Site icon Companion UA

Чому все ж таки відбулися телефонні переговори Зеленського та Цзіньпіна – які від них очікування

fbdccffbdedeaa.jpg

fbdccffbdedeaa.jpg

Президент України Володимир Зеленський провів телефонні переговори із керівником Китайської Народної Республіки – Сі Цзіньпіном. Український лідер висловив упевненість, що ця розмова (перша з початку широкомасштабної війни РФ проти нашої країни), а також призначення посла України в КНР (ним став Павло Рябікін, який раніше обіймав посаду міністра з питань стратегічних галузей промисловості України), дасть потужний поштовх розвитку двосторонніх відносин. Відомо також, що Китай направить своїх спецпредставників до України та інших країн для консультацій щодо врегулювання війни. Чому раніше була така тривала пауза у відносинах України та Китаю? Які очікування від переговорів – чи можливі реальні зрушення в процесі припинення російсько-української війни? Портал “Коментарі” із цими питаннями звернувся до експертів.

Факт розмови між Зеленським та Сі не призведе до якихось кардинальних змін китайської політики щодо війни РФ проти України Голова Центру дослідження соціальних перспектив Донбасу, екс-член української делегації у Тристоронній контактній групі щодо врегулювання конфлікту на Донбасі Сергій Гармаш розмірковує так:

Підписуйтесь на наш Telegram-канал,
щоб першими дізнатися про найважливіші події!

“Я вважаю, що ця розмова стала можливою завдяки тиску європейських держав, і насамперед Франції, оскільки Пекін зараз сподівається посилити вплив Парижа в Європі на противагу США. Ще одним фактором, який прискорив спілкування Сі з Зеленським, стало скандальне інтерв’ю китайського посла в Парижі. Роль Китаю як потенційного посередника і миротворця була поставлена під сумнів, у тому числі і в Україні, тому Сі довелося рятувати ситуацію демонстративним контактом із Києвом”.

На думку експерта, раніше Пекін затягував із термінами цієї розмови, сподіваючись, що ситуація на фронті стане більш сприятливою для Москви – і Київ буде більш згідливим щодо реалізації “мирного плану” Китаю. Сі, пояснює Сергій Гармаш, чекав на сигнал від України, що вона готова розглядати його план і приймає його посередництво. Однак такого сигналу не було, а відповідно не було й “конструктивного”, на думку Пекіна, ґрунту для розмови.

“На мій погляд, факт розмови між Зеленським та Сі не призведе до якихось кардинальних змін китайської політики щодо війни РФ проти України. Китай є авторитарною державою, відкритим ворогом США. І він підтримуватиме такого ж автократа та антиамериканіста Путіна, а не демократичний уряд проамериканської України. Це лише дипломатія. Цілі Пекіна та його зацікавленість у цій війні не змінилися, – пояснює експерт. – Але загалом факт такої розмови оцінюю позитивно. Противнику, умовно кажучи, довелося прийняти виклик і розпочати гру на нашому полі, тож далі нам легше буде з ним взаємодіяти і впливати на нього”.

Є сподівання, що ця розмова Зеленського та Сі Цзіньпіна стане відправною точкою для вибудовування реально партнерських відносин Народний депутат Верховної Ради України ІХ скликання Сергій Магера звертає увагу, що в українсько-китайських відносинах є чимало підводних каменів. І було б чудово, якби ми зуміли навести мости там, де раніше були зруйновані.

“На жаль, наші взаємини з КНР в останні десятиліття складалися непросто – у зв’язку з українськими зобов’язаннями щодо повернення кредитів (зернових та продуктових). До 2027 року нам ще 1,5 млрд. доларів потрібно повернути. Плюс – мала місце гучна історія з “Мотор Січчю”, – нагадує експерт. – Сподіваюся, що керівництво Китаю знайде можливість зберегти нейтральну позицію та не стати на бік агресора. Не особливо допомагатиме РФ, навіть через посередників”.

Сергій Магера наголошує, що нам важливо вибудувати нормальні, взаємовигідні відносини з Китаєм, які б не будувалися виключно на кредитуванні України, як було раніше. Щоб ми не стали сировинним додатком, а мали змогу експортувати до КНР продукцію з великою додатковою вартістю.

“Є певні сподівання, що ця розмова Зеленського та Сі Цзіньпіна стане відправною точкою для налагодження таких взаємовигідних, реально партнерських відносин. І що ми стали ближчими до справедливого миру”, – зазначає нардеп.

Ну, а те, що так довго не призначався український посол у Китаї, він пов’язує з кадровими складнощами української влади після 2019 року. Поспішні кадрові рішення, акцентує Сергій Магера, вже неодноразово призводили не до найкращих результатів.

Читайте також на порталі “Коментарі” – після розмови із Сі Цзіньпіном президент України Володимир Зеленський вже ухвалив перше важливе рішення.

Exit mobile version