На сьогодні зарано говорити про вплив санкцій США на Індію, яка є одним з двох основних покупців російської нафти. Як зазначив керівник Моніторингової групи “Інституту Чорноморських стратегічних досліджень” Андрій Клименко у Facebook, причини, чому танкери з російською нафтою не заходять до портів Індії, пов’язані з тим, що вони не встигають приймати і обробляти танкери.
Чому танкери не заходять до портів Індії?
За словами Клименка, деякі танкери з Балтики та Чорного моря, які відслідковує моніторингова група, не заходять до затоки Кач, на березі якої розташовані кілька великих нафтових портів, терміналів та НПЗ – Сікка, Вадінар, Мундра. Проте на морських онлайн-сервісах можна побачити значну кількість танкерів у портах та затоці. “Там просто є аншлаг. Порти/термінали не встигають приймати і обробляти танкери. Всі оті червоні цяточки в затоці – це танкери, що чекають”, – зазначив він.
Які наслідки санкцій для російського експорту?
Клименко також підкреслив, що зараз маємо рекордні обсяги морського експорту сирої нафти РФ. Це відрізняється від заяв президента США Дональда Трампа, який запровадив санкції проти російських нафтових компаній “Роснефть” та “Лукойл”. “Внаслідок ‘далекобійних санкцій України’ щодо російських НПЗ держава-ворог була вимушена максимально спрямувати сиру нафту на експорт, інакше довелось би тампонувати свердловини. Бо нема куди подіти цю криваву нафту”, – пояснює він.
Крім того, хоча в Індії та Китаї не вірять, що США будуть контролювати санкції щодо “Роснєфті” та “Лукойла”, вони все ж хочуть зробити запаси за нормальними цінами та ще виторгувати знижку до 21 листопада, коли санкції офіційно почнуть діяти.
Нагадаємо, що Сполучені Штати запровадили санкції проти найбільших російських нафтових компаній “Роснефть” та “Лукойл”, а також їхніх дочірніх компаній. Євросоюз вранці остаточно затвердив 19-й пакет санкцій проти Росії за письмовою процедурою.
Згодом агентство Bloomberg повідомило, що морські поставки російської сирої нафти різко зменшилися – найсильніше з січня 2024 року – оскільки нові санкції США змусили ключових покупців утриматися від придбання нафти з Москви. Раніше агентство Reuters повідомляло, що індійські нафтопереробні компанії не робили нових замовлень на купівлю російської нафти з моменту запровадження санкцій і чекають роз’яснень від уряду та постачальників.
Моніторингова група “Інституту Чорноморських стратегічних досліджень” також повідомила, що у серпні 2025 року танкери, що перебувають під санкціями ЄС, США, Великої Британії, перевезли 43,6% морської нафти РФ. За даними The New York Times, Росія зуміла обійти західні санкції, створивши “тіньовий флот” нафтових танкерів. За оцінками, близько 17% від усіх діючих суден такого класу використовується для перевезення російської нафти.
