Site icon Companion UA

Узбережжю Чорноморська загрожує екологічне лихо із-за течій та парадів планет

bcfebcefcdea

bcfebcefcdea

Зсуви набережної в Чорноморську — це виклик нормальному життю міста та
перспективам його розвитку, як одного з провідних курортних центрів Одещини.
Після війни в Україні обов’язково відбудеться масштабна модернізація
інфраструктури, це й вікно можливостей для вирішення старих питань Чорноморська. 

Як розповідають старожили, у сучасному
вигляді місто почало розвиватися разом з будівництвом великого порту, який на
перших етапах будували й як військовий об’єкт. Планувався завод з ремонту
підводних човнів. Цей проект скасували якраз через те, що поведінка  ґрунтів у Сухому лимані, де зараз працює
порт, з самого початку будівництва військового заводу виявилася загрозливою для
такого серйозного проекту. Але порт, вже як суто торгівельний об’єкт, вирішили
розвивати.

Згодом виявилося, що при будівництві порту були зроблені
помилки: неправильно врахували особливості місцевих ґрунтів та течій. Почали
просідати причали. Але, оскільки цей великий проект реалізували серйозні
радянські фахівці, які завдяки йому значно зросли по кар’єрним шаблям, за часів
СРСР ніхто не хотів займатися цим питанням. Адже ж тоді б виявилося, що багато
фахівців, які вже перебували на високих посадах у Москві, почали кар’єру з
грубих прорахунків. А інші радянські галузеві та партійні функціонери, чиїм
обов’язком було контролювати якість реалізації проектів загальнорадянського
рівня, це не помітили.

Таким чином, деякі заходи, щоб убезпечити діяльність
порту, було без зайвого галасу виконано, а питанням зсувної зони у самому місті
Чорноморськ відповідальні особи у радянські часи займатися відмовилися.

Мешканець Чорноморська, ветеран порту Микола Сізоненко
присвятив багато років життя дослідженню питання, навіть у 1985 році вийшов з
лав КПРС, протестуючи проти ігнорування міською владою проблеми зсувів.

“Досліджуючи питання, та багато буваючи у морі, у тому
числі під час праці водолазом, я зрозумів дві головні причини зсувних процесів
у Чорноморську. – розповідає “Коментарі” Микола Сізоненко. – Є таке космічне
явище, як парад планет. Вони бувають різні, той, про який ми говоримо, буває
один раз на 54 роки, його ефект для Одещини залежить від позиції місяця під час
явища. Цей парад планет серйозно впливає на процеси у Чорному морі – завдяки
гравітації у момент явища суттєво підвищується рівень води. Відбувається
великий прилив, нетиповий рух великих мас води активізує зсувні процеси. Коли я
у 1958-ті році служив в армії, відбувся такий парад планет у “жорсткому
форматі” зі значним впливом місяця. Внаслідок великого приливу змило величезний
шмат берегу. Була тропа, якою прикордонники з застави ходили у місто –
наступного ранку, після параду планет її немає”.

“Потім, я, як водолаз, брав участь у дослідницьких
роботах біля причалів порту. – продовжує Сізоненко. – Причал невдовзі після
будівництва просів. Комісія, на завдання якої я працював, дійшла висновку, що до
якості робіт питань не має. Виникли питання до проекту будівництва, у якому
неправильно були враховані ґрунти Сухого Лиману, де й збудований порт. Під час
тієї роботи та потім, я отримав багато знань про течії навколо Чорноморська. А
також найшов, що у морі, недалеко від берега є підводна гірська гряда. Коли
йдуть великі хвилі, вони, зустрічаючись з цією грядою, формують особу течію,
яка розмиває беріг та викликає зсувні процеси. Ще грає роль роза вітрів, коли
дує південний вітер, який називають “Молдован”, це спричиняє найбільш руйнівний
вплив на беріг. А коли це все співпадає з парадом планет, відбувається
найпотужніше руйнування берегу та міської інфраструктури”.  

За словами Сізоненко, у радянські часи вчені, у тому
числі на основі досліджень групи, у склад якої входив портовик, зробили проект.
План заходів для захисту порту Чорноморськ та міста від руйнівного впливу течій,
зсувів, в якому урахували вірогідний гравітаційний вплив астрономічних об’єктів.
Але той проект у підсумку було поховано у державних архівах.

Загроза місту Чорноморськ та його курортному потенціалуПитання у тому, що зсуви загрожують не тільки руйнації прибережної
смуги Чорноморська, а й міської каналізації. В районі вище 114 причалу, це вулиці Набережна, Морська та Приморська, йде головний
колектор міської каналізації. Є загроза, що при подальшому розвитку зсувних
процесів труби буде пошкоджено, фекальні води потраплять у акваторію, що позбавить
Чорноморськ статусу курортного місця.

У 2012 році у прибережній зоні міста посилилися зсувні
процеси. Було зруйновано бази відпочинку, кілька приватних будівель. На щастя,
під час самого параду планет положення місяця не було фатальним, не сталося
надзвичайно великого приливу.

“Але процеси у морі відбуваються. – каже Микола Сізоненко.
– Ми зараз не знаємо що коїться під землею, по якій ми ходимо понад пляжами
Чорноморська. Думка, що у 2012 році при параді планет не було великого приливу
й в нас є ще близько 50 років на вирішення питань зсувів у Чорноморську хибна.
Тим більш, зараз в місті багато чого розвивається з акцентом на перспективи
туристичного центру, тому треба якнайшвидше унеможливити вірогідність прориву
каналізації через зсуви”.

Старожил розповідає, що багато років звертається до
міської влади з вимогою вирішити проблему зсувів з урахуванням усіх факторів
цього питання, але до нього не прислуховуються. Єдине що зробили – перегородили
парканом територію, де йде каналізаційний колектор, але за парканом тривають
зсувні процеси, що видно неозброєним оком й у вересні 2022 року.им часом, у 2016-2017 внаслідок нових зсувів було
фактично зруйновано більшу частину вулиць понад 114 причалом. Тоді катастрофа набула загальноукраїнського
розголосу.

 

“25 років тому, при проектуванні берегоукріплювальних
робіт була зроблена інженерна помилка, яка зараз й призводить до величезних
зсувів морського берега. – казав у 2016 році міський голова Валерій Хмельнюк. –
На рішення проблеми потрібні величезні кошти. В казні міста зараз їх не має.
Маю намір зустрітися з прем’єр-міністром Гройсманом та домогтися надання
фінансування з держбюджету”.

У 2017 році у ЗМІ активно поширювалися статті, що Чорноморськ
буде врятовано від зсувів завдяки підписанню угоди між мером міста Хмельнюком та компанією
“ІН-КОМ-БУД”, яка побудує поблизу берегу рекреаційний об’єкт, а в обмін на
дозвіл такого будівництва виконає необхідний місту комплекс
берегоукріплювальних робіт. Станом на вересень 2022 року у прибережній смузі не
спостерігається виконання тих обіцянок.  

Згодом, вже у 2018 році відбулася нова серія зсувів. У
2021 році процеси продовжилися, а новий мер міста Василь Гуляєв заявив, що на
термінове вирішення проблеми зсувів Чорноморську потрібно 180 мільйонів гривень, з яких у міста є лише 10 мільйонів гривень.

“Проблема існує, але її не прийнято дуже голосно
обговорювати. – каже Коментарі місцева жителька Тетяна. – Інколи буває, що зі
сторони каналізації у зоні зсуву тягне смородом. Місто за ці роки дуже
просунулося у розвитку як туристичний центр, тому питання потрібно скоріше
вирішувати. Також буває, що з боку очисних споруд Одеси, у разі північного
вітру, до берегу Чорноморська потрапляють підозрілі плями. Якщо вирішувати
питання по туристичному розвитку нашого міста – то й відремонтувати очисні
Одеси, щоб звідти у море не потрапляли сумнівні речовини”.

“Я знов звертався з закликом вирішити питання загрози
зсувів у Чорноморську у Київ, коли прем’єр-міністром був Олексій Гончарук.
Відповіли відпискою. – каже Микола Сізоненко. – Вже цього року був у мерії –
кажуть, що готові повернутися до обговорення питання коли скінчиться війна.
Справа в тому, що будівництво захисних об’єктів на березі недостатньо. Щоб
остаточно убезпечити Чорноморськ від зсувів потрібно збудувати комплекс
берегоукріплювальних споруд, хвилерізів тощо. До того ж, наявні знання та
практичний досвід з реалізації такого проекту потім можна використати для
рішення проблеми підтоплення італійської Венеції. А це й гроші й авторитет для
України та її фахівців”.

Окрім цього, потрібно розробити та виконати програму
висадки великої кількості дерев по всьому узбережжю.

“Зсуви закономірно з’являються в активній зоні. – каже професор Одеського національного
політехнічного університету Микола Шалімов. – Трикутник між Чорноморськом,
Одесою та Південним якраз є такою зоною, тут відбувається трансформний розлом
земної кори. Розлом провокує зсуви, сход ґрунтів, землетруси. Ні в якому разі
не можна знищувати дерева, що ростуть на схилах. Навпаки, потрібно саджати їх
як можна більше. Для цього обирати рослини, які мають таку кореневу систему, що
стримує рух ґрунтів”.

У 2010-2022 роках чиновники міського та державного рівня
взагалі не розглядали проект будівництва для Чорноморська повного комплексу
берегоукріплювальних споруд з хвилерізами тощо. Мова йшла тільки про подолання
наслідків у вигляді будівництва опорних стін, оскільки постійно не було грошей на
серйозні проекти.

 Проте, в самому порту
Чорноморськ реалізуються серйозні інфраструктурні проекти, які,
у тому числі, впливають на течії, що, в свою чергу, впливають
на зсувні процеси у Чорноморську. Наприклад, 8 серпня 2018 року компанія
China Harbour Engineering Company Ltd. (CHEC) розпочала днопоглиблювальні
роботи у порту Чорноморськ. Після початку китайської експансії у порту регулярно
почали спалахувати скандали – наприклад, навколо спроби незаконного вивозу титанової руди на
користь Китаю. Або у зв’язку із невиконанням
китайською стороною умов договору.

У 2022 році такі угоди та хід їх виконання викликають
особливе здивування: Китай є стратегічним партнером країни агресора РФ, та
визнаний головними союзниками України – США та НАТО стратегічною загрозою, а в
українських портах господарюють китайські компанії. Навколо цього усього обертаються
великі гроші, невеликої частки яких вистачило б на будівництво усієї необхідної
інфраструктури для убезпечення Чорноморська від зсувів. Але гроші знову й знову
через корупційні
схеми виводяться з державних підприємств.

Exit mobile version