Три токсичні кімнатні рослини, які варто уникати

Кімнатні рослини додають затишку, очищують повітря та прикрашають оселю. Проте за гарним виглядом деяких популярних “зелених друзів” може ховатися небезпека, особливо для допитливих дітей та домашніх улюбленців. Розглянемо три поширені, але потенційно токсичні рослини, які варто тримати з обережністю.

Яка небезпека дифенбахії?

Дифенбахія (Dieffenbachia) – ця тропічна рослина з великим строкатим листям є окрасою багатьох квартир та офісів. Однак її сік містить нерозчинні кристали оксалату кальцію. Як зазначає Національний центр контролю отруєнь США (NCPC), при жуванні ці голчасті кристали проникають у тканини рота та горла, викликаючи миттєвий біль, набряк, надмірне слиновиділення та навіть тимчасову втрату мови. Саме через цей ефект в англомовних країнах дифенбахію називають “dumb cane” (“німа тростина”). Рослину слід тримати в недоступному для дітей та тварин місці.

Чому спатифілум може бути небезпечним?

Спатифілум, відомий як “жіноче щастя” або “мирна лілія”, цінують за його елегантні білі квіти та невибагливість. Проте він також належить до родини ароїдних і містить кристали оксалату кальцію, хоч і в меншій концентрації, ніж дифенбахія. Американське товариство із запобігання жорстокому поводженню з тваринами (ASPCA) класифікує спатифілум як токсичний для котів та собак. Потрапляння в організм може спричинити подразнення ротової порожнини, блювоту та утруднене ковтання.

Чому лілії небезпечні для котів?

Це попередження є критично важливим для власників котів. Справжні лілії (Lilium) та лілійники (Hemerocallis) є вкрай токсичними для цих тварин. Управління з санітарного нагляду за якістю харчових продуктів та медикаментів США (FDA) опублікувало спеціальне дослідження-попередження для власників котів. Поїдання будь-якої частини рослини – листя, пелюсток, пилку – або навіть пиття води з вази може викликати гостру ниркову недостатність, яка за відсутності негайного ветеринарного втручання часто призводить до смерті. Через високий ризик, ветеринари радять повністю відмовитися від утримання цих квітів у домі, де є кіт.

Перед тим, як принести нову рослину додому, завжди перевіряйте інформацію про її потенційну токсичність, особливо якщо у вас є діти або домашні тварини. Це дозволить насолоджуватися зеленою оазою без ризику для здоров’я близьких.

Увага: Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям обов’язково зверніться до кваліфікованого лікаря.

Samsung Galaxy S25 Ultra обійшов iPhone 17 Pro Max у тестах

Як проходив тест?

Флагманський смартфон Samsung, незважаючи на реліз на початку 2025 року, обійшов новітній iPhone 17 Pro Max в еталонному тесті швидкодії. Історично новинки Apple у ньому лідирували, але цього разу Android-конкурент закріпив за собою однозначну першість.

Galaxy S25 Ultra побудований на Snapdragon 8 Elite — це вже не найпередовіший чип Qualcomm, випущений наприкінці минулого року. iPhone 17 Pro Max з більш новим A19 Pro, тим не менш, не показав відриву у швидкодії на практиці. Навпаки, щодо швидкості роботи з софтом Samsung виявився попереду. Як повідомляє WCCF Tech, тест від YouTube-каналу PhoneBuff проводився за допомогою роботизованої руки, яка з максимальною точністю по черзі запускає однаковий набір додатків на двох смартфонах у два кола. Перше коло показує швидкість “холодного” запуску з нуля, а друге — наскільки добре пристрої утримують ПЗ в оперативній пам’яті.

Які результати тесту?

У першому колі Galaxy S25 Ultra відірвався від iPhone 17 Pro Max на цілих 14 секунд, в один момент випереджаючи його на три додатки. Що примітно, Android-гаджет швидше впорався з експортом ролика з монтажної програми (традиційно сильний бік iPhone) і спритніше завантажував більшу частину ігор.

Перше коло:

  • Galaxy S25 Ultra: 2 хвилини 2 секунди.
  • iPhone 17 Pro Max: 2 хвилини 16 секунд.

У другому раунді iPhone виявився злегка швидшим, що загалом зводиться до різниці у швидкості анімацій. Оскільки обидва результати підсумовуються, цього не вистачило, щоб надолужити згаяне. Втім, тут справедливо буде оголосити паритет — обидва телефони чудово тримають безліч утиліт в “оперативці”, тож їх не доводиться довантажувати заново.

Друге коло:

  • Galaxy S25 Ultra: 49 секунд.
  • iPhone 17 Pro Max: 47 секунд.

Що це означає на практиці?

Головною причиною результату експерти називають програмне забезпечення. Прошивку Galaxy S25 Ultra за місяці продажів ретельно оптимізували. Водночас iPhone 17 Pro Max функціонує на свіжій iOS 26, яка, очевидно, ще потребує доопрацювання.

У реальному житті обидва смартфони неймовірно швидкі, і помітити різницю в кілька секунд при повсякденній експлуатації не вийде. Це видно тільки при прямому порівнянні. Утім, сам факт того, що Samsung на торішньому чипі зміг обійти новітній iPhone у тесті на швидкість, — це знакове досягнення для Qualcomm і Android-сегмента. Судячи з усього, багаторічне домінування Apple щодо процесорів відходить у минуле.

Вчені з Індії створили пристрій для генерації електрики

Як працює новий пристрій?

Індійські вчені створили пристрій, здатний генерувати електрику буквально з повітря і води. Технологія використовує природний процес випаровування і може стати автономним джерелом живлення для маленьких пристроїв. Команда з Індійського технологічного інституту в Індаурі розробила спеціальну мембрану з оксиду графена та імідазолу цинку. Це тонкий і стабільний матеріал із мікроскопічними каналами. Коли мембрана частково занурена в рідину, вода починає підніматися цими каналами вгору внаслідок природного випаровування.

Які переваги технології?

Під час руху води вгору мікроканалами відбувається поділ позитивних і негативних іонів. Вони накопичуються на протилежних кінцях мембрани, створюючи постійну електричну напругу. Фактично, це джерело живлення, що самозаряджається, яке функціонує доти, доки триває випаровування — безшумно, цілодобово і без шкоди для екології. “Думайте про це як про самодостатнє джерело енергії, що працює ні на чому іншому, як на повітрі та воді”, — пояснив керівник дослідження, професор Дхірендра К. Рай.

Який потенціал має ця технологія?

Невеликий фрагмент такої мембрани вже здатний генерувати напругу в 0,75 вольта. Важливо, що технологія працює навіть із брудною водою, а отже установка підходить для експлуатації у віддалених районах. Хоча поки що не йдеться про заміну великих електростанцій, довгостроковий і нішевий потенціал є. Учені бачать її застосування в живленні мініатюрних датчиків у лісах і на фермах, як аварійне освітлення під час блекаутів або для роботи переносних медичних пристроїв. Портативність, мала вага і незалежність від часу доби та погоди — головні переваги цього винаходу.

Термін служби акумуляторів електромобілів: що потрібно знати

Зі зростанням популярності електромобілів постає питання їхньої довговічності, особливо щодо терміну служби акумуляторів, порівняно з традиційними автомобілями з двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ). Останні дослідження надають цікаві відповіді на ці запитання.

Який термін служби акумуляторів електромобілів?

Виробники електромобілів оптимістично оцінюють термін служби своїх акумуляторів. Заяви Tesla вказують на 10-20 років експлуатації, а Nissan стверджує, що майже всі вироблені ним акумулятори досі функціонують. Усі сучасні автовиробники пропонують мінімальну гарантію на 8 років або 160 000 км.

Як змінилася деградація акумуляторів?

Дослідження Geotab, яке аналізувало 5000 електромобілів, показало значне покращення стану батарей у період 2019-2024 років. Дані свідчать, що середня деградація акумуляторів сповільнилася до 1,8% на рік, порівняно з 2,3% у 2019 році.

Чи можуть електромобілі зрівнятися з традиційними авто?

Традиційні автомобілі з ДВЗ мають репутацію довговічних: очікується, що вони прослужать 320 000 км та більше. Існують навіть унікальні випадки, як Toyota Tacoma, що проїхала майже 3 200 000 км. Щоб зрівнятися з цими показниками, електромобілям ще потрібно пройти довгий шлях.

Одним із головних факторів є вартість заміни. Поміняти акумулятор Tesla може коштувати власнику від 10 000 до 20 000 доларів, а інші виробники стягують від 6500 до 20 000 доларів. Хоча середня вартість по галузі поступово знижується, вона все ще значно вища за заміну бензинового двигуна, яка, за даними JD Power, зазвичай коштує від 2000 до 10 000 доларів.

Вартість заміни двигуна залежить від багатьох факторів, зокрема від віку авто, його марки та моделі, а також наявності запчастин. Заміна двигуна в старішій машині може бути простішою та дешевшою, позаяк на ринку доступно більше деталей, ніж для новіших моделей.

Оплата газу через EasyPay: чому немає альтернатив?

Дочірня компанія “Нафтогазу” – “Газорозподільчі мережі України” – у своєму “особистому кабінеті” дозволяє оплачувати послуги доставки газу виключно через приватну платіжну систему EasyPay. Про це свідчить інформація на сайті “Газмереж”. Альтернативні способи оплати за послуги з постачання газу на її сайті чомусь не представлені.

Натомість в особистому кабінеті Газопостачальної компанії “Нафтогаз” (інша “дочка” “Нафтогазу”, що стягує зі споживачів оплату за сам газ, а не за його розподіл) оплату можна здійснити за допомогою одразу 5 платіжних електронних систем. Крім EasyPay це також Hostpay та державні “Ощадбанк”, “Приватбанк” та “Укргазбанк”. В останньому випадку споживач може сам обирати більш зручний та вигідний йому спосіб оплати: комісія там варіюється від 0,5% до 1,45%.

Чому EasyPay є єдиним варіантом оплати?

У випадку ж із “Газмережами” право вибору у споживача відсутнє. При цьому за свої послуги EasyPay бере різну комісію залежно від суми оплати. Так, на суму до 200 грн (левова частка оплат за послуги з розподілу газу не перевищує цю цифру) стягується комісія в 2%, на суму від 200 до 300 грн вартість послуги становить 3 грн. На суму від 300 грн – стягується 1,1% від суми.

Ще влітку EasyPay направила прес-службі “Газмереж” запит, в якому поцікавилась, чому приватна EasyPay є єдиною компанією, через яку пропонується зробити оплати, та чи не планується розширення варіантів для оплати. У відповіді компанія наголосила, що саме в цей час опрацьовувала пропозиції щодо партнерства від “Ощадбанку” та “Укргазбанку”.

Коли з’являться нові способи оплати?

“Триває процес укладання договорів співпраці та технічної реалізації здійснення оплати за послуги розподілу газу в особистому кабінеті компанії за допомогою їх платіжних систем”, – заявили в прес-службі. Окрім цього, додали в компанії, тривають перемовини з “Приватбанком” та “Монобанком”. “Перший етап розширення варіантів оплати в особистому кабінеті “Газмережі” запланований з 1 серпня”, – розповідали в компанії.

Водночас після двох місяців станом на 2 жовтня в особистому кабінеті “Газмереж” нічого не змінилося. EasyPay залишається єдиною платіжною електронною системою, яку пропонує компанія. Додалася лише можливість оплати через чат-бот компанії, але вона також пропонує послуги тієї ж EasyPay.

Замість того, щоб додати на сайт додаткові опції для оплати рахунку за розподіл газу, у “Газмережах” радять українцям “сплачувати за послуги онлайн через банківські додатки, або фізично – у касах банків або відділеннях “Укрпошти”.

Засновником та СЕО EasyPay є Олексій Авраменко, син бізнесмена Володимира Авраменка, також відомого як власник кондитерської фабрики АВК. Наразі власниками ТОВ “Фінансова компанія “Контрактовий дім”, яка обслуговує EasyPay, вказано Олексія Володимировича Антоненка та Антона Володимировича Антоненка.