Всесвітній день комп’ютерної графіки: історія та майбутнє

Як з’явилася комп’ютерна графіка?

3 грудня відзначають Всесвітній день комп’ютерної графіки, яка лежить в основі багатьох фільмів, мультфільмів, відеоігор і не тільки. Комп’ютерна графіка — це динамічна і важлива галузь обчислювальної техніки, що охоплює створення, обробку та візуалізацію візуального контенту за допомогою комп’ютерів. Термін вигадали Верн Хадсон і Вільям Феттер з компанії Boeing, які були піонерами в цій галузі.

Складно сказати, коли саме почалася історія комп’ютерної графіки. Дехто небезпідставно відраховує її з 1951 року, коли Джей Форрестер і Роберт Еверетт з Массачусетського технологічного інституту (MIT) створили комп’ютер Whirlwind, здатний відображати необроблені зображення на телевізійному моніторі або VDU (пристрої візуального відображення).

Перша компанія “Evans & Sutherland”, що займалася розробкою комп’ютерної графіки, була заснована 1968 року. Серед її засновників був американський учений Айвен Сазерленд, який створив також програму Sketchpad, що дозволяла малювати прості тривимірні об’єкти.

Які фільми використовують комп’ютерну графіку?

Комп’ютерну графіку швидко почали використовувати в мистецтві. 1961 року Джон Вітні-старший створив з її допомогою вступну заставку для трилера Альфреда Гічкока “Запаморочення”. Серед найбільш знакових фільмів, що використовували комп’ютерну графіку, можна згадати:

  • “Анімована рука” (1972 р.)
  • “Світ Дикого Заходу” (1973 р.)
  • “Зоряні війни” (1977 р.)
  • “Трон” (1982 р.)
  • “Матриця” (1999-2003)

Сучасні фільми, такі як “Месники” і “Вартові Галактики”, активно використовують комп’ютерну графіку, причому в деяких із них вона займає до 90% кадрів.

Яке майбутнє чекає на комп’ютерну графіку?

Застосування технології не обмежилося фільмами та мультфільмами. Комп’ютерна графіка використовується у відеоіграх, рекламі, мобільних додатках, програмах віртуальної реальності. Єлизавета Нестеренко, 3D-художниця і 3D-генераліст у компанії SoftServe, зазначає, що технологію часто застосовують також в архітектурі та розробці ґаджетів. Сьогодні популярним став 3D-друк, що теж потребує комп’ютерних моделей.

З появою ефективних моделей штучного інтелекту, які генерують відеоролики, таких як Sora, виникає питання про роль людини в цій галузі. За словами Єлизавети Нестеренко, поки що ШІ не здатний замінити людину в багатьох аспектах, таких як створення якісних 3D-об’єктів.

Комп’ютерна графіка продовжує розвиватися, і її роль в індустрії стає все більш значною. Вона не лише змінює спосіб створення контенту, але й впливає на те, як ми сприймаємо візуальний світ.