Є ймовірність, що цього тижня відбудуться переговори між Україною та Росією щодо зернової угоди, укладеної за посередництва ООН та Туреччини, що дозволяє безпечно експортувати українське зерно через Чорне море. Які шанси, що вдасться відстояти домовленості, які всіляко зривають росіяни? Портал “Коментарі” із цим питанням звернувся до експертів.
Вже є попит на врожай нової пшениці, але його знову ж таки не контрактують через неясність ситуації з коридорами Експерт з питань аграрної політики, заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради (ВАР) Денис Марчук розмірковує так:
Підписуйтесь на наш Telegram-канал,
щоб першими дізнатися про найважливіші події!
“Для нас питання зернового коридору, який періодично блокує Росія залишається дуже актуальним. Це відображається насамперед на роботі бізнесу. Березнева заява країни-агресора, що угода продовжується лише на 60 днів (закінчившись 18 травня), вже призвела до того, що фактично не контрактується перевезення через порти Великої Одеси. Відповідно це тисне на ціни. Вони знижуються. Адже пропозиції на внутрішньому ринку більше, ніж попиту. Все це негативно відбивається на аграріях”.
Наразі, продовжує експерт, активно задіяні малі порти, збільшуються перевезення через Дунай. Але там є фізичні обмеження – багато не вивезеш. А в нас ще залишилися запаси близько 8 млн. тонн тієї ж пшениці.
“Тому дуже важливо, щоб зернова угода була пролонгована, а морські коридори запрацювали без збоїв, – пояснює Денис Марчук. – Вже є попит на врожай нової пшениці, але його знову ж таки не контрактують через неясність ситуації з коридорами. Причому як з морським, так і сухопутним, де також виникли труднощі з низкою країн ЄС. Втім, по сухопутному начебто вже знайшли рішення. Транзит працюватиме. Із морськими шляхами складніше. Наша дипломатія сконцентрувала потужні зусилля, щоб зернова угода була продовжена, діяла більш ефективно. Прозвучали відповідні заяви від “Великої сімки”, ООН з боку США та Туреччини. Були звернення безпосередньо України”.
Але майбутні переговори, сроки яких постійно зміщуються (спочатку йшлося про 3 травня, тепер про 5-е) навряд чи будуть легкими, вважає експерт.
“Наші цілі залишаються незмінними – ми вимагаємо можливості для повноцінного експорту. І, звичайно, щоб угода стала безстроковою. На відміну від РФ, ми ніколи не порушували укладені у липні минулого року Стамбульські домовленості. Ми готові продавати, світ готовий купувати нашу продукцію. Продовольча і сільськогосподарська організація ООН (FAO) вже не раз закликала Росію не заважати руху продовольства, в тому числі, що прямує до країн, що гостро його потребують (ту ж Африку). Сподіватимемося, спільними зусиллями ми зуміємо повернути світові безпеку у всіх сенсах, включаючи продовольчий”, – констатує Денис Марчук.
Росіяни лякають, шантажують, але навряд чи підуть на розрив угоди На думку голови Українського аналітичного центру, економіста Олександра Охріменка є велика ймовірність, що зернова угода продовжить роботу.
“Росія вже не має такої сили, щоб цьому перешкодити. Той же її Чорноморський флот неабияк пошарпаний цією війною і побоюється виходити із Севастополя. Звісно, росіяни лякають, шантажують. Але навряд чи підуть на розрив угоди. Тим більше, що цим підставлять Туреччину, від якої дуже залежать. Тож тут швидше – піар, надування щік, спроба показати, що РФ ще щось може забороняти-дозволяти”, – вважає експерт.
При цьому, зазначає він, слід пам’ятати, що нинішній зерновий коридор не дозволяє нам повністю транспортувати вантажі морськими шляхами.
“Миколаївські порти поки що залишаються поза грою, працює лише одеський напрямок. До того ж, вивозити нам дають винятково продовольство. А нам би треба і метал, і багато іншого, – наголошує Олександр Охріменко. – Потрібно зосередити дипломатичні зусилля на розширенні цієї угоди. Утім, поки ми не переможемо, нормального експорту ми не матимемо. Як і спокійне Чорне море – для всіх”.
Читайте також на порталі “Коментарі” – у Росії в повітря злетіла чергова нафтобаза: стали відомі подробиці.