ЄС не досяг консенсусу щодо допомоги Україні

Про що говорили на зустрічі в Копенгагені?

На зустрічі у Копенгагені лідери країн ЄС не змогли досягти консенсусу щодо виділення Україні 140 мільярдів євро позики за рахунок заморожених російських активів.

Що з держбюджетом?

До 1 листопада необхідно ухвалити законопроєкт про збільшення видатків на сектор безпеки та оборони, щоб профінансувати всі необхідні виплати військовим.

Яка ситуація з приватизацією банків?

Уряд ухвалив рішення про початок підготовки до продажу пакетів акцій, що належать державі у статутному капіталі АТ “Сенс Банк” та АБ “Укргазбанк”.

Що відбувається з опалювальним сезоном?

Київ вмикає опалення для лікарень, шкіл і дитсадків.

Які резонансні справи розглядаються?

Вищий антикорупційний суд закрив кримінальне провадження щодо чиновника Міноборони, звинуваченого у розкраданні 1,5 млрд грн на закупівлях для ЗСУ.

Що нового в Нафтогазі?

“Дочка” Нафтогазу віддала монополію на оплату газу приватному сервісу.

Що відбувається в Угорщині?

Угорщина підписала найбільший в історії контракт на закупівлю зрідженого природного газу з французькою компанією Engie, щоб зменшити залежність від Росії.

Яка ситуація в США?

Сполучені Штати зіткнулися з новою бюджетною кризою після хаотичних звільнень держслужбовців та не завжди послідовної політики запровадження мит. Як виник шатдаун і до чого він може призвести?

Погіршення ситуації з електропостачанням на Чернігівщині

Ситуація з постачанням електроенергії на Чернігівщині погіршилася. Про це повідомив мер Ніжина Олександр Кодола під час відеозвернення у Facebook.

Що відбувається на Чернігівщині?

“Ситуація на Чернігівщині погіршилася. У зв’язку з цим ми провели термінову комісію з надзвичайних ситуацій”, – зазначив Кодола.

Які заходи вживаються?

“З понеділка 6 жовтня всі навчальні заклади переходять на дистанційне навчання. Всі об’єкти критичної інфраструктури, у тому числі Водоканал і лікарні, працюють на альтернативних джерелах живлення. Водоканал оприлюднив графік подачі води”, – додав він.

“Нами розгорнуто вісім пунктів незламності, де всі мешканці міста зможуть підзарядити гаджети. У разі необхідності ми будемо розширювати їх кількість”, – підкреслив мер.

Нагадаємо, що після обстрілів енергетичної інфраструктури у Чернігівській області вводять графіки відключення світла.

Новий чип Snapdragon 8 Elite Gen 5: Революція в продуктивності

Які нововведення в Snapdragon 8 Elite Gen 5?

Топовий на сьогодні чипсет Snapdragon 8 Elite Gen 5 задасть новий стандарт продуктивності для Android-смартфонів 2026 року. Перші тести показують вражаючий приріст до 40% порівняно з торішнім 8 Elite. Новий чип вже протестували в бенчмарках на прикладі смартфона Xiaomi 17. Результати порівняли з показниками Realme GT 7 Pro на базі Snapdragon 8 Elite, пише Gizmochina.

Які специфікації нового чипа?

Snapdragon 8 Elite Gen 5, як і попередній варіант, виробляється за 3-нанометровим техпроцесом TSMC. Проте він отримав серйозні архітектурні поліпшення. Нові ядра Oryon 3-го покоління працюють на збільшених частотах (4,61 ГГц проти 4,32 ГГц у Gen 4). Qualcomm заявляє про 20% приріст продуктивності CPU і 35% підвищення енергоефективності. А відеоприскорювач Adreno 840 обіцяє на 23% підвищену швидкодію графіки і на 20% кращу ефективність в іграх.

Які результати тестів у бенчмарках?

У тестах Geekbench 6 новий чип Gen 5 показав приріст у 17% як в одноядерному, так і в багатоядерному режимах (3621 і 11 190 балів проти 3122 і 9507 у Snapdragon 8 Elite). В AnTuTu Snapdragon 8 Elite Gen 5 набрав 3,87 млн балів, що на 40% більше, ніж у попередника (2,74 млн). Особливо вражає майже дворазове зростання в категорії CPU. У 3DMark новинка стала швидшою на 28% і 23% відповідно в ігрових графічних тестах Wild Life Extreme і Solar Bay.

Snapdragon 8 Elite Gen 5 демонструє, що обчислювальні потужності смартфонів ще далекі від своєї стелі. Значний апгрейд всього за рік, особливо в частині CPU і загальної оцінки в AnTuTu, означає, що скоро Android-флагмани стануть набагато швидшими, розумнішими в задачах ШІ і продуктивнішими в іграх. Перші смартфони на новому чипі вже випустила Xiaomi в Китаї. У найближчі місяці з’являться пристрої від Honor, iQOO, OnePlus, Realme та інших брендів.

Раніше повідомлялося, що OnePlus 15 здивує потужною батареєю на 7000 мАг. Новинка, згідно з інсайдами, отримає новітній чип Snapdragon 8 Elite Gen 5 і унікальний керамічний корпус.

Китай посилив експортні обмеження на акумуляторні технології

Китай посилив експорт “зелених” технологій, внісши кілька методів виробництва акумуляторів до каталогу експортних обмежень, що вимагають ліцензування для зарубіжних постачань, які набувають чинності негайно. Цей крок ускладнює надії Європи на імпорт китайських технологій для задоволення власних амбіцій у сфері виробництва акумуляторів.

Нові обмеження стосуються виробництва літій-залізо-фосфатних (LFP) акумуляторів, а також методів вилучення та обробки літію, що використовуються для виробництва твердотільних батарей нового покоління. LFP-акумулятори, піонерами яких є компанії BYD і CATL, виробляються тільки в Китаї. Будучи безпечнішими і дешевшими за традиційні рішення на основі нікелю, кобальту або марганцю, вони тепер забезпечують більше половини світового попиту на електромобілі.

Які наслідки для Європи?

Завоювавши лідерські позиції на ринку, Пекін не збирається поступатися ЄС. Контроль Китаю над технологіями є частиною стратегії із захисту ланцюгів поставок усередині країни, зміцнення економічної стійкості та здійснення впливу за кордоном. КНР останнім часом використовував своє домінування в ланцюзі поставок рідкісноземельних металів для посилення тиску на переговорах зі США та Європою.

Зі свого боку, Брюссель хоче залучити китайські компанії до будівництва заводів у Європі і пропонує субсидії як стимул — за умови участі місцевих європейських партнерів, обміну навичками та ноу-хау. Інший обговорюваний варіант — пов’язати доступ до великого ринку ЄС з вимогами до місцевого контенту і трансферу технологій.

Чи готовий Китай до компромісу?

Пекін, можливо, готовий піти на компроміс і прийняти це як необхідні витрати для своїх компаній, щоб вийти на високоприбутковий європейський ринок. Будь-яка угода має бути ретельно продумана, щоб вона працювала на благо Європи. Шведський виробник акумуляторів Northvolt, який оголосив про банкрутство на початку 2025 року, є яскравим прикладом. Компанія сильно залежала від китайського обладнання і насилу підтримувала виробничі лінії в робочому стані.

Неясно, чи були проблеми Northvolt наслідком навмисного саботажу, але зрозуміло одне: існує невизначеність щодо готовності Китаю сприяти успіху іноземних компаній. Щоб не покладатися на добру волю Пекіна, європейським політикам слід розвивати незалежні можливості та активно підтримувати співпрацю з іншими лідерами в галузі акумуляторних технологій, такими як Південна Корея.

Александр Браун, старший аналітик MERICS, каже, що нові обмеження КНР на експорт акумуляторних технологій вказують на те, що китайські компанії не зможуть ділитися навичками і технологіями. Для забезпечення безпеки ланцюга поставок акумуляторів Європі необхідно буде зміцнювати інноваційний потенціал місцевих гравців і розвивати співпрацю з іншими партнерами — не з Китаю.

Раніше повідомляли, що цинкові акумулятори стали ефективнішими на 99%. Дослідники з Сеульського національного університету (Південна Корея) поліпшили продуктивність і стабільність цинк-іонних акумуляторів на водній основі, модифікувавши одну молекулу в електроліті.

Польща запроваджує обов’язковий техогляд для авто з України

Польська влада ініціювала зміни в законодавстві, які передбачають запровадження обов’язкового технічного огляду для тисяч автомобілів на українських номерах. Паралельно суттєво зросла вартість цієї послуги.

Яка вартість техогляду?

Для легкового автомобіля (масою до 3,5 т) ціна піднялася до 149 злотих (близько 1490 грн). Огляд мотоцикла тепер коштує 94 злотих (940 грн). Для власників автомобілів із ГБО загальна вартість техогляду зросла до 245 злотих (2450 грн). Перевірка вантажних та спеціальних автомобілів масою від 3,5 до 16 т коштуватиме 234 злотих (2340 грн). Оплата відбувається до початку огляду, а у разі негативного рішення кошти не повертаються.

Як часто та що перевіряють?

Для нових легкових автомобілів перший огляд призначається через 3 роки після реєстрації, другий — через 2 роки, далі — щорічно. Авто з ГБО, вантажівки, автобуси та таксі проходять техогляди щорічно, незалежно від віку.

Що перевіряють під час техогляду?

  • Гальмівна система (ефективність та рівномірність зусилля)
  • Рульове управління, підвіска (стан амортизаторів, шарнірів, люфт)
  • Освітлення, шини (глибина протектора ≥ 1,6 мм)
  • Вихлопна система (рівень викидів)
  • Кузов, скло, система eCall (для авто з 2018 року випуску)
  • Наявність обов’язкового обладнання (знак аварійної зупинки, вогнегасник тощо)

Які наслідки та штрафи?

У разі виявлення дефектів, водій має 14 днів на їхнє усунення та повторний огляд. Якщо несправність критична, діагност може вилучити свідоцтво про реєстрацію (інформація вноситься в систему CEPIK). Штраф за відсутність дійсного техогляду у 2025 році становитиме від 1500 до 5000 злотих (15 000−50 000 грн). Розмір штрафу залежить від тривалості прострочення та оцінки технічного стану авто поліцейським.