В Україні розпочали підключення теплопостачання

В Україні поступово підключають до систем теплопостачання соціальні об’єкти та житловий фонд. Наразі з опаленням понад 62% споживачів. Про це повідомив т.в.о. голови Державної інспекції енергетичного нагляду Анатолій Замулко.

“Попри складнощі більшості регіонів вдалося підготуватися вчасно. Теплопостачальні організації виконали свої обов’язки щодо підготовки до опалювального періоду, провели ремонтну кампанію і випробування своїх мереж”, – зазначив він.

Які проблеми виявили інспектори?

За його словами, під час перевірок інспекторами Держенергонагляду виявлено близько 3,5 тисячі зауважень до стану енергетичних об’єктів, переважну більшість з яких уже усунуто.

Як забезпечують резервне живлення?

“Питання резервного живлення постало гостро ще минулого року. Завдяки гуманітарній допомозі та підтримці донорів ми отримали значну кількість генераторів, які розподілено між об’єктами теплової генерації та соціальними установами”, – розповів Замулко.

Як він зазначив, громади також створюють запаси палива для підтримки роботи теплопостачальних об’єктів у разі тривалих відключень. “Можемо констатувати, що практично всі об’єкти теплопостачання забезпечені резервними джерелами живлення. Це дає певну надію на те, що навіть у випадку глобальних обмежень система зможе витримати навантаження”, – наголосив т.в.о. голови Держенергонагляду.

Нагадаємо: Раніше президент Володимир Зеленський повідомив, що в Україні опалювальний сезон розпочнеться 28 жовтня. З 28 жовтня в Україні 13 областей вже розпочали поступове підключення теплопостачання до житлових будинків.

Глобальний попит на електроенергію зросте на 30% до 2035 року

Глобальний попит на електроенергію протягом наступного десятиліття зросте приблизно на 30% через активне поширення електромобілів, розбудову дата-центрів та зростання потреб в опаленні й охолодженні будівель. Про це повідомляє Bloomberg із посиланням на звіт аналітичної компанії Rystad Energy.

Які галузі сприяють зростанню споживання електроенергії?

За даними Rystad Energy, основними рушіями зростання споживання залишаються промислові галузі, зокрема виробництво сталі та заліза, які вже сприяли подвоєнню використання електроенергії за останні два десятиліття. Водночас дата-центри, що активно розвиваються на тлі стрімкого зростання штучного інтелекту та цифрових послуг, стануть помітним, але поки що не домінуючим фактором – їхня частка у глобальному енергоспоживанні зросте з 1,5% у 2024 році до 3,5% у 2035-му.

Яка роль відновлюваної енергетики у майбутньому?

“Світова енергосистема переживає безпрецедентну трансформацію. Вже до кінця 2025 року відновлювані джерела перетнуть позначку у 50% встановлених потужностей, що колись здавалося недосяжним навіть через кілька десятиліть”, – зазначають у Rystad Energy. Аналітики прогнозують, що відновлювана енергетика, особливо сонячна, стане ключовим джерелом для покриття попиту, що зростає. Якщо нині частка “зеленої” генерації становить 34%, то до 2035 року вона може збільшитися до 55%, а решту забезпечать атомна енергетика та викопне паливо.

Нагадаємо, Міністерство розвитку громад та територій України та Програма розвитку ООН (ПРООН) підписали фінансову угоду, що дає старт програмі “Рішення у сфері відновлюваної енергії”. Ініціатива загальною вартістю 16,5 млн євро передбачає встановлення сонячних панелей, теплових насосів та акумуляторних систем на об’єктах соціальної інфраструктури: школах, лікарнях, дитячих садках.

Sharp запускає електромобіль LDK+: новий сімейний мінівен

Що таке Sharp LDK+?

Японський виробник побутової техніки Sharp готується до випуску автомобілів і представив дебютну модель LDK+. Цей мінівен може виконувати роль сімейного авто, мобільного кінотеатру або ж офісу на колесах. Перший автомобіль Sharp показали публіці в Токіо на виставці Japan Mobility Show та планують випускати з 2027 року. Про це повідомляється на офіційному сайті японської компанії.

Які особливості нового мінівена?

Новий Sharp LDK+ — електричний аналог Citroen Berlingo, Opel Combo чи Renault Kangoo. П’ятимісний мінівен має типовий для цього класу двооб’ємний силует із високим капотом. Його задні двері зсувні, а центральні стійки даху відсутні. Тоненькі фари й ліхтарі з’єднані діодними смугами.

У салоні передньої панелі встановили невеликий цифровий щиток приладів та чималий тачскрін. Встановлено потужне освітлення та численні розетки. Мінівен Sharp LDK+ називають сімейним авто, яке може виконувати роль офісу на колесах. Для трансформації водійське крісло розвертається, а розкладається столик.

Які технології використовує Sharp LDK+?

Електромобіль Sharp LDK+ також отримав проектор і великий екран, тобто здатен перетворюватися на пересувний кінотеатр. Крім того, авто здатне підключатися до “розумного” будинку, що дає змогу дистанційно керувати кондиціонером, бойлером чи пральною машиною.

Характеристики Sharp LDK+ не розкривають, відомо лише, що він збудований на платформі електрокара Foxconn Model A. Зазначається, що авто має режим повербанка V2H, тобто здатне живити електроенергією будинок.

На Japan Mobility Show дебютувала і нова Toyota Corolla 2026, яка змінилася до невпізнання. Також повідомлялося, що в Україні з’явився електрифікований кросовер від Huawei із запасом ходу 1500 км.

Державний борг України: нові дані на вересень 2025 року

Завдяки підтримці міжнародних партнерів та зваженій урядовій борговій політиці, Міністерству фінансів вдається знижувати вартість обслуговування боргу та подовжувати термін його погашення. Про це повідомляє Міністерство фінансів.

Станом на 30 вересня 2025 року державний і гарантований державою борг України становив 8 024,1 млрд грн (або 194,2 млрд дол. США). Зокрема, зовнішній борг складає 6 063,2 млрд грн (75,6 %), або 146,8 млрд дол. США, а внутрішній борг — 1 960,9 млрд грн (24,4 %), або 47,5 млрд дол. США.

У вересні 2025 року державний та гарантований державою борг України збільшився на 78,4 млрд грн (або 1,63 млрд дол. США). Зростання відбулося передусім за рахунок збільшення державного зовнішнього боргу, зокрема, завдяки отриманню пільгового фінансування від Європейського Союзу, Світового банку та урядів країн-партнерів. У той же час, у вересні 2025 року державний внутрішній борг скоротився на 0,3 млрд гривень, говориться у повідомленні.

Яка ситуація з вартістю та термінами боргу?

“Середньозважена вартість державного боргу продовжує знижуватись, а середньозважений термін до погашення подовжуватись”, – запевняє міністерство. Станом на 30 вересня 2025 року середньозважена ставка державного боргу зменшилась до 4,86% з 4,95% в минулому місяці, а середній термін до погашення зріс до 12,7 років з 12,64 в серпні 2025 року.

Яка структура державного боргу України?

У розрізі кредиторів більшу частину державного і гарантованого боргу становлять пільгові позики, одержані від міжнародних фінансових організацій та урядів іноземних держав – 64%. Випущені цінні папери на внутрішньому ринку становлять 23%, випущені цінні папери на зовнішньому ринку – 8%, позики від комерційних банків та інших фінансових установ – близько 5%.

За три квартали 2025 року Мінфін провів 133 аукціони ОВДП, залучивши 408,6 млрд грн. Рівень рефінансування ринкових ОВДП становив 112%: у гривні — 118%, у доларах — 81%, у євро — 87%.

Нагадаємо: Міжнародний валютний фонд у своєму довгостроковому прогнозі від жовтня 2025 року очікує, що наступного року державний борг України перевищить 110% від Валового внутрішнього продукту. Загальний державний та гарантований державою борг України станом на кінець серпня сягнув 192,71 млрд доларів США, збільшившись за місяць на 6,58 млрд дол.

Німецькі вчені створили новий літій-сірчаний акумулятор

Яка нова технологія акумуляторів розроблена?

Німецькі вчені з Fraunhofer IWS у Дрездені представили новий літій-сірчаний (Li-S) твердотільний акумулятор, який має потенціал конкурувати з традиційними літій-іонними (Li-ion) акумуляторами. Ця технологія розробляється в рамках двох взаємодоповнюючих проєктів, про що йдеться в пресрелізі навчального закладу.

Які проєкти підтримують цю розробку?

Перший проєкт, AnSiLiS, фінансується Федеральним міністерством досліджень, технологій та космосу Німеччини. Другий проєкт, TALISSMAN, отримує підтримку від програми Європейського Союзу Horizon Europe. У рамках AnSiLiS планується розробка сірково-вуглецевого композитного катоду у поєднанні з тонким літій-металевим анодом та гібридним електролітом. Натомість ініціатива TALISSMAN зосереджена на масштабуванні та промисловій доцільності.

Які переваги нового акумулятора?

Літій-сірчані акумулятори є перспективною альтернативою традиційним літій-іонним системам. Однак звичайні літій-сірчані елементи мають обмежений термін служби циклу через утворення розчинних полісульфідів, що призводить до втрат матеріалу та зниження стабільності циклу. У новій конструкції використовується технологія DRYtraec від Fraunhofer, яка дозволяє наносити покриття без розчинників, що створює стабільні плівки електродів без енергоємного сушіння. Цей метод може скоротити споживання енергії у виробництві до 30% та знизити викиди CO2.

Архітектура комірок нового акумулятора також сумісна з існуючими виробничими лініями літій-іонних акумуляторів, що дозволяє швидше впровадити її в промисловість. Ранні лабораторні випробування показали, що новий акумулятор може досягати питомої щільності енергії понад 600 ват-годин на кілограм (Вт·год/кг). Розробники сподіваються, що в майбутньому він зможе живити літаки наступного покоління, дрони та портативні пристрої.

Нагадаємо, що команда дослідників з Китаю розробила конструкцію літій-іонних акумуляторів, що значно знижує ймовірність загоряння. Також повідомлялося, що корейські вчені створили гібридний анод для акумуляторів, який забезпечує швидку зарядку без втрати ємності.