Брак кадрів у бізнесі: проблеми в Україні

Український бізнес на Львівщині, Дніпропетровщині, Одещині та Харківщині вказує на брак кадрів як на значну перешкоду для ведення діяльності. Про це свідчать результати опитування, проведеного Європейською Бізнес Асоціацією (ЄБА).

Які проблеми відзначають підприємці?

Згідно з даними опитування, покращити умови ведення бізнесу, на думку підприємців у регіонах, може страхування воєнних ризиків, збереження та відновлення інфраструктури, зменшення навантаження на фонд оплати праці та інші заходи. Крім Львівщини, інші регіони також відзначають труднощі в діяльності через зниження купівельної спроможності населення.

Яка ситуація на Львівщині?

Щодо Львівщини, то в повному обсязі наразі працюють 74% респондентів, тоді як 26% працюють з обмеженнями. Ситуація на Дніпропетровщині дещо покращилась: складними умови ведення бізнесу в регіоні називають 56% підприємців, 44% – задовільними.

Як справи в Одеському та Харківському регіонах?

В Одеському регіоні кількість підприємців, що вважають умови ведення бізнесу складними, скоротилася з 75% у 2024 році до 61% нині. Для 39% респондентів вони є задовільними. Повноцінно у регіоні працюють 44% компаній, 56% – з певними обмеженнями. Очікувано найгіршими є оцінки бізнес-клімату підприємців у Харківському регіоні.

Нагадаємо, що 89% українських підприємців назвали закінчення війни ключовою умовою розвитку бізнесу, на другому місці – зниження податків.

Зростання залізничного імпорту з окупованих територій до Білорусі

Протягом дев’яти місяців 2025 року залізничний імпорт із окупованих територій України до Білорусі майже зрівнявся з річним обсягом 2024 року, а експорт з Білорусі до окупованих територій та до анексованого Криму більш ніж удвічі перевищив торішній рівень. Про це повідомляє ЦТС, посилаючись на дані Співтовариства залізничників Білорусі.

Згідно з інформацією, протягом 2024-2025 років перевезення з окупованих територій з розрізнених епізодичних відправлень перетворилися на стабільний і системний потік сировини і матеріалів. “Якщо з 2020 по 2023 рік загальний імпорт до Білорусі за цими напрямками вимірювався близько 10 тис. тонн, то вже в 2024 році було перевезено 45 390 тонн. За дев’ять місяців 2025 року імпорт досяг 41 907 тонн, тобто практично вийшов на річний рівень минулого року при збереженні тенденції до зростання”, – зазначає сайт.

Яка ситуація з експортом?

“Ключовою особливістю залишається яскраво виражена асиметрія на користь імпорту. Навіть з урахуванням різкого нарощування експортних відправлень у 2025 році, обсяги імпорту в Білорусь все ще багаторазово перевищують експортні як у вагонному, так і в тоннажному вимірі”, – повідомляє ЦТС.

Протягом І-ІІІ кварталів 2025 року до Білорусі ввезено 667 вагонів (41 907 тонн), тоді як у зворотному напрямку відправлено 153 вагони (8 648 тонн). Імпортна номенклатура орієнтована на забезпечення роботи білоруської промисловості – керамічної, металургійної, машинобудівної та хімічної галузей. Водночас експорт має більш допоміжний характер і представлений здебільшого будівельними, інфраструктурними та мінеральними вантажами.

Які тенденції спостерігаються у перевезеннях?

Порівняння з 2024 роком свідчить про закріплення сформованих логістичних схем. Імпортні поставки каоліну, коксу-ливарного, кам’яновугільних смол, сталі та інших сировинних позицій у 2025 році до Білорусі не скорочуються, а, навпаки, розширюються як за обсягами, так і за залученим колом білоруських підприємств і станцій призначення. Експорт, залишаючись значно меншим за масштабами, також демонструє перехід від точкових відправлень до більш стійкого, регулярного товарного потоку.

Із уже досягнутих за дев’ять місяців поточного року показників можна зробити висновок про те, що наприкінці 2025 року показники імпортно-експортних перевезень до Білорусі з окупованих територій будуть багаторазово вищими за минулорічні, зазначає ЦТС.

Нагадаємо, що експорт білоруського бензину до Росії залізничним транспортом у вересні зріс у чотири рази порівняно з попереднім місяцем. Білорусь також пропонує побудувати атомну електростанцію на сході країни, щоб постачати електроенергію в райони України, які окупувала Росія. Раніше Вищий антикорупційний суд задовольнив позовну заяву Міністерства юстиції України та стягнув у дохід держави активи, які належать ВАТ “Гомсєльмаш”. Білий дім офіційно зняв санкції з найбільшої білоруської авіакомпанії “Белавіа”, яка перебувала під обмеженнями з 2023 року.

В Чугуєві знищено відділення Нової пошти

Уночі 7 листопада ворожими дронами було знищене відділення №1 Нової пошти в Чугуєві на Харківщині. Про це повідомляє пресслужба компанії. Йдеться, що працівники та клієнти не постраждали.

За інформацією НП, у відділенні знаходилось 523 посилки, оголошеною вартістю майже 10 млн грн. Майже всі вони знищені. Нова пошта компенсує втрату відправлень клієнтам. Найближчим часом ми зв’яжемося з вами та повідомимо деталі відшкодування.

Роботу відділення тимчасово призупинено. Усі відправлення, що прямували сюди, перенаправлені на відділення №2. Сьогодні ми встановимо поруч тимчасове мобільне відділення для обслуговування клієнтів. – додали в компанії.

Нагадаємо: В результаті ворожих ударів по Чернігівщині ввечері 15 жовтня було пошкоджено сортувальне депо та вантажне відділення Нової пошти в Ніжині.

БЕБ відшкодувало 5 млн грн збитків державі в Одеській області

Бюро економічної безпеки в Одеській області забезпечило відшкодування майже 5 млн грн збитків державі. Підприємство, що спеціалізується на виготовленні бетонних конструкцій для оборонного сектору, повернуло кошти до бюджету. Про це повідомляє пресслужба БЕБ.

Які порушення були виявлені?

Слідство встановило, що упродовж 2024 року директор підприємства включав у звітність до складу податкового кредиту та валових витрат суми коштів по неіснуючим та документально необґрунтованим фінансово-господарським операціям з двома підприємствами. Це призвело до заниження податку на додану вартість та податку на прибуток підприємств, що підлягали сплаті до бюджету у загальній сумі майже 5 млн грн.

Які наслідки для керівника підприємства?

Керівнику підприємства повідомлено про підозру в умисному ухиленні від сплати податків в особливо великих розмірах за ч. 1 ст. 212 Кримінального кодексу України (умисне ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах).

Нагадаємо: Бюро економічної безпеки задокументували спробу контрабанди тютюнових виробів з Польщі за допомогою безпілотників.

General Atomics представила новий дрон Gambit 6 у Римі

Американська компанія General Atomics представила свій новий безпілотний бойовий літальний апарат Gambit 6 на Міжнародній конференції винищувачів у Римі. Дрон Gambit 6 оптимізований для таких завдань, як радіоелектронна боротьба (РЕБ), придушення протиповітряної оборони противника та глибокі високоточні удари. Про це йдеться на сайті General Atomics.

За даними компанії-виробника, версія Gambit 6 отримала додаткові можливості класу “повітря-земля”, поповнивши лінійку безпілотників, яка вже включала конфігурації класу “повітря-повітря” та розвідки.

Які особливості має Gambit 6?

“Модульна архітектура та внутрішній відсік для озброєння Gambit 6 зі зменшенням помітності дозволяють легко інтегрувати розширену автономність, датчики та системи озброєння, гарантуючи, що літак може адаптуватися до широкого спектру оперативних сценаріїв”, — сказав президент General Atomics Девід Р. Александер.

Повідомляється, що дрони Gambit 6 будуть доступні для міжнародних закупівель, починаючи з 2027 року, а європейські версії для місій будуть поставлені у 2029 році. Наразі виробник вибудовує галузеві партнерства по всій Європі.

Які попередні моделі Gambit?

У компанії зазначили, що оригінальна концепція Gambit була анонсована три роки тому та донедавна включала п’ять апаратів:

  • Gambit 1 — сенсорна платформа, оптимізована для тривалої автономності;
  • Gambit 2 — перша модель з можливістю використання зброї класу “повітря-повітря”;
  • Gambit 3 — схожа на Gambit 2, але оптимізована для боротьби зі складним повітряним супротивником;
  • Gambit 4 — бойова розвідувальна модель без хвоста та зі стрілоподібними крилами;
  • Gambit 5 — модель для операцій CCA на кораблях.

Нагадаємо, раніше Повітряні сили США у співпраці з General Atomics розпочали льотні випробування безпілотного винищувача наступного покоління YFQ-42A. Фокус також повідомляв, що General Atomics продемонструвала безпілотний літальний апарат MQ-9B SeaGuardian з лазерною системою класу “повітря-повітря”.