Атаки на теплоелектростанції ДТЕК: нові пошкодження

Вночі проти 30 жовтня Росія знову атакувала теплоелектростанції ДТЕК в різних регіонах України. Про це повідомила пресслужба компанії.

Які наслідки атак?

“Серйозно пошкоджено обладнання ТЕС. Працюємо над усуненням наслідків”, – йдеться в повідомленні.

Скільки разів були атаки?

В ДТЕК підкреслили, що це вже третя масована атака на теплоелектростанції компанії за жовтень. Всього з початку повномасштабного вторгнення теплоелектростанції ДТЕК були обстріляні понад 210 разів, заявили в компанії.

Нагадаємо: 30 жовтня внаслідок масованої ракетно-дронової атаки на енергетичну інфраструктуру — у всіх регіонах України запроваджені заходи обмеження споживання.

Як пліснява впливає на здоров’я українців?

Як пліснява шкодить дихальним шляхам?

Опалювальний сезон в Україні вже стартує, і незабаром у квартири українців підключать тепло. Проте в багатьох оселях через тривалий холод і надмірну вологість з’явилася пліснява, яка небезпечна для дихальних шляхів. Як пліснява шкодить здоров’ю, розповів пульмонолог-фтизіатр, член Європейського респіраторного товариства Олександр Іващенко.

Олександр Іващенко зазначив, що про подразнення дихальних шляхів через плісняву свідчать такі симптоми: кашель, першіння в горлі, закладеність носа або нежить, свербіж у носі, чхання. “Симптоми посилюються вдома, на роботі, в укриттях або інших місцях, де потенційно може бути пліснява, і зникають, коли людина виходить надвір чи змінює клімат”, – зазначив лікар.

Особливо уважними треба бути людям з алергією та хронічними захворюваннями органів дихання, зокрема бронхіальною астмою чи хронічним обструктивним захворюванням легень. До груп ризику також належать діти до 7 років та люди похилого віку. Навіть якщо людина не має алергії, пліснява все одно може шкодити дихальним шляхам. “Пліснява виділяє спори і мікотоксини, які є сильними подразниками навіть для тих людей, які не схильні до алергічних реакцій”, – додав лікар.

Як запідозрити небезпечну концентрацію спор?

Лікар наголошує, що насторожити має відчуття сирості – ніби повітря не свіже. “Може бути запах, схожий на мокрий картон, прілу тканину чи підвал, а кислуватий чи гнильний присмак у повітрі є частою ознакою того, що пліснява вже активно розмножується”, – зазначив пульмонолог. Також потрібно звернути увагу на підвищену вологість (понад 65%) та “важке” для дихання повітря навіть за нормальної температури в приміщеннях. Поширеною ознакою є конденсат на вікнах або запотівання дзеркал. “Нормальною для людського організму є вологість у межах 40-60%. Усе, що вище, є ризиком появи та розмноження плісняви”, – розповів фахівець.

Як зрозуміти, що симптоми пов’язані саме з грибком?

“Лише за симптомами майже неможливо з’ясувати причину кашлю чи задишки. Хіба що на підставі своїх спостережень – наприклад, кашель з’являється у підвальних приміщеннях або там, де є явні ознаки плісняви. Більш точно можна діагностувати за допомогою імунологічних тестів, наприклад на специфічні імуноглобуліни E (IgE) до грибків Aspergillus, Penicillium, Cladosporium тощо”, – розповів Олександр Іващенко.

Якщо після проживання у приміщенні з пліснявою з’явилися кашель або задишка, слід звернутися до пульмонолога, щоб лікар проаналізував ситуацію та індивідуально склав план обстеження.

Іващенко каже, що навіть після очищення приміщення від грибка мікроспори можуть залишатися у вентиляційній системі, і це одна з найпоширеніших причин, чому симптоми повертаються навіть після генерального прибирання або ремонту. “Тому часто потрібна професійна дезінфекція повітроводів, заміна фільтрів у системах кондиціонування (оптимально кожні 3-6 місяців), встановлення очищувачів повітря із HEPA-фільтрами, а також контроль вологості за допомогою гігрометра”, – зазначив лікар.

Увага: Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям обов’язково зверніться до кваліфікованого лікаря.

Задача з правил дорожнього руху: хто проїде першим?

В якому порядку водії автомобілів розʼїдуться?

Задача з тем про проїзд перехресть та про дистанцію, інтервал, зустрічний роз’їзд стала предметом обговорення на каналі “За! Правилами”. Уявіть ситуацію: жовтий, червоний та синій автомобілі наближаються до перехрестя. Який порядок їх проїзду?

Які варіанти відповідей?

  • Жовтий автомобіль, червоний, синій.
  • Червоний автомобіль, синій, жовтий.
  • Синій автомобіль, жовтий, червоний.
  • Жовтий автомобіль, синій, червоний.
  • Червоний автомобіль, жовтий, синій.
  • Синій автомобіль, червоний, жовтий.

Яка правильна відповідь?

На перехресті встановлено знак пріоритету 2.3 “Головна дорога”, що вказує на те, що водій синього авто, який рухається по другорядній дорозі, має пропустити інші автомобілі. Отже, він проїде останнім.

Згідно з пунктом 16.11 ПДР: “На перехресті нерівнозначних доріг водій транспортного засобу, що рухається другорядною дорогою, повинен дати дорогу транспортним засобам, які наближаються до даного перехрещення проїзних частин по головній дорозі, незалежно від напрямку їх подальшого руху”.

Перед водієм жовтого автомобіля є перешкода через ремонтні роботи, тому він має дати дорогу водієві червоної машини. Це підтверджує пункт 13.4 ПДР: “Якщо зустрічний роз’їзд утруднений, водій, на смузі руху якого є перешкода чи габарити транспортного засобу, яким він керує, заважають зустрічному руху, повинен дати дорогу”.

Таким чином, правильна відповідь – №5.

Раніше ми пропонували цікаві задачі з правил дорожнього руху, зокрема складний тест ПДР: який знак забороняє рух для всіх? А також цікавий тест ПДР: хто може проїхати прямо?

Subaru очолила рейтинг надійності у 2025 році

Протягом майже десятиліття Toyota та Lexus вважалися непохитними еталонами надійності, але 2025 рік приніс зміни. Компанія Subaru несподівано очолила рейтинг Consumer Reports. Цей зліт підкреслює стійкість японського бренду, чий успіх пояснюється не лише цифрами, а й унікальними інженерними рішеннями, орієнтованими на безпеку та витривалість.

Які показники надійності у Subaru, Toyota та Lexus?

Торік Lexus лідирував у рейтингу з 79 балами, а Toyota посідала друге місце із 76 балами (зі 100). Наразі Subaru піднялася з шостого місця на вершину, демонструючи кращу стійкість, ніж конкуренти, попри загальне зниження показників надійності на ринку.

Порівняльний рейтинг надійності, 2025:

  • Subaru: 68 балів зі 100
  • Lexus: 65/100
  • Toyota: 62/100
  • Honda: 59/100
  • Acura: 55/100
  • Mazda: 55/100

Що сприяло успіху Subaru?

Ключовим фактором, що забезпечив зліт Subaru, є непохитна прихильність бренду до безпеки, яка безпосередньо впливає на загальну надійність. Центральна риса найнадійніших моделей (Forester, Outback, Ascent, Impreza) — це постійно активна симетрична система повного приводу. Вона забезпечує виняткове зчеплення та контроль, позаяк усі компоненти трансмісії, включно з фірмовим горизонтально-опозитним двигуном, розташовані на прямій, збалансованій лінії для нижчого центру ваги.

Багато моделей стандартно оснащені передовим набором технологій допомоги водієві EyeSight: автоматичне екстрене гальмування; адаптивний круїз-контроль; допомога утримання смуги руху. Автомобілі Subaru побудовані на глобальній платформі, що використовує високоміцну сталь для підвищення структурної цілісності та безпеки при зіткненнях. У стандартній комплектації вони оснащені вісьмома подушками безпеки та кільцеподібним каркасом підсилення.

Попри те, що Subaru очолює рейтинги міцності, її моделі залишаються відносно доступними. Найдешевша модель, Subaru Impreza, коштує від 23 610 доларів, а найдорожча, Subaru Ascent — від 38 910 доларів.

Електромобілі: батареї зберігають понад 90% ресурсу

Сьогодні, завдяки технологічному прогресу, батареї електромобілів зберігають понад 90% свого початкового ресурсу після кількох років експлуатації. Ця довговічність доводить, що їхній термін служби тепер порівнянний з традиційними автомобілями з ДВЗ.

Шведська компанія Kvdbil проаналізувала 1300 вживаних електрокарів та плагін-гібридів, щоб перевірити їхній стан. Виявилося, що 8 з 10 автомобілів зберегли понад 90% початкової місткості акумулятора. Експерти вимірювали показник State of Health (поточний стан батареї). Керівник дослідження Мартін Рейнхольдссон зазначив, що такий відмінний стан багатьох батарей став несподіванкою.

Які електромобілі мають найкращі показники?

Лідери за мінімальною деградацією акумулятора стали: Kia EV6 (найкращий результат), Kia e-Niro та Tesla Model Y. До десятки кращих також потрапили Audi Q4 e-tron, Opel Mokka-e та Mazda MX-30. Найгірші показники не були прив’язані до конкретного бренду, а залежали від віку авто та неправильної експлуатації.

Який термін служби електромобілів?

Лондонська школа економіки у дослідженні за січень 2025 року встановила, що середній термін служби електромобілів сягнув 18,4 роки, що еквівалентно бензиновому авто. Цей паритет є важливим поворотним моментом, досягнутим завдяки підвищеній щільності енергії та оптимізованому тепловому управлінню літій-іонних акумуляторів.

Компанія Geotab проаналізувала 10 000+ електромобілів по всьому світу та у своєму звіті за липень 2025 року дійшла висновку, що акумулятори деградують з середньою швидкістю 1,8% на рік. Це значне покращення порівняно з показником 2,3% у 2019 році. Прогрес пояснюється вдосконаленням циклів та обмеженнями на швидке заряджання.