Укрзалізниця: 56 маршрутів є збитковими

До збиткових та найбільш збиткових категорій Укрзалізниця відносить більшість маршрутів. 56 із 98 регулярних маршрутів Укрзалізниці по Україні є збитковими, згідно з внутрішньою аналітикою пасажирських перевезень компанії. Про це повідомляє Railinsider.com.ua.

Які маршрути є прибутковими?

У компанії маршрути поділили на чотири групи за рівнем рентабельності. До прибуткових належать переважно високошвидкісні та найбільш затребувані напрямки між великими містами, зокрема Київ — Дніпро, а також частина рейсів Київ — Львів, Київ — Харків і Київ — Одеса.

Чому більшість маршрутів є збитковими?

Маржинально збиткові сполучення наближаються до нульової рентабельності, проте залишаються з незначними втратами. Серед них — Київ — Вінниця, Київ — Хмельницький, Київ — Запоріжжя. До збиткових та найбільш збиткових категорій віднесено більшість маршрутів, передусім західні напрямки — Київ — Ужгород, Київ — Чернівці, а також частину міжрегіональних рейсів, як-от Харків — Львів.

Збитковість пасажирських перевезень залізницею зумовлена комплексом причин, серед яких соціальні зобов’язання. Значна частина маршрутів забезпечує транспортне сполучення малонаселених районів, де пасажиропотік не покриває операційних витрат. Крім того, це використання дизельної тяги. На неелектрифікованих ділянках експлуатація тепловозів є значно дорожчою порівняно з електричною.

Серед інших причин – низький пасажиропотік на окремих ділянках та необхідність оновлення рухомого складу. Так, збитковими є навіть популярні “гірські напрямки”. Як пояснили в Укрзалізниці, перевезення у Карпатах здійснюються дизельною тягою на складних ділянках, де відсутній значний вантажний потік (окрім роботи Івано-Франківського цементного заводу).

Фактично компанія утримує всю гірську інфраструктуру винятково заради пасажирських перевезень. Без цього соціального зобов’язання багато сезонних маршрутів (зокрема до Яремче та Ясіня) мали б бути закриті, а інфраструктура — демонтована.

Яка ситуація з приміськими перевезеннями?

Ще складніша ситуація з приміськими перевезеннями — вони покривають менше ніж 10% витрат. Через дефіцит ресурсів Укрзалізниця у найгіршому сценарії може бути змушена скасувати 501 приміський рейс.

Нагадаємо: Обсяг перевезень вантажів Укрзалізницею у 2025 році скоротиться порівняно із минулим роком на 7% – зі 173 млн тонн до 160 млн тонн, а в наступні роки вдасться збільшити його лише відповідно до 161 млн тонн та 162 млн тонн.

Раніше член наглядової ради Укрзалізниці Сергій Лещенко попередив про критичну нестачу коштів на покриття збитків УЗ від пасажирських перевезень і закликав державу до негайних дій. Він заявив про намір поступової індексації вантажних тарифів у два етапи – спочатку +27%, потім +11%. З урахуванням зростання цін виробників це може дати близько 22 млрд грн.

АТ Укрзалізниця цього року для стабілізації фінансового стану уряд вже виділив 13 млрд грн з резервного фонду, на наступний рік у бюджеті передбачено близько 16 млрд грн. У першому півріччі 2025 року Укрзалізниця перевезла 79,6 млн тонн вантажів — це на 11,8% менше, ніж за аналогічний період торік. Найбільше впали обсяги перевезення вугілля і зерна. Гендиректор компанії Олександр Перцовський зазначив, що з такою динамікою за рік буде перевезено лише половину від обсягів довоєнного 2021 року.

АТ Укрзалізниця планує у 2025-му скоротити щонайменше 25% адміністративно-управлінського персоналу, або понад 500 посад.

Цей запис оприлюднено в Економіка автором Тарас Волиненко. Додати до закладок постійне посилання.

Про автора Тарас Волиненко

Журналіст з понад 15-річним досвідом. Закінчив факультет журналістики Національного університету імені Тараса Шевченка у 2010 році. Працював у провідних українських ділових медіа, де висвітлював теми фінансів, ринку праці, інвестицій та малого бізнесу. Сьогодні спеціалізуюся на аналітиці економічних процесів в Україні та їхньому впливі на щоденне життя громадян.