Як Скоростецький за допомогою Амірханяна блокує державні тендери

Араік Амірханян – опальний бізнесмен і власник групи будівельних компаній Дорлідер. Відомий він  своїми спробами озброєного проникнення до будівлі Укравтодору та Служби автомобільних доріг в Одеській і Миколаївській областях. Є фігурантом багатьох кримінальних проваджень, відкритих за крадіжки під час ремонтів доріг, через що переховується у Росії.

Але це ніяк не впливає на його можливості. Наприклад, навесні 2020 група Араїка заблоковала понад 10 державних тендерів на суму 5,9 млрд грн. Такі дії та спосіб заробити гроші шахрайським шляхом не дають у нормальні строки реалізовувати “Велике будівництво”.

Як фірми заробляють на блокуванні державних закупівель

Тендерний тролінг – інструмент та знаряддя недобросовісних підприємців, які навмисно блокують торги. Після блокування вимагають від потенційних підрядників гроші, шантажують також замовника робіт.

Відбувається все дуже просто: учасник аукціону завалює Антимонопольний скаргами (законодавством кількість скарг не обмежується і учасник може подати їх скільки завгодно), які розглядаються протягом 15 днів. На час розгляду аукціон блокується, а життєво важливий для замовника час спливає. При цьому, з тендеру викидаються нормальні учасники, від них зухвало вимагаються гроші, що спотворює результати закупівель, призводить до “договорняків” та не дає державі дійсно економити за рахунок здорової конкуренції.

Раніше Президент України вже закликав Антимонопольний комітет “банити” тендерних тролів, які є серйозною проблемою через те, що ними навмисно блокуються тендери.

Скоростецький набирає обертів

Амірханян виїхав з України восени 2020 року. Але люди, що допомагали йому робити чорні справи, лишилися в Україні. Наприклад, колишній працівник АМКУ Євген Мельниченко раніше був партнером юридичної фірми ADS LEGAL GROUP, що прислужувала Амірханяну, та була посередником між ним та антимонопольниками. Мельниченко мав дружні стосунки з Агією Загребельською, що займала пост члену АМКУ, та іншими колегами по минулому місцю роботи. За вказівкою Араіка ця компанія успішно блокувала тендери та заробляла з цього чималі гроші.

Відтепер ці люди продовжують блокування дорожнього будівництва. Змінилися лише вивіски фірм і назви, а розміри жадібності шахраїв лишається завеликою. Мельниченко записався в “борці за справедливість” і під Новий рік заснував АЕГ – ТОВ “Антікартель Експерт Груп”, яке продовжує блокувати закупівлі, і вимагати гроші.

Замість вже відомих фірм та дійових осіб, втручанням в тендери за вказівками Амірханяна розпочав займатися директор автодорожньої компанії ПП “Автомагістраль” Микола Скоростецький.

Завдяки Гриненку

“Автомагістраль” просувається завдяки зв’язці між Скоростецьким та Мельниченком. Фінансуючи компанію “АЕГ”, підприємець-Скоростецький займається тролінгом на ринку дорожніх тендерів. За 0,5% від суми тендеру Мельниченко усуває неугодних “Автомагістралі” конкурентів.

А зверху всієї цієї схеми перебуває Артем Гриненко, який у 2016-2017 роках керував ДАК “Автомобільні дороги України”. Саме він створив “Всеукраїнський дорожній консорціум”, до якого увійшли 7 досить потужних компаній, що розпилюють гроші на будівництві та ремонті доріг:

  1. ПП “Автомагістраль” (код ЄДРПОУ 31481658), м. Київ;
  2. ТОВ “АБЗ-1” (код ЄДРПОУ 41190464), м. Київ;
  3. ТОВ “Сучасна транспортна інфраструктура” (код ЄДРПОУ 42229523), м. Київ;
  4. Дочірнє підприємство “Екранбуд” ТОВ “Екран” (код ЄДРПОУ 32562004), м. Київ;
  5. ТОВ “Луцька дорожна пересувна механізована колона” (код ЄДРПОУ 03579590), с. Великий Омеляник, Волинська обл.;
  6. ПП “Науково-виробнича фірма “Мостопроект” (код ЄДРПОУ 30604691), м. Київ;
  7. ТОВ “Трініті-Груп” (код ЄДРПОУ 40203200), м. Київ.

Всі ці компанії або вже помічені у тролінгу тендерів, або тільки готуються до нього. Але немає ніяких сумніві, що у рамках “Великого будівництва” всі вони отримають або відкат від реальних учасників тендерів, або стануть субпідрядниками.

Зараз “Всеукраїнський дорожній консорціум” під керівництвом Гриненка бере участь у закупівлях САД в Одеській області (UA-2020-11-12-002284-b), та оскаржує в АМКУ нібито неправомірність відхилення його тендерної пропозиції.

При цьому як доказами своєї правоти представники консорціуму оперують документами “Автомагістралі”, де на папері вказано, що у компанії є матеріально-технічна база та досвід виконання робіт. Але насправді ці компанії – класичні пустушки.