Зростання залізничного імпорту з окупованих територій до Білорусі

Протягом дев’яти місяців 2025 року залізничний імпорт із окупованих територій України до Білорусі майже зрівнявся з річним обсягом 2024 року, а експорт з Білорусі до окупованих територій та до анексованого Криму більш ніж удвічі перевищив торішній рівень. Про це повідомляє ЦТС, посилаючись на дані Співтовариства залізничників Білорусі.

Згідно з інформацією, протягом 2024-2025 років перевезення з окупованих територій з розрізнених епізодичних відправлень перетворилися на стабільний і системний потік сировини і матеріалів. “Якщо з 2020 по 2023 рік загальний імпорт до Білорусі за цими напрямками вимірювався близько 10 тис. тонн, то вже в 2024 році було перевезено 45 390 тонн. За дев’ять місяців 2025 року імпорт досяг 41 907 тонн, тобто практично вийшов на річний рівень минулого року при збереженні тенденції до зростання”, – зазначає сайт.

Яка ситуація з експортом?

“Ключовою особливістю залишається яскраво виражена асиметрія на користь імпорту. Навіть з урахуванням різкого нарощування експортних відправлень у 2025 році, обсяги імпорту в Білорусь все ще багаторазово перевищують експортні як у вагонному, так і в тоннажному вимірі”, – повідомляє ЦТС.

Протягом І-ІІІ кварталів 2025 року до Білорусі ввезено 667 вагонів (41 907 тонн), тоді як у зворотному напрямку відправлено 153 вагони (8 648 тонн). Імпортна номенклатура орієнтована на забезпечення роботи білоруської промисловості – керамічної, металургійної, машинобудівної та хімічної галузей. Водночас експорт має більш допоміжний характер і представлений здебільшого будівельними, інфраструктурними та мінеральними вантажами.

Які тенденції спостерігаються у перевезеннях?

Порівняння з 2024 роком свідчить про закріплення сформованих логістичних схем. Імпортні поставки каоліну, коксу-ливарного, кам’яновугільних смол, сталі та інших сировинних позицій у 2025 році до Білорусі не скорочуються, а, навпаки, розширюються як за обсягами, так і за залученим колом білоруських підприємств і станцій призначення. Експорт, залишаючись значно меншим за масштабами, також демонструє перехід від точкових відправлень до більш стійкого, регулярного товарного потоку.

Із уже досягнутих за дев’ять місяців поточного року показників можна зробити висновок про те, що наприкінці 2025 року показники імпортно-експортних перевезень до Білорусі з окупованих територій будуть багаторазово вищими за минулорічні, зазначає ЦТС.

Нагадаємо, що експорт білоруського бензину до Росії залізничним транспортом у вересні зріс у чотири рази порівняно з попереднім місяцем. Білорусь також пропонує побудувати атомну електростанцію на сході країни, щоб постачати електроенергію в райони України, які окупувала Росія. Раніше Вищий антикорупційний суд задовольнив позовну заяву Міністерства юстиції України та стягнув у дохід держави активи, які належать ВАТ “Гомсєльмаш”. Білий дім офіційно зняв санкції з найбільшої білоруської авіакомпанії “Белавіа”, яка перебувала під обмеженнями з 2023 року.

Цей запис оприлюднено в Економіка автором Тарас Волиненко. Додати до закладок постійне посилання.

Про автора Тарас Волиненко

Журналіст з понад 15-річним досвідом. Закінчив факультет журналістики Національного університету імені Тараса Шевченка у 2010 році. Працював у провідних українських ділових медіа, де висвітлював теми фінансів, ринку праці, інвестицій та малого бізнесу. Сьогодні спеціалізуюся на аналітиці економічних процесів в Україні та їхньому впливі на щоденне життя громадян.