Президент України Володимир Зеленський виступив із відеозверненням щодо реалізації ініціативи Європейського Союзу “Шляхи солідарності” (Solidarity Lanes). Мета – сприяти налагодженню та вдосконаленню альтернативних маршрутів експорту української сільськогосподарської продукції у зв’язку з блокуванням чорноморських портів, а також забезпечити можливість імпорту необхідних товарів в Україну. А Кабмін ухвалив рішення про розширення акваторії морських портів на Дунаї (в Ізмаїлі, Рені та Усть-Дунайську), повідомив прем’єр-міністр Денис Шмигаль. Про що говорять ці рішення? Як ще можна покращити ситуацію з експортом-імпортом? Видання “Коментарі” із цими питаннями звернулося до експертів.
Є проблема в інфраструктурі, неможливості наших партнерів приймати більше зерна, кошти, що виділяються, допоможуть вирішити низку питань Заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради (ВАР) Денис Марчук вважає правильною та корисною ініціативу ЄС виділити 1 млрд євро на удосконалення логістичної системи між Україною та ЄС, щоб збільшити наш експорт зернових.
“До розблокування наших портів у серпні, до початку роботи зернового коридору, сухопутні коридори були однією з основних можливостей експорту нашої продукції, – нагадує експерт. – На сьогодні через залізничні та автомобільні колії, а також річкові можливості Дунаю було вивезено понад 15 млн тонн. Але не більше 3 млн. тонн ми можемо щомісяця переміщувати цими шляхами. Проблема в інфраструктурі, неможливість наших партнерів приймати більше зерна. Думаю, виділені кошти допоможуть вирішити низку питань”.
За словами Дениса Марчука, йдеться передусім про залізницю. Він припускає, що з’являться проекти будівництва широкої колії (у нас вона 1520 мм, тоді як європейська – 1435 мм) у прикордонних з нами країнах ЄС.
“Наша асоціація зверталася до польського уряду з проханням розширити на території Польщі колію в 500 км, яка б з’єднувала Україну, Польщу та Литву, щоб була можливість доставляти українські вантажі через Польщу прямо до литовського порту Клайпеда. Припускаю, що частину виділених коштів також спрямують на проекти систем зберігання на кордонах України та європейських партнерів. Щоб можна було висипати зерно там, не стоячи у чергах для перетину кордону”, – пояснює заступник голови ВАР.
Крім того, продовжує він, певну частину коштів може бути витрачено на покращення інфраструктури пропускних пунктів на кордонах.
“Сьогодні вони іноді пригальмовують експорт із території України, особливо у пікові моменти, – розповідає Денис Марчук. – А якщо буде збільшено пропускну потужність, коли, наприклад, зерно йтиме окремим коридором, це сприяє покращенню логістики. Що дозволить збільшити щомісячний сухопутний експорт зернових. І, звичайно, важливий річковий напрямок. Думаю, там також покращать умови прийому нашого зерна – у тій же Румунії, у порту Констанца. У пікові моменти там іноді виникали складнощі із прийомом кораблів. Наразі є можливість удосконалити логістику на Дунаї. Так що все це – правильні ініціативи, враховуючи неадекватність дій Росії, яка часто не дотримується угод, які сама підписує”.
Потрібно інтегруватися до європейської митної системи, щоб машину не доглядали на кожному пункті Засновник “Студії Здорового Сенсу”, підприємець, громадський діяч Павло Себастьянович розмірковує так:
“Заява Зеленського і про розширення транспортного сухопутного коридору до Європи – це, безперечно, позитивна річ. Черги в 30-50 км на західному кордоні вже стали для нас буденністю. Необхідно розширювати старі переходи та відкривати нові. Потрібно інтегруватися до європейської митної системи, щоб машину не доглядали на кожному пункті. Єдина система давно працює в ЄС – і Україна туди давно запрошена, лише наші чиновники ніяк не можуть інтегруватися до неї. Адже тисячі митників тоді втратять змогу вимагати гроші з перевізників”.
За словами експерта, Європейська комісія разом із Європейським інвестиційним банком та Європейським банком реконструкції та розвитку оголосили про виділення у рамках ініціативи додаткових 850 млн. євро, а Світовий банк – 100 млн. євро для підтримки українського експорту, зокрема шляхом реалізації цільових спільних проектів.
“Це – хороша новина, але виконання не буде таким же рожевим та пухнастим, як заява президента. Нагадаю, що Зеленський вже обіцяв і податкову реформу, і дерегуляцію, і спрощення, і покращення ділового клімату. Нічого з обіцяного зроблено не було”, – наголошує Павло Себастьянович.
Те саме, за його словами, стосується й новини від прем’єра Шмигаля щодо розширення акваторії на Дунаї.
“Тема річкових перевезень неодноразово порушувалася українським бізнесом, – зазначає експерт. — Екс-прем’єр Гройсман навіть хвалився баржою з кавунами, пам’ятаєте? Подивимося, що буде із обіцянками Шмигаля”.
Читайте також на порталі “Коментарі” — чергова поразка РФ у війні: чи тепер може статися вибух у самій Росії – до чого потрібно готуватися.