Імпорт електромобілів в Україні може перевищити 2 млрд дол.

За підрахунками Національного банку, у 2025 році обсяг імпорту електромобілів до України може перевищити 2 млрд доларів. Такі оцінки НБУ навів у відповіді на запит ЕП.

Зокрема, у регуляторі зазначають, що обсяги ввезення електромобілів у 2025 році змінювалися нерівномірно. На початку року в середньому завозилося електрокарів на суму 120 млн доларів на місяць, що відповідало обсягам у 2024 році. Проте в середині року ці обсяги почали зростати.

Чому зростає імпорт електромобілів?

“Однак вже з травня цей показник відчутно зріс, сягнувши в середньому 200 млн доларів США на місяць. Якщо така тенденція збережеться, то імпорт у 2025 році може перевищити 2 млрд доларів США (порівняно з 1,3 млрд доларів США у 2024 році)”, – припускають в НБУ.

Там відзначають, що після закінчення терміну дії пільг на безмитне ввезення електромобілів, обсяги їхнього імпорту в Україну мають скоротитися, що позитивно вплине на платіжний баланс. Зокрема, скороченню імпорту сприятиме накопичення запасів електрокарів, які ввозилися протягом 2025 року, коли пільги ще діяли.

Які наслідки закінчення пільг?

“Таке скорочення імпорту триватиме до моменту суттєвого зниження запасів. Після чого очікується поступове відновлення імпорту електромобілів, який загалом за 2026 рік може повернутися до рівня 2024 року”, – додали у регуляторі.

Зазначимо, що 31 грудня 2025 року завершується дія пільги на безмитне ввезення електромобілів. Самі пільги запровадили наприкінці 2017 року, а діяти вони почали з 1 січня 2018-го. Спочатку очікувалося, що термін дії пільги мав становити 1 рік, проте згодом його неодноразово продовжували. Пільга передбачає звільнення ввезення електромобілів від сплати ПДВ (20%) та мита (10%). Термін дії пільги закінчується наприкінці 2025 року, тож з 1 січня 2026-го при розмитненні електрокара доведеться сплачувати додаткові податки, а відтак їхня ціна зросте.

Напередодні народні депутати проголосували за правку до законопроєкту “Про державний бюджет на 2026 рік”, якою запропонували продовжити дію пільги ще на рік. Проте відповідне рішення має голосуватися окремим законом про внесення змін до Податкового кодексу, тому, зрештою, уряд не врахував цієї правки у бюджеті. Проти продовження пільг на ввезення електромобілів виступав і голова податкового комітету Ради Данило Гетманцев, за словами якого через дію пільги у 2025 році держава недоотримала 14,5 млрд грн податків.

Раніше стало відомо, що зростання імпорту електромобілів через закінчення терміну дії пільг могло стати однією з причин рекордного дефіциту зовнішньої торгівлі України у 2025 році.

Експорт агропродукції України зріс на 20,8% у жовтні

У жовтні 2025 року Україна експортувала 4,5 млн тонн агропродукції, що на 20,8% більше, ніж у попередньому місяці. Агроекспорт залишається важливим фактором підтримки економічної стабільності та національної стійкості, зазначають у парламентському комітеті з питань аграрної та земельної політики. Про це повідомляє пресслужба апарату Верховної Ради України.

Які причини зростання експорту агропродукції?

Серед основних причин зростання обсягів експорту в жовтні 2025 року називають прискорення темпів збирання врожаю. Через погодні умови цьогоріч збирання врожаю сої, соняшнику та кукурудзи було розтягнуто в часі, й у жовтні обсяги зібраного врожаю почали накопичуватися. Також у комітеті звертають увагу на налагодження процедури відсутності 10% експортного мита для виробників сої та ріпаку в межах введених “соєвих правок” та сприятливу кон’юнктуру на ринку соняшникової олії в комбінації зі збільшенням пропозиції насіння соняшнику.

Яка структура експорту агропродукції в жовтні?

“Український клуб аграрного бізнесу” зазначає, що з урахуванням цих факторів, найбільший приріст в експорті продемонстрували олійні культури та продукти їх переробки. Структура експорту продукції АПК в жовтні 2025 року виглядала наступним чином:

  • Зернові культури – 2,7 млн тонн (пшениця – 56%, кукурудза – 35% та ячмінь – 8%), зростання до показника попереднього місяця – 9%;
  • Олійні культури – 447,1 тис. тонн (соя – 53%, ріпак – 45% та льон – 2%), зростання – 39%;
  • Рослинні олії – 510,8 тис. тонн (соняшникова олія – 72%, ріпакова – 18% та соєва – 9%), зростання – 63%;
  • Макухи після вилучення рослинних олій – 467,2 тис. тонн (соняшникова – 73%, соєва – 27%), зростання – 66%;
  • Інші види агропромислової продукції – 386,1 тис. тонн, зростання – 14%.

За інформацією Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України, в розрізі експорту кукурудзи у жовтні найбільшими покупцями української кукурудзи були країни Європейського Союзу, Азії та Африки. Станом на кінець жовтня від початку 2025/26 МР Україна експортувала 1,9 млн тонн кукурудзи. Понад половина всього експорту – 52,2% або 491,2 тис. тонн – припала на ринок Європейського Союзу.

Найбільшим покупцем української кукурудзи у жовтні стала Італія, яка імпортувала 263,1 тис. тонн (28% від загального обсягу). Середня експортна ціна становила $205,6/т. На другому місці – Туреччина з обсягом 168,8 тис. тонн (17,9%) та ціною $209,8/т. Третю позицію посіла Корея, яка закупила 102,6 тис. тонн за ціною $206,6/т.

До топ-10 також увійшли: Нідерланди – 82,8 тис. тонн ($200,2/т); Туніс – 60 тис. тонн ($209,2/т); Лівія – 58 тис. тонн ($203,6/т); Греція – 47,8 тис. тонн ($218,9/т); Іспанія – 46,4 тис. тонн ($211/т); Кіпр – 46,3 тис. тонн ($210,4/т); Єгипет – 31,4 тис. тонн ($204,8/т).

Нагадаємо, що раніше повідомлялося, що з початку дії Закону України № 4536-ІХ, який набрав чинності 4 вересня 2025 року, українські аграрії експортували вже понад мільйон тонн соєвих бобів та насіння ріпаку. Також зазначалося, що Єгипет став основним імпортером українського зерна у жовтні, на нього припало 23,3% від загальної вартості експорту зернових.

За два місяці 2025/26 маркетингового року Україна експортувала 1,456 млн тонн пшениці, що на 28% нижче, ніж за аналогічний період минулого сезону, коли експортували 2,026 млн тонн. У серпні Україна після тривалої перерви відновила поставки соєвого шроту до Єгипту, відвантаживши 18,5 тис. тонн. Раніше аналітики зазначали, що Україна практично втратила ринки пшениці в Азії та Африці, поки зосереджувалася на експорті в Європу, у тому числі повідомлялося про втрату 70% ринку Єгипту.

Креатин: як він допомагає жінкам після 40 років

Після 40 років організм жінки природно втрачає м’язову масу та силу, а рівень енергії й обмін речовин сповільнюються. Додавання креатину може допомогти зберегти м’язовий тонус, підтримати кістки й покращити когнітивну функцію. Про це повідомляє сайт Eating well.

Що таке креатин?

На сайті Frontiersin йдеться, що креатин – це сполука, яка міститься в кожній клітині організму. Вона природним чином виробляється з амінокислот і зберігається переважно в м’язовій тканині. Саме креатин забезпечує енергією організм. Він допомагає поповнювати енергію в періоди високого навантаження, таких як інтенсивні фізичні навантаження, або коли енергії мало, наприклад, під час розумової втоми чи недосипання. Можна отримати креатин з продуктів, багатих на білок, таких як м’ясо та морепродукти, але він також доступний як харчова добавка. Більшість добавок випускаються у формі порошку, який можна змішувати з рідинами.

Сприяти кращій пам’яті?

В журналі Nutrition Reviews йдеться, що хоча ви можете не помічати змін у пам’яті у 40 років, але ніколи не завадить дати своєму мозку трохи додаткової енергії. Дослідження показують, що креатин не лише живить м’язи, а й також може сприяти покращенню пам’яті, кращій концентрації та швидшому мисленню. Рівень креатину в мозку збільшується при прийомі добавок. Це збільшення може покращити когнітивні функції, особливо пам’ять. Зокрема, 3-5 г креатину моногідрату на день – це стандартна безпечна доза. Краще приймати щодня, у будь-який час доби, бажано разом із їжею. При прийомі креатину важливо: пити достатньо води (1,5-2 л на день); якщо є проблеми з нирками – перед прийомом варто проконсультуватися з лікарем.

Збільшується щільність кісток?

В журналі Medicine йдеться, що жінки мають більший ризик розвитку остеопорозу з віком, а щільність кісток природним чином починає знижуватися після 40 років. Тому креатин може відігравати певну роль у підтримці здоров’я кісток, стимулюючи остеобласти – клітини, що відповідають за їхнє будівництво. Дослідження, проведене серед жінок у постменопаузі, показало, що ті, хто приймав 8 г креатину на день у поєднанні із силовими тренуваннями, зберегли більшу щільність кісткової тканини в стегні, ніж ті, хто не приймав креатин.

Жінки, які займаються важкою атлетикою, можуть краще зберігати свою силу, приймаючи креатин. Поєднання креатину з силовими тренуваннями може допомогти жінкам наростити більше м’язів і сили порівняно з лише силовими тренуваннями. Це дає жінкам важливу перевагу, щоб залишатися сильними, незалежними та активними з віком. З віком людина природним чином втрачає не лише щільність кісток, але й м’язову масу та силу, що може збільшити ризик саркопенії – вікової втрати м’язів. Поєднання креатину з силовими тренуваннями може допомогти протидіяти цьому процесу.

Згідно з даними в журналі Neuroinflammation, хронічне запалення низького ступеня може посилюватись з віком і негативно впливати на м’язи, кістки та загальний стан здоров’я. Вищі рівні естрогену зазвичай допомагають підтримувати баланс запалення, але під час менопаузи рівень естрогену падає. Цей гормональний зсув впливає не лише на кістки, але й на запалення та імунну систему. Креатин може допомогти, адже діє як антиоксидант і зменшує оксидативний стрес, який сприяє запаленню.

Увага: Цей матеріал має виключно загальноосвітній характер і не є медичною консультацією. Інформація призначена для ознайомлення з можливими симптомами, причинами та методами виявлення захворювань, але не повинна використовуватись для самодіагностики або самолікування. У разі проблем зі здоров’ям обов’язково зверніться до кваліфікованого лікаря.

Черги на кордоні України: актуальна інформація на 6 листопада

У четвер, 6 листопада, на кордоні України спостерігаються черги на виїзд. Прикордонники рекомендують водіям планувати свої поїздки заздалегідь через можливі непередбачувані збої в роботі електросистем. Про це повідомили в Західному регіональному управлінні Держприкордонної служби України.

Яка ситуація на кордоні з Польщею?

Станом на 12:00 затори на кордоні з Польщею виглядають наступним чином:

  • Ягодин — 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється; пропуск легкових авто тимчасово не здійснюється);
  • Устилуг — 5 легкових автомобілів, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • Угринів — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • Рава-Руська — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • Грушів — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • Краківець — 20 легкових автомобілів, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • Шегині — 25 легкових автомобілів, 0 автобусів, 0 пішоходів (пропуск пішоходів здійснюється в обох напрямках);
  • Нижанковичі — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • Смільниця — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється).

Яка ситуація на кордоні з іншими країнами?

На кордоні зі Словаччиною:

  • Малий Березний — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів, 0 пішоходів (пропуск пішоходів здійснюється в обох напрямках);
  • Ужгород — 15 легкових автомобілів, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • Малі Селменці — 0 пішоходів (працює з 09:00 до 21:00).

На кордоні з Угорщиною:

  • Тиса — 6 легкових автомобілів, 1 автобус (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • Дзвінкове — 10 легкових автомобілів, 0 пішоходів (працює з 08:00 до 19:00);
  • Косино — 0 легкових автомобілів, 0 пішоходів (працює з 08:00 до 20:00);
  • Лужанка — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • Вилок — 10 легкових автомобілів, 0 пішоходів;
  • Велика Паладь — 0 легкових автомобілів, 0 пішоходів (працює з 08:00 до 19:00).

На кордоні з Румунією:

  • Дякове — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів (пропуск пішоходів не здійснюється);
  • Солотвино — 0 легкових автомобілів, 0 пішоходів;
  • Порубне — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • Красноїльськ — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • Дяківці — 0 легкових автомобілів, 0 пішоходів.

На кордоні з Молдовою:

  • Мамалига — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • Кельменці — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • Росошани — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів, 0 пішоходів;
  • Сокиряни — 0 легкових автомобілів, 0 автобусів, 0 пішоходів.

Нагадаємо, що у країнах Шенгенської зони запрацювала нова система контролю кордонів — EES (Entry/Exit System). Раніше ми пояснювали, у кого можуть виникнути проблеми під час перетину кордону у листопаді 2025 року.

Бронювання в IT: лише 13% чоловіків мають відстрочку

Лише 13% опитаних чоловіків в IT мають бронювання від основного роботодавця, ще 4% — з другої неосновної роботи, а майже половина (44%) — взагалі не мають бронювання. Такі дані опитування DOU.ua.

“Ми дізналися в айтівців, чи мають вони бронювання / відстрочку від мобілізації. І проаналізували відповіді від 7844 чоловіків в ІТ, що перебувають в Україні”, – йдеться у повідомленні.

Які спеціалізації мають бронювання?

Опитування засвідчило, що найчастіше бронюють Lead+ і менеджерів. За спеціалізацією це Leadership, Project/Product/Program Management, а також системні адміністратори і аналітики. “Що старший і досвідченіший фахівець, то вища ймовірність бронювання. У заброньованих вища медіанна зарплата, ніж в інших фахівців. Найбільше заброньованих — у Києві”, – зазначається у повідомленні.

Хто бронює спеціалістів?

Найчастіше бронюють спеціалістів великі і середні компанії, державні установи та IT-відділи не-IT компаній (банки, телеком, ритейл); у сфері miltech. Лише 13% опитаних чоловіків в IT мають бронювання від свого основного роботодавця. Ще 4% — заброньовані на другій неосновній роботі (зазвичай це не IT-компанії), повідомляє сайт.

“Відстрочку мають ще 15% опитаних. 24% не підлягають мобілізації з різних причин. Основна з них — вік (до 25 або понад 60 років), а також стан здоров’я або вже пройдена служба”, – уточнює сайт.

Нагадаємо: Раніше DOU.ua повідомив, що в Україні кількість deftech-вакансій за останні два роки збільшилася у 20 разів, а найбільший попит спостерігається на hardware-спеціалістів. У серпні 2025 року обсяг ІТ-експорту з України склав $540 мільйонів, що на $15 млн (або 2,7%) менше, ніж у липні, коли було $555 млн.