Чим закінчиться скандал у Міноборони – чи можуть допомогти кадрові перестановки

befddfaaed

Першим заступником міністра оборони України може на період воєнного стану стати діючий військовий. Відповідний указ підписав президент Володимир Зеленський. У свою чергу, чинний голова Міноборони Олексій Резніков, якого критикують після низки корупційних скандалів у МО, без уточнення прізвищ анонсував кадрові та структурні зміни в міністерстві. Про що говорить ситуація із МО? Що слід зробити, щоб знизити корупційні ризики та підвищити ефективність цього найважливішого, особливо під час війни, міністерства? Видання “Коментарі” із цими питаннями звернулося до експертів.

Гнучка кадрова політика та готовність до нестандартних рішень можуть бути запорукою позитивного впливу на ситуацію Експерт Інституту постінформаційного суспільства, медіаексперт, заступник міністра інформполітики (2017-2019 рр.) Дмитро Золотухін розмірковує так:

Підписуйтесь на наш Telegram-канал,
щоб першими дізнатися про найважливіші події!

“Міністерство оборони України є основним державним органом у період воєнного стану. Наймасштабніші обсяги державного бюджету використовують два державні органи – власне Міноборони та Головне управління розвідки (ГУР) МО. Бюджет ГУР МО слід розглядати окремо, оскільки, згідно із законодавством України, розвідувальні органи мають право витрачати кошти таємно, не розкриваючи взагалі нічого. І бюджет самого ГУР МО багато в чому теж засекречений. Більшість бюджетів міністерства оборони також реалізується під час воєнного стану без розкриття нюансів цих процесів. Звичайно, це породжує ситуації, сприятливі для зловживань”.

Проте, зазначає експерт, ситуацію навколо міноборони слід розглядати як мінімум у трьох вимірах.

“По-перше, у військовому та антикорупційному вимірах. Чим більше журналісти та активність заважатимуть розкраданню коштів, тим більше можливостей у українських бійців, починаючи з харчування та забезпечення, закінчуючи озброєнням. Від цього залежить наше життя, – наголошує Дмитро Золотухін. – По-друге, у політичному вимірі. Очевидно, діяльність окремих депутатів свідчить про пристрасне бажання Офісу президента України призначити міністром оборони голову ГУР Кирила Буданова. За цим бажанням, очевидно, стоять виключно політичні мотиви та особисті переваги. Однак просто призначити одного і звільнити іншого – не можна. Україна не така держава, де все вирішує одна людина. А тому потрібно створити необхідне медійне тло. По-третє, є гібридний вимір інформаційно-психологічного протистояння. Корупція є однією з найбільших уразливостей України, не лише у зв’язку з тим, що крадуть, а й у зв’язку з тим, що західні донори інвестували мільйони доларів для вкорінення у свідомості українців наративів про те, що всі крадуть”.

Тому ці вразливості охоче використовують ворог для дестабілізації роботи ключового державного органу, наголошує експерт.

На його думку, щоб ефективно вплинути на ситуацію, що склалася, потрібні нестандартні ходи. І низка звільнень із міноборони показала готовність до таких рішень.

“Днями я пропонував призначити Віталія Шабуніна як активіста із певною репутацією заступником міністра оборони. Однак він та його колеги заявили про відмову співпрацювати з міністерством, показавши свою справжню позицію. Натомість надійшла інформація про можливість призначення заступником міністра Віталія Дейнегі (засновник фонду “Повернися живим”), що дуже тішить. Гнучка кадрова політика та готовність до нестандартних рішень можуть бути запорукою позитивного впливу на ситуацію”, – констатує Дмитро Золотухін.

Логіка, мабуть, у тому, що необхідно врівноважити призначення у МО представників громадянського суспільства якимсь військовим За словами керівника політико-правових програм в Українському центрі суспільного розвитку Ігоря Рейтеровича, анонсовані зміни до МО говорять про те, що Резніков залишається.

“Але для того, щоби якось відреагувати на корупційні скандали в міністерстві, дати якусь відповідь обуреному суспільству, необхідно було провести певні зміни. Зокрема вирішили призначити нових заступників. З чуток, ними можуть стати екс-посол у Канаді, колишній депутат Андрій Шевченко, а також засновник фонду “Повернися живим” Віталій Дейнега. Ці люди мають гарну репутацію насамперед серед громадянського суспільства. Таким чином, МО зможе не лише відреагувати на корупційні скандали, а й продемонструвати свою відкритість, підзвітність та бажання проводити реформи, пов’язані з посиленням громадського контролю за діяльністю відомства”, – пояснює експерт.

Щодо указу президента, що заступником міністра оборони може бути військовий, тут ситуація не така однозначна, вважає він.

“Логіка, мабуть, у тому, що необхідно врівноважити призначення в МО представників громадянського суспільства якимось військовим. Людиною, яка більш професійно знається на тих чи інших питаннях, можливо, з прицілом її роботи у тісній координації з громадянськими колегами у прийнятті важливих рішень”, – розмірковує Ігор Рейтерович.

Він вважає, що всю нещодавню корупційну історію показало – реформу МО не було доведено до кінця.

“Наявність корупційних скандалів продемонструвала “вузькі місця”, якими можуть скористатися нечисті люди. Відповідно, реформу слід проводити далі – і закінчувати її у контексті тих принципів та стандартів, які прийняті у тих самих європейських країнах. Керувати МО мають цивільні, які виконують менеджерські функції. І обов’язковим є громадський контроль, парламентський контроль”, – упевнений експерт.

Читайте також на порталі “Коментарі” – у війні настає переломний момент: у США звернулися із попередженням до України.