Російські залізниці готуються до вимушеного скорочення персоналу через серйозні фінансові проблеми, які виникли внаслідок обвального падіння вантажоперевезень та зростання ставок за кредитами. Про це повідомляє The Moscow Times.
Які кроки вживаються для скорочення штату?
Глава РЖД Олег Бєлозьоров дав вказівку своїм заступникам та керівникам структурних управлінь підготувати пропозиції щодо скорочення працівників, а також структурних перетворень і змін у розкладі до 1 листопада. Держкорпорація також вводить обмеження на прийом нових співробітників, повідомив представник РЖД. За його словами, це необхідно для підвищення ефективності компанії в умовах зниження обсягів роботи та складної економічної ситуації.
Які наслідки падіння вантажоперевезень?
З початку війни з Україною РЖД зафіксували різке падіння вантажоперевезень: на 3,9% у 2022 році, 0,2% — у 2023 році та 4,1% у 2024 році, що є рекордною величиною за останні 15 років. За січень–вересень 2025 року перевезення РЖД впали ще на 6,7% у річному вираженні. У мінусі опинилися майже всі категорії вантажів, зокрема вугілля — на 2,3%, кокс — на 16,2%, нафта і нафтопродукти — на 5,3%, цемент — на 13,8%, будівельні вантажі — на 13,1%. Найбільший обвал — на 26,6% — монополія зафіксувала в перевезеннях зерна.
Щоб звести кінці з кінцями, РЖД майже на 40% скоротили інвестиційну програму, поставивши на паузу найбільші залізничні будівництва, включно з розширенням БАМу та Транссибу для перевезень сировини в Китай. Загальний обсяг інвестицій скоротився з 1,3 трлн рублів до 890 млрд, а потім — ще на 32,5 млрд рублів. Під скорочення потрапили витрати на оновлення та модернізацію основних фондів, зокрема залізничних колій, а також закупівлю локомотивів і вагонів.
Минулого року чистий прибуток компанії впав у 9 разів, до 13,9 млрд рублів, а за підсумками першого півріччя 2025 року — у 23 рази, до 2,7 млрд рублів, згідно зі звітністю за РСБО.
Нагадаємо, що Росія має намір за допомогою Китаю збудувати транспортну інфраструктуру у тимчасово окупованому Криму. У 2024 році Росія зіштовхнулася зі зростаючими труднощами з доставленням товарів до Китаю через свою східну залізничну мережу, що є ознакою більших економічних проблем, спричинених війною та санкціями.
В Росії в першій половині 2025 року на 17% в річному вимірі скоротився випуск вантажних залізничних вагонів на фоні стрімкого падіння перевезень і зниження виручки АТ “РЖД”. Раніше повідомлялося, що російська залізниця продовжує фіксувати обвальне падіння вантажоперевезень по РФ. Спад за підсумками минулого року, який становив 4,1% і став рекордним за останні 15 років, у 2025 році прискорився вдвічі. Також стало відомо, що російська залізнична монополія відкладає проєкт вартістю 10 мільярдів доларів, який мав збільшити експорт сировини до Китаю, найбільшого торгового партнера РФ. Проєкт розширення Байкало-Амурської магістралі та Транссибу відтерміновано щонайменше до 2026–2027 років.