Новий вуглецевий електрод для літій-повітряних акумуляторів

Вчені з Національного інституту матеріалознавства Японії (NIMS) та компанії Toyo Tanso представили новий вуглецевий електрод, який має потенціал значно підвищити продуктивність літій-повітряних акумуляторів.

Літій-повітряні акумулятори використовуються в електролітаках і електромобілях, завдяки своїй малій вазі та високій енергоємності. Це дозволить техніці працювати набагато ефективніше, як зазначає interestingengineering.com.

Які переваги нового акумулятора?

Дослідники створили прототип багатошарового літій-повітряного акумулятора ємністю 1 Вт-год з електродом розміром 4 x 4 см і підтвердили його стабільну роботу. Це свідчить про можливість масштабування технології для промислового застосування. Ця розробка усуває три основні недоліки: низьку вихідну потужність, короткий термін служби та неможливість масштабування технології.

Літій-повітряний акумулятор здатний зберігати набагато більше енергії, ніж традиційні літій-іонні акумулятори, що обіцяє більші відстані для подорожей або польотів. Однак попередні пристрої, зазвичай ємністю 0,01 Вт-год або менше, були занадто слабкі для живлення електрокарів.

Які інновації в електроді?

У 2021 році NIMS розробила літій-повітряний акумулятор із питомою енергією близько 500 Вт-год/кг, що більш ніж удвічі перевищує щільність енергії стандартних літій-іонних акумуляторів. Однак цей акумулятор потребував удосконалення — збільшення вихідної потужності та терміну служби. Вчені поставили завдання розробити позитивний електрод на основі вуглецю з необхідною пористістю та стабільністю.

Спільно з фахівцями з Toyo Tanso їм вдалося створити вуглецевий електрод для прискорення розробки великих літій-повітряних акумуляторів. Електрод має шарувату пористу структуру, що покращує рух іонів та хімічні реакції акумулятора.

Розробка продемонструвала, що вуглецевий електрод розміром 4 x 4 см успішно живить стабільну літій-повітряну батарею класу ємності 1 Вт-год. Унікальна конструкція електрода забезпечує більш високу вихідну потужність акумулятора, що необхідно для миттєвого розгону електромобілів або вертикального підйому аеротаксі. Підвищена кристалічність вуглецю одночасно підвищує міцність електрода і подовжує термін служби акумулятора.

Тоді як сучасні літій-іонні акумулятори топового класу насилу долають позначку в 300 Вт-год/кг, літій-повітряні акумулятори обіцяють теоретичну густину, яка може зрівнятися зі щільністю бензину, що сприятиме розвитку транспорту.

Раніше повідомлялося, що батареї електрокарів заряджатимуться за 3 хвилини. Hyundai має намір скоротити час зарядки електромобілів до трьох хвилин, щоб ті не поступалися в зручності бензиновим аналогам на заправці.

Київавтодор оголосив тендер на ремонт проспекту Лобановського

Комунальна корпорація ‘Київавтодор’ оголошує тендер на капітальний ремонт проспекту Валерія Лобановського в Солом’янському районі. Про це інформує Київська міська державна адміністрація.

Проспект Валерія Лобановського, побудований у 1964 році, є важливою транспортною магістраллю, що з’єднує Солом’янський і Голосіївський райони Києва. Він є частиною так званої ‘Малої Кільцевої дороги’. Востаннє капітальний ремонт проспекту проводився понад 20 років тому.

Згідно з повідомленням КМДА, на замовлення ‘Київатодору’ розробили та затвердили проєктну документацію на проведення капітального ремонту проспекту на ділянці від вулиці Володимира Брожка до Севастопольської площі. Капітальний ремонт проспекту коштуватиме 803 мільйони гривень, відповідно до даних у системі Прозорро.

Які роботи передбачає проект?

Проект передбачає ремонт проїжджої частини і тротуарів, мережі дощової каналізації, перевлаштування зовнішнього освітлення, а також влаштування велоінфраструктури. Завдяки окремим смугам накопичення для автомобілів, які здійснюють лівий поворот, очікується збільшення пропускної спроможності проспекту.

Коли закінчиться тендер?

Для створення безбар’єрного простору на пішохідних переходах і велопереїздах планується понизити бортовий камінь та облаштувати тактильну навігацію. Кінцевий строк подання тендерних пропозицій – 9 грудня 2025 року.

Нагадаємо, раніше ‘Київавтодор’ оголосив новий тендер з очікуваною вартістю 987,07 млн грн на капремонт шляхопроводу на перетині вулиці Миропільської з Броварським проспектом. Група компаній ‘Автострада’ Максима Шкіля, одна з найбільших дорожньо-інфраструктурних компаній в Україні, на початку вересня перемогла у мільярдному тендері на капремонт Харківського шосе.

КК ‘Київавтодор’ два тижні не наважувався укласти угоду з ТОВ ‘Автострада’ про капремонт Харківського шосе у Дніпровському та Дарницькому районах столиці за 1,26 млрд грн, хоча ще 16 вересня визнав компанію переможцем торгів.

Видання ‘Наші гроші’ зазначало, що кошторис виглядає задорого: ‘1,26 млрд грн за п’ятикілометрову ділянку дороги це по чверті мільярда за кілометр. А це значно дорожче від звичайного асфальтування’. Бюро економічної безпеки під час моніторингу публічних закупівель виявило порушення у тендері вартістю 49 млн грн, що стосувалася ремонту залізобетонних плит прогонових будов правобережних естакад одного з мостових переходів у Києві.

Вугільні шахти Луганщини під загрозою зупинки

Вугільні шахти на окупованій Луганщині можуть зупинитися через брак фінансування, якщо окупаційний уряд РФ не виділить 40 млрд рублів із Фонду національного добробуту. Про це повідомив найбільший інвестор у вугільну галузь на захопленій території “Торговий дім ‘Донські вугілля'”, пише The Moscow Times.

Які альтернативи пропонує уряд РФ?

За даними видання, рішення уряду РФ поки не ухвалено, а як альтернативу запропонували окупаційній адміністрації закуповувати вугілля в Кузбасі. Проте ватажки так званої “ЛНР” наполягають на збереженні власного видобутку.

Які наслідки можуть бути для працівників?

Міненерго РФ заявило, що оцінює економічну доцільність експлуатації шахт через їх “незадовільний технічний стан”. У разі консервації працівникам обіцяють переведення або перепідготовку. Проблеми із фінансуванням загострилися влітку, коли російські банки почали відмовляти “Донським вугіллям” у кредитах, що спричинило затримки зарплат і скорочення персоналу.

Через це голова окупаційної адміністрації Леонід Пасічник звернувся до лідера Кремля Володимира Путіна з проханням втрутитися та знайти джерело коштів.

Нагадаємо: У серпні 2025 року Росія додала до переліку портів, відкритих для заходу іноземних суден Маріуполь та Бердянськ. Китайський контейнеровоз з червня по вересень вже чотири рази заходив до Севастополя у тимчасово окупованому Криму, і Росія відправляла товари у контейнерах з цього порту на експорт.

Україна отримала 100 млн євро для ВПО від БРРЄ

Україна отримала від Банку розвитку Ради Європи (БРРЄ) другий транш для реалізації проєкту з підтримки внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Йдеться про 100 млн євро, які вже надійшли до загального фонду держбюджету. Про це повідомили в Міністерстві фінансів України.

Таким чином, у 2025 році Україна повністю залучила всі 200 млн євро, передбачені цим проєктом. Виділені ресурси забезпечать безперервне фінансування життєво важливих соціальних виплат для ВПО, зокрема покриття витрат на житло, харчування, медичну допомогу та освіту дітей для тих, хто був змушений залишити свої домівки через війну.

Яка мета проєкту підтримки ВПО?

“Проєкт ‘Підтримка внутрішньо переміщених осіб (ВПО) в Україні’ спрямований на підтримку адаптації ВПО у нових громадах, гарантує доступ до необхідних послуг, сприяє зміцненню місцевої економіки та зменшує соціальну напругу”, – йдеться в повідомленні.

Які результати співпраці з БРРЄ?

Нагадаємо: За два роки співпраці з БРРЄ Україна залучила майже 430 млн євро. Ці кошти спрямовані на реалізацію соціальних проєктів у сферах охорони здоров’я, забезпечення житлом громадян, постраждалих від війни, а також на підтримку внутрішньо переміщених осіб.

Курс долара та євро на 25 листопада 2023 року

Станом на 25 листопада офіційний курс долара щодо гривні збільшився на 11 копійок, євро на 21 копійку. Про це йдеться в даних minfin.com.ua.

Офіційний курс долара встановили на рівні 42,37 грн, євро – 48,91 грн (на 24 листопада долар – 42,26 грн, євро – 48,70 грн).

Який курс долара на чорному ринку?

На 11:00 курс долара проти гривні на чорному ринку становив 42,50 – 42,65 грн. Євро – 49,20 і 49,36 грн.

Які середні курси валют у банках?

Середні курси валют у касах банків були такими:

  • Долар США42,20 – 42,61 грн (курс на 24 листопада41,90 – 42,30 грн);
  • Євро48,70 – 49,25 грн (курс на 24 листопада48,42 – 48,93 грн).

У розрізі банків готівкові курси долара такі:

  • ПриватБанк42,20 – 42,60 грн;
  • Ощадбанк42,25 – 42,75 грн;
  • Укрсиббанк42,15 – 42,75 грн;
  • ПУМБ42,20 – 42,80 грн;
  • Райффайзен42,30 – 42,63 грн.

Крім того, готівкові курси євро встановили на такому рівні:

  • ПриватБанк48,30 – 49,30 грн;
  • Ощадбанк48,70 – 49,35 грн;
  • Укрсиббанк48,50 – 49,40 грн;
  • ПУМБ48,70 – 49,40 грн;
  • Райффайзен48,60 – 49,21 грн.