Морський експорт сирої нафти Росії з портів Балтійського моря продовжує зростати, перевищуючи обсяги вересня ще до завершення листопада. Про це повідомив керівник Моніторингової групи “Інституту Чорноморських стратегічних досліджень” Андрій Клименко у Facebook.
Які показники експорту нафти?
Згідно з даними аналітиків, з 1 по 10 листопада відставання в експорті сирої нафти від жовтневих показників становило 30,9% (2,8 млн тонн проти 4,1 млн тонн). Станом на 15 листопада це відставання скоротилося до 22,3% (4,3 млн тонн проти 5,5 млн тонн). На 20 листопада відставання залишалося на рівні 23,7% (6,1 млн тонн проти 7,9 млн тонн), а 25 листопада зменшилося до 12% (8,4 млн тонн проти 9,6 млн тонн).
“Графік” листопада вже перевищує графік вересня. Жовтень став рекордним, з сумарним дедвейтом танкерів сирої нафти, що склав 11,9 млн тонн, що є максимумом за весь період моніторингу з квітня 2024 року”, – зазначив Клименко.
Чи вплинули санкції на експорт?
Керівник моніторингової групи також підкреслив, що не варто очікувати, що “санкції Трампа” зможуть швидко зламати “вічний двигун війни”. Раніше він заявляв, що Росія занижує реальні обсяги експорту нафти.
Російські ЗМІ повідомляли, що сукупний морський експорт нафти РФ впав до річного мінімуму – 291 тисяч тонн на добу, що є зниженням на 13% за тиждень та на 30% в річному вираженні. Також раніше повідомлялося, що Росії, ймовірно, доведеться скоротити видобуток нафти через атаки українських безпілотників на ключові об’єкти нафтової інфраструктури.
Компанія “Новатек”, найбільший у Росії виробник зрідженого природного газу, змушена продавати його Китаю зі знижками 30-40% через вплив санкцій США щодо заводу “Арктик LNG-2”.
Які наслідки атак на нафтову інфраструктуру?
Чорноморський російський порт Новоросійськ призупинив експорт нафти після атаки українських дронів 14 листопада, коли БпЛА завдали удару по портовій та нафтовій інфраструктурі, пошкодивши нафтобазу, контейнерний термінал, берегові споруди та одне судно.
Вантажообіг морських портів Росії за дев’ять місяців 2025 року зменшився на 2,3% у порівнянні з минулорічними показниками, при цьому перевалка в Азово-Чорноморському басейні впала майже на 8%, згідно з даними Асоціації морських торгових портів РФ.
На початку вересня повідомлялося, що поставки російської нафти морем піднялися до найвищого рівня за три місяці, головним чином завдяки збільшеним обсягам з чорноморського порту Новоросійськ, на тлі посилених атак українських дронів.
Моніторингова група “Інституту Чорноморських стратегічних досліджень” зафіксувала 14,3% підсанкційних танкерів на Балтійському морі в січні 2025 року, а в серпні – вже 34,8%. Далекий Схід та Північ РФ стали “заповідниками” для підсанкційних танкерів, стверджують аналітики.
