Обмеження споживання електроенергії в Україні 5 листопада

5 листопада в окремих регіонах України будуть застосовуватись заходи обмеження споживання електроенергії. Про це повідомляє “Укренерго”. Чому запроваджуються обмеження? “Причина запровадження обмежень – наслідки масованих російських ракетно-дронових атак на енергооб’єкти”, – пояснили в компанії.

Які графіки відключень? Час і обсяг застосування обмежень будуть такими:

  • ГРАФІКИ ПОГОДИННИХ ВІДКЛЮЧЕНЬ • з 07:00 до 21:00 – обсягом від 1 до 2 черг
  • ГРАФІКИ ОБМЕЖЕННЯ ПОТУЖНОСТІ • з 07:00 до 22:00 – для промислових споживачів

“Увага! Час та обсяг застосування обмежень можуть змінитись. Стежте за інформацією на офіційних сторінках обленерго у вашому регіоні”, – наголосили в “Укренерго”.

Як працюють черги споживання? Споживачі кожної області, які не належать до переліку об’єктів критичної інфраструктури, розділені на 6 черг (груп). Застосування обмежень до трьох черг означає, що для половини споживачів у кожному регіоні діють графіки погодинних відключень. Чотири черги – обмеження до 70% споживачів у кожній області. Коли обленерго застосовують одну чергу графіків відключень – це 4 години обмежень на добу, дві черги – 8 годин обмежень, три черги – 12 годин обмежень, чотири черги – понад 12 годин обмежень.

Нагадаємо: Раніше повідомлялося, що в окремих регіонах України 4 листопада погодинні відключення будуть з 08:00 до 11:00 та з 15:00 до 22:00 – обсягом від 0,5 до 1,5 черги. Графіки обмеження потужності – також з 08:00 до 11:00 та з 15:00 до 22:00 – для промислових споживачів. Згодом стало відомо, що 4 листопада період застосування заходів обмеження електроенергії, що діяли в окремих регіонах, буде збільшений через складну ситуацію в енергосистемі.

Україна продовжує накопичувати газ в підземних сховищах

Україна, починаючи з 31 жовтня, продовжує накопичувати в незначних обсягах природний газ в підземних сховищах (ПСГ). Про це свідчать дані європейської платформи Agregated Gas Storage Inventory (AGSI), передає “Інтерфакс-Україна”.

Як повідомлялося з посиланням на ексміністерку енергетики Ольгу Буславець, така ситуація стала можливою завдяки наявним обсягам імпорту газу в Україну, зокрема, відновленню його імпорту з Польщі починаючи з 23 жовтня після завершення планових ремонтних робіт з боку польського оператора ГТС Gaz-System.

Які прогнози щодо запасів газу?

Ексміністерка наприкінці минулого тижня прогнозувала, що завдяки імпорту країні вдасться відтермінувати активний відбір газу з ПСГ ще на 7-10 днів. За даними AGSI, загальний рівень запасів природного газу в ПСГ України наразі перевищує заплановані урядом 8,5 млрд куб. м без врахування газу довготривалого зберігання (технологічного газу).

Яка ситуація з імпортом газу?

Нагадаємо: Запаси природного газу в українських підземних сховищах газу (ПСГ) 14 вересня вперше з початку року перевищили торішні значення, досягнувши 12,055 млрд куб. м (з урахуванням технологічного газу). Україна 22 жовтня зупинила закачування природного газу в підземні сховища (ПСГ) й почала відбирати газ.

Україна змушена буде додатково імпортувати газ через втрати власного видобутку, і обсяги імпорту мають дорівнювати обсягам втрат. Президент Володимир Зеленський заявив, що у разі необхідності Україна зможе знайти газ на 2 млрд доларів. Країна знає, де взяти кошти й звідки імпортувати газ. Уряд виділив 8,4 млрд грн на імпорт газу для опалювального сезону для населення.

Ринок легковиків в Україні: жовтневі показники 2025 року

У жовтні 2025 року в Україні на вторинному ринку було зафіксовано 77 763 внутрішніх перепродажів легковиків. Крім того, 25 616 авто в’їхали з-за кордону та вперше стали на український облік. Про це повідомляє Інститут досліджень авторинку.

Зазначається, що у сумі це дало ринку +1,5% в річному вимірі, а до попереднього місяця – +3,4%. За даними аналітиків, динаміка внутрішніх перепродажів виглядає наступним чином:

  • Жовтень 2025 до жовтня 2024: –8,7%
  • Жовтень до вересня 2025: +1,9%

Водночас імпорт вживаних авто демонструє такі показники:

  • Жовтень 2025 до жовтня 2024: +53,9%
  • Жовтень до вересня 2025: +8,4%

Чому зростає попит на електромобілі?

Експерти зазначають, що на горизонті – 1 січня 2026 року, коли електромобілі при розмитненні знову обкладатимуться ПДВ. Чим ближче до цього дня, тим вища активність “гонщиків” та покупців. Люди буквально скуповують електромобілі за кордоном, аби встигнути до податкового таймера.

Які авто купують українці?

Нагадаємо, що у вересні 2025 року українці придбали 8,2 тис. ввезених з-за кордону вживаних легковиків віком до 5 років. Найбільшу частку в цьому сегменті охопили електромобілі – 55%.

Норвезький фонд проти винагороди Ілона Маска на $1 трлн

Найбільший у світі суверенний фонд проголосує проти пакета винагороди CEO Tesla Ілона Маска на $1 трлн, заявивши, що його турбує масштаб угоди. Про це повідомляє газета Financial Times.

Норвезький “нафтовий фонд” обсягом $2,1 трлн, який входить до топ-10 акціонерів Tesla із часткою 1,1%, повідомив, що попри “значну створену вартість завдяки візіонерській ролі пана Маска”, він голосуватиме проти його “performance award”.

Чому фонд стурбований розміром винагороди?

“Ми стурбовані загальним розміром винагороди, розмиванням часток і відсутністю пом’якшення ризику ключової особи – що відповідає нашим підходам до компенсацій топменеджменту”, – йдеться в заяві за два дні до щорічних зборів виробника електромобілів 6 листопада.

“Ми й надалі прагнутимемо конструктивного діалогу з Tesla щодо цього та інших питань”.

Які наслідки можуть бути для Маска?

Голова ради директорів Tesla Робін Денхолм назвала голосування ключовим для збереження Маска на посаді CEO. Сам Маск публічно погрожував піти, якщо акціонери знову заблокують пакет.

Торік фонд також голосував проти тодішнього найбільшого в історії США пакета на $56 млрд. Угоду акціонери схвалили в червні, але суд штату Делавер вдруге відхилив її в грудні.

Норвезький фонд уже відчував невдоволення Маска через компенсації: раніше цього року CEO фонду Ніколай Танген запрошував Маска та інших керівників на вечерю в Осло, але Маск відмовився після голосування фонду проти пакета на $56 млрд.

Нагадаємо: Генеральний директор Tesla Ілон Маск вимагає від акціонерів схвалити компенсаційний пакет на 1 трлн доларів і заявляє, що у разі відмови може піти з компанії.

Німецькі вчені створили акумулятор з деревних відходів

Які інновації пропонує новий акумулятор?

Німецькі дослідники з Інституту керамічних технологій та систем Фраунгофера IKTS та Університету Фрідріха Шиллера в Єні розробили акумулятор на основі деревних відходів. Новий тип натрій-іонного акумулятора можна використовувати для стаціонарних або мобільних систем зберігання енергії, де не потрібна швидка зарядка. Про це йдеться в пресрелізі Інституту Фраунгофера.

Як лігнін стає матеріалом для акумуляторів?

Метою дослідження було перетворення лігніну, полімеру, що міститься в деревині та зазвичай вважається промисловим відходом, на високоефективний матеріал для акумуляторів. Як пояснюють вчені, лігнін є важливим структурним компонентом деревини. Він відповідає за її міцність і жорсткість. Він складається переважно з вуглеводневих будівельних блоків, які можуть використовуватися в різних хімічних процесах, зокрема як електродний матеріал для акумуляторів.

“Ми хочемо уникнути використання критично важливих металів, таких як літій, кобальт і нікель, у ланцюжку створення вартості акумуляторів. Ми також прагнемо мінімізувати вміст фтору в електродах та електролітах, і ми тестуємо, якою мірою ми можемо його усунути”, — пояснив науковий співробітник Лукас Меденбах.

Які переваги нового матеріалу?

Щоб використати потенціал лігніну, отриманого від німецької целюлозно-паперової фабрики Mercer Rosenthal GmbH, вчені розробили на його основі матеріал для застосування в негативному електроді акумулятора. Лігнін був термічно оброблений в інертних умовах, що призвело до утворення твердого вуглецю, структура якого дуже підходить для оборотного зберігання іонів натрію. Твердий вуглець пропонує високі електрохімічні характеристики, чудову циклічну стабільність та низькі виробничі витрати, особливо коли він отриманий з екологічно чистої сировини.

Ранні випробування показали, що твердий вуглець на основі лігніну може запропонувати стійку альтернативу традиційним матеріалам, що використовуються в натрій-іонних батареях. “Після 100 циклів заряджання та розряджання лабораторний елемент не показує значної деградації. Мета полягає в тому, щоб продемонструвати 200 циклів заряджання та розряджання для повного елемента ємністю 1 Аг до кінця проекту”, — зазначив Меденбах.

Нагадаємо, німецькі вчені розробили літій-сірчаний твердотільний акумулятор, який потенційно може конкурувати з традиційними літій-іонними акумуляторами. Також повідомлялося, що команда дослідників з Китаю розробила конструкцію літій-іонних акумуляторів, що значно знижує ймовірність загоряння.