних відходів, які налагодили масштабну схему несанкціонованого відбору природного газу та електроенергії. На Харківщині прокуратура через суд повернула до бюджету майже 12 млн грн. За даними слідства, суд задовольнив позов Чугуївської окружної прокуратури та зобов’язав приватне товариство сплатити державі близько 12 млн грн заборгованості з концесійних платежів.

Раніше за процесуального керівництва Київської міської прокуратури повідомлено про підозру двом особам, які не заплатили за товар, внаслідок чого покрити вартість довелося банку-гаранту. Прокуратура повернула державі майже мільйон гривень, безпідставно виплачених підряднику під час будівництва житла для військових. Раніше повідомлялося, що на Буковині судитимуть чиновника земельного кадастру та організатора незаконної приватизації комунальних земель. На Рівненщині за позовом прокуратури Смизькій селищній громаді повернули озеро площею 64 гектари, яке є частиною гідрологічного заказника місцевого значення.

Nissan представив електромобіль з сонячною панеллю

Які інновації пропонує Nissan?

Nissan показав електромобіль, здатного проїжджати до 2880 км на рік виключно за рахунок енергії сонця. Це стало можливим завдяки інноваційній висувній сонячній панелі на даху, яка заряджає батарею як під час руху, так і на парковці. Японський автогігант представив новинку на виставці Japan Mobility Show 2025. Прототип базується на найпопулярнішій моделі бренду — Nissan Sakura. Ця розробка може зробити електрокари менш залежними від традиційної інфраструктури, пише Energy Digital.

Як працює система Ao-Solar Extender?

На даху авто встановлено систему Ao-Solar Extender. Вона складається з двох частин: стаціонарної панелі, яка працює постійно під час руху, і додаткової висувної секції. Коли машина припаркована, друга панель висувається, збільшуючи загальну площу збору сонячної енергії і підвищуючи потужність генерації приблизно до 500 Вт. Крім того, в розкладеному стані панель створює тінь, що знижує нагрівання салону і зменшує витрату енергії на кондиціонування.

Які переваги має новий електромобіль?

За підрахунками інженерів Nissan, за рік така система здатна згенерувати достатньо енергії, щоб проїхати до 2880 км без підключення до розетки. “Використовуємо силу сонця, щоб їхати далі. Набагато далі”, — йдеться в заяві компанії. Це особливо актуально для компактних міських електромобілів, таких як Nissan Sakura. Згідно з аналізом актуальних трендів, більшість власників використовують їх для коротких поїздок по місту — в магазин або в школу, щоб відвезти дітей. Для значної частини таких користувачів сонячна панель на даху може практично повністю позбавити від необхідності заряджатися від мережі.

До того ж така система може слугувати аварійним джерелом живлення в разі стихійних лих або відключень електроенергії. У результаті розподілені енергетичні системи в транспорті стають дедалі ближчими. Енергія генерується і споживається в одній точці, без необхідності в передачі централізованими мережами. Хоча це поки що лише прототип, він наочно демонструє можливе майбутнє електромобілів.

Раніше повідомлялося, що дешеві електрокари отримають дуже потужну батарею. Електромобілі Nissan скоро можуть неслабо додати в запасі ходу. Бренд запатентував технології, які покращують літій-повітряні акумулятори і зроблять їх комерційно життєздатними.

Натрій-іонні акумулятори: нова ера енергозберігання

Натрій-іонні акумулятори незабаром можуть досягти такої ж ємності, як і літієві аналоги. Завдяки своїй дешевизні та безпеці, ця нова альтернатива має всі шанси витіснити традиційні батареї.

Літій залишається дорогим і дефіцитним металом, більшу частину якого доводиться імпортувати з країн-монополістів. Цей матеріал став основою більшості сучасних акумуляторів, але загалом стримує розвиток галузі. Натомість натрій обіцяє змінити правила гри завдяки недавньому відкриттю.

Що придумали вчені?

Ключовою вадою натрієвих елементів була щільність енергії, що означає, що на кілограм маси вони зберігали менше заряду. Хоча їхній головний матеріал (по суті, компонент звичайної солі, якої в природі багато) легко і недорого видобувається, виникає питання: як зробити такі батареї досить компактними і ємними?

Дослідники з Університету Суррея знайшли інноваційне рішення. Замість того щоб намагатися повністю висушити катодний матеріал, вони використовували гідрат ванадату натрію з наноструктурою (NVOH) і навмисно залишили в ньому природну вологу. Це “мокре” середовище дало змогу створити рідкий електроліт, який залишається стабільним і негорючим навіть за кімнатної температури. Тести показали, що така конструкція забезпечує щільність енергії, яку можна порівняти з літій-іонними батареями середнього класу, та зберігає стабільність упродовж 400 циклів перезарядження.

Яке значення цієї технології?

Американська компанія Alsym Energy вже запускає пілотні лінії виробництва натрій-іонних батарей, які не містять ні літію, ні кобальту, ні нікелю. Компанія залучила інвестиції від індійського конгломерату Tata Group. Якщо в 2010-х “білим золотом” був літій, то в 2030-х ним цілком може стати натрій, вважають експерти. Його джерелом може слугувати кухонна сіль, запаси якої практично не обмежені. Це позбавить країни залежності від Китаю, який сьогодні контролює більшу частину ринку літію.

Застосувань у розробки може бути безліч: від електромобілів і побутової електроніки до великомасштабних систем зберігання енергії. Живлення для них тепер теоретично можна зробити доступнішим, що, звісно, знизить собівартість і техніки, і самої енергії.

Раніше повідомлялося, що цинкові батареї стануть “невбиваними”. 3D-батарея з цинк-органічного полімеру може відпрацювати 40 тисяч циклів і при цьому майже повністю зберегти свою первісну потужність. Раніше таке вважалося неможливим.

Reliance Industries купує нафту після санкцій США

Індійська компанія Reliance Industries Ltd. здійснила закупівлю мільйонів барелів сирої нафти з Близького Сходу та США після введення санкцій Вашингтоном проти компаній “Роснефть” та “Лукойл”. Про це повідомляє Bloomberg, посилаючись на трейдерів, які погодилися говорити на умовах анонімності. Очікується, що вантажі будуть доставлені в грудні або січні.

Яка роль Reliance у постачанні нафти?

Згідно з інформацією агентства, Reliance була найбільшим імпортером російської нафти в Індії за обсягом цього року. Компанія купувала сиру нафту за довгостроковим контрактом з “Роснефть”. Хоча Reliance і раніше закуповувала близькосхідну нафту, нещодавні закупівлі, включно з деякими на початку цього тижня до введення санкцій США, були активнішими, ніж зазвичай, запевнили трейдери.

Які прогнози щодо постачання російської нафти?

Компанія придбала щонайменше 10 млн барелів на спотовому ринку у жовтні, причому близькосхідні сорти становили основну частину цих закупівель, і більшість сирої нафти була придбана вже після введення санкцій США. Bloomberg прогнозує, що постачання російської нафти до великих індійських НПЗ різко скоротяться після санкцій США щодо компаній “Роснефть” та “Лукойл”, за винятком Nayara Energy Ltd., у якому “Роснефть” має частку акцій.

Нагадаємо, що раніше повідомлялося про різке зниження попиту на нафту з боку двох найбільших клієнтів Росії, що скоротить нафтові доходи Москви та змусить найбільших імпортерів світу шукати альтернативних постачальників. Раніше також повідомлялося, що Сполучені Штати запровадили санкції проти найбільших російських нафтових компаній “Роснефть” та “Лукойл”, а також їхніх дочірніх компаній. Євросоюз вранці 23 жовтня остаточно затвердив 19-й пакет санкцій проти Росії за письмовою процедурою. Раніше агентство Reuters повідомило, що індійські нафтопереробні заводи готові різко скоротити імпорт російської нафти після запровадження санкцій США.